ZEVACHIM 45 (14 Sivan) - Dedicated by Doug Rabin in memory of his mother, Leah Miriam bat Yisroel (Lucy) Rabin, in honor of her Yahrzeit.

1)

DOUBTFUL LEKET (Yerushalmi Peah Halachah 7 Daf 24a - misnumbered as Halachah 5)

[דף מא עמוד א (עוז והדר)] רבי יהודה בשם רבי שמואל עליונים לעניים (בלבינים)[בלבנים] ותחתונים לבע"ה בירוקי'

(a)

(R. Yehuda citing R. Shmuel): (Referring to daf 44 (c) in the Mishnah above) The upper ones belong to the poor when they are white (as they are visibly from the new produce); the lower ones belong to the landowner when they are green (as they are visibly from last year's crop).

ר"מ אומר הכל לעניים שספק לקט לקט שאי אפשר לגורן לצאת בלא ירוקי'

(b)

R. Meir said in the Mishnah that everything belongs to the poor, because doubtful Leket is regarded as Leket - even the new produce belongs to the poor - since even the new crop will always contain some green produce (and it is therefore doubtful as to which year the produce grew).

אמר רבי יוחנן דרבי יהודה בן חגרא היא דתני גר שנתגייר והיתה לו קמה נקצרת עד שלא נתגייר פטור משנתגייר חייב ואם ספק פטור רבי יהודא בן חגרא מחייב

(c)

(R. Yochanan): (The Mishnah's law that doubtful items belong to the poor) is the opinion of R. Yehuda ben Chagra of the Baraisa - if someone converted and his crops were harvested - if they were harvested before the conversion, they are exempt; if after the conversion, they are obligated. If it is unknown, they are exempt; R. Yehuda ben Chagra obligates them.

ר"ש בן לקיש אומר ד"ה היא ישראל שעיקרו חייב ספקו חייב וגוי שעקרו פטור ספיקו פטור

(d)

(R. Shimon ben Lakish): Even the Chachamim (who disagree over a convert) agree that the doubtful items are obligated in Leket (as the doubt is over the produce and not the person).

אמר ר' יוחנן כך היה משיב ר"מ את ר' יהודא בן חגרא אין אתה מודה לי שספק לקט לקט

(e)

(R. Yochanan): R. Meir asked R. Yehuda ben Chagra - Don't you agree with me that doubtful Leket is Leket? (And if so, even the lower ones should be doubtful and should be Leket!)

אמר ר"ש בן לקיש כך היה ר"מ משיב את החכמים אין אתם מודים לי שספק לקט לקט:

(f)

(R. Shimon ben Lakish): R. Meir in fact asked the Chachamim - Don't you agree that doubtful Leket is Leket?

[דף מא עמוד ב (עוז והדר)] ומניין שספק לקט לקט

(g)

Question: From where do we know that doubtful Leket is treated as Leket?

ר"ש בר נחמן בשם ר' יונתן (תהילים פב) עני ורש הצדיקו הצדיקוהו במתנותיו

(h)

Answer (R. Shmuel ben Nachman citing R. Yonasan): The pasuk states (Tehillim 82:3), "...justify the humble and the impoverished" - act with kindness and give of yourself to the poor.

ר"ש בן לקיש בשם בר קפרא (שמות כג) לא תטה משפט אביונך בריבו בריבו אין אתה מטהו אבל מטהו אתה במתנותיו

(i)

Answer #2 (R. Shimon ben Lakish citing Bar Kapara): The pasuk states (Shemos 23:6), "You shall not pervert the judgment of your poor man in his quarrel" - but in his gifts, you may 'pervert' justice (and award him Leket even if it is only doubtfully his).

א"ר יוחנן וכה זכה הוא מה ששנה לנו רבי תעזוב הנח לפניהם משלך

(j)

Answer #3 (R. Yochanan): Was Rebbi's source not enough? "Leave it (for the poor and the stranger)" - leave before them (not only that which is theirs but also) that which is yours (meaning doubtful Leket).

אמר ר' לא כתיב (דברים כד) לגר ליתום ולאלמנה יהיה בין מדידך בין מדידיה הב ליה:

(k)

Answer #4 (R. Ila): The pasuk states (Devarim 24:19), "...it shall be for the stranger, the orphan and the widow" - whether from yours (if it is doubtful Leket) or from his, give it to him.

HADRAN ALACH HA'PEAH NITNIS