DECLARING HEFKER ONLY FOR THE POOR (Yerushalmi Peah Halachah 1 Daf 28a)
משנה [דף כח עמוד א] בית שמאי אומרים הבקר לעניים הבקר ובה"א אינו הבקר עד שיבקור אף לעשירי' כשמיטה
(Mishnah): Beis Shammai say - it is possible to declare something Hefker (ownerless) just for the poor; Beis Hillel say that it is not possible unless he declares it Hefker even for the rich, like Shemittah.
כל עומרי השדה של קב קב וא' של ארבעת קבין ושכחו ב"ש אומרים אינה שכחה ובה"א שכחה
If all of the sheaves of a field were a Kav and one was four Kav and he forgot it, Beis Shammai say that it is not Shichechah and Beis Hillel say that it is Shichechah.
גמרא רבי חייא בשם ר' יוחנן טעמייהו דבית שמאי לעני ולגר מה ת"ל תעזוב אותם יש לך עזיבה אחרת כזו מה זו לעניים ולא לעשירים אף מה שנאמר במקום אחר לעניים ולא לעשירים
(Gemara) (R. Chiya citing R. Yochanan): Beis Shammai's source is the pasuk that states (Vayikra 19:10), "you shall leave them for the poor and the stranger" - 'you shall leave them' teaches that there is another 'leaving' like it (i.e. declaring it Hefker). Just as Leket and Peah are only for the poor, so too declaring it Hefker can be just for the poor and not the rich.
אמר ר"ש ב"ל טעמייהו דב"ה (שמות כג) תשמטנה מה ת"ל ונטשתה יש לך נטישה אחרת שהיא כזו מה זו בין לעניים בין לעשירים אף מה שנאמר במקום אחר בין לעניים בין לעשירים
(R. Shimon ben Lakish): Beis Hillel's source is the pasuk that states (Shemos 23:11), "(But in the seventh year) you shall release it (and abandon it) - what does 'and abandon it' teach? There is another abandoning (i.e. declaring Hefker) that it is like it - just as abandoning it in the seventh year is for the rich and poor alike, so too declaring it Hefker must be for the rich and poor alike.
מה מקיימון ב"ה טעמייהו דב"ש תעזוב אותם מיעוט זו לעניים ולא לעשירים אבל מה שאמר במקום אחר בין לעניים בין לעשירים
Question: How do Beis Hillel use Beis Shammai's source? 'You shall leave them' - this case applies to the poor but not the rich, but the other case of 'leaving them' applies to everyone.
מה מקיימון ב"ש טעמייהו דב"ה תשמטנה ונטשתה מיעוט זה בין לעניים בין לעשירים אבל מה שנאמר במקום אחר לעניים אבל לא לעשירים
Question: How do Beis Shammai use Beis Hillel's source? (Shemos 23:11), "you shall release it and abandon it" - only this applies to the poor and rich, but another case (Hefker) can apply to the poor but not the rich.
אמר ר' אבון לישן דמתני' מסייע לר"ש ב"ל עד שיפקיר אף לעשירים כשמיטה
(R. Avun): The wording of Beis Hillel in the Mishnah supports R. Shimon ben Lakish - 'it is not possible unless he declares it Hefker even for the rich, like Shemittah'.
[דף מט עמוד ב (עוז והדר)] הפקר לבהמה אבל לא לאדם לגוים אבל לא לישראל לעשירים אבל לא לעניים ד"ה אין הפקרו הפקר לאדם אבל לא לבהמה לישראל אבל לא לגוים לעניי אותה העיר אבל לא לעניי עיר אחרת פלוגתא דר' יוחנן ור"ש ב"ל על דעתיה דר' יוחנן הפקרו הפקר וע"ד דר"ש ב"ל אין הפקרו הפקר
If he declared it Hefker for animals but not for people; for gentiles but not for Jews; for the rich but not for the poor - all agree that it is not Hefker. If he declared it Hefker for people but not animals, for Jews but not gentiles, for the poor of that city but not of another city - R. Yochanan reasoned that it is Hefker; R. Shimon ben Lakish reasoned that it is not Hefker.
א"ר לא בפירוש פליגי ר"י אמר הפקרו הפקר ור' שמעון ב"ל אמר אין הפקרו הפקר
(R. Ila): They disagree explicitly - R. Yochanan said it is Hefker; R. Shimon ben Lakish said that it is not Hefker.
אמר ר' אבון ב"ר חייא הדה אמר' הפקר לעניים וזכו בהן עשירים תפלוגתא דר"מ ור' יוסי ע"ד דר"מ דו אמר כיון שאדם מפקיר דבר מרשותו הפקרו הפקר [דף נ עמוד א (עוז והדר)] על דעתיה דר"י דו אמר אין הפקר יוצא מתחת ידי בעלים אלא בזכיה אין הפקרו הפקר
(R. Avun b'R. Chiya): This teaches that if a person declared something Hefker to the poor and the rich then took it, it is a dispute between R. Meir and R. Yosi. According to R. Meir, since a person can relinquish his control of an item, it can become Hefker. According to R. Yosi, since an item does not leave someone's domain without an acquisition, it is not Hefker.