1)

A SUPPORT FOR R. YOCHANAN? (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 7b)

מתניתא מסייע לר' יוחנן תני רבי נחמיה אמר אחד עכו''ם ואחד ישראל אחד כותי ואחד עם הארץ פעמים שהוא לוקח פעם אחת מן העכו''ם פעם אחת מישראל דמאי

(a)

(Baraisa supporting R. Yochanan): R. Nechemia said - whether the Jew bought from a gentile merchant, or from a Jew, or from a Kusi, or from an Am HaAretz - it is Demai.

[דף טו עמוד א (עוז והדר)] רבי חייא בר אדא בעי קומי רבי מנא ממי לקח האיש הזה נאמר מישראל דמאי מן העכו''ם ודאי

(b)

Question (R. Chiya bar Ada to R. Mana): Why not ask the merchant from whom he bought the produce - if from a Jew, it is Demai and if from a gentile, it is definite Tevel?

תיפתר שהיה התגר עכו''ם ועכו''ם וישראל מט(י)ילין לפניו דמאי

(c)

Answer: The merchant was a gentile and a gentile and a Jew both brought him produce and he did not from whom he bought it; it is Demai.

התיב רב הושעיא והא מתניתא מסייע לרבי יוחנן דתני אמר רבי יודן לא הוזכרו רימוני בדן וחציר גבע אלא שהן מתעשרין ודאי בכל מקום מה אנן קיימין אם בלוקח מישראל בהדא תנינן ודאי אלא כי אנן קיימין בלוקח מן העכו''ם הא שאר כל הדברים דמאי.

(d)

Question (Rav Hoshiya): But there is a Baraisa that supports R. Yochanan - R. Yehuda said - the Chachamim only referred to Badan pomegranates and Geva grass when discussing the law that they are tithed as definite Tevel everywhere (as only gentiles grow them). What is the case? If a person bought them from a Jewish merchant, could we say that it is definite? (Perhaps the merchant tithed it!) Rather, he buys it from a gentile. However, for other produce, even when buying from a merchant, it is Demai. (This supports R. Yochanan!)

אמר רבי שמואל בר רב יצחק בודאי אנן קיימין ובלוקח מישראל אנן קיימין תיפתר שהיה אגרונימוס גדול ודחוק עליו להיות מוכר בזול והתירו לו להיות [דף ח עמוד א] מוכר טבלים [דף טו עמוד ב (עוז והדר)] והלוקח יחוש לעצמו:

(e)

(R. Shmuel bar Rav Yitzchak): It is actually referring to buying it from a Jew, (but it is definite Tevel rather than Demai) because he is a large-scale middleman and the government officials are pressuring him to sell at a low price. The Chachamim allowed him sell produce without first tithing, leaving the buyer to take care of the tithing himself.