1)

THE CORRECT ORDER OF SEPARATING (Yerushalmi Demai Perek 5 Halachah 1 Daf 20a)

תנינן חלה בין ראשון לשני

(a)

The Mishnah described the order of tithing as first Maaser Rishon, then Challah and then Maaser Sheni...

[דף מא עמוד ב (עוז והדר)] רבי יונה בשם זעירא אמר חלה אין בה משום בל תאחר

1.

(R. Yona citing Zeira): There is no prohibition to delay the giving of Challah, so one can tithe first and then separate Challah.

רבי יוסי בשם רבי זעירא אין משנה אמורה על סדר

2.

(R. Yosi citing R. Zeira): The Mishnah was not said in order. (Since Challah is like Terumah, it must be separated first.)

ולא בדמאי אנן קיימין לא כן אמר רבי בא בריה דרבי חייא בשם רבי יוחנן מתני' דמאי הא בודאי לא והכא בדמאי אנן קיימין

(b)

Question: Aren't we discussing Demai - didn't R. Ba son of R. Chiya say in the name of R. Yochanan that the Mishnah specifically refers to Demai (when allowing tithing before separating Challah), but if it's definite Tevel, the Challah must come first...?

תני רבי חייא אף בודאי עליה

(c)

R. Chiya's Baraisa taught that the Mishnah also refers to definite Tevel and based on that, the two Amoraim disagreed...

רבי יונה בשם ר' זעירא אומר זאת אומרת חלה אין בה משום בל תאחר

1.

(R. Yona citing Zeira): There is no prohibition to delay the giving of Challah, so one can tithe first and then separate Challah.

רבי יוסי בשם רבי זעירא אמר אין משנה אמורה על סדר אלא תקדים חלה לראשון ולמה קדמה ראשון מפני שקדמה לגורן

2.

(R. Yosi citing R. Zeira): The Mishnah was not said in order. (Since Challah is like Terumah, it must be separated first.) Rather, you could take Challah before Maaser Rishon, but Rishon comes first because it's obligation came first at the threshing floor (but the Challah obligation only came when it was made into to dough).

והרי שני קדמה לגורן

(d)

Question: But the obligation of Maaser Sheni also came at the threshing floor (before that of Challah)?

אמר רבי מתניה בדין היה שתקדים לכל ולמה קדמה ראשון מפני שקדמה לגורן וכתיב בו ראשית שני אע''פ שקדמו לגורן אין כתוב בו ראשית]

(e)

Answer (R. Matanya): Really Challah should come first, so why is Rishon first? Because part of the Maaser will become Terumas Maaser, about which the pasuk says 'first' - so although Challah is also called 'first', the Maaser Rishon precedes it because its obligation came first. However, Maaser Sheni comes after Challah because although its obligation came first, it is not called 'first'.

מעתה תהא חלה חייבת במעשרו' ומעשרות לא יהו חייבין בחלה שכל הקודם את חבירו חבירו מתחייב בו

(f)

Question: If so, Challah should be obligated in Maaseros, but Maaseros should not be obligated in Challah, as whichever comes first, the other is obligated in it, but not vice-versa...?

[דף מב עמוד א (עוז והדר)] ותני כן העושה עיסה מן הטבל בין שהקדים חלה לתרומה בין שהקדים תרומה לחלה מה שעשה עשוי חלה לא תאכל עד שיוציא עליה תרומה תרומה לא תאכל עד שיפריש עליה חלה (ולמה קדמה ראשון מפני שקדמה לגורן והרי שני קדמה לגורן אמר רבי מתניה בדין היה שתקדים לכל ולמה קדמה ראשון מפני שקדמה לגורן וכתיב בו ראשית שני אע''פ שקדמו לגורן אין כתוב בו ראשית):

(g)

Answer: But do we say this? Doesn't the Baraisa teach - Tevel dough - whether Challah preceded Terumah or Terumah preceded Challah, whatever was done is valid. The Kohen may not eat the Challah until he separated the Terumah, and vice-versa. (The Gemara doesn't resolve the discrepancy.)