PEREK HALOKEACH MIN HANACHTOM
1)

BUYING FROM AN AM HA'ARETZ BAKER (Yerushalmi Demai Perek 5 Halachah 1 Daf 19b)

משנה הלוקח מן הנחתום כיצד מעשר נוטל כדי תרומת מעשר וחלה ואומר אחד ממאה שיש כאן הרי זה בצד זה מעשר ושאר מעשר סמוך לו זה שעשיתי מעשר עשוי תרומת מעשר עליו והשאר חלה ומעשר שני בצפונה או בדרומה ומחולל על המעות:

(a)

(Mishnah): One who buys from an Am HaAretz baker is obligated to separate Maaser and Challah - how should he tithe? He takes from the bread an amount for Terumas Maaser (1/100th) and for Challah (1/48th) and he says, "1/100th of what there is here should be Maaser on this side and that (9/100th) which is nearest to it should be the rest of the Maaser Rishon; that which I tithed (1/100th) should be Terumas Maaser (for all of it) and the rest (of what I tithed) should be Challah and that which is on its northern or southern side should be Maaser Sheni which is redeemed onto the money.

גמרא אף על החלה [דף מ עמוד א (עוז והדר)] וחלה חייבת בדמאי ולא כן תנינן חלת עם הארץ והמדומע פטורין מן הדמאי

(b)

(Gemara) Question: Does he tithe even from the part that will become Challah? Is Challah obligated in Demai? Didn't the Mishnah teach earlier (Perek 1 Mishnah 3), "The Challah of an Am HaAretz and Meduma are exempt from Demai''?

רבי אחא רבי בון בר חייא בשם רבי יוסי בן חנינא דבית שמאי היא ותני כן ר' שמעון בן יהודא אומר משום רבי שמעון חלה בית שמאי מחייבין ובית הלל פוטרין

(c)

Answer (R. Acha/ R. Bun bar Chiya citing R. Yosi ben Chanina): Our Mishnah follows the view of Beis Shammai (who obligates Challah in Demai) as the Baraisa taught - R. Shimon ben Yehuda cited from R. Shimon - Challah of Demai - Beis Shammai obligate and Beis Hillel exempt.

כלום אמרו ב''ש אלא דבר שהוא (לזריעה)[לאכילה] אילו הלוקח לזרע ולבהמה קמח לעורות שמן לנר שמא אינו פטור מדמאי

(d)

Question: Didn't Beis Shammai obligate it only for something that is for consumption, but as for one who buys to plant, to feed his animals, to make flour for tanning hides or for candle oil, don't they agree that he would be exempt?

אלא במגבל עיסתו במי פירות

(e)

Answer: It's when the baker kneaded the dough with fruit juice (so that the dough would not contract Tumah. Therefore, he can also be assumed to have tithed.)

[דף מ עמוד ב (עוז והדר)] לא כן אמר רבי יוסי בי רבי חנינא דרבי אליעזר בן יהודה איש ברתותא הוא הא כרבנין לא

(f)

Question: Didn't R. Yosi bei R. Chanina say that the law of fruit juice was said by R. Eliezer ben Yehuda, man of Bartusa...but the Mishnah cannot be according to Rabbanan as they say that dough made with fruit juice is not obligated in Challah?

אלא [לא] כרבי יוחנן דרבי יוחנן אמר כאן בעושה בטהרה וכאן בעושה בטומאה

(g)

Answer: We cannot understand the Mishnah according to R. Yochanan who explained (in Perek 2 Halachah 4 - Zevachim 93 (d)-(e)) the seeming contradiction between the earlier Mishnah (the baker tithes) and our Mishnah (the buyer tithes), that the Mishnah there refers to a baker producing the dough in a state of Taharah; and our Mishnah refers to in a state of Tumah. (If so, why would our Mishnah require separating Demai even for the Challah, since it is Tameh and inedible. Isn't the Challah therefore only usable to feed his animals, which is exempt from Demai! See earlier Demai 1:3 - Zevachim 81-2(a))

[דף כ עמוד א] אלא כר''א דר' אליעזר אמר כאן וכאן בעושה בטהרה [דף מא עמוד א (עוז והדר)] (אלא במתארח אצלו)

1.

Rather, it is according to the explanation of R. Eliezer (there), that even our Mishnah refers to one who produces it in Taharah. Our Mishnah can follow Beis Shammai, that if the Challah is for consumption, it is obligated in Demai.

לא כן תני הנאמן על הטהרות נאמן על המעשרות (ותניתה)

(h)

Question: If it is produced in Taharah, meaning by a Chaver, why should it be Demai, since he is trusted for Maaseros - didn't a Baraisa teach that whoever is trusted for Taharos is trusted for Maaseros?!

רבי ינאי בי רבי ישמעאל אמר הדא דתימר במתארח אצלו אבל ברבים אינו נאמן עד שיקבלו עליו ברבים וכא ברבים אנן קיימין

(i)

Answer (R. Yanai bei R. Yishmael): That's only true when one is a guest in his house, but when selling to the public, which is the case here, he is not trusted until he accepts it upon himself in public.

רבי אבין רבי שמאי בשם רבי אחא שמע לה מן דבתרה הרוצה להפריש תרומה ותרומת מעשר כאחת וכמה דתימר תמן חוץ מן הראוי ליקדש לשם תרומה והכא חוץ מן הראוי ליקדש לשם חלה

(j)

Answer to (R. Avin/R. Shammai citing R. Acha): Learn from the next Mishnah (that there is no obligation of Demai on Challah) - 'If a person wishes to separate Terumah and Terumas Maaser at the same time...' - and just as the Mishnah does not require separating Maaser and Terumas Maaser on the Terumah, so too here, there is no obligation to separate Demai on Challah!