עבודה זרה דף מ"ז ע"א
בעלי חיים שנרבעו באופנים דלהלן האם וולדותיהם אסורים למזבח?
כשנרבעו ולבסוף עיברו | כשעיברו ולבסוף נרבעו | |
לרבנן | מותרים | אסורים |
לר' אליעזר | אסורים | אסורים |
המשתחוה לדקל, האם לולבו נאסר למצוה? [תד"ה ואליבא].
באילן שנטעו מתחילה לכך | באילן שנטעו ולבסוף עבדו | באילן העומד מאליו [1] | |
לרבנן | אסור | איבעיא דריש לקיש | איבעיא דריש לקיש |
לר' יוסי בר' יהודה | אסור | אסור | איבעיא דריש לקיש |
הדס שלא היה ראוי למצוה, והוכשר כדלהלן, האם הוא כשר? [תד"ה אשירה].
בערב יום טוב | ביום טוב | |
נקטם ועלתה בו תמרה | כשר | איבעיא [2] |
היו ענבי מרובים ומיעטם | כשר | כשר |
האם אפשר לעשות חצוצרות מקרן? [תד"ה קרניה].
חצוצרות לצורך קרבן | חצוצרות לצורך שירת הלויים | |
לתוס' | אי אפשר | אפשר |
לרבינו יהודה | אפשר [3] | אפשר |
-------------------------------------------------
[1] כתבו בתד"ה ואליבא, שבאילן העומד מאליו [ולשיטתם ה"ה אפי' באילן שנטעו גרעין], אפשר למיבעי את בעיית ר"ל לכו"ע, האם לענין מצוה מאיס לגבוה אפי' שמותר להדיוט.
[2] וביארו תוס', דכיון שאין בידו לעלות בו תמרה אלא זה עולה מאליו [ואינו כמיעוט ענבים שהוא בידו], לכך שייך להסתפק בזה אם יש דיחוי במצוות (היכא שכבר נכנס יום טוב), וכמו שכאן מסתפקים גבי אשירה, שג"כ אין בידו לבטלה וצריך עכו"ם.
[3] וס"ל שדוקא אותם שעשה משה בהן היה קפידא שיהיו דוקא של מתכת, אבל לדורות לא.