1)

DOES 'SHINUY' PERMIT THINGS TO BE USED IN THE 'MIKDASH'?

אמר מר זוטרא בריה דרב נחמן ת"ש כל האסורין לגבי מזבח ולדותיהן מותרים
(a)

Answer #1 (Mar Zutra brei d'Rav Nachman - Mishnah): If any animal became disqualified from being a Korban, its offspring are not disqualified;

ותני עלה רבי אליעזר אוסר
1.

(Beraisa - R. Eliezer): They are forbidden.

2.

Version #1: (They argue about whether the Shinuy of birth permits a fetus in an animal that became disqualified, and similarly, whether Shinuy permits the wheat.)

ולאו אתמר עלה אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה מחלוקת כשנרבעו ולבסוף עיברו
(b)

Rejection (and Answer #2): Rav Nachman taught that they argue in a case that the animal became pregnant after it became disqualified;

(דף מז,א) אבל עיברו ולבסוף נרבעו ד"ה אסורין
1.

If it was pregnant when (it became disqualified because) a man had relations with it (or it gored or was Ne'evad), all agree that the calf is disqualified.

וה"נ כעיברו ולבסוף נרבעו דמי
2.

The Shinuy of birth does not permit the calf. Here also, it does not permit the wheat!

איכא דאמרי מחלוקת כשנרבעו ולבסוף עיברו
3.

Version #2: They argue in a case that the animal became pregnant after it became disqualified;

אבל עיברו ולבסוף נרבעו ד"ה אסור
i.

If it was pregnant when a man had relations with it, all agree that the calf is disqualified.

והני נמי כי עיברו ולבסוף נרבעו דמי
ii.

The Shinuy of birth does not permit the calf. Here also, it does not permit the wheat!

הכי השתא התם מעיקרא בהמה והשתא בהמה דשא הוא דאחיזא באנפה
(c)

Rejection: That is no proof. Birth of a calf is not a Shinuy. It merely left when the door (of the womb) opened;

הכא מעיקרא חיטי והשתא קמחא
1.

Wheat that was turned into flour changed. Perhaps it becomes permitted!

2)

'DICHUY'

בעי ר"ל המשתחוה לדקל לולבו מהו למצוה
(a)

Question (Reish Lakish): If a Nochri bowed to a date tree, may a Lulav of the tree be used for the Mitzvah?

באילן שנטעו מתחלה לכך לא תיבעי לך דאפילו להדיוט נמי אסור
1.

If the tree was initially planted to be worshipped, it is Asur b'Hana'ah. Surely one may not use it for the Mitzvah.

כי תיבעי לך באילן שנטעו ולבסוף עבדו
2.

The question is if the tree was planted and later worshipped;

ואליבא דרבי יוסי בר יהודה לא תיבעי לך דאפי' להדיוט נמי אסור
i.

According to R. Yosi b'Rebbi Yehudah, it is Asur b'Hana'ah. Surely one may not use it for the Mitzvah;

כי תיבעי לך אליבא דרבנן לענין מצוה מאי מי מאיס כלפי גבוה או לא
ii.

The question is according to Chachamim. Is it repulsive to use it for a Mitzvah?

כי אתא רב דימי אמר באשירה שביטלה קמבעיא ליה יש דחוי אצל מצות או אין דחוי אצל מצות
(b)

(Rav Dimi): His question was about an Asherah after Bitul. Does Dichuy apply to Mitzvos? (If something became Pasul for a Mitzvah, after the Pesul goes away, may it be used for the Mitzvah?)

תפשוט ליה מדתנן
1.

Question: Why didn't he settle the question from a Mishnah?

כיסהו ונתגלה פטור מלכסות כיסהו הרוח חייב לכסות
i.

(Mishnah): If one covered the blood (of a slaughtered bird or Chayah) and it became exposed, he need not cover it again. If the wind (blew earth and) covered it, he must cover it.

ואמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן לא שנו אלא שחזר ונתגלה אבל לא חזר ונתגלה פטור מלכסות
ii.

(Rabah bar bar Chanah): This is only if it became uncovered. If not, he is exempt.

והוינן בה כי חזר ונתגלה מאי הוי הואיל ואידחי אידחי
iii.

Question: Even if it becomes uncovered, once the Mitzvah was lost, it should not return!

וא"ר פפא זאת אומרת אין דיחוי אצל מצות
iv.

Answer (Rav Papa): This teaches that Ein Dichuy b'Mitzvos.

דרב פפא גופיה איבעיא ליה
2.

Answer: Reish Lakish knew that Ein Dichuy b'Mitzvos;

מפשט פשיטא ליה לרב פפא דאין דיחוי אצל מצות לא שנא לקולא ולא שנא לחומרא או דלמא ספוקי מספקא ליה ולחומרא אמרינן לקולא לא אמרינן
i.

He was unsure if the Tana was certain about this (and says Ein Dichuy even to be lenient), or if he was in doubt (and is stringent to require Kisuy in case the Halachah is that Ein Dichuy).

תיקו
(c)

His question is not resolved.

בעי רב פפא המשתחוה לבהמה צמרה מהו לתכלת
(d)

Question (Rav Papa): If a Nochri bowed to an animal, may its wool be used for Techeiles?

תכלת דמאי
1.

Question: To which use of Techeiles does he refer?

אי תכלת לכהנים היינו בעיא דרמי בר חמא
i.

If it is for the garments of the Kohanim, this is like Rami bar Chama's questions (if Ne'evad applies to things used for the Avodah, and if Shinuy helps)!

ואי תכלת לציצית היינו בעיא דר"ל
ii.

If it is for one to put on his Tzitzis, this is Reish Lakish's question (whether Dichuy applies to Mitzvos, and the question about Shinuy)!

אין ה"נ דלא הוה למיבעי ליה והאי דקא בעי ליה הא משום דאיכא מילי אחרנייתא
2.

Answer: Indeed, (he asked about Bigdei Kehunah;) there was no Chidush to this question. He asked it among other questions (about what may be used for the Mikdash).

צמרה מהו לתכלת קרניה מהו לחצוצרות שוקיה מהו לחלילין בני מעיה מהו לפארות
(e)

Question (Rav Papa): May we use its wool for Techeiles, its horns for trumpets, its thigh bones for flutes (for Leviyim to play in the Mikdash), and its intestines for strings for harps?

אליבא דמ"ד עיקר שירה בכלי לא תיבעי לך דודאי אסיר
1.

According to the opinion that the primary Mitzvah of Shirah of the Leviyim is to play instruments, surely it is forbidden;

כי תיבעי לך אליבא דמ"ד עיקר שירה בפה
2.

The question is like the opinion that the primary Mitzvah of Shirah of the Leviyim is to sing.

בסומי קלא בעלמא הוא ומייתינן
i.

Since the instruments merely enhance the voices, it is permitted;

או דלמא אפילו הכי אסיר
ii.

Or, perhaps in any case it is forbidden?

תיקו
(f)

This question is not resolved.

בעי רבה המשתחוה למעין מימיו מהו לנסכים
(g)

Question (Rabah): If a Nochri bows to a spring, may the water be used for Nesachim?

מאי קא מיבעיא ליה
1.

Question: What does he ask?

אילימא לבבואה קא סגיד או דלמא למיא קא סגיד ותיבעי ליה ספל להדיוט
i.

If he asks whether he bows to his reflection or to the water, he could have asked 'if a Nochri bows to a flask of water, may one benefit from the water?'!

לעולם למיא קא סגיד והכי קמבעיא ליה למיא דקמיה קא סגיד וקמאי קמאי אזדו
2.

Answer: He knows that he bows to the water. The question is, does he worship the water in front of him (and it flows away, the water which comes afterwards is permitted)?

או דלמא לדברונא דמיא קא סגיד
i.

Or, does he worship the source, and the entire spring is forbidden?

ומי מיתסרי
3.

Question: he cannot forbid the spring!

והא א"ר יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק מים של רבים אין נאסרין
i.

(R. Yochanan): Public water cannot be forbidden.

לא צריכא דקא נבעי מארעא:
4.

Answer: The case is, the spring is contained within his property.

3)

A COMMON WALL WITH A HOUSE OF IDOL-WORSHIP

(משנה) מי שהיה ביתו סמוך <לעבודת כוכבים> {לבית עבודה זרה} ונפל אסור לבנותו
(a)

(Mishnah): If ones house had a wall adjacent to a house of idolatry, and it fell, he may not rebuild it;

כיצד יעשה כונס בתוך שלו ארבע אמות ובונה
1.

Rather, he retreats four Amos into his own property, and rebuilds it.

שלו ושל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} (דף מז,ב משנה) נידון מחצה על מחצה
(b)

If he jointly owned the wall (and its place) with the idolatry, half of its place counts towards four Amos;

47b----------------------------------------47b
אבניו עציו ועפרו מטמאין כשרץ שנאמר (דברים ז) שקץ תשקצנו
(c)

Its stones and earth are Teme'im like a rodent (which is called Sheketz) - "Shaketz Teshaktzenu."

ר"ע אומר כנדה שנאמר (ישעיהו ל) תזרם כמו דוה צא תאמר לו
(d)

R. Akiva says, they are Teme'im like a Nidah - "Tizrem Kemo Davah";

מה נדה מטמאה במשא אף <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מטמאה במשא:
1.

Just like a Nidah has Tum'as Masa, also idolatry.

והא קא מרווח <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
(e)

(Gemara) Question: By distancing himself, he allows more room for idolatry!

א"ר חנינא מסורא דעבד ליה בית הכסא
(f)

Answer #1 (Rav Chanina of Sura): He uses the area for a bathroom.

והא בעי צניעותא
1.

Question: One must relieve himself modestly, and not where he can be seen!

דעבד ליה בית הכסא דלילה
2.

Answer #1: He uses it for a bathroom at night.

והא אמר מר איזהו צנוע הנפנה בלילה במקום שנפנה ביום
3.

Objection: It was taught that a modest person is one who relieves himself at night in the same place as he does by day (i.e. far from people)!

ואע"ג דאוקימנא בכדרך מיהו צניעותא בעי למעבד
i.

We established that to mean in the same way as he does by day. However, in any case he should not be so close to people!

דעבד ליה לתינוקות
4.

Answer #2: He uses it for a bathroom for children.

א"נ דגדיר ליה בהיזמי והינגי:
(g)

Answer #2: He fills the area with thorns.

4)

'BITUL' OF VARIOUS TYPES OF IDOLS

(משנה) שלשה בתים הן
(a)

(Mishnah): There are three laws of houses forbidden due to idolatry:

בית שבנאו מתחלה <לעבודת כוכבים> {לשם עבודה זרה} הרי זה אסור
1.

If a house was built from the beginning to be worshipped, it is forbidden (unless it was a Nochri's and the Nochri was Mevatel it);

סיידו וכיידו <לעבודת כוכבים> {לשם עבודה זרה} וחידש נוטל מה שחידש
2.

If one plastered or illustrated the walls for the sake of idolatry, when this addition is removed, the house is permitted;

הכניס לתוכה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} והוציאה הרי זה מותר:
3.

If idolatry was brought in and removed, the house is permitted.

אמר רב המשתחוה לבית אסרו
(b)

(Gemara - Rav): If one bows to a house, he forbids it.

אלמא קסבר תלוש ולבסוף חברו כתלוש דמי
(c)

Inference: Rav holds that something that was detached (i.e. the wood and stones) and later attached is considered detached (regarding idolatry).

והאנן בנאו תנן
(d)

Question: The Mishnah discusses a house built to be worshipped (not one that was worshipped)!

בנאו אע"פ שלא השתחוה לו השתחוה אע"פ שלא בנאו
(e)

Answer: It discusses a house that was built to be worshipped and was not worshipped. The same applies to one that was worshipped but not built to be worshipped.

א"ה הני שלשה ארבעה הוו
(f)

Question: If so, there are four types of forbidden houses!

כיון דלענין ביטול בנה והשתחוה חד קא חשיב ליה:
(g)

Answer: The Tana only counts houses with different laws of Bitul.

(משנה) שלש אבנים הן
(h)

(Mishnah): There are three laws of rocks forbidden due to idolatry:

אבן שחצבה מתחלה לבימוס הרי זו אסורה
1.

If a rock was originally quarried to be a base for idolatry (and the rock itself will be worshipped), it is forbidden;

סיידה וכיידה לשם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} נוטל מה שסייד וכייד ומותרת
2.

If one plastered or illustrated it for the sake of idolatry, when this addition is removed, the rock is permitted;

העמיד עליה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} וסילקה הרי זו מותרת:
3.

If idolatry was put on it and removed, the rock is permitted.

א"ר אמי והוא שסייד וכייד בגופה של אבן
(i)

(Gemara - R. Ami): (Plastering or illustrating the rock forbids it) only if it was chiseled into the rock itself.

והא דומיא דבית תנן ובית לאו בגופיה הוא ומיתסר
(j)

Objection: Presumably, this is similar to the previous Mishnah, i.e. plastering or illustrating a house. There it is on the walls, and not in them!

בית נמי איכא ביני אורבי
1.

Question: The plaster or design enters between the bricks!

מי לא עסקינן דשייע והדר שייעיה
2.

Answer: The Mishnah discusses all cases, even if the house was already smooth (without crevices).

אלא כי אתמר דרבי אמי לענין ביטול אתמר ואע"ג דסייד וכייד בגופה של אבן כי נטל מה שחידש שפיר דמי
(k)

Correction: Rather, R. Ami taught that even if the plaster or design was chiseled into the rock itself, when it is removed, the rock is permitted.

דמהו דתימא כיון שסייד וכייד בגופה של אבן כאבן שחצבה מתחלה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} דמיא ותיתסר כולה קמ"ל:
1.

One might have thought that since it was chiseled in, it is as if the rock was originally quarried for idolatry, and the entire rock is forbidden. He teaches that this is not so.