1)

SELLING SMALL ANIMALS TO NOCHRIM (cont.)

(דף טו,א) ור"א אומר אף במקום שאסרו לייחד מותר למכור
(a)

Answer #2 (R. Elazar): Even though it is always forbidden to leave animals with them, selling is permitted (except in places where custom is not to sell).

מאי טעמא
(b)

Question: What is the reason?

<עובד כוכבים> {גוי} חס על בהמתו שלא תעקר
(c)

Answer: A Nochrim would not sleep with his own animal, for this makes it sterile.

ואף רב הדר ביה
(d)

Rav retracted and agreed with R. Elazar.

דאמר רב תחליפא א"ר שילא בר אבימי משמיה דרב <עובד כוכבים> {גוי} חס על בהמתו שלא תעקר:
1.

(Rav Tachlifa citing Rav): A Nochri is concerned lest his animal become sterile.

2)

SELLING LARGE ANIMALS TO NOCHRIM

ובכל מקום אין מוכרין בהמה גסה כו':
(a)

(Mishnah): In all places one may not sell large animals...

מ"ט
(b)

Question: What is the reason?

נהי דלרביעה לא חיישינן מעביד ביה מלאכה חיישינן
(c)

Answer #1: Granted, they are not suspected of bestiality, but they would work with the animal on Shabbos.

וניעביד כיון דזבנה קנייה
(d)

Objection: Once the Nochri acquires the animal, it is his. The animal may work on Shabbos!

גזירה משום שאלה ומשום שכירות
(e)

Answer #2: This is a decree, lest one rent or lend an animal to a Nochri.

שאלה קנייה ואגרא קנייה
(f)

Objection: Also one who rents or borrows an animal acquires it (for that period of time)!

אלא אמר רמי בריה דר' ייבא גזירה משום נסיוני
(g)

Answer #3 (Rami brei d'R. Yeva): This is a decree, lest the Nochri want to test the animal;

דזמנין דזבנה לה ניהליה סמוך לשקיע' החמה דמעלי שבתא וא"ל תא נסייה ניהליה ושמעה ליה לקליה ואזלא מחמתיה וניחא ליה דתיזל והוה ליה מחמר אחר בהמתו בשבת והמחמר אחר בהמתו בשבת חייב חטאת
1.

Sometimes he buys an animal just before Shabbos, and wants to see how the animal carries burdens. The animal will go when it hears its owner's voice. The owner transgresses Mechamer (making an animal work on Shabbos), for which (b'Shogeg) one brings a Chatas.

מתקיף לה רב שישא בריה דרב אידי ושכירות מי קניא
(h)

Question (Rav Shisha brei d'Rav Idi): Rental does not acquire!

והתנן אף במקום שאמרו להשכיר לא לבית דירה אמרו מפני שמכניס לתוכו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
1.

(Mishnah): Even where one may rent houses to Nochrim, he may not rent for the Nochri to dwell in, for the Nochri would bring in his idols. (A Yisrael may not have idols in his house.)

ואי ס"ד שכירות קניא האי כי קא מעייל לביתי' קא מעייל
2.

If rental acquires, the idols are in the Nochri's house!

שאני <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דחמירא דכתיב (דברים ז) ולא תביא תועבה אל ביתך
(i)

Answer: Normally, rental acquires. Idolatry is an exception. It is more stringent - "v'Lo Savi So'evah El Beisecha."

מתקיף לה רב יצחק ברי' דרב משרשיא ושכירות מי קניא
(j)

Objection (R. Yitzchak brei d'Rav Mesharshiya): Rental does not acquire!

והא תנן ישראל ששכר פרה מכהן יאכילנה כרשיני תרומה וכהן ששכר פרה מישראל אע"פ שמזונותיה עליו לא יאכילנה כרשיני תרומה
1.

(Mishnah): If a Yisrael rents a cow from a Kohen, he may feed it vetch of Terumah. (Vetch (horsebean) is normally fed to animals, but people can eat it.) If a Kohen rents a cow from a Yisrael, even though the Kohen must feed it, he may not feed it vetch of Terumah.

ואי ס"ד שכירות קניא אמאי לא יאכילנה פרה דידיה היא
2.

If rental acquires, the Kohen owns the cow. He should be allowed to feed it vetch of Terumah!

אלא ש"מ שכירות לא קניא
(k)

Indeed, this shows that rental does not acquire.

והשתא דאמרת שכירו' לא קניא גזירה משום שכירות וגזירה משום שאלה וגזירה משום נסיוני
(l)

Answer #4: The decree was due to rental, lending and testing the animal.

רב אדא שרא לזבוני חמרא אידא דספסירא
(m)

Rav Ada permitted selling a donkey through a Safsira (one who buys and sells animals):

אי משום נסיוני הא לא ידעה לקליה דאזלא מחמתיה
1.

We are not concerned lest the Nochri want to test the animal, because the animal does not recognize the Safsira's voice;

ואי משום שאלה ושכירות כיון דלא דידיה היא לא מושיל ולא מוגר ועוד משום דלא ניגלי ביה מומא
2.

We are not concerned lest the Safsira rent or lend it out, because it is not his. Also, he does not want defects of the animal to become known.

3)

MAKING LENIENT ASSUMPTIONS

רב הונא זבין ההיא פרה <לעובד כוכבים> {לגוי}
(a)

Rav Huna sold a cow to a Nochri.

אמר ליה רב חסדא מ"ט עבד מר הכי
(b)

Rav Chisda: Why is this permitted?

אמר ליה אימור לשחיטה זבנה
(c)

Rav Huna: I may assume that he bought it to eat it immediately.

15b----------------------------------------15b
(דף טו,ב) ומנא תימרא דאמרינן כי האי גוונא
(d)

Question: What is the source that we can be lenient to say this?

דתנן בש"א לא ימכור אדם פרה החורשת בשביעית
(e)

Answer #1 (Mishnah - Beis Shamai): In Shemitah, one may not sell a cow suitable for plowing to someone suspected of working in Shemitah;

וב"ה מתירין מפני שיכול לשוחטה
1.

Beis Hillel permit this. He may assume that the buyer wants to eat it.

אמר רבה מי דמי התם אין אדם מצווה על שביתת בהמתו בשביעית
(f)

Rejection (Rabah): That is different, because one is not commanded that his animals rest in Shemitah. (Even if the buyer works with it, the seller does not transgress.)

הכא אדם מצווה על שביתת בהמתו בשבת
1.

One is commanded that his animals rest on Shabbos (so he may not assume that the buyer wants to eat it, lest the buyer work with it, and the seller transgresses.)

א"ל אביי וכל היכא דאדם מצווה אסור
(g)

Objection #1 (Abaye): Even when one is commanded, sometimes he may make favorable assumptions!

והרי שדה דאדם מצווה על שביתת שדהו בשביעית
1.

One is commanded that his field rest in Shemitah;

ותנן בש"א לא ימכור אדם שדה ניר בשביעית
2.

(Mishnah - Beis Shamai): One may not sell a plowed field in Shemitah to someone suspected of working in Shemitah;

וב"ה מתירין מפני שיכול להובירה
3.

Beis Hillel permit this. He may assume that the buyer wants to leave it fallow until the following year.

מתקיף לה רב אשי וכל היכא דאין אדם מצווה שרי
(h)

Objection #2 (Rav Ashi): Even when one is not commanded, sometimes he may not make favorable assumptions!

והרי כלים דאין אדם מצווה על שביתת כלים בשביעית
1.

One is not commanded that his Kelim rest in Shemitah;

ותנן אלו הן כלים שאין אדם רשאי למוכרן בשביעית המחרישה וכל כליה העול והמזרה והדקר
2.

(Mishnah): One may not sell the following Kelim in Shemitah (Ran - to someone suspected of working in Shemitah): a plow and all Kelim used with it, a yoke, a shovel, or a hoe (Tosfos - the latter two refer to parts of a plow).

אלא אמר רב אשי כל היכא דאיכא למיתלא תלינן ואע"ג דמצווה וכל היכא דליכא למיתלי לא תלינן
(i)

Answer #2 (Rav Ashi): Rather, whenever we can attribute the buyer's intention to something permitted, we may be lenient. If not, we must be stringent (people do not buy Kelim a year before they need them);

אע"ג דאינו מצווה
1.

It makes no difference whether or not the seller is commanded.

רבה זבין ההוא חמרא לישראל החשיד למכור <לעובד כוכבים> {לגוי}
(j)

Rabah sold a donkey to someone suspected of selling to Nochrim.

א"ל אביי מ"ט עבד מר הכי
(k)

Abaye: Why did you do this?

א"ל אנא לישראל זביני
(l)

Rabah: I sold to a Yisrael!

א"ל והא אזיל ומזבין ליה <לעובד כוכבים> {לגוי}
(m)

Abaye: He will sell to a Nochri!

<לעובד כוכבים> {לגוי} קא מזבין לישראל לא קא מזבין
(n)

Rabah: He might, but also he might sell to a Yisrael. Therefore, I may assume the latter.

איתיביה מקום שנהגו למכור בהמה דקה לכותים מוכרין שלא למכור אין מוכרין
(o)

Question (Beraisa): In a place where the custom is to sell small animals to Kusim (the people that Sancheriv settled in place of the 10 exiled Shevatim. They later converted, but they did not accept Divrei Chachamim), we may sell. In a place where the custom is not to sell, it is forbidden.

מ"ט
1.

Question: What is the reason?

אילימא משום דחשידי ארביעה
i.

Suggestion: Kusim are suspected of bestiality.

ומי חשידי והתניא אין מעמידין בהמה בפונדקאות של <עובדי כוכבים> {גוים} זכרים אצל זכרים ונקבות אצל נקבות ואין צ"ל נקבות אצל זכרים וזכרים אצל נקבות
2.

Rejection #1 (Beraisa): We may not leave an animal with a Nochri innkeeper, even a male with a male or a female with a female (lest a man come looking for her, and not find her, and have relations with it instead), and all the more so if the animal is the opposite gender;

ואין מוסרין בהמה לרועה שלהן ואין מייחדין עמהם ואין מוסרין להם תינוק ללמדו ספר וללמדו אומנות
i.

We may not leave an animal with a Nochri shepherd. One may not be secluded with a Nochri (lest the Nochri kill him), we do not ask a Nochri to teach a child to read or a trade (lest he veer the child to heresy, or have relations with him);

אבל מעמידין בהמה בפונדקאות של כותים זכרים אצל נקבות ונקבות אצל זכרים ואין צ"ל זכרים אצל זכרים ונקבות אצל נקבות ומוסרין בהמה לרועה שלהן ומייחדין עמהם ומוסרין להם תינוק ללמדו ספר וללמדו אומנות אלמא לא חשידי
ii.

All of these are permitted regarding Kusim.

ועוד תניא אין מוכרין להם לא זיין ולא כלי זיין ואין משחיזין להן את הזיין ואין מוכרין להן לא סדן ולא קולרין ולא כבלים ולא שלשלאות של ברזל אחד <עובד כוכבים> {גוי} ואחד כותי
3.

Rejection #2 (Beraisa): We may not sell to Nochrim or Kusim weapons nor handles of weapons. We do not sharpen their weapons. We do not sell to them shackles and chains (for holding prisoners).

מ"ט
4.

Question: Why may we not sell to Kusim?

אי נימא דחשידי אשפיכות דמים
i.

Suggestion: They are suspected of killing.

ומי חשידי האמרת ומייחדין עמהן
ii.

Rejection: One may be secluded with them!

אלא משום דאתי לזבונה <לעובד כוכבים> {לגוי}
5.

Answer (also to Question o:1): Rather, it is because they sell them to Nochrim.

וכי תימא כותי לא עביד תשובה ישראל עביד תשובה
6.

Suggestion: Perhaps we are concerned only about Kusim, but we assume that a Yisrael (even though he is suspected) will repent and not sell to Nochrim.

והאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה כדרך שאמרו אסור למכור <לעובד כוכבים> {לגוי} כך אסור למכור לישראל החשוד למכור <לעובד כוכבים> {לגוי}
7.

Rejection: Rav Nachman taught that just like one may not sell to a Nochri, also to a Yisrael suspected of selling to Nochrim.

רהיט בתריה תלתא פרסי וא"ד פרסא בחלא ולא אדרכיה
(p)

Rabah ran three Parsa'os (some say - a Parsah in sand) to retract the sale, but was unable to catch the buyer.

4)

SELLING WEAPONS TO NOCHRIM

א"ר דימי בר אבא כדרך שאסור למכור <לעובד כוכבים> {לגוי} אסור למכור ללסטים ישראל
(a)

(Rav Dimi): Just like one may not sell to a Nochri, also to a Yisrael robber.

ה"ד
1.

Question: What is the case?

אי דחשיד דקטיל פשיטא היינו <עובד כוכבים> {גוי}
i.

If the robber is suspected of murder, this is obvious. He is like a Nochri!

ואי דלא קטיל אמאי לא
ii.

If he does not murder, why it is forbidden?

לעולם דלא קטיל והב"ע במשמוטא דזימנין דעביד לאצולי נפשיה
2.

Answer: He does not (Ran - want to) kill, but if his victim contests him, he will fight him. (Weapons will help him to keep the money (Rashi) or kill the victim (Ran).)

תנו רבנן אין מוכרין להן תריסין וי"א מוכרין להן תריסין
(b)

(Beraisa): We do not sell shields to Nochrim. Some permit.

מ"ט
(c)

Question: Why does the first opinion forbid?

אילימא משום דמגנו עלייהו
(d)

Version #1 - Answer: It helps them to survive.

אי הכי אפילו חיטי ושערי נמי לא
(e)

Question: If so, it should be forbidden to sell also grain to them!

אמר רב (דף טז,א) אי אפשר ה"נ
(f)

Answer (Rav): Indeed, if one can avoid selling grain (without causing animosity), he should not sell!