1)

PEOPLE HEADING TO IDOLATRY

ההולכין לתרפות אסורין לשאת ולתת עמהם:
(a)

(Mishnah): One may not do business with people heading to serve idolatry.

אמר שמואל <עובד כוכבים> {גוי} ההולך לתרפות בהליכה אסור דאזיל ומודי קמי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(b)

(Shmuel): One may not do business with a Nochri heading to idolatry, because he will thank the idolatry;

בחזרה מותר מאי דהוה הוה
1.

One may do business with a Nochri returning. He already served, and he will not do anything more.

ישראל ההולך לתרפות בהליכה מותר דלמא הדר ביה ולא אזיל
2.

One may do business with a Yisrael heading to idolatry. Perhaps he will not go;

בחזרה אסור כיון (דף לג,א) דאביק בה מהדר הדר אזיל
3.

One may not do business with a Yisrael returning. Perhaps he will return to the idolatry.

והתניא ישראל ההולך לתרפות בין בהליכה בין בחזרה אסור
(c)

Question (Beraisa): One may not do business with a Yisrael going to or returning from idolatry.

אמר רב אשי כי תניא ההיא בישראל <מומר> {משומד} דודאי אזיל
(d)

Answer (Rav Ashi): The Beraisa discusses a Mumar. When he heads to idolatry, he will surely complete his journey.

ת"ר <עובד כוכבים> {גוי} ההולך ליריד בין בהליכה בין בחזרה מותר
(e)

(Beraisa): One may do business with a Nochri heading to or returning from a fair;

ישראל ההולך ליריד בהליכה מותר בחזרה אסור
1.

One may do business with a Yisrael heading to a fair, but not with a Yisrael returning.

מאי שנא ישראל דבחזרה אסור דאמרי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} זבין דמי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} איכא בהדיה <עובד כוכבים> {גוי} נמי נימא <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} זבין דמי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} איכא בהדיה
2.

Question: Presumably, it is forbidden when a Yisrael returns because we are concerned lest his money came from selling idolatry. We should also be concerned about a Nochri!

אלא <עובד כוכבים> {גוי} אמרינן גלימא זבין חמרא זבין
3.

Answer: We assume that the Nochri sold a garment or wine (not of idolatry).

ישראל נמי נימא אימור גלימא זבין חמרא זבין
4.

Question: We should also assume that the Yisrael sold a garment or wine!

אי איתא דה"ל הכא הוה מזבין ליה:
5.

Answer: If so, he would have sold it here, rather than at the fair.

והבאין מותרין:
(f)

(Mishnah): One may do business with someone returning (from idolatry).

ארשב"ל לא שנו אלא שאין קשורין זה בזה אבל קשורין זה בזה אסורין אימא דעתו לחזור:
(g)

(Reish Lakish): This is only if he is alone. If a group returns, it is forbidden, lest they will go back to the idolatry.

2)

KELIM OF NOCHRIM

נודות <העובדי כוכבים> {הגוים} וקנקניהם:
(a)

(Mishnah - R. Meir): A pouch or bottle of a Nochri...

ת"ר נודות <העובדי כוכבים> {הגוים} גרודים חדשים מותרין ישנים ומזופפין אסורין
(b)

Version #1 - Rashi - (Beraisa): If a (leather) pouch of a Nochri, if it is new (wine was not put in for an extended time) and has no pitch, it is permitted (since leather does not absorb much). If it is old or has pitch, it is forbidden.

(c)

Version #2 - Tosfos - (Beraisa): A pouch of a Nochri from which the pitch was removed is permitted (after scrubbing, because wine is not left in it for a long time);

1.

If it has pitch, even if it looks new, it is forbidden (lest it was used once, but we cannot tell. Therefore one must Kasher it with boiling water.) (end of Version #2)

<עובד כוכבים> {גוי} ריבבן ועיבדן ונתן לתוכן יין וישראל עומד על גביו אינו חושש
2.

If a Nochri melted pitch in it and put in wine and a Yisrael supervised (when making the pouch), we are not concerned (lest the Nochri was Menasech the wine).

וכי מאחר <דעובד כוכבים> {דגוי} נותן לתוכן יין כי ישראל עומד [על] גביו מאי הוי
3.

Question: If the Nochri put in wine, the presence of the Yisrael does not help at all!

אמר רב פפא ה"ק <עובד כוכבים> {גוי} ריבבן ועיבדן וישראל נותן לתוכן יין וישראל אחר עומד על גביו ואינו חושש
4.

Answer #1 (Rav Papa): It means, if a Nochri melted pitch in it and a Yisrael put in wine and a second Yisrael supervised, we are not concerned.

ומאחר דישראל נותן לתוכן יין ישראל אחר עומד על גביו למה לי
i.

Question: Why is a second Yisrael needed?

דלמא אגב טירדיה מנסך ולאו אדעתיה
ii.

Answer: The Yisrael putting in wine is busy. Perhaps he will not notice if the Nochri is Menasech.

רב זביד אמר לעולם כדקאמרת מעיקרא והכא בעידנא דקא שדי ליה נעשה כזורק מים לטיט
5.

Answer #2 (Rav Zvid): Really, the Nochri put in wine; since the wine will enter the pitch and dry up, like water used to knead mud, we are not concerned for it.

אמר רב פפי ש"מ מדרב זביד האי <עובד כוכבים> {גוי} דשדא חמרא לבי מילחי דישראל שרי
(d)

(Rav Papi): We learn from Rav Zvid that if a Nochri puts wine in a Keli full of salt (Rashi; Tosfos - the place where they evaporate sea-water, to get salt), it is permitted.

מתקיף לה רב אשי מי דמי התם קאזיל לאיבוד הכא לא קאזיל לאיבוד
(e)

Objection (Rav Ashi): Rav Zvid's case is different. There the wine is lost, but here it gives taste to the salt!

בר עדי טייעא אנס הנהו זיקי מרב יצחק בר יוסף רמא בהו חמרא ואהדרינהו ניהליה אתא שאיל בי מדרשא
(f)

Bar Edi the merchant stole flasks of Rav Yitzchak bar Yosef. He put wine in them, and later returned them. He asked in the Beis Medrash what he should do.

א"ל רבי ירמיה כך הורה רבי אמי הלכה למעשה ממלאן מים שלשה ימים ומערן
1.

R. Yirmeyah: In such a case, R. Ami ruled that one should fill them with water for three days and pour it out.

ואמר רבא צריך לערן מעת לעת
2.

(Rava): After every 24 hours, he must pour out the water and put in new water.

סבור מינה הני מילי דידן אבל דידהו לא
(g)

Assumption: This is only if Nochri wine was put in Kelim of a Yisrael (he used it first, so the initial, primary absorptions are of permitted liquids), but this would not help for Kelim first used by Nochrim (perhaps the primary absorptions were forbidden).

כי אתא רבין א"ר שמעון בן לקיש אחד שלנו ואחד שלהם
(h)

(Rejection - Ravin): This helps even for Kelim first used by Nochrim.

סבר רב אחא בריה דרבא קמיה דרב אשי למימר הני מילי נודות אבל קנקנים לא
(i)

(Rav Acha brei d'Rava): This is only for flasks (Rashi - because leather does not absorb very much; Tosfos - because wine is not normally stored there for a long time), but not for bottles.

אמר ליה רב אשי לא שנא נודות ולא שנא קנקנים
(j)

Rejection (Rav Ashi): This is even for bottles.

ת"ר קנקנים של <עובדי כוכבים> {גוים} חדשים גרודים מותרין
(k)

(Beraisa): If a Nochri's bottle was never used and never had pitch (Rashi; Tosfos - the pitch was removed), it is permitted;

ישנים ומזופפין אסורין
1.

If it was used or has (Rashi - or once had) pitch, it is forbidden.

<עובד כוכבים> {גוי} נותן לתוכן יין ישראל נותן לתוכן מים
2.

If a Nochri put wine in it, a Yisrael may put water in it (Tosfos ha'Rosh - and the water is permitted; Rashi - three times for 24 hours, to Kasher it);

<עובד כוכבים> {גוי} נותן לתוכן יין ישראל נותן לתוכן ציר ומורייס ואינו חושש
3.

If a Nochri put wine in it, a Yisrael may put brine or Muryas in it. (Tosfos' text - if a Nochri put wine in it, and a Yisrael put brine or Muryas in it, a Yisrael may now put wine in it.)

33b----------------------------------------33b
איבעיא להו (דף לג,ב) לכתחלה או דיעבד
(l)

Question: May a Yisrael may put brine or Muryas in it l'Chatchilah?

ת"ש דתני רב זביד בר אושעיא הלוקח קנקנים מן <העובדי כוכבים> {הגוי} חדשים נותן לתוכן יין
(m)

Answer (Rav Zvid bar Oshaya): If one buys new Kelim from a Nochri, he may put wine in them;

ישנים נותן לתוכן ציר ומורייס לכתחלה
1.

If the Kelim are old, he may put brine or Muryas in it l'Chatchilah.

בעא מיניה ר' יהודה נשיאה מרבי אמי החזירן לכבשן האש ונתלבנו מהו
(n)

Question (R. Yehudah Nesi'ah): If one put the Kelim in a furnace and fired them, what is the law?

א"ל ציר שורף אור לא
(o)

Answer (R. Ami): Even brine annihilates the absorptions, and all the more so fire!

כ"ש אתמר נמי א"ר יוחנן ואמרי לה אמר ר' אסי א"ר יוחנן קנקנים של <עובדי כוכבים> {גוים} שהחזירן לכבשן האש כיון שנשרה זיפתן מהן מותרין
(p)

Support (R. Yochanan): If one put Kelim of a Nochri in a furnace, once the pitch on the inside (melts and) drips out, they are permitted.

אמר רב אשי לא תימא עד דנתרן אלא אפי' רפאי מירפא אע"ג דלא נתר
(q)

(Rav Ashi): One need not wait for the pitch to drip out. Once it becomes soft, they are permitted.

קינסא פליגי בה רב אחא ורבינא חד אסר
(r)

(Rav Acha or Ravina): One may not Kasher them by putting burning chips of wood inside.

וחד שרי
(s)

(The other of Rav Acha and Ravina): One may Kasher them in this way.

והלכתא כמאן דאסר
1.

The Halachah is, this may not be done.

3)

KELIM OF NOCHRIM (cont.)

איבעיא להו מהו ליתן לתוכו שכר
(a)

Question: May a Yisrael put beer (Tosfos - or other cold liquids, other than wine) in a Nochri's Keli?

רב נחמן ורב יהודה אסרי
(b)

Answer #1 (Rav Nachman and Rav Yehudah): No.

ורבא שרי
(c)

Answer #2 (Rava): Yes.

רבינא שרא ליה לרב חייא בריה דרב יצחק למירמא ביה שכרא אזל רמא ביה חמרא
(d)

Ravina permitted R. Chiya brei d'Rav Yitzchak to put beer in a Nochri's Keli. He mistakenly put in wine.

ואפילו הכי לא חש לה למילתא אמר אקראי בעלמא הוא
1.

Still, Ravina did not decree against putting beer in. This was a chance mistake, and we are not concerned lest it happen again.

רב יצחק בר ביסנא הוה ליה הנהו מאני דפקוסנא מלינהו מיא אנחינהו בשימשא פקעו
(e)

Rav Yitzchak bar Bisna had a Keli of dung (in which Yayin Nesech had been put). He put water in it (three times for 24 hours) and put it in the sun. It broke.

א"ל רבי אבא אסרתינהו עלך איסורא דלעולם אימור דאמור רבנן ממלינהו מיא אנוחי בשימשא מי אמור
1.

R. Aba: Chachamim did not say to put it in the sun. You caused your own loss.

א"ר יוסנא א"ר אמי כלי נתר אין לו טהרה עולמית
(f)

(Rav Yusna): Kelim of Neser can never be Kashered (Rashba; Ramban - one must wait 12 months to use them).

מאי כלי נתר א"ר יוסי בר אבין כלי מחפורת של צריף
1.

(R. Yosi bar Avin): Neser is the ground from which alum (a white powder) is taken.

דבי פרזק רופילא אנס הני כובי מפומבדיתא רמא בהו חמרא אהדרינהו ניהלייהו
(g)

The household of Parzak, who was second to the king, took flasks, put wine in them, and later returned them.

אתו שיילוהו לרב יהודה אמר דבר שאין מכניסו לקיום הוא משכשכן במים והן מותרין
1.

Rav Yehudah: Wine is not stored in these for extended periods. It suffices to wash and scrub them with water.

אמר רב עוירא הני חצבי שחימי דארמאי כיון דלא בלעי טובא משכשכן במים ומותרין
(h)

(Rav Avira): Nochri barrels made from red earth do not absorb much. It suffices to wash and scrub them with water.

אמר רב פפי הני פתוותא דבי מיכסי כיון דלא בלעי טובא משכשכן במים ומותרין
(i)

(Rav Papi): For earthenware Kelim of Bei Michsi (a place where the earth earth is hard), it suffices to wash and scrub them with water, for they do not absorb much.

כסי רב אסי אסר
(j)

(Rav Asi): (Earthenware) cups (in which a Nochri drank wine) are forbidden;

ורב אשי שרי
(k)

(Rav): They are permitted.

אי שתי בהו <עובד כוכבים> {גוי} פעם ראשון כ"ע לא פליגי דאסור כי פליגי בפעם שני
(l)

Version A (Rashi) - Version #1: If the Nochri drank from them the first time, all agree that they are forbidden. They argue in a case that a Yisrael drank the first time, and a Nochri drank the second time;

איכא דאמרי פעם ראשון ושני כ"ע לא פליגי דאסור כי פליגי בפעם ג'
1.

Version #2: If the Nochri drank from them the first or second time, all agree that they are forbidden. They argue in a case that a Yisrael drank the first two times, and a Nochri drank the third time. (end of Version #2)

והלכתא פעם ראשון ושני אסור ג' מותר
2.

The Halachah is, if the Nochri drank from them the first or second time, they are forbidden. If he did not drink until the third time, they are permitted.

(m)

Version B (Tosfos) - Version #1: If they were rinsed once, all agree that they are forbidden. They argue in a case that they were rinsed twice.

1.

Version #2: If they were rinsed twice, all agree that they are forbidden. They argue in a case that they were rinsed three times.

2.

The Halachah is, if they were rinsed twice, they are forbidden. If they were rinsed three times, they are permitted. (end of Version #2)

א"ר זביד האי מאני דקוניא חיורא ואוכמא שרי
(n)

(Rav Zvid): If Klei Kunya (earthenware Kelim plated with lead (Rashi) or glass (Tosfos)) of Nochrim are white or black, they are permitted;

ירוקא אסור משום דמיצריף
1.

If they are Yarok, they are forbidden, for they (Rashi - contain earth from which alum is taken, and) absorb greatly. (Note - most Meforshim say that Stam 'Yarok' is yellow. Some say that it is green.)

ואי אית בהו קרטופני כולהו אסירי
2.

If they have cracks, in every case they are forbidden.

דרש מרימר קוניא בין אוכמא בין חיורא בין ירוקא שרי
(o)

(Mereimar): Klei Kunya of Nochrim, whether black or white or Yarok, are permitted.

מאי שנא מחמץ בפסח
(p)

Question: Why is the law (of Klei Kunya) different regarding Chametz on Pesach? (We first explain the law regarding Chametz.)

דבעו מיניה ממרימר הני מאני דקוניא מהו לאשתמושי בהו בפיסחא
1.

Question: May Kunya Kelim (that were used with Chametz) be used on Pesach?

ירוקא לא תיבעי לך דמצרפי ובלעי ואסירי כי תיבעי לך חיורי ואוכמי מאי
i.

If they are Yarok, they absorb, so surely they are forbidden. We ask about white or black Kelim;

כי אית בהו קרטופני לא תיבעי לך דודאי בלעי ואסירי כי תיבעי לך דשיעי מאי
ii.

If they have cracks, they absorb, so they are forbidden.We ask about smooth Kelim.

אמר (דף לד,א) להו אנא חזינא להו דמדייתי וכיון דמדייתי ודאי בלעי ואסירי
2.

Answer (Mereimar): The outer walls give off moisture. This shows that they absorb, so they are forbidden.

מ"ט
3.

Question: Why are they (permanently) forbidden?

התורה העידה על כלי חרס שאינו יוצא מידי דופנו לעולם
4.

Answer: The Torah testified that absorptions in earthenware never leave the walls. ("U'Chli Cheres Asher Tevushal Bo Yishaver" - if they could be Kashered, there would be no need to break them.)