1)

BOTTLES OF NOCHRIM

מ"ש מיין נסך דדרש להו מרימר כולהו מאני דקוניא שרי
(a)

Summation of question: Mereimar permitted all Klei Kunya of Nochrim. Regarding Chametz, he forbade them all!

וכ"ת חמץ דאורייתא יין נסך דרבנן
(b)

Answer #1: He is stringent about Chametz, for this is a mid'Oraisa Isur, but Yayin Nesech is mid'Rabanan.

והא כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון
(c)

Objection: We make Rabbinical decrees like Torah law!

זה תשמישו בחמין וזה תשמישו בצונן
(d)

Answer #2: The Kelim are used with hot Chametz (so they absorb). Wine is (normally) cold.

ר"ע איקלע לגינזק בעו מיניה מתענין לשעות או אין מתענין לשעות לא הוה בידיה
(e)

Question #1 (to R. Akiva; Rashi - to Mar Ukva): May one accept a fast for part of a day (Rashi - if he did not eat in the morning, may he vow not to eat the rest of the day)?

קנקנים של <עובדי כוכבים> {גוים} אסורין או מותרין לא הוה בידיה
(f)

Question #2: Are bottles of Nochrim permitted?

במה שימש משה כל שבעת ימי המלואים
(g)

Question #3: What garments did Moshe wear during the seven days in which he erected the Mishkan and served in it?

לא הוה בידיה
(h)

He could not answer any of these.

אתא שאל בי מדרשא אמרי הלכתא מתענין לשעות ואם השלים מתפלל תפלת תענית
(i)

Answers (Rabanan of the Beis Medrash): One may accept a fast for part of a day. If he finished (Shulchan Aruch - he did not eat yet today, and decided to fast the rest of the day, this is considered a fast, and) he can say the prayer that we say on fast days ('Aneinu');

והלכתא קנקנים של <עובדי כוכבים> {גוים} לאחר י"ב חדש מותרין
1.

Bottles of Nochrim are permitted after 12 months; (Rashi - to use them before this, he must Kasher them by filling them with water three times);

במה שימש משה שבעת ימי המלואים בחלוק לבן
2.

The seven days that Moshe served, he wore a white garment;

רב כהנא מתני בחלוק לבן שאין בו אימרא:
i.

(Rav Kahana): The garment had no cuff (to show that it is a new garment, or that it was not meant to be permanent).

2)

THINGS THAT ARE PERMITTED AFTER 12 MONTHS

החרצנים והזגים של <עובדי כוכבים> {גוים} וכו':
(a)

(Mishnah): Grape pits and skins of Nochrim...

ת"ר החרצנים והזגים של <עובדי כוכבים> {גוים} לחין אסורין יבשים מותרים
(b)

(Beraisa): Wet grape pits and skins of Nochrim are forbidden. Dry ones are permitted.

הי נינהו לחין והי נינהו יבשין
(c)

Question: What is considered wet and dry?

אמר רב יהודה אמר שמואל לחין כל י"ב חדש יבשים לאחר י"ב חדש
(d)

Answer (Rav Yehudah): There are considered wet for 12 months. After this, they are dry.

אתמר אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן כשהן אסורין אסורין אפילו בהנאה כשהן מותרין מותרין אפילו באכילה
(e)

(Rabah bar Rav Huna): When they are forbidden, one may not even benefit from them. When they are permitted, one may even eat them.

א"ר זביד האי דורדיא דחמרא דארמאי בתר תריסר ירחי שתא שרי
(f)

(Rav Zvid): (R. Tam - Temed made from) dregs of wine of Nochrim are permitted after 12 months.

אמר רב חביבא בריה דרבא הני גולפי בתר תריסר ירחי שתא שרי
(g)

(Rav Chaviva brei d'Rava): Empty Kelim of Nochrim are permitted after 12 months.

אמר רב חביבא הני (דף לד,ב) אבטא דטייעי בתר תריסר ירחי שתא שרי
(h)

(Rav Chaviva): A thick leather pouch of Nochrim (Rashi; Aruch - a food made with flour, spices, milk and wine) is permitted after 12 months.

34b----------------------------------------34b
אמר רב אחא בריה דרב איקא הני פורצני דארמאי בתר תריסר ירחי שתא שרי
(i)

(Rav Acha brei d'Rav Ika): Grape pits of Nochrim are permitted after 12 months.

אמר רב אחא בריה דרבא הני גולפי שחימי ואוכמי בתר תריסר ירחי שתא שרי:
(j)

(Rav Acha brei d'Rava): White or black Kelim of Nochrim are permitted after 12 months.

3)

MURYAS

והמורייס:
(a)

(Mishnah): And Muryas (fish oil).

ת"ר מורייס אומן מותר
(b)

(Beraisa): Muryas of a (Nochri) vendor is permitted;

ר' יהודה בן גמליאל אומר משום ר' חנינא ב"ג אף חילק אומן מותר
(c)

R. Yehudah ben Gamliel says, even Chilak (Tahor fish that did not yet grow their fins and scales) of a (Nochri) vendor is permitted.

תני אבימי בריה דר' אבהו מורייס אומן מותר הוא תני לה והוא א"ל פעם ראשון ושני מותר שלישי אסור
(d)

(Avimi brei d'R. Avahu): Muryas of a vendor is permitted. This refers to the first two times they extract it from the fish, but the third time is forbidden.

מ"ט
(e)

Question: What is the reason?

פעם ראשון ושני דנפיש שומנייהו לא צריך למירמי בהו חמרא מכאן ואילך רמו בהו חמרא
(f)

Answer: The first two times it is strong, and it does not need wine (Rashi - wine will ruin it). The third time (Tosfos ha'Rosh - it is weak, so) he adds wine (Rashi - in a place where wine is cheaper than Muryas).

ההוא ארבא דמורייסא דאתי לנמילא דעכו אותיב רבי אבא דמן עכו נטורי בהדה
(g)

A boat loaded with Muryas entered the port of Ako. R. Aba of Ako placed a Yisrael to guard it.

א"ל רבא עד האידנא מאן נטרה
1.

Rava: How does this help? It was not guarded until now!

א"ל עד האידנא <למאן> [למאי] ניחוש לה
2.

R. Aba: Until now, there was no concern:

אי משום דמערבי ביה חמרא קיסתא דמורייס בלומא קיסתא דחמרא בד' לומי
i.

He would not mix in wine, for wine was four times as expensive as Muryas (in the place it came from. Only here, wine is cheaper.)

א"ל ר' ירמיה לר' זירא דלמא איידי דצור אתו דשוי חמרא
3.

R. Yirmeyah: The boat passed near Tzur (where wine is cheap)!

א"ל התם עיקולי ופשורי איכא:
4.

R. Zeira: It is too hard to dock in Tzur. The sea bends there and melting snow raises the water level.

4)

CHEESE OF BEIS UNAIKI

וגבינת בית אונייקי:
(a)

(Mishnah): Cheese of Beis Unaiki.

ארשב"ל מפני מה אסרו גבינת אונייקי מפני שרוב עגלים של אותה עיר נשחטין <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
(b)

(Reish Lakish): Cheese of Beis Unaiki is forbidden because most calves there are slaughtered for idolatry (perhaps the stomach of one of them was used to curdle the milk).

מאי איריא רוב עגלים אפילו מיעוט נמי דהא ר"מ חייש למיעוטא
(c)

Question: Even if the minority of calves there are slaughtered for idolatry, R. Meir would forbid, for he is concerned for a minority!

אי אמרת רוב איכא מיעוט
(d)

Answer: If most calves are slaughtered for idolatry, R. Meir is concerned for the minority (calves are a minority of animals);

אלא אי אמרת מיעוט כיון דאיכא רוב עגלים דאין נשחטין <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} ואיכא נמי שאר בהמות דאין נשחטין <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} ה"ל מיעוטא דמיעוטא ומיעוטא דמיעוטא לא חייש ר"מ
1.

However, if a minority of calves are slaughtered for idolatry, since calves are a minority of animals, a minority of a minority were slaughtered to idolatry. R. Meir is not concerned for this.

א"ל ר"ש בר אליקים לר"ש בן לקיש כי נשחטין <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} מאי הוי והא את הוא דשרי
(e)

Question (R. Shimon bar Elyakim): Even if it was slaughtered for (the sake of offering to) idolatry, you yourself permit it!

דאתמר השוחט את הבהמה לזרוק דמה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} להקטיר חלבה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} רבי יוחנן אמר אסורה
1.

(R. Yochanan): If one slaughtered an animal in order to pour the blood or burn the Chelev to idolatry, the animal is forbidden;

קסבר מחשבין מעבודה לעבודה
i.

He holds that since he later intends to serve idolatry with this animal (by pouring or burning), we consider the required acts of service (slaughter) to also be for the sake of idolatry;

וילפינן חוץ מפנים
ii.

We learn from Avodah in the Mikdash. (If an Avodah was done with intent to do a later Avodah after the allotted time, this disqualifies the Korban (Pigul). It is as if the first Avodah was done improperly.)

ורשב"ל אמר מותרת
2.

(Reish Lakish): The animal is permitted;

i.

(We do not consider the requisite acts of service to also be for the sake of idolatry, for we do not learn laws of idolatry from Avodah in the Mikdash.)

א"ל תרמינך שעתך באומר בגמר זביחה הוא עובדה:
(f)

Answer (Reish Lakish): The case is, the slaughterer said in his heart 'I intend to serve idolatry by finishing the slaughter.'

5)

PERESH OF A FORBIDDEN ANIMAL

א"ר יהודה שאל ר' ישמעאל:
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): R. Yishmael asked...

אמר רב אחדבוי אמר רב המקדש בפרש שור הנסקל מקודשת בפרש עגלי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אינה מקודשת
(b)

(Rav Achdevoy): If a man was Mekadesh a woman with Peresh (intestinal fluids) of a Shor ha'Niskal (an ox sentenced to be stoned), she is Mekudeshes. If he was Mekadesh with Peresh of a calf offered to idolatry, she is not Mekudeshes.

איבעית אימא סברא ואב"א קרא
(c)

We can learn from reasoning or verses.

איבעית אימא סברא גבי עגלי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ניחא ליה בנפחיה
1.

Reasoning - those who offer calves to idolatry prefer a fatter Korban. It is important, therefore it is forbidden like the calf;

אבל גבי שור הנסקל לא ניחא ליה בנפחיה
i.

Regarding a Shor ha'Niskal, there is no value to the Peresh. It is not forbidden with the ox.

איבעית אימא קרא כתיב הכא (דברים יג) לא ידבק בידך מאומה
2.

From verses - it says about idolatry "v'Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem" (you may not get any benefit from it);

וכתיב התם (שמות כא) סקול יסקל השור ולא יאכל את בשרו בשרו אסור הא פרשו מותרת
i.

It says about Shor ha'Niskal "v'Lo Ye'achel Es Besaro" - the meat is forbidden, but not the Peresh.