1)

OIL OF NOCHRIM

והשמן שלהן:
(a)

(Mishnah): Their oil.

שמן רב אמר דניאל גזר עליו
(b)

(Rav): Daniel decreed against their oil.

ושמואל אמר (דף לו,א) זליפתן של כלים טמאים אוסרתן
(c)

(Shmuel): It was forbidden because it is put in the Nochri's Tamei Kelim.

אטו כולי עלמא אוכלי טהרות נינהו
(d)

Objection: One may eat Tamei food!

אלא זליפתן של כלים אסורין אוסרתן
(e)

Correction: Rather, it was forbidden because it absorbs forbidden taste from the Nochri's Kelim.

א"ל שמואל לרב בשלמא לדידי דאמינא זליפתן של כלים אסורין אוסרתן היינו דכי אתא רב יצחק בר שמואל בר מרתא ואמר דריש רבי שמלאי בנציבין שמן ר' יהודה ובית דינו נמנו עליו והתירוהו
(f)

Question (Shmuel): R. Simla'i taught that R. Yehudah and his Beis Din voted and permitted it, because Nosen Ta'am li'Fgam (if forbidden food or taste was mixed with permitted food and detracts from the taste, the mixture) is permitted. (NOTE: in some places (right below this, 37a, 38b) the Gemara says that 'R. Yehudah ha'Nasi', i.e. Rebbi, permitted oil. In some places (37a, Gitin 76b) it says that 'R. Yehudah Nesi'ah (the grandson of Rebbi) permitted Magen Avos (Avos 2:2) says that Rebbi permitted, but people did not accept this, and his grandson permitted, and it was accepted.)

קסבר נותן טעם לפגם מותר
1.

(We understand according to me, for the Isur was due to forbidden absorption) and they concluded that the absorptions do not forbid;

אלא לדידך דאמרת דניאל גזר עליו דניאל גזר ואתא רבי יהודה הנשיא ומבטל ליה
2.

According to you (Rav), how could Rebbi permit what Daniel forbade?

והתנן אין ב"ד יכול לבטל דברי ב"ד חבירו אלא א"כ גדול הימנו בחכמה ובמנין
i.

(Mishnah): A Beis Din cannot be Mevatel the enactment of another Beis Din, unless it is bigger in Chachmah and number (Rambam - of Chachamim that agree to be Mevatel it; Ra'avad (on Idiyos) - and age).

א"ל שמלאי לודאה קא אמרת שאני לודאי דמזלזלו
(g)

Answer (Rav): Do not ask questions from R. Simla'i of Lud. People there do not respect mid'Rabanan laws (Rebbi did not permit it).

א"ל אשלח ליה
1.

Shmuel: We can send to Rebbi to ask!

איכסיף
2.

Rav was embarrassed.

אמר רב אם הם לא דרשו אנן לא דרשינן והכתיב (דניאל א) וישם דניאל על לבו אשר לא יתגאל בפת בג המלך וביין משתיו בשתי משתאות הכתוב מדבר אחד משתה יין ואחד משתה שמן
(h)

Rav: Perhaps Rebbi did not expound the verse, but I will! "Va'Yasem Daniel Al Libo Asher Lo Yisga'al... uv'Yein Mishtav (plural)" refers to two liquids, wine and oil.

רב סבר על לבו שם ולכל ישראל הורה
1.

Rav explains that he put the matter to his heart, and made a ruling for all of Yisrael;

ושמואל סבר על לבו שם ולכל ישראל לא הורה
2.

Shmuel explains that he put the matter to his heart, but he did not rule for all of Yisrael.

ושמן דניאל גזר
(i)

Question: Did Daniel really decree about oil?!

והאמר באלי אבימי נותאה משמיה דרב פיתן ושמנן יינן ובנותיהן כולן משמנה עשר דבר הן
1.

(Beili citing Rav): The Isurim of Nochri bread, oil, wine and (intermarriage with Nochri) girls are among the 18 decrees (made on the day of heated fighting between Beis Shamai and Beis Hillel).

וכי תימא אתא דניאל גזר ולא קיבל ואתו תלמידי דהלל ושמאי וגזור וקיבל
2.

Suggestion: Perhaps Daniel decreed, and it was not accepted, and they (Beis Shamai and Beis Hillel) decreed, and it was accepted!

א"כ מאי אסהדותיה דרב
3.

Rejection: Rav would not say that Daniel decreed about oil if it was not accepted.

אלא דניאל גזר עליו בעיר ואתו אינהו וגזור אפילו בשדה
(j)

Answer: Rather, Daniel decreed against eating their oil in the city, and they decreed even in the field.

ור' יהודה הנשיא היכי מצי למישרא תקנתא דתלמידי שמאי והלל
(k)

Question #1: How could Rebbi permit what Beis Shamai and Beis Hillel forbade?

והתנן אין בית דין יכול לבטל דברי בית דין חבירו אלא אם כן גדול הימנו בחכמה ובמנין
1.

(Mishnah): A Beis Din cannot Mevatel the enactment of another Beis Din, unless it is bigger in Chachmah and number.

ועוד הא אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן בכל יכול לבטל בית דין דברי בית דין חבירו חוץ משמונה עשר דבר שאפילו יבא אליהו ובית דינו אין שומעין לו
(l)

Question #2 (Rabah bar bar Chanah): A (greater) Beis Din can always Mevatel the decree of another Beis Din, except for the 18 decrees, even Eliyahu and his Beis Din cannot be Mevatel them.

אמר רב משרשיא מה טעם הואיל ופשט איסורו ברוב ישראל שמן לא פשט איסורו ברוב ישראל
(m)

Version #1 - Answer (to both questions - Rav Mesharshiya): The stringency of the 18 decrees (and the requirement for the Beis Din that is Mevatel to be greater than the Beis Din that decreed) applies only if the decree spread through most of Yisrael. The decree against oil had not spread.

1.

Version #2 (Rav Mesharshiya): The 18 decrees are more stringent because they spread through most of Yisrael.

(n)

Answer (to both questions): The decree against oil did not spread. (End of Version #2)

דאמר רבי שמואל בר אבא אמר רבי יוחנן ישבו רבותינו ובדקו על שמן שלא פשט איסורו ברוב ישראל
1.

(R. Shmuel bar Aba): Chachamim checked and found that the decree against oil did not spread through most of Yisrael;

וסמכו רבותינו על דברי רשב"ג ועל דברי רבי אלעזר בר צדוק שהיו אומרים אין גוזרין גזירה על הצבור אא"כ רוב צבור יכולין לעמוד בה
2.

Chachamim (that permitted oil) relied on R. Shimon ben Gamliel and R. Eliezer, who say that we only make a decree if the majority of Yisrael can fulfill it.

דאמר רב אדא בר אהבה מאי קרא (דף לו,ב) (מלאכי ג) במארה אתם נארים ואותי אתם קובעים הגוי כולו אי איכא גוי כולו אין אי לא לא
3.

(Rav Ada bar Ahavah): "Ba'Me'erah Atem Ne'arim... ha'Goy Kulo" - if the entire nation can fulfill the decree, it is a proper decree. If not, it is not.

36b----------------------------------------36b
2)

THE DECREE AGAINST NOCHRI WOMEN

גופא אמר באלי אמר אבימי נותאה משמיה דרב פיתן ושמנן יינן ובנותיהן כולן משמונה עשר דבר הן
(a)

(Beili citing Rav): The Isurim of Nochri bread, oil, wine and girls are among the 18 decrees.

בנותיהן מאי היא
(b)

Question: What was the decree about Nochri girls?

אמר רב נחמן בר יצחק גזרו על בנותיהן נידות מעריסותן
(c)

Answer #1 (Rav Nachman bar Yitzchak): They decreed that every Nochris is Tamei (mid'Rabanan) like a Nidah from the day of her birth.

וגניבא משמיה דרב אמר כולן משום <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} גזרו בהן
(d)

Answer #2 (Geneiva): All the decrees are due to idolatry;

דכי אתא רב אחא בר אדא א"ר יצחק גזרו על פיתן משום שמנן
1.

(Rav Acha bar Ada): Nochri bread was forbidden due to their oil...

מאי אולמיה דשמן מפת
2.

Interjection: Why should the Isur of their oil be more basic than the Isur of their bread?!

אלא על פיתן ושמנן משום יינן ועל יינן משום בנותיהן ועל בנותיהן משום דבר אחר ועל דבר אחר משום ד"א
3.

Correction: Rather, their bread and oil were forbidden due to their wine. Their wine was (forbidden) due to their daughters. Their daughters were due to another matter (idolatry). Another matter was due to another matter (this will be explained).

בנותיהן דאורייתא היא דכתיב (דברים ז) לא תתחתן בם
(e)

Question: Their daughters are forbidden mid'Oraisa - "v'Lo Sischaten Bam (Bitecha Lo Siten li'Vno u'Vito Lo Sikach li'Vnecha)"!

דאורייתא ז' אומות אבל שאר <עובדי כוכבים> {גוים} לא ואתו אינהו וגזור אפילו דשאר <עובדי כוכבים> {גוים}
(f)

Answer #1: The Torah forbids only the seven Kena'ani nations. They (Beis Shamai and Beis Hillel) decreed against all other Nochrim.

ולר"ש בן יוחי דאמר (דברים ז) כי יסיר את בנך מאחרי לרבות כל המסירות מאי איכא למימר
(g)

Question: According to R. Shimon, "Ki Yasir Es Bincha me'Acharai" includes all Nochrim (all would sway a Yisrael away from Hash-m). How can we answer?

אלא דאורייתא אישות דרך חתנות ואתו אינהו גזור אפילו דרך זנות
(h)

Answer #2: Mid'Oraisa, one may not conduct with a Nochris like a wife. They decreed against Zenus (extramarital relations).

זנות נמי בבית דינו של שם גזרו דכתיב (בראשית לח) ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף
(i)

Question: The Beis Din of Shem already decreed against Zenus of Yisraelim with Nochrim - "Hotzi'uha v'Sisaref" (Yehudah was about to kill Tamar for this)!

אלא דאורייתא <עובד כוכבים> {גוי} הבא על בת ישראל דמשכה בתריה אבל ישראל הבא על <העובדת כוכבים> {הגויה} לא ואתו אינהו גזור אפי' ישראל הבא על העובדת כוכבים
(j)

Answer: The Torah (i.e. the allusion to Shem's decree) forbids Zenus of a Yisraelis with a Nochri, for she will be drawn after him. They (Beis Shamai and Beis Hillel) decreed against Zenus of a Yisrael with a Nochris.

ישראל הבא על <העובדת כוכבים> {הגויה} הלכה למשה מסיני היא
(k)

Question: A tradition from Moshe from Sinai forbids Zenus of a Yisraelis with a Nochris!

דאמר מר הבועל ארמית קנאין פוגעין בו
1.

We learned that if a Yisrael has Bi'ah with a Nochris, zealots may kill him (during the act).

<א"ל> [אלא] דאורייתא בפרהסיא וכמעשה שהיה ואתו אינהו גזור אפילו בצינעא
(l)

Answer: That is only if the Bi'ah is in public; like when Pinchas killed Zimri. They (Beis Shamai and Beis Hillel) decreed even against Zenus in private.

בצינעא נמי בית דינו של חשמונאי גזרו
(m)

Question: The Beis Din of Chashmona'im already decreed against such Bi'ah in private!

[דכי אתא רב דימי אמר ב"ד של חשמונאי גזרו] ישראל הבא על <העובדת כוכבים> {הגויה} חייב משום נשג"א
1.

(Rav Dimi): The Chashmona'im's Beis Din decreed that if a Yisrael has Bi'ah with a Nochris, he is liable on four counts. It is as if he had relations with a Nidah, slave, (Nisu'in with a) Nochris and a married woman;

כי אתא רבין אמר משום נשג"ז
2.

(Ravin): The Chashmona'im decreed that he is liable for Bi'ah with a Nidah, slave, (Nisu'in with a) Nochris and (if he is a Kohen he is liable also for) Zonah.

כי גזרו בית דינו של חשמונאי ביאה אבל ייחוד לא ואתו אינהו גזור אפי' ייחוד
(n)

Answer: The Beis Din of Chashmona'im decreed against Bi'ah. Beis Shamai and Beis Hillel decreed against seclusion.

ייחוד נמי בית דינו של דוד גזרו
(o)

Question: David's Beis Din decreed against seclusion!

דאמר רב יהודה באותה שעה גזרו על ייחוד
1.

(Rav Yehudah): After Amnon raped Tamar, they decreed against seclusion.

אמרי התם ייחוד דבת ישראל אבל ייחוד <דעובדת כוכבים> {דגויה} לא ואתו אינהו גזרו אפי' אייחוד <דעובדת כוכבים> {דגויה}
(p)

Answer: David's Beis Din decreed against seclusion with a Yisraelis. Beis Shamai and Beis Hillel decreed against seclusion with a Nochris.

ייחוד דבת ישראל דאורייתא היא
(q)

Question: The Torah forbids seclusion!

דאמר ר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק רמז לייחוד מן התורה מנין שנאמר (דברים יג) כי יסיתך אחיך בן אמך וכי בן אם מסית בן אב אינו מסית
1.

Question (R. Yochanan): "If your brother, the son of your mother will entice you (to serve idolatry)" - do only maternal brothers entice?!

אלא בן מתייחד עם אמו ואין אחר מתייחד עם כל עריות שבתורה
2.

Answer (R. Yochanan): Rather, this hints that a man may be secluded with his mother, but not with other Arayos.

ייחוד דאורייתא דאשת איש ואתא דוד וגזר אפי' אייחוד דפנויה ואתו תלמידי בית שמאי ובית הלל גזור אפי' אייחוד <דעובדת כוכבים> {דגויה}
(r)

Answer: The Torah forbids seclusion with a married woman. David's Beis Din decreed against seclusion with an unmarried woman. Beis Shamai and Beis Hillel decreed against seclusion with a Nochris.

3)

THE DECREE AGAINST BOYS

מאי על ד"א משום ד"א
(a)

Question: Beili said that tey decreed about 'another matter due to another matter.' What did he refer to?

אמר רב נחמן בר יצחק גזרו על תינוק <עובד כוכבים> {גוי} שיטמא בזיבה שלא יהא תינוק ישראל רגיל אצלו במשכב זכור
(b)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): They decreed that Nochri boys are Tamei like Zavim, lest Yisrael boys regularly be with them, and they come to homosexuality.

דא"ר זירא צער גדול היה לי אצל ר' אסי ור' אסי אצל ר' יוחנן ור' יוחנן אצל ר' ינאי ור' ינאי אצל רבי נתן בן עמרם ור"נ בן עמרם אצל רבי תינוק <עובד כוכבים> {גוי} מאימתי מטמא בזיבה ואמר לי בן יומו
1.

(R. Zeira): I had to ask Rav Asi many times before he could tell me from what age Nochri boys are considered Zavim (and he asked R. Yochanan many times, who asked R. Yanai, who asked R. Noson ben Amram, who asked Rebbi). He told me that it is from birth.

וכשבאתי אצל ר' חייא אמר לי בן ט' שנים ויום אחד
2.

R. Chiya: They are Tamei after nine years old (i.e. nine years and one day).

וכשבאתי והרציתי דברי לפני רבי אמר לי הנח דברי ואחוז דברי רבי חייא דאמר תינוק <עובד כוכבים> {גוי} אימתי מטמא בזיבה בן תשע שנים ויום אחד (דף לז,א) הואיל וראוי לביאה מטמא נמי בזיבה
3.

Rebbi: R. Chiya is correct, for that is when he is capable of having relations.

אמר רבינא הלכך הא תינוקת <עובדת כוכבים> {גויה} בת ג' שנים ויום אחד הואיל וראויה לביאה מטמאה נמי בזיבה
(c)

(Ravina): Likewise, a Nochris is considered a Zavah after three years old, for then she is capable of having relations (unlike Rav Nachman bar Yitzchak, who said from birth.)

פשיטא
(d)

Objection: This is obvious!

מהו דתימא האי ידע לארגולי והא לא ידעה לארגולי קמ"ל
(e)

Answer: One might have thought that we decree about a boy of nine, for he knows to seduce, but a girl of three does not know to seduce, so we need not decree (until she is older). Ravina teaches that this is not so.