1)

IDOLS ATTACHED TO THE GROUND

(דף מה,א משנה) <הנכרים> {הגוים} העובדים את ההרים ואת הגבעות הן מותרין ומה שעליהן אסורין שנאמר (דברים ז) לא תחמוד כסף וזהב עליהם
(a)

(Mishnah): If Nochrim worship mountains and hills, the mountains and hills are permitted, but what is on them is forbidden - "Lo Sachmod Kesef v'Zahav Aleihem";

ר' יוסי הגלילי אומר (דברים יב) אלהיהם על ההרים ולא ההרים אלהיהם אלהיהם על הגבעות ולא הגבעות אלהיהם
(b)

R. Yosi ha'Galili says, "Eloheihem Al he'Harim" - their gods on the mountains, but the mountains are not (Ri - considered; R. Tam - forbidden like) their gods.

ומפני מה אשירה אסורה
(c)

Question: Why is an Asherah forbidden? (Also trees are attached!)

מפני שיש בה תפיסת ידי אדם
(d)

Answer: It is because man had a part in (planting) it;

וכל שיש בה תפיסת ידי אדם אסור
1.

Anything that man had a part in becomes forbidden (if it is Ne'evad).

אר"ע אני אובין ואדון לפניך כל מקום שאתה מוצא הר גבוה וגבעה נשאה ועץ רענן דע שיש שם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}:
(e)

R. Akiva says, (do not expound similarly, "v'Sachas Kol Etz Ra'anan" to forbid under every fresh tree, but the trees are not their gods. Rather, it comes to teach that) on every high mountain, hill and fresh tree, the Kena'anim put idols (we must find and destroy them).

ורבי יוסי הגלילי היינו תנא קמא
(f)

(Gemara) Question: R. Yosi ha'Galili agrees with Chachamim (the first Tana)!

אמר רמי בר חמא אמר ריש לקיש צפוי הר כהר איכא בינייהו
(g)

Answer #1 (Rami bar Chama): They argue about the covering of a mountain;

תנא קמא סבר צפוי הר אינו כהר ומיתסר ור' יוסי הגלילי סבר צפוי הר הרי הוא כהר
1.

Chachamim do not consider it like a mountain, so it can become forbidden. R. Yosi ha'Galili considers it like a mountain, so it is permitted.

רב ששת אמר דכולי עלמא צפוי הר אינו כהר
(h)

Answer #2 (Rav Sheshes): All agree that the covering of a mountain is not considered like a mountain;

45b----------------------------------------45b
(דף מה,ב) והכא באילן שנטעו ולבסוף עבדו קמיפלגי ת"ק סבר אילן שנטעו ולבסוף עבדו מותר ורבי יוסי הגלילי סבר אילן שנטעו ולבסוף עבדו אסור
1.

They argue about a tree (Rashi - a seed; Tosfos - a sapling) that was planted and later Ne'evad. Chachamim permit it, and R. Yosi ha'Galili forbids it.

ממאי
(i)

Question: What is Rav Sheshes' source to say this?

מדקתני סיפא מפני מה אשירה אסורה מפני שיש בה תפיסת ידי אדם וכל שיש בו תפיסת ידי אדם אסור
(j)

Answer (Mishnah): Why is an Asherah forbidden? It is because man had a part in it. Anything that man had a part in becomes forbidden.

וכל שיש בו תפיסת אדם לאתויי מאי
1.

Question: What does this come to include?

לאו לאתויי אילן שנטעו ולבסוף עבדו
2.

Answer: This includes a tree that was planted and later Ne'evad.

ואף רבי יוסי בר' יהודה סבר אילן שנטעו ולבסוף עבדו אסור
(k)

Also R. Yosi b'Rebbi Yehudah forbids a tree that was planted and later Ne'evad.

דתניא רבי יוסי בר' יהודה אומר מתוך שנאמר אלהיהם על ההרים ולא ההרים אלהיהם אלהיהם על הגבעות ולא גבעות אלהיהם
1.

(Beraisa - R. Yosi b'Rebbi Yehudah): It says "Eloheihem Al he'Harim" - their gods on the mountains, but the mountains are not their gods;

שומע אני תחת כל עץ רענן אלהיהם ולא רענן אלהיהם ת"ל (דברים יב) ואשריהם תשרפון באש
2.

One might have thought to expound similarly "v'Sachas Kol Etz Ra'anan" - under every fresh tree, but the trees are not their gods. "Va'Ashereihem Tisrefun ba'Esh" teaches that this is not so.

אלא תחת כל עץ רענן ל"ל \
3.

Question: What do we learn from "v'Sachas Kol Etz Ra'anan"?

ההוא לכדר"ע הוא דאתא
4.

Answer: That teaches like R. Akiva taught;

דאר"ע אני אובין ואדון לפניך כל מקום שאתה מוצא הר גבוה וגבעה נשאה ועץ רענן דע שיש שם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
i.

(Mishnah - R. Akiva): (It comes to teach that) on every high mountain, hill and fresh tree, the Kena'anim put idols.

ורבנן האי ואשריהם תשרפון באש מאי עבדי ליה
5.

Question: What do Chachamim learn from "va'Ashereihem Tisrefun ba'Esh"?

מיבעי ליה לאילן שנטעו מתחילה לכך
6.

Answer: This forbids a tree that was planted in order to worship it.

ור' יוסי בר' יהודה נמי מיבעי ליה להכי
(l)

Question: Also R. Yosi b'Rebbi Yehudah should learn only about a tree that was planted in order to worship it!

ה"נ
(m)

Answer: Indeed, that is true.

אלא אילן שנטעו ולבסוף עבדו מנא ליה
(n)

Question: What is his source for a tree that was planted and later Ne'evad?

נפקא ליה (דברים ז) מואשריהם תגדעון
(o)

Answer: "Va'Ashereihem Tigade'un (you cut it, leaving a stump)";

איזהו עץ שגידועו אסור ועיקרו מותר
1.

Question: (This connotes that what will grow from the stump is forbidden.) When is the stump of an Asherah permitted, but the rest is forbidden?

הוי אומר אילן שנטעו ולבסוף עבדו
2.

Answer: A tree was planted, and later it was Ne'evad (what grew afterwards is forbidden).

והא ואשריהם תשרפון באש קא נסיב לה תלמודא
(p)

Question: The Beraisa said that he learned from "va'Ashereihem Tisrefun ba'Esh"!

אילו לא נאמר קאמר אילו לא נאמר תשרפון באש הייתי אומר אשריהם תגדעון באילן שנטעו מתחילה לכך
(q)

Answer: It means, if not for "va'Ashereihem Tisrefun ba'Esh", one would have thought that "Va'Ashereihem Tigade'un" discusses a tree that was planted in order to worship it;

השתא דכתיב ואשריהם תשרפון באש אייתר ליה ואשריהם תגדעון לאילן שנטעו ולבסוף עבדו
1.

Now that "va'Ashereihem Tisrefun ba'Esh" forbids such trees, "va'Ashereihem Tigade'un" forbids a tree that was planted and later Ne'evad.

2)

DESTROYING IDOLS

ורבנן האי ואשריהם תגדעון מאי עבדי ליה
(a)

Question: What do Chachamim learn from "va'Ashereihem Tigade'un"?

לכדר' יהושע בן לוי
(b)

Answer: They learn R. Yehoshua ben Levi's law;

דא"ר יהושע בן לוי גידועי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} קודמין לכיבוש ארץ ישראל כיבוש ארץ ישראל קודם לביעור <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
1.

(R. Yehoshua ben Levi): Bnei Yisrael were commanded to cut Asheiros before conquering Eretz Yisrael, and to burn them after the conquest.

דתני רב יוסף (דברים יב) ונתצתם את מזבחותם והנח ושברתם את מצבותם והנח
2.

(Rav Yosef): "V'Nitaztem Es Mizbechosam" - then leave them (their broken altars). "V'Shibartem Es Matzevosam" - then leave them.

והנח ס"ד שריפה בעי
3.

Objection: This cannot be. They must be burned!

אמר רב הונא רדוף ואח"כ שרוף
4.

Answer (Rav Huna): We leave them while pursuing the Kena'anim. After the conquest, we burn them.

ור' יוסי בר' יהודה האי סברא מנא ליה
(c)

Question: What is R. Yosi b'Rebbi Yehudah's source for this?

נפקא ליה (דברים יב) מאבד תאבדון אבד ואח"כ תאבדון
(d)

Answer: "Abed Te'abdun" - destroy, and later (finish to) destroy.

ורבנן הא מיבעי ליה לעוקר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שצריך לשרש אחריה
1.

Chachamim learn from this that one must tear out all the roots of idolatry (e.g. Asheiros).

ורבי יוסי בר' יהודה לשרש אחריה מנא ליה
(e)

Question: What is R. Yosi b'Rebbi Yehudah's source for this?

נפקא ליה (דברים יב) מואבדתם את שמם מן המקום ההוא
(f)

Answer: He learns from "v'Ibadtem Es Shemam."

ורבנן ההוא לכנות לה שם
(g)

Chachamim learn from this the Mitzvah to make nicknames for idolatry.

דתניא ר"א אומר מנין לעוקר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שצריך לשרש אחריה ת"ל ואבדתם את שמם
1.

(Beraisa - R. Eliezer): "V'Ibadtem Es Shemam" - one must tear out all the roots of idolatry.

(דף מו,א) אמר לו ר"ע והלא כבר נאמר (דברים יב) אבד תאבדון
2.

R. Akiva says, we already learn that from "Abed Te'abdun"!

אם כן מה ת"ל ואבדתם את שמם מן המקום ההוא לכנות לה שם
i.

"V'Ibadtem Es Shemam" commands to make nicknames for idolatry.