1)

MUST THE 'PEGAM' START IMMEDIATELY?

אמר עולא מחלוקת שהשביח ולבסוף פגם אבל פגם מעיקרא דברי הכל מותר
(a)

(Ula): R. Meir and R. Shimon argue in a case that it initially improved the taste and later was Pogem, but all agree that if it was Pogem from the beginning, it is permitted.

איתיביה רב חגא לעולא יין שנפל לתוך עדשים וחומץ שנפל לתוך גריסין אסור
(b)

Question (R. Chaga - Beraisa): If (forbidden) wine (or vinegar) fell into lentils (or grits), the food is forbidden;

ור"ש מתיר
1.

R. Shimon permits it.

והא הכא דפגם מעיקרא הוא ופליגי
2.

Even though it (vinegar) is Pogem from the beginning, the Tana'im argue!

אמר עולא חגא לא מידע ידע מאי קאמרי רבנן תיובתא קא מותיב
(c)

Answer (Ula): If one understands the Beraisa, this is not difficult;

הכא במאי עסקינן כגון שנפל לתוך גריסין צוננין והרתיחם נעשה כמי שהשביח ולבסוף פגם ואסור
1.

The case is, the vinegar fell into cold grits. Later, they were heated. Initially it was li'Shvach, and later it was li'Fgam.

ור' יוחנן אמר בפוגם מעיקרא מחלוקת
(d)

(R. Yochanan): They argue in a case that it was Pogem from the beginning.

איבעיא להו בפוגם מעיקרא מחלוקת אבל השביח ולבסוף פגם דברי הכל אסור
(e)

Question: Does he mean that they argue only in a case that it was Pogem from the beginning, but if it originally improved the taste and later was Pogem, all permit?

או דלמא בין בזו ובין בזו מחלוקת
1.

Or, do they argue even in a case that it was Pogem from the beginning?

תיקו
(f)

This question is not resolved (now. It is resolved through the Beraisa on Amud B - Tosfos.)

אמר רב עמרם אפשר איתא להא דר' יוחנן ולא תניא לה במתניתין נפק דק ואשכח
(g)

Support (for R. Yochanan - Rav Amram): Is it possible that we hold like R. Yochanan and there is no support for it in a Mishnah? He searched and found it:

<דתניא> [דתנן] שאור של חולין שנפל לתוך העיסה ויש בו כדי להחמיץ והחמיצה ואח"כ נפל שאור של תרומה או שאור של כלאי הכרם ויש בו כדי להחמיץ אסור
1.

(Mishnah): If Se'or (sourdough, a fermenting agent) of Chulin fell into a dough, and it was enough to ferment it and it fermented it, and afterwards, Se'or of Terumah or Kilai ha'Kerem fell in, and it was enough to ferment it, the dough is forbidden;

ור"ש מתיר
2.

R. Shimon permits it.

והא הכא דפגם מעיקרא הוא ופליגי
3.

Even though the forbidden Se'or is Pogem from the beginning (it overferments the dough), the Tana'im argue!

א"ר זירא שאני עיסה הואיל וראויה לחמע בה כמה עיסות אחרות
(h)

Rejection (R. Zeira): That is not considered Pogem from the beginning. Even though it harms the taste, it is li'Shvach in another respect. It enables the dough to ferment other doughs.

ת"ש שאור של תרומה ושל חולין שנפלו לתוך העיסה בזה כדי להחמיץ ובזה כדי להחמיץ וחימצו אסור
(i)

Support (for R. Yochanan - Beraisa): If Se'or of Terumah and Se'or of Chulin fell into a dough, and each was enough to ferment it by itself, and they fermented it, it is forbidden;

רבי שמעון מתיר
1.

R. Shimon permits it.

נפל של תרומה תחלה ד"ה אסור
2.

If the (Se'or of) Terumah fell in first, all forbid it;

נפל של חולין ואח"כ נפל של תרומה או של כלאי הכרם אסור
3.

If the Chulin fell in first, and then the Terumah or (Se'or of) Kilai ha'Kerem, the dough is forbidden;

ור"ש מתיר
4.

R. Shimon permits it.

והא הכא דפגם מעיקרא ופליגי
5.

Even though the forbidden Se'or is Pogem from the beginning, the Tana'im argue!

וכי תימא ה"נ (דף סח,ב) כדרבי זירא
(j)

Rejection: We can reject the support as R. Zeira did above!

68b----------------------------------------68b
ת"ש מסיפא היין שנפל לתוך עדשים וחומץ שנפל לתוך גריסין אסור
(k)

Support (Beraisa): If (forbidden) wine (or vinegar) fell into lentils (or grits), they are forbidden;

ור"ש מתיר
1.

R. Shimon permits it.

והא ה"נ דפגם מעיקרא ופליגי
2.

Even though it is Pogem from the beginning, the Tana'im argue!

וכי תימא ה"נ כדשני ליה עולא לרבי חגא כשהשביח ולבסוף פגם
3.

Suggestion: We can reject the support as Ula answered this question above. The case is, the vinegar fell into cold grits, and later they were heated. Initially it was li'Shvach, and later it was li'Fgam.

ומי פליגי כשהשביח ולבסוף פגם
4.

Rejection: They do not argue when it was initially li'Shvach!

והא קתני נפל של תרומה תחלה דברי הכל אסור
i.

(Beraisa): If the (Se'or of) Terumah fell in first, all forbid it.

אלא לאו ש"מ בפגם מעיקרא מחלוקת שמע מינה
5.

Conclusion: They argue (only) in a case that it was li'Fgam from the beginning.

הני תלתא בבי דקתני למה לי
(l)

Question: Why are the three clauses necessary?

בשלמא בבא דסיפא קמ"ל בפוגם מעיקרא מחלוקת
1.

Granted, the Seifa (wine or vinegar that fell... ) is needed to teach that they argue in a case that the Isur was Pogem from the beginning;

מציעתא נמי השביח ולבסוף פגם דברי הכל אסור
2.

The middle clause (Se'or of Terumah fell in, then Se'or of Chulin) is needed to teach that forbid when it was initially li'Shvach and later li'Fgam. (We do not ask about when the Chulin fell in first, which we already know from the Reisha. It was merely taught along with when the Terumah fell first);

אלא רישא למה לי
3.

Why is the Reisha (Se'or of Terumah and Chulin fell in together) needed?

השתא ומה סיפא דלא קא משבח כלל אסרי רבנן רישא דקא משבח מיבעיא
i.

Chachamim forbid when the Isur was Pogem from the beginning, without any Shevach, and all the more so, when there was Shevach!

אמר אביי רישא לר"ש אצטריך
(m)

Answer (Abaye): The first clause teaches a Chidush according to R. Shimon;

והכי קאמרי ליה רבנן לר"ש עיסה זו ראויה להחמיץ בשתי שעות מי גרם לה שתחמיץ בשעה אחת איסור
1.

Chachamim say that the Terumah was li'Shvach, for it helped the dough to ferment faster;

ור' שמעון כשהשביחו שניהם השביחו כשפגמו שניהם פגמו
2.

R. Shimon says, since the Terumah and Chulin together were li'Shvach, and later they were Pogem together, the dough is permitted.

לר"ש ליצטרף היתר ואיסור בהדי הדדי וליתסר
(n)

Question: R. Shimon should say that the Terumah and Chulin join to forbid the dough!

ר"ש לטעמיה דאמר אפי' איסור ואיסור נמי לא מיצטרפי
(o)

Answer: This is like he taught elsewhere, that two forbidden foods do not join to forbid.

דתנן הערלה וכלאי הכרם מצטרפין
1.

(Mishnah): Orlah and Kil'ayim (that fell into Chulin less than 200 times their combined volume) join to forbid it;

ר"ש אומר אין מצטרפין
2.

R. Shimon says, they do not join.

2)

A MOUSE THAT FELL INTO BEER

ההוא עכברא דנפל לחביתא דשיכרא אסריה רב לההוא שיכרא
(a)

A case occurred in which a mouse fell into beer. Rav forbade the beer.

אמרוה רבנן קמיה דרב ששת נימא קסבר נט"ל אסור
(b)

(Rabanan): He forbids Nosen Ta'am li'Fgam.

אמר להו רב ששת בעלמא סבר רב נט"ל מותר
(c)

Rejection (Rav Sheshes): Normally, he permits;

והכא חידוש הוא דהא מימאס מאיס ובדילי אינשי מיניה ואפילו הכי אסריה רחמנא
1.

Sheratzim (rodents) are different. They are repulsive, and people would avoid them even if they were permitted;

הלכך נט"ל נמי אסור
2.

Therefore, surely their Isur applies even when they are Nosen Ta'am li'Fgam.

אמרו ליה רבנן לרב ששת אלא מעתה ליטמא לח ויבש
(d)

Question (Rabanan): If it is a Chidush (and we do not distinguish Nosen Ta'am li'Shvach from li'Fgam), we should not distinguish and say that they are Metamei whether they are moist or dry!

אלמה תנן מטמאין לחים ואין מטמאין יבשים
1.

(Mishnah): The following are Metamei if they are moist, but not if they are dry - ...Sheratzim ...

ולטעמיך שכבת זרע תטמא לח ויבש
2.

Counter-question (Rav Sheshes): Semen is repulsive. Will you say that it is Metamei even when it is dry?!

אלמה תנן מטמאין לחין ואין מטמאין יבשין
i.

That very Mishnah teaches that also semen is Metamei only when it is moist!

אלא מאי אית לך למימר שכבת זרע אמר רחמנא בראויה להזריע
3.

Answer (Rav Sheshes): You must say that "Shichvas Zera" refers to semen able to Mazri'a (conceive), i.e. it is moist;

ה"נ במותם אמר רחמנא כעין מותם
(e)

Answer (Rav Sheshes): Likewise, we expound "b'Mosam" (written regarding Sheratzim) - like when they first die, i.e. moist.

מתקיף לה רב שימי מנהרדעא ומי מאיס והלא עולה על שלחן של מלכים
(f)

Question (Rav Simi of Neharde'a): Mice are not repulsive. They are served on kings' tables!

אמר רב שימי מנהרדעא לא קשיא הא בדדברא הא בדמתא
(g)

Answer: City mice are repulsive. Wild mice (squirrels) are not.

אמר רבא הלכתא נותן טעם לפגם מותר ועכברא בשיכרא לא ידענא מאי טעמא דרב
(h)

(Rava): The Halachah is, Nosen Ta'am li'Fgam is permitted. I do not know Rav's reason.

אי משום דקסבר נותן טעם לפגם אסור ולית הלכתא כוותיה
1.

Perhaps Rav forbids Nosen Ta'am li'Fgam, and the Halachah is not like Rav;

אי משום דקסבר נותן טעם לפגם מותר ועכברא בשיכרא אשבוחי משבח
2.

Or, Rav permits Nosen Ta'am li'Fgam, but mice improve beer (they strengthen it).