BERACHOS 25 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH LEIS HILCH'SA KI HA MASNITA ELA KI HA'DE'SANYA ...

תוספות ד"ה לית הלכתא כי הא מתניתא אלא כי הא דתניא ...

(SUMMARY: Tosfos discusses various Halachos connected with this ruling.)

פרש"י - לית הלכתא כי הא מתניתא, דלעיל דאסרה צואת כלבים וחזירים אפי' בשאין בהם עורות, אבל בצואת אדם לא שייך, ואסור בכל ענין.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that the Halachah is not like this Beraisa, because above the Tana forbade the excrement of dogs and Chazeirim, even when they do they do not contain skins; This does not however, apply to human excrement, which is Asur under all circumstances.

משמע, אבל בצואת תרנגולים לא איירי רבא.

1.

Explanation #1(cont.): This implies that Rava is not speaking about the excrement of chickens ...

ובאידך ברייתא לא גרס צואת תרנגולים כלל, ולא פליג בהא א'מתניתא דלעיל.

2.

Explanation #1(cont.): Also in the other Beraisa, the text does not mention chickens' excrement at all, and the Tana does not argue with the earlier Beraisa.

ולפי זה, יש לאסור צואת תרנגולין.

(b)

Conclusion: According to all this, we will have to declare chickens' excrement forbidden.

ואומר רבינו יהודה דדוקא כשהן בלול שלהם, שיש שם סרחון גדול; אבל בתרנגולים ההולכים בבית, אין חוששין.

(c)

Qualification: Rabeinu Yehudah explains however, that this speaks specifically in their chicken-run, where there is a strong smell. But where they strut around the house, there is no reason to forbid it.

ובירושלמי יש דבאדומים בלבד יש לחוש, ולא ידעינן לפרש.

(d)

Explanation #2: The Yerushalmi states that one only need be stringent with regard to Edume'an chickens. Tosfos however, does knot know the reason for this (See Mesores ha'Shas).

ועוד קאמר 'מרחיקין מגללי בהמה ד' אמות. ר' שמואל ברבי יצחק אומר ובלבד של חמור'.

(e)

Explanation #2 (cont.): Furthermore, the Yerushalmi states that one keep a four Amah distance from the excrement of animals. Rebbi Shmuel b'Rebbi. Yitzchak confines this to a donkey.

2)

TOSFOS DH RE'ACH RA SHE'EIN LO IKAR

תוספות ד"ה ריח רע שאין לו עיקר

(SUMMARY: Tosfos compares deep bathrooms with a Mechitzah to a foul smell which is not attached to something real.)

י"מ דבתי כסאות שלנו בעומק, אם יש בהן מחיצה מפסקת, הויא כמו ריח רע שאין לו עיקר ...

(a)

Halachah: Some commentaries explain that our bathrooms which are deep, as long as there is a Mechitzah in front of it, it has the Din of a foul smell that is not accompanied by something real.

כמו בתי כסאות דפרסאי לקמן (ד' כו.).

1.

Precedent: Like the Gemara will say later (on Daf 26.) in connection with Persian bathrooms.

25b----------------------------------------25b

3)

TOSFOS DH V'HAREI LIBO RO'EH ES HA'ERVAH

תוספות ד"ה והרי לבו רואה את הערוה

(SUMMARY: Tosfos discusses the Halachah with regard to 'Libo Ro'eh es ha'Ervah'.)

פירש ר"י' מדפריך גמרא הכי בפשיטות, משמע ד'לבו רואה את הערוה, אסור'.

(a)

Inference: The Ri explains that since the Gemara asks this question without reservations, it implies that 'Libo Ro'eh es ha'Ervah is Asur'.

אלא דרבינו שמעיה תלמידו של רש"י פסק כת"ק - ד'לבו רואה את הערוה, מותר'.

(b)

Conflicting Opinion: Only Rashi's Talmid, Rabeinu Yeshayah rules like the Tana Kama, who holds that 'Libo Ro'eh es ha'Ervah is permitted'.

ומיהו בסמוך משמע דאסור, דלא פליגי הני אמוראי אלא ב'עקבו רואה את הערוה', אבל בלבו רואה את הערוה כ"ע מודו דאסור.

(c)

Proof for First Opinion: The Gemara shortly however, seems to hold that it is Asur, since the Amora'im argue over where 'the heel sees the Ervah', implying that they agree that 'Libo Ro'eh es ha'Ervah is Asur'.

4)

TOSFOS DH V'HILCH'SA NOGE'A AKEIVO ASUR

תוספות ד"ה והלכתא נוגע עקבו אסור

(SUMMARY: Tosfos gives a reason for this Chumra.)

וטעמא, דגזרינן נוגע עקבו שמא יגע בידיו.

(a)

Reason: The reason for this is that we decree his heel touching, in case his hands come to touch.

5)

TOSFOS DH G'RAF SHEL RE'I

תוספות ד"ה גרף של רעי

(SUMMARY: Tosfos cites a difference between a potty made of earthenware (that absorbs) and one made of glass (that doesn't.)

פי' רש"י של חרס בלוע.

(a)

Clarification: Rashi explains 'of earthenware that absorbs.

משמע לפירושו - אבל כלי דלא בולע כגון זכוכית, אפשר דשרי, ובלבד שיטיל בהן רביעית מים

(b)

Clarification (cont.): This implies that a vessel that does not absorb, such as one made of glass, is perhaps permitted, provided one adds a Revi'is of water ...

אבל בגרף אפשר דלא מהני מים.

(c)

Conclusion: But a potty made of earthenware, it may well be that adding water will not help.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF