BERACHOS 26 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH SEIFER TORAH OSAH LO MECHITZAH

תוספות ד"ה ספר תורה עושה לו מחיצה

(SUMMARY: Tosfos draws a distinction between Sifrei Torah and other Sefarim.)

ודוקא ספר תורה, וגם בחומשים יש להחמיר כמו בספר תורה.

(a)

Clarification: Specifically a Seifer-Torah, incorporating the five Chumashim, where it is correct to be stringent like the Seifer-Torah itself.

אבל בשאר ספרים דיין בכסוי בעלמא.

1.

Clarification (cont.): But with regard to other Sefarim, merely covering them will suffice.

HADRAN ALACH 'MI SHE'MEISO'
2)

TOSFOS DH TEFILAS HA'SHACHAR AD CHATZOS ETC. TEFILAS HA'MINCHAH AD HA'EREV

תוספות ד"ה תפלת השחר עד חצות וכו' תפלת המנחה עד הערב

(SUMMARY: Tosfos explains as to why the Tana did not say 'all day' with regard to Minchah, like it says by Musaf, and then goes on to explain why the Tana nevertheless discusses Minchah first.)

וא"ת, אמאי לא קתני גבי תפלת המנחה 'כל היום', כמו גבי תפלת המוספין?

(a)

Question: Why does the Tana not say 'Kol ha'Yom' with regard to Minchah, like he says with regard to Musaf?

וי"ל, דזמן מוספין הוא כל היום אפילו משחרית; שהרי קרבנות יכול להקריב מיד אחר התמיד; א"כ גם תפלת מוספין יכול להתפלל מיד מן הבקר ...

(b)

Answer: Because the time to Daven Musaf is all day, even in the morning` bearing in mind that one may sacrifice all Korbanos immediately after the Tamid (shel Shachar). Consequently, one may also Daven Tefilas Musaf from the morning.

מה שאין כן במנחה, דאינה אלא משש שעות ומחצה.

1.

Answer (cont.): Which is not the case regarding Minchah, which one may only Daven after six and a half hours.

והכי נמי אמרינן בפ"ק דע"ג (ד' ד:) 'לא ליצלי איניש צלותא דמוספין בתלת שעי קמייתא בריש שתא ביחיד כו' ' ...

(c)

Proof: And so we have learned in the first Perek of Avodah-Zarah (Daf 4:) 'One may not Daven Tefilas Musaf during the first three hours in the morning on Rosh ha'Shanah on one's own ...

אלמא בשאר ימות השנה יכול להתפלל.

1.

Conclusion: A proof that during the rest of the year, it is permitted to do so.

ואפ"ה מקדים תפלת המנחה לתפלת המוספין ...

(d)

Implied Question: The Tana nevertheless mentions Tefilas Minchah before Tefilas Musaf ...

משום שהיא תדירה בכל יום, אע"פ שתפלת מוספין קודמת.

(e)

Answer: Because it is recited every day and is therefore more common, even though factually, Musaf takes precedence.

3)

TOSFOS DH TA'AH V'LO HISPALEL ARVIS MISPALEL B'SHACHRIS SH'TAYIM

תוספות ד"ה טעה ולא התפלל ערבית מתפלל בשחרית שתים

(SUMMARY: Tosfos discusses the meaning of 'Tefilas Arvis R'shus', as well as some Dinim of repeating the Amidah if one failed to recite it.)

וא"ת, והאמר רב לקמן (ד' כז:) 'תפלת ערבית רשות', וקי"ל כותיה באיסורי?

(a)

Question #1: But does Rav not rule later (27:) that 'Ma'ariv is R'shus', and we hold like him?

ועוד קשה, דאמר לקמן (ד' ל:) 'טעה ולא התפלל "יעלה ויבוא" בלילה, אין מחזירים אותו, משום ד'אין מקדשין את החדש בלילה'.

(b)

Question #2: The Gemara will also say later (on Daf 30:) that 'If someone makes a mistake and omits "Ya'aleh Veyavo" at Ma'ariv of Rosh Chodesh, he does not need to repeat the Amidah, due to the principle 'Ein Mekadshin es ha'Chodesh ba'Laylah'.

ולמה ליה האי טעמא, תיפוק ליה ד'תפלת ערבית רשות'?

1.

Question #2 (cont.): Why do we need that reason? Why not simply because Tefilas Arvis R'shus'.

וי"ל, הא דאמרינן ד'תפלת ערבית רשות', היינו לגבי מצוה אחרת והיא עוברת, דאז אמרינן תדחה תפלת ערבית מפניה, אבל לחנם אין לו לבטלה.

(c)

Answer: When the Gemara says 'Tefilas Arvis R'shus', it means relative to another passing Mitzvah. There we say that it takes precedence over Ma'ariv/ But to negate it without reason, that we don't say.

ומיהו אם איחר עד המנחה, נראה דעבר זמנו בטל קרבנו, כיון ששהה כל כך.

(d)

Reservation: If however, one delayed Minchah until Minchah of the following day, it would seem that since the time has passed, his Korban is cancelled, seeing as he waited so long.

דלאחר ב' תפלות, לא מצינו שתיקנו חכמים לחזור ולהתפלל אם שכח. ואפילו תפלה אחת אם בטל במזיד לא יוכל לתקן.

1.

Reservation (cont.): And after two Tefilos, we do not find that the Chachamim instituted to repeat the Amidah, if he forgot to say it earlier. Moreover, even after one Tefilah, someone who deliberately omitted the Amidah can no longer rectify what he did.

ובסמוך קרי ליה "מעוות לא יוכל לתקון".

2.

Conclusion: Indeed, we will shortly refer to someone who does so "A sinner who cannot put right his sin".

4)

TOSFOS DH IBA'I L'HU TA'AH V'LO HISPALEL TEFILAS MINCHAH ETC.

תוספות ד"ה איבעיא להו טעה ולא התפלל תפלת מנחה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why there is no Tashlumin for Tefilas Musaf.)

לא בעי אם טעה ולא התפלל תפלת מוסף ...

(a)

Implied Question: The Gemara does not ask what the Din will be with regard to someone who erred and did not Daven Musaf ...

דהא ודאי אינו מתפלל בערבית, דהיאך יקרא את הקרבנות, וכבר עבר זמן מוסף?

(b)

Answer #1: Since it is obvious that he does not Daven Musaf at Ma'ariv, because how can he recite the Korbanos, now that the time of Musaf has passed?

וגם לא תיקנו שבע ברכות של מוסף אלא משום "ונשלמה פרים שפתינו"; ובזה ודאי עבר זמנו בטל קרבנו.

(c)

Answer #2: And besides, they only instituted the seven B'rachos of Musaf on account of the Pasuk "And let us pay the bulls with our lips", in which case, the time to Daven Musaf has definitely passed.

אבל שאר תפלות דרחמי נינהו, 'ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו' ...

1.

Conclusion: Whereas regarding other Tefilos, which are requests for mercy, we say 'It would be nice if a person Davened all day' ...

אין כאן 'עבר זמנו' בתפלה אחרת.

2.

Conclusion (cont.): One cannot apply 'Avar Z'mano' simply because another Tefilah has fallen due.

26b----------------------------------------26b

5)

TOSFOS DH TA'AH VE'LO HISPALEL MINCHAH B'EREV SHABBOS ETC. TA'AH V'LO HISPALEL MINCHAH B'SHABBOS MISPALEL ARVIS SH'TAYIM

תוספות ד"ה טעה ולא התפלל מנחה בע"ש וכו' טעה ולא התפלל מנחה בשבת מתפלל ערבית שתים

(SUMMARY: Tosfos cites a Machlokes between Rabeinu Yehudah and the Rif concerning repeating the same Amidah with nothing new added.)

דהיינו של מוצאי שבת, ומבדיל בראשונה ... .

(a)

Clarification: This refers to Tefilah of Motza'ei Shabbos. He inserts Havdalah in the first Amidah.

כתב רבינו יהודה - אם טעה ולא הזכיר ר"ח במנחה, לא יתפלל עוד בלילה ...

(b)

Halachah #1: Rabeinu Yehudah writes someone who erred and failed to mention Rosh Chodesh at Minchah, should not repeat the Amidah at Ma'ariv ...

דלמה יתפלל עוד, הרי כבר התפלל כל תפלת המנחה מבעוד יום לבד ר"ח שלא הזכיר. א"כ, אין מרויח כלום, אם יחזור ויתפלל במוצאי ר"ח; הרי לא יזכיר עוד תפלת ר"ח, וי"ח כבר התפלל.

(c)

Reason: Since what is the point of doing so, seeing as he has already Davened Minchah whilst it was still day, only he did not mention Rosh Chodesh. If so, he gains nothing by Davening again on Motza'ei Rosh Chodesh, since he is anyway not going to mention Rosh Chodesh, and the (same) Amidah he has already Davened.

ולא דמי להא דאמר הכא 'טעה ולא התפלל מנחה בשבת, דמתפלל ערבית בחול שתים - פירוש של חול, משום שלא התפלל כלל. א"כ, ירויח תפלת י"ח כשמתפלל במ"ש, אע"פ שלא יזכיר של שבת.

(d)

Distinction: And it cannot be compared to the current case (of someone who failed to Daven Minchah on Shabbos, who Davens Ma'ariv of Chol twice on Motza'ei Shabbos, because he did not Daven Minchah at all. Consequently, he will gain the Amidah that he will Daven on Motza'ei Shabbos, despite the fact that he does not mention Shabbos.

וא"ת, והלא הוא מתפלל יותר ממה שהוא חייב להתפלל, שלא היה לו להתפלל כי אם ז' ברכות, והוא מתפלל י"ח?

(e)

Question: But surely he is Davening more than he was obligated to, seeing as he should only have Davened seven B'rachos, and he will now Daven eighteen.

בכך אין לחוש, שגם בשבת היה דין שיתפלל כל י"ח, רק שלא הצריכוהו מפני הטורח; נמצא שמרויח כל תפלתו. אבל כשטעה ולא הזכיר של ר"ח, כבר התפלל ...

(f)

Answer: One need not be concerned with this, since on Shabbos too, one really ought to recite the full Shemoneh-Esrei, and Chazal only exempted one from doing so, because of the bother. It therefore transpires that he gains the entire Amidah (as we explained).

אבל כשטעה ולא הזכיר של ר"ח, כבר התפל. א"כ לא ירויח כלום אם יתפלל במוצאי ר"ח (דהא).

(g)

Answer )cont.): Whereas there where he erred and merely failed to mention Rosh Chodesh, he will gain nothing by Davening twice on Motza'ei Rosh Chodesh.

[וה"ה] נמי אם התפלל במנחה בשבת י"ח שלמות ולא הזכיר של שבת, נראה דלמ"ש לא יתפלל שתים - דכבר התפלל י"ח ברכות.

(h)

Halachah #2: And the same will apply to someone who Davened the full Shemoneh-Esrei at Shabbos Minchah, it seems according to what we just explained, he does repeat the Amidah on Motza'ei Shabbos, seeing as he has already Davened the eighteen B'rachos.

ומיהו ברב אלפס לא משמע כן, דאפי' היכא דאינו מרויח כלום, מצריך להתפלל פעם אחרת.

(i)

Another Opinion: The Rif however, because even where one gains nothing by repeating the Amidah, he obligates someone who errs to repeat it?

וזה לשונו שכתב אהא דקאמר ש'מבדיל בראשונה ואינו מבדיל בשניה' - 'ואם לא הבדיל בראשונה והבדיל בשניה, שניה עלתה לו, ראשונה לא עלתה לו, דאיבעי ליה לאקדומי תפלת שניה ברישא, (דהכי) [דהיא] חובה; וכיון דלא אבדיל ברישא ואבדיל בבתרייתא, גלי דעתיה דהך בתרייתא היא חובה. הלכך בעי למהדר ולצלויי זימנא אחריתי כדי להקדים חובת שעתיה ברישא.

1.

Another Opinion (cont.): Here is his wording (with reference to someone who inserted Havdalah in the first Amidah, and not in the second one): 'But if he did not insert Havdalah in the first Amidah, only in the second one, he is Yotzei with the second Amidah, but not with the first, since he ought to have given precedence to the second one, which is the obligatory one. And by not reciting Havdalah in the first Amidah, only in the secondatory Amidah precedence over the one, he indicated that he considered the second one to be the obligatory one, in which case, he remains Chayav to Daven another Amidah, in order to give precedence to the first Amidah.

ואי אבדיל בתרוייהו, אע"ג דלא מיבעי ליה למעבד הכי, לא מחוייב לאהדורי.

2.

Another Opinion (cont.): If he inserted Havdalah in both Amidos, even though he ought not to have done so, he does not need to repeat the Amidah.

ואי לא אבדיל אפילו בחדא מנהון, לא מהדרינן ליה, דתניא 'טעה ולא הזכיר הבדלה בחונן הדעת, אין מחזירין אותו, מפני שיכול לאומרה על הכוס' עכ"ל.

3.

Another Opinion (cont.): Whereas if he inserted it in neither, we do not force him to repeat the Amidah, as we have learned in a Beraisa "If one erred and failed to mention Havdalah in 'Chonein ha'Da'as', one does not make him repeat the Amidah, seeing as one is able to recite it over a cup of wine" '.

אלמא דמצריך להתפלל זימנא אחריתי, אע"ג שלא יחזור ויתפלל פעם שניה יותר מבראשונה. כך היה נראה לה"ר משה מאלאוו"ר מתוך לשון האלפסי.

(j)

Conclusion: So we see that the Rif obligates one to repeat the Amidah, even though he adds nothing to the second Amidah to what he said in the first. So R. Moshe from Aivra extrapolated from the words of the Rif.

6)

TOSFOS DH KASHYA

תוספות ד"ה קשיא

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot establish the current Beraisa before they became wealthy.)

תימה, אמאי לא משני דמיירי קודם שהעשירו ...

(a)

Question: Why does the Gemara not answer that it speaks before they became wealthy ...

דאמרינן לקמן בפרק אין עומדין (דף לג.) 'העשירו, קבעוה על הכוס'?

1.

Source: Seeing as the Gemara will say later in Perek Ein Omdin (Daf 33.) that 'When they became wealthy, they established it over a Kos (See Maharsha)?

וי"ל, דלא אשכחן ברייתא דנשנית בין שתי תקנות.

(b)

Answer: We do not find a Beraisa that was learned between the two Takanos.

7)

TOSFOS DH YITZCHAK TIKEIN TEFILAS HA'MINCHAH

תוספות ד"ה יצחק תקן תפלת המנחה

(SUMMARY: Tosfos reconciles this Gemara with the Gemara in Yoma.)

ואע"ג דאמרינן (יומא כח:) 'צלותא דאברהם מכי שחרי כתלי'?

(a)

Implied Question: Even though the Gemara says in Yoma (28.) (with reference to Minchah) 'The Tefilah of Avraham is when the walls turn black'

וי"ל, היינו אחר שתקנה יצחק.

(b)

Answer: That speaks specifically after Yitzchak introduced it,

8)

TOSFOS DH VE'EIN SICHAH ELA TEFILAH SHE'NE'EMAR TEFILAH L'ANI KI YA'ATOF

תוספות ד"ה ואין שיחה אלא תפלה שנאמר תפלה לעני כי יעטוף

(SUMMARY: Tosfos discusses the discrepancy between our Sugya and the Sugya in the first Perek of Avodah-Zarah.)

תימה, דבפ"ק דע"ז (ד' ז: וע"ש) מוכיח ד'שיחה' [זו] תפלה מ"ויצא יצחק לשוח בשדה"?

(a)

Question: In the first Perek of Avodah-Zarah (Daf 7:) the Gemara proves that 'Sichah' is Tefilah from the Pasuk (in Chayei Sarah) "Vayeitzei Yitzchak Lasu'ach ba'Sadeh")?

י"ל, דכיוצא בו מצינו במגילה (פ"ק ד' יג.) ' "ויהי אומן את הדסה", ואין הדסים אלא צדיקים - דכתיב "והוא עומד בין ההדסים" ...

(b)

Answer: We find a similar Sugya in the first Perek of Megilah (13.) "And he (Mord'chai) raised Hadasah" - 'and Hadasim refers to Tzadikim', as it is written "And he stood among the Hadasim" '.

ובפרק חלק (סנהדרין ד' צג.) הוא אומר להיפך.

1.

Answer (cont.):Whereas in Perek Cheilek (Daf 93.) the Gemara inverts the D'rashos.

9)

TOSFOS DH YA'AKOV TIKEIN TEFILAS ARVIS

תוספות ד"ה יעקב תקן תפלת ערבית

(SUMMARY: Tosfos discusses the discrepancy between the Gemara in Chulin and the opening Mishnah in our Masechta.)

תימה, דאמר בפרק גיד הנשה (חולין ד' צא:) ' "וילך חרנה". כי מטי לחרן בעי למיהדר, אמר 'אפשר שעברתי במקום ... '.

(a)

Question: The Gemara states in Perek Gid ha'Nasheh (Chulin 91:) that 'Ya'akov initially went to Charan ("Vayeilech Charanah"), and that when he arrived there he wanted to go back, because, he exclaimed "Perhaps I passed the placed where my fathers Davened ... " ...

אלמא דהתם מוכח דהתפלל ערבית ביום, מאחר שהתפלל כבר, והוה דעתיה למהדר'.

1.

Question (cont.): A clear proof that he Davened Ma'ariv in the day, since it was only after he Davened that he decided to return, and only then did the sun set ...

וקשה למתניתין דפרק קמא, דקאמר שאינו זמן תפלה עד צאת הכוכבים?

2.

Conclusion: A Kashya on the Mishnah in the first Perek, which presents the time to Daven Ma'ariv as 'Tzeis-ha'Kochavim' (See Hagahos ha'Bach)?

ולפי מה שפירשנו דקי"ל כר' יהודה, דאמר 'עד פלג המנחה'. ניחא.

(b)

Answer: According to Tosfos' opinion at the beginning of the Masechta however, that we rule like Rebbi Yehudah, who gives the times of Minchah as 'until P'lag ha'Minchah' (at which point one my Daven Ma'ariv, the question is answered.

ויפה מנהג שלנו, דאדרבה, טוב להתפלל מבעוד יום קצת.

(c)

Conclusion: And our Minhag of Davening Ma'ariv shortly before nightfall is not only justified; but is a good thing to do.

10)

TOSFOS DH AD P'LAG HA'MINCHAH

תוספות ד"ה עד פלג המנחה

(SUMMARY: Tosfos divulges Rebbi Yehudah's source for P'lag ha'Minchah.)

תימה, מנא ליה הא? בשלמא עד תשע שעות ומחצה, דעד אותו זמן הוי תפלת המנחה, ניחא, דהיינו מנחה קטנה; אבל הא מנא ליה?

(a)

Question: From where does Rebbi Yehudah know this? That Tefilas Minchah should last up to nine and a half hours is understandable (See Maharsha). But what is his source for P'lag ha'Minchah?

וי"ל, דר' יהודה ס"ל דתפלה כנגד קטרת תקנוה, דכתיב "תכון תפלתי קטרת לפניך" (תהלים קמא).

(b)

Answer: Rebbi Yehudah holds that the Chachamim instituted the Tefilos to correspond with the Ketores, as the Torah writes in Tehilim (141) "Tikon Tefilasi Ketores l'fanecha, Mas'as Kapai Minchas Arev".

11)

TOSFOS DH IBA'I L'HU AD V'AD BI'CHELAL ETC.

תוספות ד"ה איבעיא להו עד ועד בכלל וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains how even if we say 'Ad ve'Ad be'Che'lal', it can still be a Chumra'.)

תימה' דאמר בנדה פרק הרואה כתם (ד' נח:) 'כל שיעורי חכמים להחמיר חוץ מ"כגריס של כתמים" ' ...

(a)

Question: The Gemara in Nidah, Perek ha'Ro'eh Kesem (Daf 58:) states that 'All the measurements of the Chachamim are le'Chumra, with the exception of that of "the size of a G'ris with regard to the Kesamim of a Nidah" ' ...

אלמא 'עד ולא עד בכלל'?

1.

Question (cont): A proof that 'Ad ve'Lo Ad bi'Chelal' (otherwise, in our case, it will be a Kula)?

וי"ל, אי אמרי' 'עד ועד בכלל'. יש בו גם חומרא שיתפלל; ולא אמרי' 'עבר זמנו בטל קרבנו', ואפי' במזיד.

(b)

Answer: Even if we say 'Ad ve'Ad be'Che'lal', there will still be a Chumra - in that he is Chayav to Daven, and we do not say that 'Since the time had passed, his "Korban" is Bateil' - even be'Meizid.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF