PAST CYCLE DEDICATION

BERACHOS 41 - Dedicated by Rav Shalom Kelman in honor of Hagaon Rav Yehudah Copperman, author of the annotated edition of the Meshech Chochmah, and most recently "Mavo l'Limud Torah."

1)

TOSFOS DH AVAL B'SHE'EIN BIRCHOSEIHEN SHAVOS

תוספות ד"ה אבל בשאין ברכותיהן שוות

(SUMMARY: Tosfos elaborates in detail on Rashi's explanation of the Sugya.)

פירש"י כגון צנון וזית.

(a)

Clarification #1: Such as a radish and an olive, Rashi explains.

ושוב אין כאן מחלוקת, כיון שאין האחד פוטר את חבירו; דאפי' ר' יהודה מודה דאין עדיפות בשבעת המינים, אלא מברך על איזה שירצה תחלה החביב לו, ואחר כך יברך על השני.

1.

Clarification #1 (cont.): In which case, there is no more Machlokes; Because, since the one does not exempt the other. even Rebbi Yehudah will concede that the seven species do not take precedence, and that one recites a B'rachah first over whichever of the two one prefers, and then over the second one.

וכן יש לפרש - דרבי יהודה מודה לחכמים ...

(b)

Clarification #2: So too, is it correct to explain that it is Rebbi Yehudah who concedes to the Chachamim ...

הואיל ולא פי' הגמ', מוטב שנאמר שיחיד מודה לרבים ולא רבים מודים ליחיד.

1.

Clarification #2 (cont.): Seeing as the Gemara did not clarify, it is preferable to say that that individual concedes to the majority than vice-versa.

והקשה רש"י, ולבריך על הצנון ולפטור את הזית ...

(c)

Question: Rashi asks why one should not recite the B'rachah over the radish and exempt the olive ...

דהא תנן לעיל 'בירך על פירות האילן "ב"פ האדמה", יצא?

1.

Question (cont.): Bearing in mind the Mishnah earlier that 'If someone recited 'Borei P'ri ha'Adamah' over a fruit of a tree, one is Yotzei.

ותירץ, דשאני התם, שאין שם אלא חד מינא, וטעה ובירך 'ב"פ האדמה' ...

(d)

Answer: And he answers that the case there is different, inasmuch as there is only one species there and the person erred and recited 'Borei P'ri ha'Adamah' ...

אבל הכא - כשבירך 'ב"פ האדמה' על הצנון, לא פטר את חברו שהוא 'ב"פ העץ', אפי' בדיעבד.

1.

Answer (cont.): As opposed to here, where he recited 'Borei P'ri ha'Adamah' over the radish, he will not cover the fruit, which requires 'Borei P'ri ha'Eitz' even Bedieved.

וא"ת, הא אמרי' לעיל (דף לט.) גבי עובדא דבר קפרא, דברכת בורא פרי האדמה חשיבא טפי מ'שהכל', לפי שמבוררת טפי.

(e)

Question: But did we not learn earlier (on Daf 39.) in connection with the case of bar Kapara, that the B'rachah of 'Borei P'ri ha'Adamah' is more Chashuv than 'Sheha'kol', since it is more specific.

א"כ גם 'ב"פ העץ' חשיבא טפי מברכת ב"פ האדמה?

1.

Question (cont.): By the same token, 'Borei P'ri ha'Eitz' is more specific than the B'rachah of 'Borei P'ri ha'Adamah' (and ought to take precedence)?

וי"ל, דלא חשיבא 'ב"פ העץ' כל כך מ'ב"פ האדמה' כמו שחשוב 'ב"פ האדמה' מ'שהכל'.

(f)

Answer: The Chashivus of 'Borei P'ri ha'Eitz' is not as superior to that of 'Borei P'ri ha'Adamah', as that of 'Borei P'ri ha'Adamah' is to that of 'Shehakol'.

ומ"ש בהלכות גדולות ד'ב"פ העץ' תקדים ל'ב"פ האדמה' דמבוררת טפי ...

(g)

Implied Question: And what the Halachos Gedolos says that 'Borei P'ri ha'Eitz' takes precedence over 'Borei P'ri ha'Adamah', because it is more specific ...

היינו לפי המסקנא דלקמן, דפליגי בשאין ברכותיהן שוות, וקי"ל כר' יהודה.

1.

Answer: That is according to the Sugya's conclusion, where they argue where the B'rachos are not equal, where we rule like Rebbi Yehudah.

אבל להאי לישנא דאמרי' דלא פליגי בשאין ברכותיהן שוות, לא מתוקם פסק דהלכות גדולות, כדפירשנו לעיל.

2.

Answer (cont.): But according to the current Lashon, where do not arhue where the B'rachos are not equal, the P'sak of the Halachos Gedolos does not work, as we just explained.

2)

TOSFOS DH MEISEIVEIH HAYU LEFANAV TZE'NON V'ZAYIS MEVARECH AL HA'TZE'NON ETC.

תוספות ד"ה מיתיבי היו לפניו צנון וזית מברך על הצנון וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains the Gemara's Kashya, from which he elicits a Halachah.)

ופריך אלמא דמברך 'ב"פ האדמה' אפילו לפטור 'ב"פ העץ',

(a)

Clarification: The Kashya is that one can recite 'Borei P'ri ha'Adamah' even to cover 'Borei P'ri ua'Eitz' ...

אפילו לגבי זית שהוא משבעת המינים, וכ"ש קליות שהן כמו כן משבעת המינין, דמברך עליהן 'ב"פ האדמה' לפטור את התפוחים.

1.

Clarification (cont.): Even to cover olives which belong to the seven species, how much more so to recite Borei P'ri ha'Adamah over parched ears of corn (which belong to the seven species, to cover apples (which do not).

לכן צריך להנהיג הכי, כדפרישית.

(b)

Conclusion: Consequently, one needs to introduce this Halachah, as we just explained.

3)

TOSFOS DH B'EIN BIRCHOSEIHEN SHAVOS

תוספות ד"ה באין ברכותיהן שוות

(SUMMARY: Tosfos defines 'Ein Birchoseihen Shavos'.)

כמו תפוחים וצנון.

(a)

"Clarification: Such as apples and radishes.

4)

TOSFOS DH AMAR REBBI YITMIYAH L'HAKDIM D'AMAR REBBI YOSEF ETC.

תוספות ד"ה א"ר ירמיה להקדים דא"ר יוסף וכו'

(SUMMARY: Tosfos discusses the two versions of the Sugya.)

פירש"י והר"י - לפי גרסא זו, אתיא הא דאמר רב יוסף 'כל המוקדם', כר' יהודה דוקא.

(a)

Explanation #1: Rashi and the Ri explains that - according to this text, when Rav Yosef says 'Kol ha'Mukdam ... ', he is going specifically according to Rebbi Yehudah.

אבל ר' שמעיה גריס 'אמר רב יוסף ... ', ואתיא אליבא דרבנן ...

(b)

Explanation #2: R. Sh'mayah, on the other hand, has the text 'Amar Rav Yosef ... '. in which case he goes according to the Rabbanan ...

ומיירי שאין חביבין זה מזה, דבהא אזלינן בתר מוקדם, דאי בחביבין, פשיטא דחביב קודם!

1.

Clarification: And he is speaking where one is not more preferred than the other, as that is where we go after 'Mukdam'; because if one was more preferred, it would be obvious that 'Chaviv' takes precedence ...

דהא אפי' בשאר מינין לגבי שבעת המינין, אמרי רבנן דמברך על איזה שירצה.

2.

Proof: Seeing as by other species where there are the seven species, tha Rabbanan give precedence to which species one chooses.

ומילתא דרב יוסף מילתא באפי נפשה.

3.

Clarification (cont.): And Rav Yosef's ruling is an independent statement.

ולא נהירא - דבסמוך משמע דגרס 'דאמר רב יוסף', ואתיא כר' יהודה דוקא ...

(c)

Refutation: This is not correct however, because a little later it implies that the correct text is 'de'Amar Rav Yosef ... ' ...

דקאמר 'רב חסדא ורב המנונא הוו יתבי בסעודתא ... . א"ל, לא סבר לה מר להא דרב יוסף דאמר "כל המוקדם ... " '.

1.

Refutation (cont.): Where the Gemara says that 'Rav Chisda and Rav Hamnuna were sitting at a Se'udah, when one asked the other whether he does not hold like Rav Yosef, who said 'Kol ha'Mukdam ... '?

5)

TOSFOS DH B'MAI PELIGI

תוספות ד"ה במאי פליגי

(SUMMARY: Tosfos clarifies the Gemara's question and answer.)

לומר מאי טעמא דר' יהודה, דאמר שבעת המינין עדיף ...

(a)

Clarification: Meaning what is Rebbi Yehudah's reason for saying that the seven species have an advantage ...

מאי עדיפות שייכא בהו, אחר שאינן יכולין לפטור שאר מינין?

1.

Clarification (cont.): What sort of advantage do they have if they do not cover other species?

ומשני - דהעדיפות הוי מן ההקדמה.

(b)

Conclusion: And the Gemara answers that the teir advantage is that they take precedence over other species.

6)

TOSFOS DH GEFEN K'DEI REVI'IS YAYIN ETC.

תוספות ד"ה גפן כדי רביעית יין וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains the difference between wine and water in this regard.)

פי' אם אכל עלין או לולבין כדי רביעית יין, חייב.

(a)

Clarification: This means that if one ate the Shi'ur of a Revi'is of wine of leaves or the branches, he is Chayav.

אבל אם אכל מהן כדי רביעית מים, לא מחייב, דקלישי והולכין בקל חוץ מן הכלי.

1.

Clarification (cont.): Whereas if one ate the Shi'ur of a Revi'is of water he will not be Chayav, since water is thinner and spills easily from the cup.

אבל כי משערין ביין, צריך שיעורא טפי, שהיין הוא עב ומחזיק גודש קצת קודם שיפול מן הכוס רביעית יין.

2.

Clarification (cont.): But if one assesses against wine, one requires a larger Shi'ur, since wine is thick, allowing the wine to pile-up on top of the cup before a Revi'is spills from it ...

ואם היה מים, היה היוצא יותר מרביעית.

3.

Clarification (cont.): If it was water on the other hand, more than a Revi'is would spill.

7)

TOSFOS DH K'LEI BA'ALEI BATIM

תוספות ד"ה כלי בעלי בתים

(SUMMARY: Tosfos clarifies the Beraisa.)

גבי כלי עץ מתניא.

(a)

Clarification: This is learned in connection with wooden vessels.

41b----------------------------------------41b

8)

TOSFOS DH AISI L'KAMAIHU TAMRI V'ROMONI

תוספות ד"ה אייתו לקמייהו תמרי ורמוני

(SUMMARY: Tosfos qualifies the current ruling.)

ולא ללפת בהן את הפת ...

(a)

Clarification: But not to eat together with the bread ...

דאם כן הוו להו פת עיקר והן טפלה ...

(b)

Reason: because then the bread would be the Ikar (main food), and they would be only Tafeil (secondary) ...

ותנן (דף מד.) 'מברך על העיקר ופוטר את הטפלה'.

1.

Source: And we have learned in a Mishnah that 'The B'rachah that one recites over the Ikar covers the Tafeil'.

9)

TOSFOS DH ZEH SHEINI L'ARETZ

תוספות ד"ה זה שני לארץ

(SUMMARY: Tosfos extends the current ruling.)

מ"מ, היכא דאיכא חטה וזית או שעורים ותמרים, אע"ג דשוין ל"ארץ" מכל מקום המוקדם בפסוק דהיינו ל"ארץ" ראשון, יקדים לברכה.

(a)

Halachah: Nevertheless, if there is wheat and olives or barley and dates, even though they are equally close to "Eretz", the one that closer to the first "Eretz" takes precedence.

10)

TOSFOS DH HEIVI'U LIF'NEIHEM TE'EINIM VA'ANAVIM BE'SOCH HA'SE'UDAH

תוספות ד"ה הביאו לפניהם תאנים וענבים בתוך הסעודה

(SUMMARY: Tosfos qualifies the Gemara's ruling.)

וכגון שאין באין ללפת את הפת אלא לקנוח סעודה.

(a)

Clarification: This speaks where they do not come merely to eat together with the bread, but rather as a dessert.

11)

TOSFOS DH ELA PAS HA'BA'AH BE'KISNIN

תוספות ד"ה אלא פת הבאה בכסנין

(SUMMARY: Tosfos discusses the similarity end the difference betweenPas ha'Ba'ah be'Kisnin and rice and millet with regard to the B'rachah Achronah, and establishes the Sugya before Birchas ha'Mazon.)

דטעון ברכה לפניו ואין טעון ברכה לאחריו - רק 'בורא נפשות רבות ... '

(a)

Clarification: Which requires a B'rachah before but not afterwards (other than 'Borei Nefachos Rabos ... ').

מידי דהוה א'אורז ודוחן, דאמרי' לעיל (דף לז:) 'בתחלה מברך במ"מ, ולבסוף ולא כלום'.

1.

Source: Like rice and millet, about which we learned earlier (on Daf 37:) that one recites 'Borei Miynei Mezonos' before, and 'nothing' afterwards.

הואיל ונתנו בהן שקדים הרבה.

2.

Clarification (cont.): Since they added many almonds.

ופי' רש"י אפי' אם אכל מהן אחר בהמ"ז קאמר.

(b)

Explanation #1: Rashi explains that it speaks even if he ate it after Birchas ha'Mazon.

ולא נהירא - חדא דאמרי' לעיל 'כל שיש בו מחמשת המינין, צריך ברכה מעין שלש?

(c)

Refutation #1: This does not seem right however, firstly because we learn earlier (on Daf 44.) that 'Whatever is made from the five species, requires a B'rachah Me'ein Shalosh'.

ועוד, אמאי קאמר 'כיסנין', לימא נמי אורז ודוחן?

(d)

Refutation #2: And secondly, what does the Gemara refer to Pas ha'Ba be'Kisnin, and not to rice and millet.

ע"כ צריך לפרש דמיירי בתוך הסעודה קודם בהמ"ז דמיירי בה.

(e)

Explanation #2: One therefore needs to explain that the Gemara is referring to eating it during the meal, before Bensching, about which the Sugya is speaking.

וה"ק - חוץ מן הפת הבאה בכיסנין בתוך הסעודה קודם ברהמ"ז, דאין טעון ברכה לאחריו, דפטר ליה בהמ"ז, אפי' לרב ששת- משום דהוי דבר מועט.

1.

Explanation #2 (cont.): And what the Gemara means to say is 'With the exception of Pas ha'Ba'ah be'Kisnin during the meal, before Bensching, which does not require a B'rachah Achronah, which Bensching covers, even according to Rav Sheishes - because it is only a small amount.

אבל בלא סעודה, אף לאחריו צריך לברך מעין ג' ברכות.

2.

Explanation #2 (cont.): But not during the meal, it requires a B'rachah Achronah Me'ein Shalosh.

ולהכי לא נקט 'פת אורז ודוחן' ...

(f)

Implied Question: And the reason that it does not mention rice and millet is ...

שהרי אפילו בלא סעודה נמי אין צריכין ברכה מעין ג' לאחריו.

(g)

Answer: Because even not during a meal, they do not require a B'rachah Achas Me'ein Shalosh after them.

לא קי"ל כרב ששת אלא כרב הונא ורב נחמן ...

(h)

Halachah: We do not rule like Rav Sheishes, but like Rav Huna and Rav Nachman ...

דאין הלכה כיחיד במקום רבים.

1.

Since the Halachah is not like a Yachid (an individual) against a majority.

12)

TOSFOS DH HACHI GARSINAN V'YAYIN POTER KOL MIYNEI MASHKIN

תוספות ד"ה ה"ג ויין פוטר כל מיני משקין

(SUMMARY: Tosfos establishes the case where there is no bread, and rules not like Rav Chisda.)

ולכאורה מיירי ביין בלא סעודה ...

(a)

Clarification: It appears that this ruling speaks about someone who drinks wine independently of a meal ...

דאי בהדי פת, תיפוק ליה דפטר ליה פת?

1.

Proof: Because, if it was together with bread, then the bread would cover them anyway?

דאפי' יין נמי רצה לומר הספר בסמוך דפטור. אי לאו טעמא דקובע ברכה לעצמו.

2.

Proof (cont.): Since the Gemara will shortly suggest that even wine ought to be covered by the bread, if not for fact that it fixes a B'rachah for itself.

אלא מיירי בלא סעודה, ואפ"ה יין פוטר.

3.

Conclusion: It must therefore be speaking not during a meal, and nevertheless, wine exempts other beverages.

ולית הלכתא כוותיה ...

(b)

Ruling: The Halachah is not like him (Rebbi Chiya) however ...

שהרי מפת פוטרת אין הלכה כמותו, אלא כפסק רב פפא, א"כ גם מהא דקאמר יין פוטר ... לית הלכתא כוותיה.

1.

Reason: Because, since the Halachah is not like him with regard to bread exempting ... , only like Rav Papa's final ruling (as we shall see shortly), it is not like him regarding wine exempting beverages, either.

13)

TOSFOS DH HILCH'SA DEVARIM HA'BA'IM B'SOCH HA'SE'UDAH MACHMAS HA'SE'UDAH

תוספות ד"ה הלכתא דברים הבאים בתוך הסעודה מחמת הסעודה

(SUMMARY: Tosfos queries Rashi's explanation of the Sugya and presents his own.)

פי' הקונטרס 'ללפת בהן את הפת, אין טעונין ברכה דהוו להו טפלה'.

(a)

Explanation #1: Rashi explains 'To eat together with the bread, does not require a B'rachah, since it is secondary (to it).

ולא נהירא - דא"כ מתני' היא (דף מד.) ד'מברך על העיקר ופוטר את הטפלה'. ומאי קמ"ל

(b)

Refutation #1: But that is not correct, since that is synonymous with the Mishnah (on Daf 44.), which says that 'The B'rachah over the Ikar covers the Tafeil', and what is Rav Papa then coming to teach us?

ועוד קשה, דפריך בסמוך 'יין נמי נפטריה פת?' ומאי קשה, והלא כששותים היין אינו טפלה לפת, ואנן במידי דטפל לפת מיירינן?

(c)

Refutation #2: Moreover, when the Gemara asks shortly 'Let the bread also exempt wine?' what is the Kashya, seeing as the wine is not secondary to the bread, and we are speaking about something that is?

ואין לפרש לפירוש הקונטרס 'יין נפטריה פת', כששורה פתו ביינו קאמר. דהוה ליה יין טפל.

(d)

Rejected Answer: Nor can we explain that Rashi establishes the Gemara's Kashya 'Let the bread also exempt wine?' where one soaks the bread in wine, in which case the wine becomes Tafeil ...

דהא לא אשכחן שיברך עליו בענין זה.

(e)

Rejection: Because nowhere do we find that one recites a B'rachah (over the wine) in such a case.

אלא ודאי מיירי בשתיה.

1.

Conclusion: So it must speak there where one actually drinks it.

ועוד קשה, מה שפי' רש"י 'דברים הבאים שלא מחמת הסעודה בתוך הסעודה' - כגון דייסא ותרדין וכרוב שאינן של לפתן, ובאין לזון ולשבוע, טעונים ברכה לפניהם, דלאו טפלה נינהו; ומיהו פטורין מברכת המזון דמיני מזון נינהו.

(f)

Refutation #3: Furthermore, Rashi establishes 'things that come in the middle of the meal but not as part of the meal', as porridge, spinach and cabbage that does not come to eat together with the bread, to sustain and satisfy, and requires an independent B'rachah, since it is not secondary, but is Patur from a B'rachah Achronah since it is a kind of sustainer.

ולא נהירא, דאמרי' במתני' 'ברך על הפת פטר את הפרפרת', ובגמ' מפרש דהוא הדין כל מעשה קדרה.

1.

Refutation #3 (Cont.): This too, is not correct, since we say in our Mishnah that 'A B'rachah over bread exempts one from making a B'rachah over the Parperes (the minor dish), and the Gemara explains that the same applies to all cooked dishes.

ו'דברים הרגילים לבא לאחר הסעודה' פירש"י כמו פירות, ואפי' הביא אותן בתוך הסעודה שלא מחמת לפתן, טעונים ברכה בין לפניהם - דלאו טפלה נינהו, ובין לאחריהם - דאין ברכת המזון פוטרתן, דלאו מזון נינהו ...

(g)

Refutation #3: And things that generally come after the meal, Rashi explains - such as fruit, even if one brought them to the table during the meal, but not to eat together with the bread, requires a B'rachah both beforehand (seeing as they are not Tafeil) and afterwards (i.e. Birchas ha'Mazon does not cover them) seeing as they do not sustain.

דהיינו כרב ששת דאמר לעיל 'הביאו לפניו תאנים ורמונים בתוך הסעודה, דטעונים ברכה בין לפניהם בין לאחריהם, והוי דלא כהלכתא, דקיי"ל כרב נחמן וכרב הונא כדפרישית לעיל?

1.

Refutation #3 (Cont.): But this is like Rav Sheishes, who said earlier that 'If one brought before him figs or pomegranates during the meal, they require both a B'rachah Rishonah and a B'rachah Achronah, which is not Halachah, since we rule like Rav Nachman and Rav Huna, as Tosfos explained above (at the end of DH 'Ela').

על כן פי' ר"י 'דברים הבאים מחמת הסעודה בתוך הסעודה - כלומר הרגילים לבא מחמת הסעודה בפת, שרגילים לאכלן עם הפת כגון בשר ודגים וכל מיני קדרה, והביאן בתוך הסעודה, אין טעונין ברכה לפניהם ולאחריהם, אפי' אכלן בתוך הסעודה בפני עצמן בלא פת, דכיון דמשום פת הם באין, הפת פוטרתן.

(h)

Explanation #2: Consequently, the Ri explains that things that come during the meal because of the meal - refers to things that one usually serve during the meal to eat together with the bread such as meat and fish, and all kinds of cooked dishes that one brought during the meal. These require neither a B'rachah Rishonah nor a B'rachah Achronah, because, seeing as they come because of the bread, the bread covers them.

אבל דברים שאין דרכן לבא בתוך הסעודה - כגון תמרים ורמונים ושאר כל פירות, שאין רגילים ללפת בהן את הפת, טעונין ברכה לפניהן ...

1.

Explanation #2 (cont.): Whereas things that do not generally come during the meal, such as dates, pomegranates and other fruit, which one not tend to eat together with bread, require their own B'rachah Rishonah ...

דכיון דלאו משום לפתן אתו, אין הפת פוטרתן.

2.

Explanation #2 (cont.): Since they do not come as a condiment, the bread does not cover them.

והיינו כר"נ וכרב הונא דלעיל, דאמרי דטעונין ברכה לפניהן ולא לאחריהן.

3.

Explanation #2 (cont.): And this conforms with the opinion of Rav Nachman and Rav Huna above, who say that they require both a B'rachah Rishonah, but not a B'rachah Achronah.

14)

TOSFOS DH L'ACHAR HA'SE'UDAH GARSINAN

תוספות ד"ה לאחר הסעודה גרסי'

(SUMMARY: Tosfos first discusses the text and clarifies the Gemara, then issues an independent ruling on the issue.)

ותו לא.

(a)

Fixing the Text: And no More.

ולא גרסי' 'דברים הבאים' בהך סיפא.

1.

Fixing the Text (cont.): And we do not have the text 'Devarim ha'Ba'im ... ' in the Seifa.

והכי פירושו - אם הביאו דברים שהזכרנו אחר הסעודה, פי' לאחר שמשכו את ידיהם מן הפת, שוב אין הפת פוטרתן כלל, והוי כמו שאכלן בלא שום סעודה.

(b)

Clarification: And the explanation is that if one brought to the table the things in question after the meal (i.e. after they had withdrawn from eating bread), the bread no longer exempts them from a B'rachah, and it is as if one had eaten them not during the meal.

ובין דברים הרגילים לבא מחמת הסעודה ובין דברים שאין רגילים לבא מחמת הסעודה טעונים ברכה לפניהם ולאחריהם ...

1.

Clarification (cont.): And irrespective of whether one tends to eat them as part of the meal or not, they require a B'rachah both before and after ...

דא'כל דברים דלעיל קאי.

2.

Conclusion: Since this refers to everything mentioned earlier.

ועכשיו אין לנו דין זה, דאין מנהג שלנו למשוך ידינו מן הפת כלל עד לאחר בהמ"ז.

(c)

Halachah: Nowadays however, this Din no longer applies, since it is not customary to withdraw from bread up until Birchas ha'Mazon.

אלא כל שעה שאנו אוכלין פירות או שום דבר קודם בהמ"ז. דעתנו לאכול פת כל שעה.

1.

Halachah (cont.): Only as long as long as we are still eating fruit or anything else before Birchas ha'Mazon, we still have in mind to eat bread at any time.

וקיי"ל כפסק דרב פפא.

2.

Halachah (cont.): And we rule like the P'sak of Rav Papa.

15)

TOSFOS DH I HACHI YAYIN NAMI

תוספות ד"ה אי הכי יין נמי נפטריה פת

(SUMMARY: Tosfos clarifies the Gemara and goes on to explains the difference between wine and water in this regard.)

דודאי יין מחמת סעודה אתי, שהוא שותה כמה פעמים, דאי לאו הסעודה לא ישתה ולפטריה פת

(a)

Explanation #1: Since wine certainly comes because of the meal, because one tends to drink a number of times; and were it not for the meal, one would not do so. Consequently, let the bread cover the wine?

ומשני 'שאני יין דגורם ברכה לעצמו'. פירש"י דבהרבה מקומות הוא בא ומברכין עליו, אע"פ שאין צריכין לשתות, כגון בקידוש ובברכת אירוסין.

1.

Explanation #1 (cont.): And the Gemara answers that 'Wine is different, since it causes its own B'rachah'. Rashi explains that wine is brought in many places and one recites a B'rachah over it, even though one does not need to drink, such as Kidush and Birchas Eirusin.

ורשב"א פי' משום דצריך לברך על היין 'בורא פרי הגפן', ובתחלה כשהוא בענבים 'בורא פרי העץ', ועל שאר משקין 'שהכל נהיה בדברו'.

(b)

Explanation #2: The Rashba however, explains that one recites the B'rachah 'Borei P'ri ha'Gafen', even though, initially one recited (over the grapes) 'Borei P'ri ha'Eitz', as opposed to other beverages, over which one recites 'Shehakol Nih'yah bi'Devaro'.

ומיהו אומר ר"ת דבשאר משקין כמו מים ושכר הבאים מחמת הסעודה, פת פוטרתן; דאפי' יין הוה פוטר, אי לאו דקובע ברכה לעצמו.

(c)

Ruling: Rabeinu Tam however, states that over other beverages such as water and beer that come as a result of the meal, are covered by the bread, bearing in mind that it would exempt even wine, if not for the fact that it fixes a B'rachah for itself.

ודלא כמחזור ויטרי שכתב שמברכין למים ברכה בכל פעם ופעם, ואפי' בתוך הסעודה, דהוי כנמלך.

(d)

Refutation: Not like Machzor Vitri, who writes that each time that one drinks water, one needs to recite a fresh B'rachah, even during the course of a meal, since it is as one changed one's mind (to stop drinking).

והא דלא פריך הכא מהן ...

(e)

Implied Question: And the reason that the Gemara did not ask from water is ...

משום דיין זיין, אבל מים לא זייני ...

(f)

Answer: Because whereas wine sustains, water doesn't.

כדאמר (לעיל דף לה.) 'הנודר מן המזון ... '.

1.

Source: As we learned above (Daf 35.) 'Someone who declares a Neder not to eat 'Mazon ... '.

ופשיטא דלא פטר להו פת ...

(g)

Refutation of Question: In which case it is obvious that bread does not cover it.

דאינה בכלל ברכת הפת

1.

Refutation of Question (cont.): Seeing as it is not included in the B'rachah over bread.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF