TOSFOS DH HAVEI MELACH ETC. TZARICH L'VARECH
תוספות ד"ה הבא מלח כו' צריך לברך
(SUMMARY: Tosfos lists various cases of Hesech ha'Da'as, and then whether our bread requires salt.
דהוי היסח הדעת.
Reason: Because it is Hesech ha'Da'as (a mental interruption).
והכי אמרי' בפ"ג דמנחות (דף לו.) 'סח בין תפילין לתפילין, צריך לברך.
Source: And we say the same thing in the third Perek of Menachos (Daf 36.) 'Someone who speaks between Tefilin shel Yad and Tefilin shel Rosh needs to recite a new B'rachah.
וכן הלכה - אם סח בין ברכת המוציא לאכילה, ובין ברכת קידוש לשתיה, צריך לחזור ולברך, אי לאו מילתא דשייכא לסעודה כמו 'טול ברוך!'.
Halachah #1: And the same Halachah applies if someone speaks between Birchas ha'Motzi and eating, or between Kidush and drinking, needs to repeat the B'rachah, unless it has something to do with the meal, such 'Take a piece of the bread over which I recited a B'rachah!'
וכן בשחיטה צריך לחזור ולברך, אי לאו ממילתא דשחיטה כמו 'העוד יותר בהמות ותרנגולים לשחוט?', או שיאמר 'אחוז היטב, שלא ישמט לך שלא תפסל השחיטה!' - אין זו הפסקה.
Halachah #1 (cont.): And likewise by Shechitah, one needs to repeat the B'rachah (if one speaks between the B'rachah and the Shechitah), unless it has to do with the Shechitah, such as 'Are there any more animals or chickens to Shecht, or if one says to one's assistant 'Hold the animald wel, so that it will not slip out of your grasp and invalidate the Shechitah!' - That is not an interruption.
ואנו אין רגילים להביא על השלחן לא מלח ולא לפתן ...
Halachah #2: We do not have the Minhag to bring salt or other condiments ...
משום דפת שלנו חשוב, והרי הוא כי הא דאמר בסמוך 'לית דין צריך בשש!'
Reason: Since our bread is Chashuv, in which case it is like what we will say shortly 'It is not necessary to wait for (condiments for this (good, clean bread!)
מיהו רבי מנחם היה מדקדק מאד להביא מלח על השלחן.
Halachah #2, Opinion #2: Rebbi Menachem however, was extrremely particular to bring salt to the table.
כדאיתא במדרש - 'כשישראל יושבין על השלחן וממתינין זה את זה עד שיטלו ידיהם, והן בלא מצות, השטן מקטרג עליהם; וברית מלח מגין עליהם.
Proof: As it states in the Medrash 'When Yisrael sit at table and wait for one another without Mitzvos, to wash their hands' the Satan accuses them (of doing nothing); and it is the covenant of salt that protects them.
TOSFOS DH REBBI YEHUDAH HI D'TENAN YAVESH HA'MA'YAN ETC.
תוספות ד"ה רבי יהודה היא דתנן יבש המעין וכו'
(SUMMARY: Tosfos proves that the Halachah is like Rebbi Yehudah.)
ונראה דהלכה כרבי יהודה, דסתם לן תנא כוותיה; ואם ברך על פירות האילן 'בורא פרי האדמה'. יצא.
Halachah: The Halachah it seems, is like Rebbi Yehudah, since a S'tam Mishnah supports him; Consequently, if one recites over fruit of a tree, 'Borei P'ri ha'Adamah', one is Yotzei.
TOSFOS DH YAVESH HA'MA'YAN ETC
תוספות ד"ה יבש המעין כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why one brings but does not read.)
יש מפרשים לכך מביא ואינו קורא - מפני שאינו נראה כמשבח להקב"ה אלא כקובל על מה שנתן לו אדמה שאינה ראויה לפירות.
Reason: There are some who explain that the reason that one brings but does not read is because it seems as if, rather than praising Hakadosh-Baruch-Hu, one is complaining that He gave bhim land that is not fit to produce fruit.
TOSFOS DH IYSEI L'GAVZA V'HADAR ASI
תוספות ד"ה איתיה לגווזא והדר אתי
(SUMMARY: Tosfos discusses the B'rachah that one recites over various species of bushes and other fruits.)
מהכא נראה דתותים ופריזיי"ש ובונטונ"ש וכיוצא בהן צריכין לברך עליהם 'בורא פרי העץ', שהרי דרך העץ להתקיים ימים רבים; וכי שקיל הפרי בשנה זו, הדר אתי פרי באותו העץ עצמו.
Halachah: From here it seems that over berries, 'Frizaish' and 'Buntunch' and the likes, one recites 'Borei P'ri ha'Eitz', since the trees on which they grow, lasts a long time; and even if one picks the fruit, more fruit will grow in the same year.
מיהו הרב רבי מנחם הביא ראיה מירושלמי דמסכת כלאים דמברכין על כל מיני דאטד 'בורא פרי האדמה' ...
Halachah, Opinion #2: Rebbi Menachem however, brings a proof from the Yerushalmi in Kil'ayim, that over all kinds of bushes one recites 'Borei P'ri ha'Adamah' ...
דקאמר התם 'ההגין ואטדין מין אילן הם, ואינן כלאים בכרם'.
Proof: Since the Gemara says there that 'bushes and brambles are species of trees, and are therefore not considered Kil'ayim in a vine-yard'.
ופריך והתניא 'אלו הן מיני דשאים, הקונדס והאטד? ומשני - 'תמן לברכה והכא לכלאים'.
Proof (cont.): It then asks 'from a Beraisa, which defines artichokes and brambles as species of herbs, and it answers that 'The latter is referring to the B'rachah, the former, to Kil'ayim'.
אלמא לענין ברכה מיני דשאין הן.
Proof (cont.): So we see that with regard to the B'rachah, they are a species of herb.
ומיהו לדברי הכל פריזיי"ש צריך לברך עליהם 'בפה"ע', דאינו גדל על אטדין. ועצו מתקיים משנה לשנה.
Exception: All opinions agree however, that one recites over 'Frizaish' 'Borei P'ri ha'Eitz', since they do not grow on bushes and the tree remains from one year to the next.
40b----------------------------------------40b
TOSFOS DH V'REBBI YOCHANAN AMAR AFILU PAS V'YAYIN
תוספות ד"ה ורבי יוחנן אמר אפי' פת ויין
(SUMMARY: Tosfos explains why the Halachah is like Rebbi Yochanan.)
וכן הלכה - דרב ור' יוחנן הלכה כר' יוחנן ...
Halachah: And this the Halachah, since even when Rav and Rebbi Yochanan argue, the Halachah is like Rebbi Yochanan.
וכ"ש לגבי רב הונא, שהיה תלמידו של רב.
Halachah (cont.): How much more so when the latter argues with Rav Huna, who was the Talmid of Rav.
TOSFOS DH NEIMA RAV HUNA K'REBBI YOSSI
תוספות ד"ה נימא רב הונא כר' יוסי
(SUMMARY: Tosfos reconciles Rav Huna with Rebbi Yossi.)
וא"ת, היכי מצי סובר רב הונא כר' יוסי, הא רב הונא מודה בשאר דברים חוץ מפת ויין שאם אמר 'שהכל', דיצא ...
Question: How can Rav Huna hold like Rebbi Yossi, seeing as he concedes that by other things, besides bread and wine, one is Yotzei if one recites 'Shehakol' ...
ואילו ר' יוסי סבר דלא יצא, ד'כל המשנה ממטבע ... '?
Question (cont.): Whereas according to Rebbi Yossi, based on the principle that 'Anyone who changes from the text that the Chachamim fixed is not Yotzei at all?
וי"מ, דמצי למימר דאפי' ר' יוסי לא קאמר 'לא יצא' אלא ב'ברוך המקום ... ', שאינה ברכה כלל, אבל ב'שהכל' מודה.
Answer: Some commentaries explain that perhaps even Rebbi Yossi only says that one is not Yotzei if one says 'Baruch ha'Makom ... ', which is not a B'rachah at all, but that if one recites 'Shehakol', one is Yotzei.
TOSFOS DH AMAR ABAYE K'VASEIH D'RAV MISTABRA ETC.
תוספות ד"ה אמר אביי כוותיה דרב מסתברא כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses whether one must repeat a Berachah if he forgot to mention Malchus Shamayim.)
י"מ פוסקין כרב, דמסתברא ברייתא כוותיה.
Halachah: There are some commentaries who rule like Rav, since the Beraisa seems to go like him.
ומיהו רב אלפס פסק כר' יוחנן. וכן פסק ר"י - דכל ברכה שאין בה מלכות שמים, אינה ברכה.
Halachah, Opinion #2: The Rif however, rules like Rebbi Yochanan, and so does the Ri - that 'Any B'rachah that does not contain Malchus (Shamayim) is not considered a B'rachah.
ולכך היה אומר ר"י שאם היה מדלג מלכות של ברכת 'המוציא' שצריך לחזור ולברך ...
Conclusion: Therefore the Ri used to say that if one omitted Malchus in the B'rachah of ha'Motzi, one is obligated to repeat the B'rachah.
ואפי' דלג תיבת 'העולם' בלבד, ד'מלך' לבד אינו מלכות.
Conclusion: Even if he merely omitted 'ha'Olam', since 'Melech' without 'ha'Olam' is not considered Malchus.
וברכות של שמונה עשרה אין בהן מלכות.
Implied Question: The B'rachos of the Amidah do not contain Malchus,
דאינן באין בפתיחה, ובחתימה אין שייך מלכות.
Answer #1: Since, on the one hand, they do not begin the sequence (See Tosfos, 49a DH 'Baruch'), and on the other, Malchus has no place at the conclusion of the B'rachah.
אבל 'אלהי אברהם' הוי כמו מלכות, דאברהם אבינו המליך הקב"ה על כל העולם, שהודיע מלכותו.
Answer #2: Moreover, 'Elokei Avraham' is like Malchus, since Avraham Avinu crowned Hash-m over whole world, by informing them about His Sovereignty.
ומעין שבע דמצלי בשבת ...
Implied Question: And as for B'rachah Achas Me'ein Sheva' that we recite on Friday night ...
הואיל ויש בה 'האל הקדוש שאין כמוהו' היינו כמו מלכות - כמו "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד", דהוי במקום מלכות.
Answer #1: The phrase 'ha'Keil ha'Kadosh she'Ein Kamohu' is akin to Malchus, - just like the PAsuk 'Sh'ma Yisrael ... ", which is in place of Malchus.
ולפי מה דפרישית - דכל היכא דכתיב 'אלהי אברהם' הוי כמו מלכות - ניחא.
Answer #2: And according to what Tosfos just stated that wherever 'Elokei Avraham' is mentioned, it is akin to Malchus, the question is also answered (since 'Elokei Avraham' is mentioned there).
ולר' יוחנן לא קשיא, דלא תני 'ומלכותך עליו' ...
Refuted Question: And one cannot ask on Rebbi Yochanan why the Beraisa does not state 'u'Malchuscha alav" (See Mesores ha'Shas) ...
דאטו כרוכלא כל האי לימני וליזיל?
Refutation: Since it is not necessary to mention all the details, like a peddler.