בבא קמא דף לט. א

כשמעמידים לחש"ו אפוטרופוס כששורם נגח, לייעדו ולשלם מעלייה, מאיזה עלייה משלם?

לסברת איפוך לרבא
לר' יוחנן מעליית אפוטרופוס [1] מעליית יתומים [2]
לר' יוסי בר' חנינא מעליית יתומים [3] מעליית אפוטרופוס [4]

בבא קמא דף לט: א

האם מעמידים אפוטרופוס לשור תום דיתומים לגבות מגופו,
והאם חוזר לתמותו כשהגדיל הקטן ונשתה השוטה ונתפקח החרש?

האם גובים מגופו האם חוזר לתמותו
לסומכוס אין גובים מגופו של שור [5] לסומכוס חוזר לתמותו - דרשות משנה
לחכמים גובים מגוף השור לר' יוסי אינו חוזר - דרשות לא משנה

שור של חש"ו שנגח, שומרו עליו באופנים דלהלן, כמה משלם?

בשמר שמירה פחותה בלא שמר כלל
לר' יעקב משלם חצי נזק [6] משלם חצי נזק [7]
לר' יהודה לרבא: משלם חצי נזק [8]
לאביי: משלם נזק שלם
משלם נזק שלם [9]
-------------------------------------------------

[1] דס"ל דאין נזקקין לנכסי יתומים אא"כ היתה רבית אוכלת מהם, ולכן אפשר להזקק רק מעליית אפוטרופוס.

[2] וס"ל דמזיק שאני, דאף דבעלמא לא נזקקין להשתלם מיתומים.

[3] דאל"כ אף אחד לא יסכים להיות אפוטרופוס.

[4] ואין לחוש שמא ימנעו, כיון שכשגדלים היתומים חוזרים ונפרעים מהם.

[5] ומה שמעמידים לו אפוטרופוס היינו לענין שיעידו בפניו לעשותו מועד ולשלם נזק שלם אם נגח נגיחה רביעית. וסברת משנתנו.

[6] ומיירי בשור מועד וכר' יהודה דס"ל ד"צד תמות במקומה עומדת", ולכך אם שמר עליו שמירה פחותה שמועילה לשור מועד ולא מועילה לשור תם (שור מועד מספיק לו שמירה פחותה דנזהרים ממנו, וכדילפינן מקראי), משלם רק את החצי נזק שהיה חייב מצד תמותו, ופטור על החצי השני שחייב מחמת מועדותו - כי שמרו שמירה המספיקה לשור מועד.

[7] והיינו החצי מועדות, דכיון דלא שמר כלל חייב לשלמו. אולם בחצי תמות סובר ר' יעקב כר' יהודה בחדא ד"צד תמות במקומה עומדת" ופליג עליה בחדא, דס"ל שלא יכולים להעמיד אפוטרופוס כדי לגבות מתם מגופו, ולכן לא גובים כאן את הצד תמות כלל אלא רק את הצד מועדות.

[8] ואף שאמר בסתם "ר' יהודה מחייב" - פירש רבה בר עולא את שיטת רבא, דמה שמחייב ר' יהודה פירש ר' יעקב שהוא רק חצי נזק.

[9] כי מעמידים אפוטרופוס כדי לגבות מגופו, וממילא משלם חצי נזק של צד תמות, וגם החצי נזק של צד מועדות דהרי לא שמרו כלל.

-------------------------------------------------