1)

TOSFOS DH SHE'LO YEHEI CHOTEI NISKAR

תוס' ד"ה שלא יהא חוטא נשכר

(Summary: Tosfos reconciles Rava here and in 'Eilu Na'aros' with his opinion in the first Perek of Kesuvos.)

והא דמשמע בפ"ק דכתובות (דף יא. ושם) דלית ליה לרבא האי טעמא - גבי 'גיורת שנתגיירה פחותה מבת ג' שנים' ...

(a)

Implied Question: And as for the Gemara in the first Perek of Kesuvos (Daf 11a & 11b) which implies that Rava does not hold of that reason - in connection with 'A Giyores who converted before she turned three' ...

דמשמע ליה לרבא שאם היתה יכולה למחות כשהגדילה, לא היה לה קנס ...

1.

Implied Question (cont.): ... where Rava understands that if she was able to object (to the conversion) from the time that she grew up, she would not be subject to a K'nas ...

לא דמי, דהתם הוא דמן הדין אין לה קנס כלל, ומשום 'שלא יהא חוטא נשכר' לא אמר דניתן לה, הואיל ומן הדין אין לה.

(b)

Answer: That is not comparable to here, since there, strictly speaking, she should not be subject to a K'nas at all, and we do not say that she is, is in order that the sinner should not benefit.

אבל הכא דמן הדין יש לה, אלא משום דבעינן למקנסה, סברא הוא דמשום 'שלא יהא חוטא נשכר', מוקמינן לה א'דינא.

1.

Answer (cont.): .. whereas here, where, min ha'Din, she ought to be subject to a K'nas, only we want to penalize her, it is logical to say that, on account of 'she'Lo Yehei Chotei Niskar', we give what she is entitled to min ha'Din.

ובפרק אלו נערות (כתובות דף לו:) אית ליה 'שלא יהא חוטא נשכר' בבת ישראל שבויה ...

(c)

Implies Question: And in Perek Eilu Na'aros (Kesuvos, Daf 36b, too) he holds 'she'Lo Yehei Chotei Niskar' in the case of a bas Yisrael who was captured ...

משום דמוקמינן לה א'קדושתה.

(d)

Answer: ... because we establish her on her initial Chazakah of Kedushah.

2)

TOSFOS DH EIN MA'AMIDIN APOTROPUS LE'TAM LIG'VOS MI'GUFO

תוס' ד"ה אין מעמידין אפוטרופוס לתם לגבות מגופו

(Summary: Tosfos discusses in detail as to why Beis-Din do not appoint an Apotropus to claim from the Tam of a Chashu.)

תימה, מאי טעם דאין מעמידין?

(a)

Question: Why do Beis-Din not appoint an Apotropus?

דאין לומר משום ד'אין ב"ד נזקקין אלא לנכסים שיש להן אחריות' ...

(b)

Refuted Answer #1: We cannot say that it is because 'Beis-Din only deal with property (of Yesomim) that has Achrayus (Karka) ...

כדאיתא בפ"ק (דף יד:) גבי 'שוה כסף', ואוקמינן ביתמי ...

1.

Source: ... as the Gemara states in the first Perek (Daf 14:) in connection with 'Shaveh Kesef ' which the Gemara establishes by Yesomim ...

דלא דמי כלל, דהתם מיירי בהזיקו בחיי האב, ומשום ד'מטלטלי דיתמי לא משתעבדי לב"ח'.

(c)

Refutation: ... since it is not comparable, seeing as it speaks there where they damaged in the lifetime of their father, and 'the Metalt'lin of Yesomim are not Meshubad to their creditor'.

ואין לומר נמי דהיינו טעם משום ד'פלגא נזקא קנסא', ו'יתמי לאו בני קנסא נינהו'.

(d)

Refuted Answer #2: Nor can we say that the reason is due to the principle 'Palga Nizka K'nasa' and 'Yesomim are not subject to K'nas'.

דלמ"ד 'פלגא נזקא ממונא' מאי איכא למימר?

(e)

Refutation #1: ... because what will one then say according to the opinion that holds 'Palga Nizka Mamona' (Daf 15a)?

ועוד, אפילו במועד למ"ד צד תמות במקומה עומדת אינו גובה ח"נ של צד תמות?

(f)

Refutation #2: Moreover, according to the opinion that holds 'the Tzad Tamus bi'Mekomah Omedes' (on Amud Beis), the Nizak should not be able to claim the half-Nezek of the Tzad Tamus even in the case of a Mu'ad?

ואע"ג דהתם לאו קנסא אלא דינא.

1.

Reservation: ... in spite of he fact that it is not a K'nas, only Mamon.

וגם אין לומר משום דאיהו גופיה כי מזיק פטור, ד'פגיעתו רעה', ממונו לא כ"ש!, ובמועד עבדי רבנן תקנה מפני תיקון העולם ...

(g)

Refuted Answer #3: Neither can the reason be because, 'if when he damages he is Patur, because 'contact with him is not financially viable' (as we learned in the Mishnah in 'ha'Chovel'), how much more so his property!' Only by Mu'ad the Rabanan made a Takanah for the benefit of the public ...

דכשהלכו בעליו למדינת הים, יהבינן ליה דין חרש, ואע"ג דלא שייך האי טעמא

(h)

Refutation: ... because where the owner traveled overseas, we apply to him the Din of a Cheresh (See Amud Beis), even though the current reason is not applicable.

וגם אין לומר משום דמשתלם מגופו, חשו חכמים שלא יפסיד שורו שהוא דבר מסויים, אבל במועד דמשתלם מכל דבר, לא חשו ...

(i)

Refuted Answer #4: We also cannot say that because he pays from the body of the ox, the Chachamim were concerned that he (the Yasom) should not lose his ox, seeing as it is something specific, unlike a Mu'ad, where one pays from anything, which is why they were not concerned ...

דהא לר' ישמעאל ב"ח הוא ויכול לסלוקיה בזוזי

(j)

Refutation: ... since, according to Rebbi Yishmael, the Nizak is a debtor, and can push him off with money,

וי"ל, דהטעם הוא כיון דחס רחמנא על התם שלא ישלם נ"ש, הלכך לגבי יתמי חשו עלייהו.

(k)

Answer: The reason is because, based on the fact that the Torah 'has pity' on the Tam - in that he does not pay full damage, the Chachamim likewise took pity on the Yesomim.

וכן מי שהלכו בעליו למדינת הים, כיון שאין להם בעלים גמורים אלא ע"י תקנת ב"ד בהעמדת אפוטרופוס, אקילו ביה רבנן.

1.

Answer (cont.): And the same applies to someone who traveled overseas, seeing as the ox has no real owner, only via a Takanas Beis-Din by appointing an Apotropus, the Rabanan were lenint.

וכן המועד נמי בצד תמות אין מעמידין אפוטרופוס, כיון דחס רחמנא עליה - למ"ד 'צד תמות במקומה עומדת' ...

2.

Answer (cont.): And by the same token, according to the opinion that holds 'Tzad Tamus bi'Mekomah Omedes', Beis-Din will not appoint an Apotropus to claim the Tzad Tamus, since the Torah has pity on him.

שאם אין השור שוה חצי נזקו, אין משלם אלא מגופו.

3.

Answer (concl.): ... inasmuch as, in the event that the ox is worth less than half the damage, he will only have to pay from the body of the ox.

3)

TOSFOS DH ALMA MA'AMIDIN APOTROPUS

תוס' ד"ה אלמא מעמידין אפוטרופוס

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not establish the Reisha where there was no Apotropus at the time of the goring.)

וא"ת, ונימא דרישא כגון שלא היה אפוטרופוס בשעת נגיחה?

(a)

Question: Why does the Gemara not answer that the Reisha speaks where there was no Apotropus at the time that the goring occurred?

וי"ל, דהא מילתא דפשיטא היא.

(b)

Answer: Because that would be obvious.

4)

TOSFOS DH VE'IM HUCHZ'KU NAGCHANIM

תוס' ד"ה ואם הוחזקו נגחנין

(Summary: Tosfos clarifies the case.)

אין לפרש 'שנגחו' - שלש פעמים, ו'מעמידין אפוטרופוס' - שאם יגח רביעית ישלם נ"ש.

(a)

Refuted Explanation: One cannot explain that 'they gored' three times and that they appoint an Apotropus so that, should they gore a fourth time, the Yesomim will have to pay full damages ...

דהניחא אי ליעודי תורא בעינן, אלא אי ליעודי גברא בעינן לא אייעד באותן נגיחות.

(b)

Refutation #1: ... because that would be fine if it would be the ox that must become a Mu'ad, but if it is the owner, he will not become a Mu'ad via those gorings.

ועוד, דהאי תנא סבר 'רשות משנה' כדקתני סיפא - 'חזר לתמותו',

(c)

Refutation #2: Furthermore, this Tana holds 'R'shus Meshaneh' (a new ownership reverts the ox to a Tam) as it says in the Seifa 'It reverts to its Tamus'?

וצ"ל דהוחזקו נגחנים רשעים ומשתגעים ליגח ...

(d)

Authentic Explanation: What it therefore means is that the oxen adopted a Chazakah of being 'wicked' and to delight in goring.

כי ההיא דלקמן ד'שאלו בחזקת תם', דמוקי כגון שהכיר בו שהוא נגחן ...

1.

Proof: ... like the case later (on Daf 40a) where 'He borrowed it be'Chezkas Tam', which the Gemara establishes that the borrower nevertheless recognized it as a goring ox.

ואפילו הוחזקו נגחנים ג' פעמים לא יעשה מועד עד שיחזור ויגח שלש פעמים ברשות אפוטרופוס.

2.

Authentic Explanation (cont.): And even if it had a Chazakah of goring three times, it will not become a Mu'ad until it gores another three times under the jurisdiction of the Apotropus.

5)

TOSFOS DH VE'REBBI YOCHANAN AMAR O LI'SH'TAR SHE'YESH BO RIBIS

תוס' ד"ה ורבי יוחנן אמר או לשטר שיש בו רבית

(Summary: Tosfos reconciles Rebbi Yochanan with the Gemaros in Bava Basra and in Erchin and resolves a contradiction between two rulings of Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina.)

וא"ת, והא טעמא ד'אין נזקקין' משום דחיישינן לצררי ...

(a)

Question: The reason that Beis-Din do not deal with the property of Yesomim is because we suspect that their father set aside Tzor'ri (bundles of money) ...

כדמפרש רב הונא בריה דרב יהושע בפרק גט פשוט (ב"ב דף קעד. ושם), והתם פסקינן הלכתא כוותיה - והכא לא שייך טעמא ד'צררי'

1.

Source: ... as Rav Huna b'rei de'Rav Yehoshua explains in Perek Get Pashut (Bava Basra, Daf 174a & 174b), and there the Gemara rules like him - whereas the reason of ' Tzor'ri' does not apply here?

ורבא דהכא נמי מפ' טעמא בפ' שום היתומים (ערכין דף כב: ושם) משום שובר - והכא לא שייך כלל.

(b)

Question (cont.): ... and Rava in our Sugya too, ascribes the reason in Perek Shum ha'Yesomim (Erchin, Daf 22b & 23a) to 'Shover' (the fact that their father may have a receipt that he has already paid) - which does not apply here either.

וא"כ, אמאי הוי דרבי יוסי בר חנינא טועה?

1.

Question (concl.): Why does the Gemara then consider Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina as having erred?

וי"ל, ר' יוחנן קאמר בכל ענין 'אין נזקקין' - בין במלוה הבאה מחמת עצמה ...

(c)

Answer: Rebbi Yochanan holds 'Ein Nizkakin ... ' under all circumstances - whether it is a loan that they (the Yesomim themselves) initiated ...

ומשום דאין מקבלין עדות שלא בפני בעל דין, ויתומים כשלא בפני בעל דין דמי - כדמוכח בהגוזל בתרא (לקמן דף קיב.) גבי 'חמוה דרבי ירמיה' ...

(d)

Answer (cont.): ... because one cannot accept testimony that is not in the presence of the litigant and Yesomim are always considered as being not present - as is evident in 'ha'Gozel Basra' (later, on af 112a) in connection with the case of 'father-in-law of Rebbi Yirmiyah' ...

ובין במלוה הבאה מחמת אביהם, ואפילו בשטר המקויים אין נזקקין, משום 'שובר' ו'צררי'.

1.

Answer (cont.): ... or whether it is a loan that their father made, where Beis-Din do not become involved, even if there is a substantiated Sh'tar, because of 'Shover' and 'Tzar'ri'.

וא"ת, א'דפריך 'משוית ליה לר' יוסי בר חנינא טועה', תקשה מר' יוסי בר חנינא א'דרבי יוסי בר חנינא ...

(e)

Question: Rather than asking about 'turning Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina into someone who erred', the Gemara should have asked from Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina on to Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina ...

דאמר בהגוזל בתרא (שם:) גבי הא דאמר ר' יוחנן 'וכי מקבלין עדות שלא בפני בעל דין'? 'קבלה מיניה ר' יוסי בר חנינא כגון שהיה חולה או עדים חולים או שהיו עדיו מבקשים ללכת למדינת הים ושלחו לו ולא בא' ...

1.

Question (cont.): ... because in 'ha'Gozel Basra' (Ibid., Amud Beis) in connection with the statement of Rebbi Yochanan 'Does one accept witnesses when the litigant is not present?' the Gemara cites Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina had a tradition that it speaks where he (the litigant) or the witnesses were sick, or where the latter needed to go overseas and they sent for the litigant to come, but he failed to do so.

אבל בענין אחר, לא?

2.

Question (concl.): But (one may) not (accept witnesses when the litigants are not present) under any other circumstances?

וי"ל, דשמא הוא מדמה קטנים להא.

(f)

Answer: Maybe he compares Ketanim to those cases.

6)

TOSFOS DH DE'I AMART ME'ALIYAS APOTROPUS MIMNE'I VE'LO AVDI

תוס' ד"ה דאי אמרת מעליית אפוטרופוס ממנעי ולא עבדי

(Summary: Tosfos discusses whether an Apotropus who is negligent is Chayav to pay.)

מכאן מדקדק הר"ר חיים דאפוטרופסין לא משלמי אפילו פשעו בשל יתמי ...

(a)

Explanation #1: From here Rebbi Chayim extrapolates that Apotropsin do not need to pay, even if they are negligent with regard to property belonging to the Yesomim ...

דהא הכא פשע בשור האפוטרופוס, ואפ"ה מפטרי.

1.

Proof: ... since here, the Apotropus was negligent with the ox, yet he is Patur from paying.

ומה שהאפוטרופוס נשבע ליתמי, כדמשמע בהניזקין (גיטין דף נב. ושם:)?

(b)

Implied Question: And as for the Shevu'ah that he swears to the Yesomim, as is implied in 'ha'Nizakin' (Gitin, Daf 52a & 52b) ...

היינו שלא עכב כלום משלהם, אבל אין נשבעין שלא פשעו, דאפילו פשעו פטורים.

(c)

Answer: ... that speaks where he he did not retain anything of theirs, but not that he was not negligent, seeing as even if he was, he is Patur.

הר"ר שמואל בחור ב"ר יוסף דקדק דמשלמי בפשיעה ...

(d)

Explanation #2: Rebbi Shmuel Bachur b'Rebbi Yosef however, extrapolates that if they are negligent they must pay...

מההיא דהמפקיד (ב"מ דף מב: ושם) ד'ההוא תורא דלא ה"ל ככי ושיני' וקאמר "נימא לאפוטרופוס זיל שלים"? אמר "אנא לבקרא מסרתיה" '.

1.

Proof: ... from the Sugya in ha'Mafkid (Bava Metzi'a, Daf 42b DH 'Neima') in the case of an ox that had no molars and no teeth ... ', where, in reply to the Gemara's Kashya that the Apotropus should be obligated to pay, answered that he handed it to the cowhand ...

משמע דאם פשע, משלם.

2.

Proof (cont.): ... implying that had he been negligent, he would have had to pay.

והשתא קשו אהדדי?

(e)

Question: The above two Gemaros contradict one another?

39b----------------------------------------39b

ואור"י, דודאי מחייב אפוטרופוס לשלם בפשיעה, ולא ממנעי בין מינהו אבי יתומים בין מינהו בית דין כדמפרש טעמא בהניזקין (גיטין דף נב: ושם) ...

(f)

Answer (cont. from Amud Alef): The Ri explains that the Apotropus is certainly Chayav to pay if he is negligent, yet people will not refrain (from volunteering) irrespective of whether it is the father or Beis-Din that appoints him (for one of the reasons given in 'ha'Nizakin' [Gitin, Daf 52b & 53a).

אבל כאן דשלא בשביל היתומים ממנין אותו, דטוב היה להם שלא היה להם אפוטרופוס, אלא בשביל תקנת העולם ממנין אותו, כדי שישמור השור שלא יגח

1.

Answer (cont.): ... whereas in the current case, where they do not appoint him for the benefit of the Yesomim, since it would have been better for them not to have an Apotropus, but rather for the benefit of the general public, in order that he should look after the ox to prevent it from goring ...

אי אמרת דמשלם, ממנעי ולא עבדי.

2.

Answer (concl.): ... should one obligate him to pay, he will refrain from volunteering.

ובירושלמי בהנזקין אמר 'אתיא דר' יוחנן כרבנן' בתמיה?

(g)

Explanation: The Yerushalmi in 'ha'Nizakin' asks 'Does Rebbi Yochanan (who maintains 'me'Aliyas ha'Yesomim') hold like the Rabanan (who say that if Beis-Din appoint an Apotropus, he does not need to swear)?

אפילו יסבור כאבא שאול דאמר 'מינוהו ב"ד, ישבע'. בעי ההוא בר אינש למיתב זוזי בגין דמתקרי 'מהימן'.

1.

Explanation (cont.): And it answers that he can hold even like Aba Shaul who says that if Beis-Din appoint him, he does need to swear', because that man (the Apotropus) is willing to pay money in order to be called 'a reliable person'.

כלומר לא ימנע בשביל כך אם יהיה זקוק לפרוע אם יפשע, דשמח הוא שנחשב בכך לנאמן כשב"ד ממנין אותו

2.

Explanation (cont.): In other words, he will not refrain from volunteering on account of the fact that he will have to pay if he is negligent, since he is content with the knowledge that this makes him important to the point that Beis-Din appoint him ...

אבל גבי שור, אין נחשב לנאמן בשביל מנוי זה, שאין זה בשביל תקנת יתומים אלא בשביל שלא יזיק לעולם, ואין נחשב אלא כשומר בעלמא, ששומר השור שלא יזיק.

3.

Explanation (concl.): .. whereas in the case of an ox, the same appointment does not render him 'a reliable person', since it is not on behalf of the Yesomim, but rather that the ox should not damage others, in which case he is considered merely as a regular Shomer, since he guards the ox against goring.

ודרבי יוסי ב"ח =בר חנינא= כאבא שאול?

(h)

Question: Then the Yerushalmi asks whether Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina (who maintains 'me'Aliyas ha'Apotropus') holds like Aba Shaul (who says that if Beis-Din appoint an Apotropus, he is obligated to swear)?

אפילו יסבור כרבנן; אדם מבריח עצמו מן השבועה ואין אדם מבריח עצמו מן התשלומין ...

1.

Answer: And it answers that he can even hold like the Rabanan; because a person tends to run away from an oath, but not from paying ...

כלומר בשביל השבועה יהיה נמנע, שלעולם צריך לישבע שלא עיכב כלום משלהם.

2.

Answer (cont.): In other words, he will refrain from volunteering due to the oath that he will have to take that he did not retain anything belonging to them.

ונראה דאפילו נאבד דבר משל יתומים, שלא ישבע שלא פשע, שאם כן יהיו נמנעים.

3.

Answer (cont.): And presumably, even if something belonging to the Yesomim gets lost, that he does not swear that he was not negligent, because if he did, he would refrain from volunteering.

אבל בזה אין חושש אם יש עדים או אם יודע הוא בעצמו שפשע, לא ימנע אם מזקיקין אותו לשלם.

4.

Conclusion (concl.): ... but in our case, he is not concerned if there are witnesses, or if he himself knows that he was negligent, he will not refrain from volunteering, even though we will force him to pay.

7)

TOSFOS DH I BE'TAM P'SHITA

תוס' ד"ה אי בתם פשיטא

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not answer that comes to teach us that Beis-Din appoint an Apotropus to claim from a Tam.)

וכ"ת דאשמועי' ד'מעמידין אפוטרופוס לתם' ...

(a)

Refuted Answer: And if one will ask that it teaches us 'Ma'amidin Apotropus le'Tam' ...

א"כ, ה"ל למתני 'ר' יעקב מחייב' ותו לא.

(b)

Refutation: ... then it ought to have said simply 'Rebbi Ya'akov Mechayev' and no more.

ומדנקט 'ח"נ' משמע דאיצטריך דלא נימא נזק שלם.

1.

Refutation (cont.): ... but since it adds 'Chatzi Nezek', it implies that he needs to teach us that he does not pay full damages.

8)

TOSFOS DH VE'LO MESHALEM ELA PALGA DE'MU'AD

תוס' ד"ה ולא משלם אלא פלגא דמועד

(Summary: Tosfos explains why Rava does not hold of this answer.)

ורבא לא בעי לשנויי הכי ...

(a)

Implied Question: Rava declines to give this answer ...

מדלא קתני 'ר' יהודה אומר חייב נ"ש, ור' יעקב אומר ח"נ'.

(b)

Answer #1: ... since the Beraisa does not say 'Rebbi Yehudah Mechayav Nezek Shalem, ve'Rebbi Ya'akov Omer Chatzi Nezek'.

ועוד, דמשמע ליה לרבא דכיון דלא נטריה כלל, ה"ל למתני 'אין משלם אלא חצי נזק' - שזהו החידוש ...

(c)

Answer #2: Moreover, Rava understands that, since he did not guard it at all (as Abaye explains), Rebbi Ya'akov ought to have said 'Ein Meshalem ela Chatzi Nezek - since that is the Chidush ...

ומדקאמר 'משלם ח"נ', משמע דקמ"ל דמשלם אפילו ח"נ.

1.

Answer #2 (cont.): So, since it said 'Meshalem Chatzi Nezek', it implies that the Chidush is that he only pays Chatzi Nezek (which makes no sense according to Abaye).

אבל השתא דנטריה שמירה פחותה, חידוש הוא דקמ"ל דמשלם אפילו ח"נ.

2.

Answer #2 (concl.): But now that he guarded it with an insufficient guarding, the Chidush is indeed that he only pays Chatzi Nezek.

ועוד, דמשמע ליה 'ח"נ' מגופו כסתם ח"נ דבכל מקום.

(d)

Answer #3: Furthermore, he (Rava) understands 'Chatzi Nezek' to mean 'mi'Gufo' like 'Chatzi Nezek' everywhere else.

9)

TOSFOS DH A'DEMUKI LAH BE'MU'AD LUKMEIH BE'TAM

תוס' ד"ה אדמוקי לה במועד לוקמיה בתם

(Summary: Tosfos reconciles this Sugya with the Gemara earlier, which refutes the suggestion that the Mishnah is talking about a Tam.)

תימה, דמעיקרא הוה פריך 'אי בתם פשיטא', ולא הוה בעי למימר דאתא לאשמועינן ד'מעמידין אפוטרופוס לתם' כדפי' לעיל

(a)

Question: Initially, the Gemara asked 'I be'Tam P'shita', and did not want to say that it is coming to teach us 'Ma'amidin Apotropus le'Tam', as Tosfos explained earlier (DH 'I be'Tam ... ')

דאם כן, ה"ל למימר 'רבי יעקב מחייב'.

1.

Question (cont.) ... because he ought to have then said 'Rebbi Ya'akov Mechayav' ...

והשתא פריך 'לאוקמיה בתם'?

2.

Question (concl.): ... and now the Gemara asks why we do not establish it by a Tam?

וי"ל, דהשתא דאסיק אדעתיה דאמר 'צד תמות במקומה עומדת', לא מצי למתני 'רבי יעקב מחייב' ...

(b)

Answer: Because now, following the Gemara's taking into account the principle 'Tzad Tamus bi'Mekomah Omedes', the Tana can no longer say 'Rebbi Ya'akov Mechayev' ...

דאיצטריך להזכיר ח"נ, לאשמועינן ד'מעמידין אפוטרופוס לתם', ואי הוה תני 'מחייב', הוה מוקמינן לה במועד, אבל תם פטור, ד'אין מעמידין אפוטרופוס לתם'.

1.

Reason: He needs to mention Chatzi Nezek to teach us 'Ma'amidin Apotropus le'Tam', and if he would say simply 'Mechayev', we would establish it by a Mu'ad, but a Tam (we would extrapolate) is Patur, because 'Ein Ma'amidin Apotropus le'Tam'.

ואיצטריך לאשמועינן דמועד משלם נ"ש, לאפוקי ממ"ד 'צד תמות במקומה עומדת'.

(c)

Answer (cont.): And he needs to teach us that a Mu'ad pays full damages, to preclude the opinion that 'Tzad Tamus bi'Mekomah Omedes' (part of the Tamus remains when it becomes a Mu'ad).

אבל מעיקרא, דלא הוה אסיק אדעתיה 'צד תמות ... ', פריך שפיר 'אי בתם פשיטא' ...

1.

Answer (concl.): Initially however, before the Gemara considered 'Tzad Tamus ... ', the Gemara was justified in asking 'I be'Tam P'shita?' ...

דאי לאשמועינן 'מעמידין אפוטרופוס לתם' אתא, לתני 'מחייב', והוה מוקמינן ליה בתם, דלמועד לא איצטריך

(d)

Conclusion: ... since had it been coming to teach us 'Ma'amidin Apotropus le'Tam', it ought to have said 'Mechayav', which we would automatically have established by a Tam, seeing as we do not need it for a Mu'ad.