בבא קמא דף פט: א

מה הוא הביאור "כשם שלא תמכור והיא תחתיו, כך לא תפסיד והיא תחתיו"? [תוד"ה כשם].

כשם שלא תמכור והיא תחתיו כך לא תפסיד והיא תחתיו
לרש"י כשם שלא תמכור כתובתה תחתיו כך לא תפסיד בשביל נזק וחבלה
לתוס' כשם שלא תמכור בשביל נזק דאחרים כך לא תפסיד בשביל חבלה בבעלה

עבד כנעני שהכניסה אשה לבעלה בנכסי מלוג, האם יוצא בשן ועין?

כשחבל בו הבעל כשחבלה בו האשה
לתני חדא אינו יוצא יוצא
לתני אידך אינו יוצא אינו יוצא

מה הן האוקימתות שהעמידה בהן הגמ' את המחלוקת הנ"ל ביציאת שן ועין לאשה?

לברייתא שיוצא לברייתא שלא יוצא
בתחילה לית לה תקנת אושא אית לה תקנה אושא
לדחיה קודם תקנת אושא אחר תקנת אושא
לאיבעית אימא כדרבא דשחרור מפקיע משיעבוד פליג על רבא ולא מפקיע
אליבא דרבא לא אלמוה רבנן לשיעבודיה דבעל אלמוה לשיעבודיה דבעל
לאיבעית אימא קנין פירות דבעל לאו כקנין הגוף קנין פירות דבעל כקנין הגוף
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------