TOSFOS DH HA TAVRA REBBI AKIVA LI'GEZIZEIH
תוס' ד"ה הא תברא ר"ע לגזיזיה
(Summary: Tosfos explains this statement and clarifies Rashi's explanation.)
אין לפרש דחזר בו, מדקתני 'שמשלם מגופו' ...
Refuted Explanation: This cannot mean that, since he said that he pays from the body of the animal, he retracted ...
דבפ' המניח (לקמן דף לג.) תני בהדיא 'ר"ע אומר "כמשפט הזה" כתחתון ולא כעליון. יכול ישלם מן העלייה ... '.
Refutation: Since, in Perek ha'Meni'ach (later, Daf 33.) the Beraisa, citing Rebbi Akiva, specifically states '"Like this judgement", 'like the later one and not like the former one. We might therefore have thought that he pays from his pocket ... '.
ולפ"ה נמי קשה דפי' 'אע"ג דזימנין ליכא נזק שלם, כגון שהשור אין שוה כדי היזקו'?
Explanation: According to Rashi too, who explains that even though there are times when the owner does not pay full damages (such as where the ox is worth less than the damage that it caused?
מכל מקום ליתני תרי גווני שור, כיון דלפעמים איכא נזק שלם?
Question: The Tana ought nevertheless to learn two kinds of Shor, seeing as sometimes he does pay full damages.
וי"ל, דכיון דאין משלם אלא מגופו, אי אפשר למיתני גבי אבות ...
Answer: Seeing as he does pay from the body of the ox, it is impossible to include it in the list of Avos ...
דאמרינן לקמן 'כולם כאבות הן לשלם ממיטב'.
Answer (cont.): Since we will say shortly that 'They are all Avos to pay from the best'.
TOSFOS DH HA'ONEIS V'HA'MEFATEH V'HA'MOTZI SHEM RA D'MAMONA HU
תוס' ד"ה האונס והמפתה והמוציא ש"ר דממונא הוא
(Summary: Tosfos explains the insertion of Motzi Shem Ra.)
מוציא שם רע לית ביה ממונא כלל אלא מאה כסף.
Implied Question: Motzi Shem Ra does not contain any Mamon at all, seeing as there it comprises a hundred Manah exclusively.
אלא אגב אחריני נקטיה.
Answer: And the Tana only mentions it on account of the other cases.
TOSFOS DH HA'MATEMEI V'HA'MIDAME'A
תוס' ד"ה המטמא והמדמע
(Summary: Tosfos presents a reason as to why the Tana omits them.)
המ"ל דלא תנא להו משום דלא מיחייב בשוגג.
Alternative Answer: The Gemara could have said that it does not mention it because it is not Chayav be'Shogeg.
TOSFOS DH D'I SH'MEIH HEZEK
תוס' ד"ה דאי שמיה היזק
(Summary: Tosfos explains why the Gemara considers the opinion of Chizkiyah although it has already been rejected in Gitin.)
ואע"ג דחזקיה דאמר 'שמיה היזק' איתותב בהניזקין (גיטין דף נג:).
Implied Question: Even though Chizkiyah who holds 'Sh'meih Hezek', is disproved in 'ha'Nizakin' (Gitin, Daf 53:) ...
מ"מ ניחא ליה לאוקומי ברייתא דרבי חייא אביו אליביה.
Answer: The Gemara is nevertheless happy to establish the Beraisa that is learned by Rebbi Chiya his father according to him.
TOSFOS DH V'KATANI HEZEK D'LO MINK'RA
תוס' ד"ה וקתני היזק דלא מינכרא
(Summary: Tosfos explains why the Tana sees fit to insert three different cases of Adam ha'Mazik.)
והא דקתני שלשה גווני ...
Implied Question: And the reason that the Tana mentions three cases is ...
לפי שהם שנויין בפ' הניזקין (שם נב:) כדקתני 'שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר ', דקתני גווני טובא.
Answer: Because they are mentioned in Perek ha'Nizakin (Ibid. 52:), just like it mentions a number of cases, when it says 'Shomer Chinam, ve'ha'Sho'el, Nosei Sachar ve'ha'Socher'.
TOSFOS DH TANI MINYANA LI'ME'UTI
תוס' ד"ה תני מניינא למעוטי
(Summary: Tosfos clarifies the meaning of 'li'Me'uti' in this context.)
האי למעוטי לאו משום דלית ליה דרבי חייא, אלא כלומר למעוטי דלא איירי בהו.
Clarification: 'li'Me'utei' is not because they do not conform to Rebbi Chiya, but because he is not talking about them.
TOSFOS DH L'ME'UTI MASUR
תוס' ד"ה למעוטי מסור כו'
(Summary: Tosfos explains what else the Beraisa precludes and why.)
המ"ל 'למעוטי כופר ושלשים של עבד'.
Alternative Answer: The Gemara could just as well have said 'to preclude Kofer and the thirty Sela'im of an Eved' ...
והא דלא קתני להו, משום דבקטלא לא מיירי.
Reason: Which it precludes because it is not talking about a case of killing.
ו'מסור ומפגל' אפילו למאן דלא דאין דינא דגרמי, מחייב ...
Clarification: Whereas it does insert 'Masur and Mefagel' , even according to the opinion (later, on Daf 98:) that does not declare 'Garmi' Chayav.
משום קנס בהגוזל בתרא (לקמן דף קיז.).
Reason: Because it is a K'nas, as we learned in 'ha'Gozel Basra (later, Daf 117;).
TOSFOS DH DIBURA DE'IS BEI MA'ASEH
תוס' ד"ה דיבורא דאית ביה מעשה
(Summary: Tosfos cites the source of this statement.)
דבכתובות בפ' נערה (דף מו.) א"ר אליעזר בן יעקב לא נאמרו דברים הללו אלא כשבעל.
Source #1: Since in Kesuvos (Daf 46.) Rebbi Eliezer ben Ya'akov requires Ba'al (that they were intimate).
ור' יהודה אית ליה התם עד שישכור עדים.
Source #2: Whilst Rebbi Yehudah there requires them to hire witnesses.
TOSFOS DH KULAM KE'AVOS LESHALEM MI'MEITAV
תוס' ד"ה כולם כאבות לשלם ממיטב
(Summary: Tosfos explains the significance of this statement.)
ואע"ג דתולדות דאבות דמתניתין משלמין נמי ממיטב?
Implied Question: Even though the Toldos of the Avos in our Mishnah also pay from the best ...
מ"מ הני אי לאו דקרינא להו 'אבות' לא הוי ידעי דמשלמי ממיטב.
Answer: Nevertheless, we would not know that the current cases would pay from the best if we did not call them Avos.
TOSFOS DH TACHAS NESINAH ETC.
תוס' ד"ה תחת נתינה כו'
(Summary: Tosfos, citing a Sifri, first presents a different source for Boshes, then discusses the source of Eidim Zom'min and the ramifications of the fact that the Tana inserts them.)
בספרי מפיק בושת מ"וקצותה את כפה ולא תחוס עיניך" (דברים כה), ויליף מעדים זוממין דכתיב "לא תחוס עיניך" (שם יט).
Sifri: The Sifri learns 'Boshes' from the Pasuk in Devarim "ve'Katzosah es Kapah ve'Lo Sahos Einecha" and the Pasuk there (in connection with Eidim Zom'min) "Lo Sachos Einecha".
וא"ל שהוא גזירה שוה גמורה, מדלא קאמר אתיא 'תחת נתינת עיניך'.
Explanation: This appears to be a proper Gezeirah-Shavah, since it does learn it from "Tachas, Nesinah and Einecha".
ועדים זוממים פרש"י דכתיב בהו "נפש בנפש".
Rashi: Rashi learns Eidim Zom'min from the Pasuk "Nefesh be'Nafesh".
וצ"ל דאפילו אם העידו על שור תם שהזיק או העידו פלוני חייב לפלוני מנה דדינו בזיבורית, דמשלמי במיטב.
Clarification: We will have to say that even if they testify on a Shor Tam that damaged or on Reuven who is Chayav to pay Shimon, whose Chiyuv to pay is from Ziburis, they have to pay Meitav ...
דאם רצו לחייב אחרים ממיטב לא צריך קרא, ד"מכאשר זמם" נפקא דיתחייבו ממיטב.
Reason: Because, if they wanted to obligate others to pay with Meitav, we would not require a Pasuk, since we already know from "Ka'asher Zamam" that they are Chayav to pay from Meitav.
TOSFOS DH MAI KA'AMAR
תוס' ד"ה מאי קאמר
(Summary: Tosfos explains what prompts the Gemara to ask this Kashya.)
משום דלא מצי לפרושי האי 'לא הרי' כשאר 'לא הרי' שבש"ס קמתמה 'מאי קאמר?'
Clarification: The Gemara's Kashya is based on the fact that one cannot explain this 'Lo Harei' like every other "Lo Harei' throughout Shas.)
5b----------------------------------------5b
TOSFOS DH KI SHADIS BOR MINAIHU ASYA KULHU
תוס' ד"ה כי שדית בור בינייהו אתיא כולהו
(Summary: Tosfos discusses a number of points in Rashi's explanation, and other issues concerning this statement.)
מה שפי' הקונטרס דשן אתיא מבור ואש, דכי פרכת מה לאש שכן מועדת לאכול בין ראוי לה בין שאין ראוי לה, תאמר בשן שאין מועדת לאכול אלא בראוי לה.
Explanation #1: What Rashi explains - that we learn 'Shein' from 'Bor' and 'Eish', because if one asks that 'whereas Eish is Mu'ad to consume what is fit and what is not fit for it alike, Shein is only Mu'ad to consume what is fit for it ...
קשה, דלא אשכחן שאינו ראוי בשן ...
Question: Is difficult, since there is no such thing as 'not fit' in connection with 'Shein' ...
דאם אכלה דבר שאין ראוי לה לא הוי תולדה דשן אלא תולדה דקרן, כיון דאין הנאה להזיקה?
Question (cont.): Because, if it ate something that is not fit, it is a Toldah (not of Shein, but) of Keren, seeing as it does not derive any benefit from the damage?
ואי משכחת בשום ענין, נילף מאש דמתחייב אף באין ראוי?
Question (concl.): And in the event that there is such a case, then we will indeed learn from Eish that it is Chayav, even though it is not fit?
ונראה דשן נמי אתי בפלגא דדינא - או מאש לחודיה.
Explanation #2: It therefore appears that we learn 'Shein' from 'half the Din' (as Rashi explains with regard to learning 'Adam' and 'Regel' from 'Bor' and 'Eish') or from 'Eish' alone.
ומיהו י"ל לפירוש הקונטרס דשפיר פרכינן פירכא דלא שייכא בשן...
Reinstating Explanation #1: One can however, explain Rashi - in that it is in order to ask a Pircha even though it is not applicable, to 'Shein' ...
דכהאי גוונא פריך בהחובל (לקמן דף פח.) גבי עבד ואשה 'מה לאשה שכן אינה במילה'.
Precedent: Like we find later in 'ha'Chovel' (on Daf 88.) where, in connection with Eved and Ishah, it asks that a woman, is not Chayav Milah.
אך מה שפירש 'בור יוכיח, שאין מועד לדבר שאין ראוי לו כגון אדם' קשה - חדא דלא פטר אדם אלא ממיתה ולא מנזקין?
Question #1: Rashi's statement that 'Bor', which is not Mu'ad for whatever is not fit for it (i.e. Adam), is difficult - firstly, because the Torah exempts Bor from Adam as regards Misah, but not as regards damages?
ועוד, אטו משום דפטר אדם, חשוב אין ראוי? והלא באש נמי פטור טמון?
Question #2: Furthermore, is it because it exempts Adam that it is considered not fit? Bear in mind that by Eish too, it exempts Tamun (what is covered).
ועוד, דלקמן (דף ט:) גבי 'חומר בשור מבבור' אין מוצא לרבי יהודה דמחייב על נזקי כלים בבור אין ראוי בבור, והא משכחת ליה אדם?
Question #3: Moreover, further on (on Daf 9:) in connection with ]Chomer be'Shor mi'be'Adam', the Gemara cannot find a case of 'not fit' according to Rebbi Yehudah, who declares Bor Patur from Nizkei Keilim. Why does it not mention Adam?
אלא נראה דאדם נמי חשוב ראוי לבור, דראוי למות בהבלא; אבל כלים חשיב ליה לקמן אין ראוי, דלא מזקא להו הבלא.
Explanation #2: It therefore seems that Adam too, is considered fit by Bor, seeing as he can die by means of suffocation, unlike Keilim, which are considered not fit, seeing as Hevel (foul air) does not damage them.
ואע"פ דכלים חדתי מפקעי בהבלא, כדאמר בסוף פרק הפרה לקמן (דף נד.)?
Implied Question: Even though new vessels, which can break on account of the Hevel.
מ"מ יש כלים שאין מתקלקלים בהבלא.
Answer: nevertheless, there are vessels that do not become spoiled by it.
וא"ת, והיכי אתי אש מבור וחד מאינך? מה לאינך שכן אין כח אחר מעורב בו, תאמר באש דכח אחר מעורב בו ...
Question: How can learn Eish from Bor and one of the other cases, seeing as the other cases are not dependent on another power (i.e. the wind) to move them, Eish is?,
דהוי קולא, מדפריך בסמוך גבי אבנו וסכינו ומשאו 'מה לבור שכן אין כח אחר מעורב בו'?
Question (cont.): And that is a leniency, since the Gemara will ask shortly, in connection with 'Avno, Sakino u'Ma'sa'o' 'Whereas Bor is not dependent on another power'?
וי"ל, דבור שנעשה בלא כח אחר, חמור מאבנו וסכינו שלא הזיקו בהליכתן אלא לבתר דנייחי, ולא נעשו בור אלא ע"י כח אחר ...
Answer #1: A pit, which is made without another power, is more stringent than Avno, Sakino u'Masa'o which did not damage as they were moving, only after they became still, and which only became a 'Bor' with the help of another power ...
אבל אש שהולך ומזיק בהליכתו ע"י כח אחר חמור מבור שאין הולך ומזיק אלא במקומו.
Answer #1 (cont.): Whereas Eish, which damages as it moves with the help of another power, is more stringent than a pit, which does not move, but damages in its place.
והא דקאמר בסמוך 'אש תוכיח, שכן כח אחר מעורב בו וחייב' ...
Implied Question: And when it says shortly 'Eish will support it, which damages with the help of another power and is Chayav.
ה"פ - אע"ג דכח אחר מעורב בו חשיבי ליה כאילו בעצמו עושה את הכל, וחייב משום חיציו, הני נמי, אבנו וסכינו ומשאו, אע"ג דכח אחר מעורב בו חשובים כאילו בעצמו עושה את הבור הזה בלא כח אחר.
Answer: What it means is that even though it damages with the help of another power, it is nevertheless considered as if it did the entire damage on its own, and is Chayav because of 'Chitzav', these too Avno, Sakino and Masa'o, even though they damage with the help of another power, they are nevertheless considered as if they did the entire damage on their own.
אי נמי, היינו דפריך 'מה לאש שכן כח אחר מעורב בו' דידיה חמור יותר, שע"י זה הולך ומזיק למרחוק, מה שאין כן באבנו וסכינו ומשאו.
Answer #2 (to previous question [in k]): Alternatively, that is what the Gemara means when it asks 'Whereas Eish which damages with the help of another power itself, is more stringent, since on account of it, it spreads and damages at a distance, which Avno, Sakino and Masa'o do not.
וא"ת, והיכי אתו כולהו מאש ובור? מה לאש ובור שכן מעשיו גרמו לו, כדפריך לקמן גבי בור המתגלגל, ואש נמי מעשיו גרמו לו שהדליק האש?
Question: How can one learn all the others from Eish and Bor, seeing as Eish and Bor are caused by one's actions, as the Gemara asks later (on Daf 6.) in connection with a rolling Bor, and Eish too, is caused by the one who kindled it?
וי"ל, דלא חשיב אש מעשיו גרמו לו כיון שהרוח מסייעו.
Answer: Eish is not considered one's actions, seeing as the wind helps to spread it.
וא"ת, מבור ואדם נמי היכי אתו, מה לבור ואדם שכן מעשיו גרמו לו?
Question: And how can one learn all the cases from Bor and Adam, seeing as Bor and Adam are caused by one's actions?
וי"ל, דאתו מבור ואדם ישן או נופל מן הגג ברוח שאינה מצויה, דחייב, כדאמר לקמן בסוף פרק שני (דף כז.).
Answer: We learn them from Bor and Adam who is sleeping or who fell from the roof with a strong gust of wind, where he is nevertheless Chayav, as the Gemara rules further on at the end of the second Perek (on Daf 27.).
וא"ת, מבור ורגל היכי אתי, מה לבור ורגל שכן היזקן מצוי ...
Question: And how can can one learn them from Bor and Regel, which are both common.
דלקמן חשבינן בור היזקו מצוי?
Source: Seeing as the Gemara later (on Daf 6:) considers Bor common?
וי"ל, דאין בור היזקו מצוי טפי מאחרים, ולא קאמר לקמן הכי אלא להזכיר חומרא אחת ששוה בבור וכותל ואילן.
Answer: Bor is no more common than other damages, and it only says later that it is common, because it is a Chumra that it has in common with a wall and a tree.
TOSFOS DH SHE'KEIN MU'ADIN ETC.
תוס' ד"ה שכן מועדין וכו'
(Summary: Tosfos clarifies the Shakla ve'Tarya.)
אין לפרש שמשלמין נזק שלם ...
Refuted Explanation: This cannot mean that one is Chayav to pay full damages ...
דאם כן, קרן נמי אתיא, כיון דלא כתיב.
Refutation: Because, in that case, we can also learn Keren from there, seeing as it is not written.
אלא מפרש ר"ת ד'מועדין מתחילתן' היינו שדרכן להזיק, משא"כ בקרן, דסתם שוורים בחזקת שימור קיימי - למ"ד 'פלגא דניזקא קנסא'.
Explanation: Rabeinu Tam therefore explains 'Mu'adin mi'Techilasan' to mean that it is their way to damage, which is not the case by Keren, seeing as S'tam oxen are considered guarded - according to the opinion that Palga Nizka is a K'nas.
ולמ"ד 'אדרבה קרן עדיפא', היינו למ"ד ד'פלגא ניזקא ממונא' - שדרכו להזיק ולא קיימי בחזקת שימור.
Explanation (cont.): Whereas the opinion that says 'To the contrary, Keren is more stringent, holds that Palga Nizka is Mamon.
ולא כמו שפירש הקונטרס דלא איתפרש היכא.
Conclusion: And not like Rashi, who explains that we do not the origin of that opinion.
TOSFOS DH (GIRSA L'HILCHOSEIHEN)
תוס' ד"ה (גי' להלכותיהן)
(Summary: Tosfos suggests another alternative.)
הוה מצי למימר דכולהו איצטריך למיכתב ...
Alternatively: The Gemara could have said that they all need to be written ...
דאי לא כתיב, אלא הוה נפקא מחד מהנך ובור, הוה פטרי בהו כלים, ואי יליף מחד מהנך ומאש הוה פטרי בהו טמון).
Reason: Because had they not been written and we would have learned them from any of the others plus Bor, we would have declared them Patur from Keilim; whereas had we learned them from any of the others plus Eish, we would have declared them Patur from Tamun.
ומתני' לא קתני אלא להגדיל תורה ויאדיר.
Conclusion: And the reason that our Mishnah mentioned all the cases is in order to aggrandize The Torah and to glorify it.
TOSFOS DH BOR LIFTOR BO ES HA'KEILIM
תוס' ד"ה בור לפטור בו את הכלים
(Summary: Tosfos explains why this statement is La'av Davka.)
אגב אורחיה נקטיה, ד'בור לא אתי מכולהו.
Clarification: It mentions Bor by the way, since we cannot learn it from any of them.
TOSFOS DH EISH LI'FTOR BO ES HA'TAMUN
תוס' ד"ה אש לפטור בו את הטמון
(Summary: Tosfos presents another alternative Limud.)
הוה מצי למימר 'לחייב בו את הכלים' ...
Alternatively: The Gemara could have said 'to render it Chayav Keilim' ...
דאש לא אתי מבעלי חיים אלא מחד מינייהו ובור דפטר בו את הכלים.
Reason: Seeing as we only know Eish from one of the Dinim of Ba'alei Chayim plus Bor, which is Patur from Keilim