1)

TOSFOS DH HAHCI GARSINAN IDI VE'IDI BE'SHE'LO HAYSAH LO IDIS U'MACHRAH HA DE'SHAVYA BEINONIS DIDEIH KE'IDIS DE'ALMA, HA DE'LO SHAVYA ETC.

תוס' ד"ה ה"ג אידי ואידי בשלא היתה לו עידית ומכרה הא דשויא בינונית דידיה כעידית דעלמא הא דלא שויא כו'

(Summary: After explains why the Gemara does not establish both cases where the Mazik did not have any Idis, Tosfos explains the case.)

והא דקאמר 'אידי ואידי כגון שלא היתה לו עידית ומכרה', ולא בעי למימר דתרוייהו מיירי שלא היה לו כלל ...

(a)

Refuted Explanation: The Gemara says 'that both cases speak where 'he did not have Idis and sell it', and declined to establish them where he had no Idis at all ...

דא"כ, ההוא דמיירי 'דשויא בינונית דידיה כעידית דעלמא, אמאי קרי לה בינונית?

1.

Refutation: ... because then in the case where 'his Beinonis is equal to the world's Idis', why does the Beraisa refer to it as Beinonis?

אלא ה"ק - 'אידי ואידי שלא היתה לו עידית ומכרה', כלומר לא איירי כשהיתה לו עידית ומכרה, אלא בחדא מיירי, שלא היתה לו מעולם, וחדא מיירי כשהיתה לו ועדיין יש לו.

(b)

Explanation: ... and what 'Both cases speak where he did not have Idis and sell it' means is that he did not have Idis and sell it, only one speaks where he never had Idis, and the other, where he had it and still has it.

ואין צריך לאוקמי כשמכר שום שדה.

1.

Explanation (cont.): ... And it is not necessary to establish either case where he sold any field at all.

וסברי תרוייהו 'בשל עולם הן שמין'.

(c)

Conclusion: And both cases hold 'be'shel Olam hein Shamin'.

2)

TOSFOS DH VE'I BA'IS EIMA IDI VE'IDI KE'SHEHAYSAH BEINONIS SHE'LO KE'BEINONIS DE'ALMA

תוס' ד"ה ואי בעית אימא אידי ואידי כשהיתה בינונית שלו כבינונית דעלמא

(Summary: Tosfos explains why the Gemara says 'ke'Beinonis de'Alma' and not 'ke'Idis de'Alma'.

ולא גרס 'כעידית דעלמא' ...

(a)

Refuted Text: He does not have the text 'ke'Idis de'Alma' ...

דכיון דקאי א'שלא היתה לו עידית, אמאי קרי ליה בינונית?, כיון דהוו עידית דידיה ודעלמא?

(b)

Refutation #1: ... because since it refers to where he did not have Idis, why would the Gemara refer to it as Beinonis, seeing as his Idis is equivalent to that of the world?

ועוד, דא"כ היכי מתוקמא ההיא דקתני 'נזקין וב"ח בבינונית' - בין למ"ד 'בשלו הן שמין' בין למ"ד 'בשל עולם הן שמין'.

(c)

Refutation #2: Moreover, if he did, how would he explain the insertion of 'Nizakin u'Ba'al-Chov' in the Beraisa, according to both the opinion that 'be'she'Lo hein Shamin' and 'be'shel Olam hein Shamin'?

3)

TOSFOS DH MAR LEIS LEIH TEKANTA DE'ULA

תוס' ד"ה מר לית ליה תקנתא דעולא

(Summary: Tosfos explains why the Gemara establishes it specifically where he did not have Idis.)

דוקא היכא דלית ליה עידית, דהוי האי בינונית עידית לדידיה.

(a)

Clarification: This speaks specifically where he does not own Idis, in which case his Beinonis is his Idis.

מדנקט 'בינונית וזבורית' משמע דאי אית ליה עידית, גבי ב"ח מבינונית, וקסבר כיון דלית ליה אלא בינונית וזיבורית

(b)

Inference: The fact that the Gemara specifically mentions 'Beinonis and Ziburis' suggests that if he had Idis, the creditor would claim from Beinonis, and he holds that it is because he owns only Beinonis and Ziburis (that the Nizak claims Ziburis).

דשייך כאן טעמא דאמר בהניזקין (גיטין מט:) 'מפני מה ב"ח אין דינו בעידית? כדי שלא יראה שדה נאה ודירה נאה לחבירו ויאמר "אקפוץ ואלונו כדי שאגבה אותה בחובי" '.

1.

Reason: Due to the reason that the Gemara gives in 'ha'Nizakin (Gitin, Daf 49:) 'Why can a creditor not claim from Idis? In order that he should spot someone's nice field and say "I will quickly lend him money, so that I will be able to claim it for my debt!" '

4)

TOSFOS DH MAH DARKO SHEL ADAM LEHOTZI PACHOS SHE'BE'KEILIM

תוס' ד"ה מה דרכו של אדם להוציא פחות שבכלים

(Summary: Tosfos explains why it says this even though it is the Shali'ach Beis-Din who fetches the object.)

אע"ג דשליח ב"ד היה מוציא ...

(a)

Implied Question: Even though it is the Shali'ach Beis-Din who fetches the object? ...

לא היה מוציאו אלא מה שהלוה נותן לו.

(b)

Answer: ... he only takes out what the borrower gives him.

5)

TOSFOS DH LEHOTZI PACHOS SHE'BE'KEILIM

תוס' ד"ה להוציא פחות שבכלים

(Summary: Tosfos queries this from the fact that even the cheapest household article is considered Meitav, and issues the ruling regarding as to how one assesses Meitav.)

וא"ת, אפי' פחות שבכלים מיטב הוא, כדאמר לעיל 'כל מילי מיטב הוא'?

(a)

Question: Even the cheapest vessel is considered 'Meitav', as the Gemara learned earlier (Daf 4:) 'Everything is 'Meitav' '?

וי"ל, כשמוציא כלים דרכו להוציא הגרוע וכשמוציא קרקע נמי, דרכו להוציא זיבורית.

(b)

Answer: ... it is normal, for the owner to take out the least valuable K'li, and likewise, when he pays with Karka.

ונראה דהלכה ד'בשלו הן שמין' ...

(c)

Halachah: The Halachah is 'be'she'Lo hein Shamin' ...

דהכי אית ליה לר"נ בכתובות (דף קי.).

1.

Reason: ... since that is how Rav Nachman rules in Kesuvos, Daf 110.

6)

TOSFOS DH KULAN NICHN'SU TACHAS HA'BA'ALIM

תוס' ד"ה כולן נכנסו תחת הבעלים

(Summary: Tosfos reconciles this with the principle that Nezikin is an oral loan, which one cannot claim from Meshu'badim.)

וא"ת, והא נזקין מלוה על פה נינהו, ומלוה על פה לא גבי ממשעבדי?

(a)

Question: But is Nezikin not an oral loan, and one cannot claim an oral loan from Meshubadim.

וי"ל, דכשעמד בדין כמלוה בשטר דמיא, כדאמר בהגוזל בתרא (לקמן קיב) ובכמה דוכתין.

(b)

Answer #1: Once the judgement is passed, it adopts the Din of a Milveh bi'Sh'tar, as the Gemara says in ha'Gozel Basra (later on Daf 112) and in other places.

אי נמי, מלוה הכתובה בתורה ככתובה בשטר דמיא, וחייב.

(c)

Answer #2\: Alternatively, a loan that is mentioned in the Torah is considered as if it was documented, and he is Chayav.

7)

TOSFOS DH EIN LO GOVAH MI'SHE'LEFANAV

תוס' ד"ה אין לו גובה משלפניו

(Summary: Tosfos explains what the Din will be if all three claim simultaneously.)

אומר ריב"א שאם באו כולם בבת אחת - כל הקודם בשטר גובה מן האחרון תחילה ...

(a)

Observation: The Riva says that, in the event that they all come at the same time, the one who has the first-dated Sh'tar is the first to claim from the last purchaser ...

ואם נזקין קדמו, גובה מן האחרון אפי' היא זיבורית; ואם בא ב"ח אחריו, יגבה נמי מן האחרון אם יש לו; ואם אין לו, גובה משלפניו, ואפי' מן העידית, והאשה משלפני פניו ואפי' הן עידי עידית.

1.

Observation (cont.): If the Nizak is dated first, then he claims from the last purchaser, even if he purchased Ziburis; and if the creditor claims next, he too, claims from the same purchaser, should some of the property still remain; if not, he claims from the previous purchaser, even if he purchased Idis. And the woman then claims from the first purchaser, even if he purchased Idis.

8)

TOSFOS DH DE'IKA LEMEIMAR DE'CHAD MINAYHU KADIM

תוס' ד"ה דאיכא למימר דחד מינייהו קדים

(Summary: Tosfos states the source behind the statement.)

דאין כותבין שעות אלא בירושלים.

(a)

Source: Since one does not write the time in a Sh'tar outside Yerushalayim.

9)

TOSFOS DH MACHRAN LE'ECHAD BE'BAS ACHAS MIBA'I

תוס' ד"ה מכרן לאחד בבת אחת מיבעיא

(Summary: Tosfos points out that the Gemara is not yet aware of the claim 'I Shaskas, Shaskas ... .'

השתא לא אסיק אדעתיה טעמא ד'אי שתקת' ...

(a)

Observation: The Gemara is not yet aware of the argument of 'I Shaskas, Shaskas' ...

דאפילו כתוב הכל בשטר אחד, יכול לכבוש השטר ולהחזיר הזיבורית לבעלים כאלו לא קנה מעולם.

(b)

Reason: ... since, in fact, even if it is all written in one Sh'tar, he can hide the Sh'tar and return the Ziburis to the owner as if he had never acquired it.

10)

TOSFOS DH I SHASKAS ETC E'I LO MEHADRANA SH'TARA DE'ZIBURIS LE'MAREIH

תוס' ד"ה אי שתקת כו' ואי לא מהדרנא שטרא דזיבורית למריה

(Summary: Tosfos explains the difference between a woman who is claiming her Kesubah and a creditor, in this regard.)

אע"ג דבלאו הכי אשה גביא מזיבורית, מ"מ, לא מציא למימר ליה 'לכי תהדר' ...

(a)

Implied Question: Even though the woman anyway receives Ziburis, she is not able to counter 'So give it back!' ...

כיון שאין מפקיע כחה.

(b)

Answer: ... seeing as he is not detracting from her rights.

אבל ב"ח לא מצי למימר דלישקול בזיבורית מטעם ד'אי שתקת', דכיון דמפקיע כחו, מצי א"ל 'לכי תהדר, דהא השתא נמי מזיבורית אתה רוצה ליתן לי'.

1.

Answer (cont.): ... Regarding a creditor on the other hand, one cannot force him to accept Ziburis on account of 'I Shaskas', because, seeing as one is detracting from his rights, he can counter "So give it back!", since, in any event, you want to give me Ziburis'.

לכך לא פריך בסמוך אלא מנזקין ולא מב"ח, כדפירש הקונטרס [ועי' תוספות יבמות לז. ד"ה דאמר].

(c)

Conclusion: That explains why, the Gemara will shortly only asks from Nizakin and not from a Ba'al-Chov, as Rashi explains (See Tosfos, Yevamos, Daf 37. DH 'de'Amar').

8b----------------------------------------8b

11)

TOSFOS DH BE'DE'YASMI DE'LA'AV B'NEI PERA'ON NINHU

תוס' ד"ה בדיתמי דלאו בני פרעון נינהו

(Summary: Tosfos clarifies the issue.)

אע"ג שזה מחזיר להם קרקע ?

(a)

Implied Question: Even though he gives them Karka?

הוו להו כ'יתומים שקנו קרקע לאחר מיתת אביהן', דאין בעל חוב חוזר וגובה אותה מהן.

(b)

Answer: It is like a case of 'Yesomim who purchased land after the death of their father', in which case the creditor cannot claim it from them.

ואף על גב דכשגבו קרקע בחובת אביהן אמרינן ביש נוחלין (ב"ב דף קכה.) דבעל חוב חוזר וגובה מהן.

(c)

Answer (cont.): Despite the ruling in 'Yesh Nochlin' (Bava Basra, Daf 125.) that the creditor may claim Karka which they claimed to pay their father's debt.

12)

TOSFOS DH RATZAH MI'ZEH GOVAH U'MI'ZEH GOVAH

תוס' ד"ה רצה מזה גובה ומזה גובה

(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Gitin.)

ואע"ג דאמרינן 'אין גובין מנכסים משועבדים במקום שיש נכסים בני חורין, אפי' הן זיבורית'?

(a)

Implied Question: In spite of the principle that 'One cannot claim from Nechasim Meshubadim there where B'nei Chorin are available, even from Ziburis!' (Gitin, Daf 48:).

שאני הכא דכולהו משעבדי נינהו.

(b)

Answer: ... It is different here, since all the fields are Meshubadim.

13)

TOSFOS DH AVAL ZAVAN IDIS VE'ZIBURIS

תוס' ד"ה אבל זבן עידית וזיבורית

(Summary: Tosfos Clarifies the statement and elaborates.)

נראה דאיירי שפיר אפי' דשביק בינונית ...

(a)

Clarification: It would appear that even if it speaks where he left over Beinonis ...

מ"מ הוצרך טעמא ד'להכי טרחי וזביני ארעא דלא חזי לך', דלא מצי א"ל 'הנחתי לך מקום לגבות ממנו', כדאמר בסמוך גבי 'שביק בינונית דכוותיה' ...

1.

Clarification (cont.): ... we still need to come on to the reason of 'That is why I bothered to buy land that is not fit for you'; and he cannot apply the argument that he left him a place to claim from, as the Gemara says later 'He left over Beinonis like it'.

דשמא ב"ח אוהב זיבורית טפי מבינונית, ובע"כ של שמעון היה יכול ליקח טפי פורתא ...

2.

Clarification (concl.): ... since the creditor can claim that he prefers Ziburis more than Beinonis, in which case he is able to claim a little more (Ziburis), against the wishes of Shimon (the debtor [See Hagahos ha'G'ra]) ...

כדאמרינן לעיל דאמר 'א"כ, נעלת דלת בפני לוין'.

3.

Support: ... as we learned earlier (on Daf 7:), when the Gemara says 'If so, you have closed the door on borrowers'.

ולא איצטריך לטעמא ד'להכי טרחי וזבני ארעא דלא חזי לך' אלא משום דזבן זיבורית, אבל משום זבין עידית ושייר זיבורית ובינונית, לא איצטריך ...

(b)

Clarification: And we only need to come on to the reason 'That is why I bothered to buy land that is not fit for you' where he purchased Ziburis, but where he purchased Idis and left over Ziburis and Beinonis, we do not need it ...

דכמו שהיה שמעון יכול לדחותו אצל בינונית וזיבורית, גם לוי יכול לדחותו ...

1.

Reason: ... because just as Shimon could have pushed him away to Beinonis and Ziburis, so too can Levi ...

ד'מה מכר לו ראשון לשני כל זכות שתבא לידו'.

2.

Basic Principle: ... based on the principle that the first purchaser sold to the second one all the rights that he obtained.

14)

TOSFOS DH MATZI AMAR LEIH HINACHTI L'CHA MAKOM LIG'VOS

תוס' ד"ה מצי א"ל הנחתי לך מקום לגבות

(Summary: Tosfos rejects this reason and cites the authentic one).

לאו דוקא קאמר הא לישנא, דלא שייך למימר הכי אלא גבי בעלים ולא גבי לוקח ראשון.

(a)

Refuted Reason: Although the Gemara uses this Lashon, it is La'av Davka, since it is only applicable by the owner but not in connection with the first purchaser.

ועיקר טעמא לא הוי אלא משום ד'מה מכר ראשון לשני, כל זכות ... '; והוא היה יכול לדחותו אצל בינונית אחריתי.

(b)

Authentic Source: And the real reason for the ruling is due to the principle 'What did the first purchaser sell to the second one, all the rights that he obtained', and he could have pushed the creditor on to the latter Beinonis.

אבל אי לא שביק בינונית דכוותיה, לא מצי לדחותו אצל זיבורית ...

1.

Authentic Source (cont.): But if he had not left behind Beinonis like it, he could not push him on to the Ziburis ...

דראשון נמי לא היה יכול לדחותו אצל זיבורית.

2.

Reason: ... since that is something that the first purchaser could also not have done.

דאי משום 'אי שתקת', יאמר לו 'לכי תהדר'.

3.

Reason (cont.): And as for the argument 'I Shaskas', he can say to him 'So go and give it back!'

15)

TOSFOS DH DINA HU DE'AZIL RE'UVEN VE'KA MISHTA'I DINA BAHADEIH

תוס' ד"ה דינא הוא דאזיל ראובן וקא משתעי [דינא בהדיה]

(Summary: Tosfos discusses the difference between whether Reuven deals with the creditor or with Shimon.)

וא"ת, מאי נפקא מינה, הא כל מה שיכול ראובן לטעון, טענינן ליה לשמעון ...

(a)

Question: What difference does it make, seeing as whatever Reuven could have claimed, Beis-Din claim on behalf of Shimon.

דטענינן ליה ללוקח וכן ליתומים בין פרוע בין מזוייף.

1.

Question (cont.): Because Beis-Din argue that the Sh'tar is paid ('Paru'a') or that it is forged ('Mezuyaf'), on behalf of the purchaser, as they do on behalf of orphans,

וצריכי עידי קיום ...

2.

Question (concl.): ... in which case the creditor will require witnesses that substantiate the Sh'tar

דאי לאו הכי, לא שבקת חיים לכל בריה.

3.

Reason: Otherwise, one would not allow anyone to live in peace.

ובפרק גט פשוט (ב"ב דף קעד:) נמי מוכח כן, דקאמר 'שכיב מרע שאמר "מנה לפלוני בידי", אמר "תנו", נותנין לו, לא אמר "תנו", אין נותנין' ...

(b)

Proof: And this is also evident in Perek Get Pashut (Bava Basra, Daf 174:), where it says that if a Sh'chiv-M'ra who says that he has a Manah belonging to so-and-so says 'Give it to him!', then we give it to him, but not if he doesn't ...

ומוקי לה בדנקט שטרא 'אמר "תנו" קיימיה לשטריה, לא אמר "תנו" לא קיימיה לשטריה' ...

1.

Proof (cont.): ... and we establish it where he is holding a Sh'tar; 'If he says 'Give it to him', he has substantiated the Sh'tar, if not, then not.

משמע דטענינן להו ליתמי מזוייף. ובפ"ק דב"מ (דף יד. ד"ה דינא) הארכתי.

2.

Proof (concl.): Clearly, we claim 'Mezuyaf' on behalf of Yesomim. Tosfos elaborated in the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 14. DH 'Dina').

וכן אין לומר דנ"מ שעדיו של ב"ח קרובים לראובן ורחוקים לשמעון ,,,

(c)

Refuted Answer: Neither can one attribute the difference between them to where the witnesses are relatives of Reuven but not of Shimon ...

דהא לשמעון נמי אין יכולין להעיד, כיון דאי טריף ליה משמעון, אזל בתר ראובן.

1.

Refutation: ... because they cannot testify on behalf of Shimon either, seeing as in the event that he takes the field from Shimon, Shimon will claim compensation from Reuven ...

וכן אם יהיה לשמעון עדים שמעידין זכותו והם קרובים, פסולין להעיד אפילו לראובן, כיון דיש ריוח לשמעון שמעמיד הקרקע בידו ...

2.

Refutation (cont.): And similarly, if Shimon has witnesses who proclaim his righteousness, and who are his relatives, they are even disqualified from testifying on behalf of Reuven, seeing as Shimon will benefit should the Beis-Din place the field in Reuven's domain ...

כדמוכח סוף פרק קמא דמכות (דף ז.) גבי 'אילעא וטוביה קרובים דערב הוו, פסיל להו אפילו לגבי לוה ומלוה, משום דכי לית ליה ללוה, אזל מלוה בתר ערבא'.

3.

Refutation (concl.): .. as is evident at the end of the first Perek of Makos (Daf 7.), in the case of Ila'a and Tuvya, who were relatives of the guarantor, and whom they disqualified from testifying on behalf of the borrower or the creditor, because 'If the debtor has no money, the creditor claims from the debtor.

א"כ מאי נפקא מיניה?

(d)

Conclusion: That being the case, the question remains 'What difference does it make?'

ויש לומר, דנפקא מיניה לראיה אחרונה - כגון שאמר שמעון 'אין לי עדים ואין לי ראיה', ולאחר זמן מצא ראיה או עדים ...

(e)

Answer #1: The difference is in the realm of 'the final proof' - where Shimon claimed that he had no more witnesses and no further proofs', and where he subsequently finds a proof or witnesses ...

דשמעון אין יכול להביאם, וראובן, שלא אמר 'אין לי עדים' יכול להביאם.

1.

Answer #1 (cont.): ... in which case, although Shimon is not able to bring them, Reuven, who did not declare that he has no other witnesses, may bring them.

אי נמי, כגון שטוען 'לבית דין גדול קאזלינא', ושמעון לא מצי למטרח כמו ראובן [ועיין בתוספות ב"מ יד. ד"ה דינא ובכתובות צב: ד"ה דינא].

(f)

Answer #2: Alternatively, it speaks where Reuven states that he will go to the Beis-Din ha'Gadol, and where Shimon is not able to go there like Reuven (See Tosfos, Bava Metzi'a, Daf 14. DH 'Dina' and Kesuvos Daf 92:, DH 'Dina').