1)

TOSFOS DH SHMUEL LE'TA'AMEIH DE'AMAR LEHAVLO VE'KOL SHE'KEIN LECHAVTO

תוס' ד"ה שמואל לטעמיה דאמר להבלו וכ"ש לחבטו

(Summary: Tosfos discusses the meaning of 'le'Ta'ameih'.)

וא"ת, דלמא כי מחייב בחבטו היינו כשנתקל בבור, אבל הכא הכרייה גרם לו ליפול וגם נחבט בקרקע עולם, בהא הוה פטור?

(a)

Question: Perhaps Shmuel only declares Chayav by Chavatah when it trips on the pit itself, whereas here, where it was the digging that caused the ox to fall, on top of which it banged itself on public ground, he will declare the owner Patur?

וי"ל, דשפיר הוי 'לטעמיה', דאשכחן דמחייב בחבטה כשנחבט על ידי מעשיו.

(b)

Answer: It is nevertheless considered 'le'Ta'ameih', seeing as he declares Chavatah Chayav, albeit when it bangs itself via the digging of the pit.

2)

TOSFOS DH BA'AL HA'SHOR CHAYAV

תוס' ד"ה בעל השור חייב

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

פי' מחצה, ובעל הבור פטור לגמרי.

(a)

Clarification: He is Chayav half, whereas the owner of the pit is completely Patur.

גזירת הכתוב מ"ונפל שמה שור או חמור" - מעצמו, ולא שיפילוהו אחרים, כדפרישית פרק קמא (דף יג. ושם).

(b)

Source: This is a Gezeiras ha'Kasuv which we learn from "ve'Nafal Shamah Shor O Chamor" - 'by itself, and not that it is pushed into the pit by others', as Tosfos explained in the first Perek (Daf 13a, DH 'I').

3)

TOSFOS DH U'BA'AL HA'BOR MESHALEM MECHTZAH

תוס' ד"ה ובעל הבור משלם מחצה

(Summary: Tosfos clarifies the case.)

בשוטה או מהלך בלילה קאמר ...

(a)

Clarification: It is referring to an ox that is a Shoteh or at night-time

דאי בפקח ביום, הא תנינא לעיל דפטור.

1.

Reason: ... because as far as a sane ox in the daytime is concerned, we learned in the Beraisa earlier (52b) that he is Patur.

וכי תימא ה"מ כשנופל מעצמו, אבל הפילוהו אחרים, חייב ...

(b)

Refuted Retraction: And if you will ask that that is only if it fell by itself, but if others pushed it in, he will be Chayav ...

א"כ, כשנופל נמי מעצמו ליחייב, ד'תחילתו בפשיעה' - פן יפול ע"י שוורים, 'וסופו באונס, חייב'.

(c)

Refutation: ... if that was the case, then even if it fell in by itself, he would be Chayav, since it is 'Techilaso bi'Peshi'ah' - regarding being pushd in by other oxen, 've'Sofo be'Oneis', which is Chayav.

אלא על כרחיך שור פקח נשמר יפה, ומתרחק כל כך מן הבור שאין שוורים אחרים יכולין להפילו בתוכו.

(d)

Conclusion: We must therefore say that a sane ox protects itself carefully, distancing itself from the pit to the extent that other oxen cannot push it into it.

4)

TOSFOS DH LE'OLAM KA'SAVAR HAI PALGA NIZKA ETC. ANA TURA'I BE'BIRACH ASHKACHTEIH

תוס' ד"ה לעולם קסבר האי פלגא נזקא כו' אנא תוראי בבירך אשכחיתיה

(Summary: Tosfos discusses why this should be.)

וא"ת, כיון דפלגא נזקא עבד, מה סברא היא זו דמשום דאשכחיה בבור משלם יותר ממה שהזיק?

(a)

Question: Since it did (only) half the damage, what is the logic in saying that, because it was found in the pit the owner should pay more than the damage that it caused?

והיה רוצה ר"י לפרש דה"ק 'האי פלגא הזיקא עביד - בעלמא כגון בשני שוורים שהזיקו, אבל הכא בשור שדחף חבירו לבור, הבור כוליה הזיקא עבד ...

(b)

Refuted Answer: Initially the Ri wanted to interpret the Gemara to mean that generally speaking, it does half the damage, such as in a case where two oxen damage jointly, but not here, where one ox pushed the other into a pit; since then, the pit did the entire damage ...

כדאמר 'את קטלתיה, דבבירך אשכחיתי', ולכך מאי דלית לי לאשתלומי מיניה, משתלמנא מינך'.

1.

Refuted Answer (cont.): ... just as he (the Nizak) claimed 'You killed it, since I found it in your pit. Hence, whatever I cannot claim from him, I will claim from you!'

וחזר בו ר"י מפירוש זה, דא"כ מועד לר' נתן אמאי משלם מחצה? כי היכי דמהני שותפות לבור שאין הבור משלם אלא חצי ממה שהזיק, כמו כן יועיל שותפות הבור לשור ולא ישלם השור מחצה?

(c)

Refutation #1: The Ri retracted from this explanation however, because, if that was so, why should a Mu'ad pay half, according to Rebbi Nasan? Why do we not say that, just as the partnership (of the Shor) helps to reduce the payment of the Bor to half of what it damaged, so too, should the partnership (of the Bor) help to reduce the payment of the Shor to less than half?

ובתם נמי איכא להקשות - אמאי משלם רביע?

(d)

Refutation #2: And by the same token, one can ask why a Tam pays a quarter?

ע"כ נראה דבור נמי פלגא נזקא עבד, ומשום שגמר ההיזק ודומה כמי שעשאו כולו, אמרינן 'כי ליכא לאשתלומי מבעל השור, משתלם מבעל הבור'.

(e)

Authentic Answer: It therefore seems that the pit also caused half the damage, and it is because it completed it, making it appear as if it did the entire damage, that we say 'When one cannot exact payment from the owner of the ox, one claims from the owner of the pit'.

53b----------------------------------------53b

5)

TOSFOS DH SHOR VE'SHOR PESULEI HA'MUKDASHIN SHE'NAGCHU

תוס' ד"ה שור ושור פסולי המוקדשים שנגחו

(Summary: Tosfos establishes the case and clarifies the difference between Pesulei ha'Mukdashin that have been redeemed and those that haven't.)

פירש רב יהודאי גאון דהיינו שור בכור דלא פריק ליה.

(a)

Explanation: Ra Yehuda'i Ga'on explains that this refers to a firstborn ox, that cannot be redeemed ...

ולפי שאין לו פדיון

(b)

Reason: ... and since it cannot be redeemed ...

אעפ"י שדינו להיות נשחט במדינה ונאכל לכהנים במומו כצבי וכאיל ...

1.

Reservation: ... even though its Din is to be Shechted (even) outside Yerushalayim, and eaten by Kohanim after it is blemished, like a deer and a gazelle ...

דאפילו להאכילו לנכרים מתיר ר' עקיבא בבכורות (דף לב:) מטעם דאיתקש לצבי ואיל ...

2.

Reservation (cont.): ... and what's more, since it is compared to a deer and a gazelle, Rebbi Akiva in Bechoros (Daf 32b) permits it to be eaten even by Nochrim ...

אפי' הכי, לא חשיב בחייו ממון הדיוט ושור רעהו.

(c)

Reason (cont.): ... nevertheless, during its lifetime. It is not considered Mamon Hedyot or "Shor Re'eihu".

וכן כל פסולי המוקדשים שלא נפדו.

(d)

Precedent: And the same will apply to all Pesulei ha'Mukdashin that have not been redeemed.

אבל במוקדשין שנפדו ליכא לאוקמי ...

(e)

Refuted Explanation: One cannot however, establish it by Pesulei ha'Mukdashin that have been redeemed ...

ד'שור רעהו' מקרו.

(f)

Refutation: ... seeing as they fall under the category of "Shor Re'eihu" ...

אע"פ שאסורים בגיזה ועבודה.

(g)

Implied Question: ... even though one is forbidden to shear them or to work with them.

דהא לקמן בשמעתין, מחייבינן שור הדיוט שהמית שור פסולי המוקדשין.

(h)

Proof #1: ... because later in the Sugya, the Gemara will declare Chayav the Shor of a Hedyot that killed a Shor of Pesulei ha'Mukdashin.

ובור נמי הוה מחייבינן, אי לאו משום דכתיב "והמת יהיה לו".

(i)

Proof #2: And if not for the Pasuk "ve'ha'Meis Yih'yeh lo" (See Mesores ha'Shas) it would have declared a Bor Chayav, too.

6)

TOSFOS DH HA KE'RABANAN HA KE'REBBI NASAN

תוס' ד"ה הא כרבנן הא כר' נתן

(Summary: Tosfos explains the Chidush according to both Rebbi Nasan and the Rabanan.)

וקמ"ל דאפי' בשני שוורים יהיה הדין כמו בשור ובור ...

(a)

The Chidush according to Rebbi Nasan: And it teaches us that even two oxen that damaged will have the same Din as an ox and a pit ...

אע"ג דבשור ובור לר' נתן שייך טפי למימר 'כי ליכא לאשתלומי משור משתלם מבור' ...

1.

The Chidush according to Rebbi Nasan (cont.): Even though, according to Rebbi Nasan, by the ox and the pit it is more applicable to say that 'When one cannot exact payment from the former, one claims from the latter ...

מטעם דאמר 'אנא תוראי בבירך אשכחיתיה, את קטלתיה', ובשור ושור ליכא למימר הכי.

2.

The Chidush according to Rebbi Nasan (concl.): ... since he can say 'I found my ox in your pit; You killed it!', which he cannot say in the case of two oxen.

ולרבנן הא קמ"ל - דלא תימא דוקא בשור ובור אמרינן הכי, ד'כי ליכא לאשתלומי מבור, לא משתלם משור' ...

(b)

The Chidush according to the Rabanan: Whereas according to the Rabanan, it teaches us that it is not only by an ox and a pit that 'If one cannot exact payment from the pit, one cannot claim from the ox' ...

דהיינו משום דבור עושה עיקר המעשה ואיהו קטל בהבליה, לכך לא נטיל חיובו על השור, אע"ג דליכא לאשתלומי מיניה ...

1.

Reason: ... since the main damage was performed by the pit, which killed the Nizak via the foul air, and that is why one cannot claim from the ox, even if one cannot claim from the pit ...

אבל בשור ושור, שאין בזה עיקר ההיזק יותר מבזה, הוה אמינא דאפילו לרבנן 'כי ליכא לאשתלומי מהאי משתלם מהאי'.

2.

The Chidush according to the Rabanan (cont.): ... whereas in the case of two oxen, where one of the oxen does not cause more damage than the other, we may have thought that even the Rabanan will hold that 'If one cannot exact payment from the one, one can claim from the other.

ונראה לר"י דאביי ורבינא ס"ל 'האי כוליה הזיקא עבד והאי כוליה הזיקא עבד' ...

(c)

Clarification: It seems to the Ri that Abaye and Ravina both hold that each one is considered as having performed the entire damage' ...

דאי ס"ל 'פלגא נזקא עבד', למה יאמר רבי נתן ד'כי ליכא לאשתלומי מהאי משתלם מהאי', הא לא שייך הכא טעמא ד'אנא תוראי בבירך אשכחיתיה, את קטלתיה'.

1.

Reason: Because if they held that 'it performs half the damage', on what grounds does Rebbi Nasan say that when one cannot exact payment from the one, one can claim from the other', seeing as the argument 'I found my ox in your pit; you killed it!' does not apply in this case?

ולא קאמר 'הא והא כרבי נתן, הא כמ"ד "פלגא נזקא עבד" והא כמאן דאמר "כולה נזקא עבד" '?

(d)

Implied Question: And the reason that the Gemara does not establish both of them like Rebbi Nasan, and the one holds like the opinion that 'Palga Nizka Avad', and the other, like the opinion that 'Kula Nizka Avad' is ...

משום דנראה לו לגמרא טעם ראשון שאמר רבא עיקר - ד'הא כולה נזקא עבד', ולהכי מוקי כולהו כוותיה.

(e)

Answer: ... because the Gemara considers the first reason of Rava - where he holds 'Kula Nizka Avad' to be the main one. Consequently, it establishes all the opinions like him.

7)

TOSFOS DH SHOR VE'ADAM SHEDACHFU LE'BOR

תוס' ד"ה שור ואדם שדחפו לבור

(Summary: Tosfos proves that this must be speaking where Adam acted unintentionally, and goes on to explain why he is Chayav Boshes.)

לא שדחף אדם בכוונה, דא"כ בעל הבור אמאי מחייב, דאטו אם ישים אדם טליתו של חבירו באש של חבירו, וכי יתחייב בעל האש?

(a)

Clarification: It is not speaking where the man pushed his friend intentionally, because if it were, why would the owner of the pit be Chayav? Will the owner of the fire be Chayav if Reuven throws Shimon's Talis into it?

ואם תאמר, אי שלא בכוונה, אמאי יתחייב בבושת?

(b)

Question: If it speaks without intention, then why is the man Chayav Boshes?

ויש לומר, כגון שידע האדם בשעת נפילת חבירו.

(c)

Answer: Because it speaks where he became aware of the situation as his friend fell (See Mesores ha'Shas).

וחשיב בכוונה ...

(d)

Reason: ... and that is considered intentional ...

מידי דהוה א'נתהפך דסוף פ"ב (לעיל ד' כז.).

1.

Precedent: ... just like the case where the man turned round (in mid-fall)', cited at the end of the second Perek (Daf 27a).

8)

TOSFOS DH LE'INYZAN KOFER U'SHELOSHIM SHEL EVED SHOR CHAYAV

תוס' ד"ה לענין כופר ושלשים של עבד שור חייב

(Summary: Assuming that Shor and Adam performed the act simultaneously, Tosfos queries as to why Rava declares the ox Chayav Kofer),

וא"ת, והא שור פטור ממיתה, כיון שהוא ואדם דחפו ...

(a)

Question: The ox ought to be Patur from Misah, seeing as it pushed the victim together with the man ...

דהוי כמו (לעיל י:) 'הכוהו עשרה בני אדם בעשר מקלות, דבבת אחת דברי הכל, פטור.

1.

Precedent: .. since it is similar to ten men who beat someone to death simultaneously with ten sticks, where it is unanimously agreed that they are all Patur ...

וכיון דלא מיחייב מיתה, לא מיחייב כופר ...

2.

Question (concl.): ... and if it is not Chayav Misah, it is also Patur from Kofer?

דלעיל בפ' ד' וה' (ד' מג. ושם) משמע דרבא ס"ל כרבה דאמר ד'אי אין השור בסקילה, אין הבעלים משלמין כופר' ...

(b)

Source: ... because above in Perek Arba'ah va'Chamishah (Daf 43a 43b) it implies that Rava concurs with Rabah, who says (there on Amud Alef) that 'Whenever the ox is not Chayav Sekilah, the owner does not pay Kofer ...

דאמר בהדיא דשלא בכוונה, משלם דמים.

1.

Source (cont.): ... since he explicitly says that where it acts without Kavanah, he pays Damim (but not Kofer).

ונראה דלא איירי כשדחפוהו שניהם בבת אחת, אלא כל אחד בפני עצמו.

(c)

Answer: It must therefore be speaking where they did not push the victim simultaneously, but one after the other (See Maharsha).

9)

TOSFOS DH LE'INYAN KEILIM VE'SHOR PESULEI HA'MUKDASHIN

תוס' ד"ה לענין כלים ושור פסולי המוקדשין

(Summary: Tosfos establishes the case where the ox was redeemed, and queries as to why Bor is then Patur.)

כשנפדו מיירי ...

(a)

Clarification: It speaks where the Pesulei ha'Mukdashin were redeemed ...

דאי לא נפדו, אדם ושור נמי פטורין, מדכתיב "רעהו".

1.

Proof: ... because if they were not, then 'Adam' and 'Shor' would be Patur, too, since the Torah writes "(Shor) Re'eihu".

תימה, דבבור אמאי פטור, כיון שנפדו, והא הוי המיתה שלו, למ"ד 'פודין הקדשים להאכילן לכלבים'?

(b)

Question: In that case, why is 'Bor' Patur, seeing as they were redeemed, since the carcass belongs to him, according to the opinion that holds that that one may redeem Kodshim to feed one's dogs?

ואי הוה מיירי בשלא נפדו, ניחא, שלא יכולים לפדותו לאחר מיתה, דבעינן העמדה והערכה'.

(c)

Theoretical Answer: If however, the Pesulei ha'Mukdashin were not redeemed, there would be no problem, seeing as they cannot be redeemed after death, due to the fact that they require 'Ha'amadah and Ha'arachah' (standing and being assessed).

ואפילו למ"ד 'אין פודין', קשה, דמוכח בפרק כל שעה (פסחים דף כט:) דהיינו דווקא להאכילן לכלבים, אבל להסיקן תחת תבשילו, פודין לכ"ע ...

(d)

Question on Theoretical Answer: As a matter of fact, there would be a Kashya even according to the opinion that holds 'Ein Podin ... ', since it is evident in Perek Kol Sha'ah (Pesachim, Daf 29b) that the prohibition is confined to feeding them to one's dogs, but to burn them under one's pot is unanimously permitted ...

בשמעתתא ד'אוכל חמץ של הקדש במועד, מעל'. ומסיק רב אשי 'לכ"ע אין פודין ... ', ודכ"ע 'דבר הגורם לממון לאו כממון דמי', ובפלוגתא דר' יוסי הגלילי ורבנן קמפלגי.

1.

Source: In the Sugya of 'Someone who eats Chametz of Hekdesh is Mo'el', where Rav Ashi concludes that 'Everybody holds of the principle 'Davar ha'Gorem le'Mamon is not like Mamon', and that 'They are arguing over the Machlokes between Rebbi Yossi ha'Gelili and the Rabanan'.

אלמא מדמעל, פודין להסיקו תחת תבשילו או לצורך הנאה אחרת.

2.

Source (cont.): ... from which we see that, seeing as one is Mo'el, one may redeem the Kodshim to burn under one's pot or for some other beneficial purpose.

וכן פי' שם הקונט'.

3.

Support: And this conforms to Rashi's explanation there.

ואין לתמוה, מ"ש אכילת כלב משאר הנאות?

(e)

Question: Nor can one ask in what way is feeding one's dog different than other forms of benefit ...

דדלמא כיון דמיעטיה מ"ואכלת", 'ולא לכלביך', לית לן למעוטי אלא כיוצא בה אכילה.

(f)

Answer: ... because one can say that, since the Torah precludes it from "ve'Achalta", 've'Lo li'Kelavecha', one can only preclude eating, like the word from which we preclude it.

ומיהו אליבא דרב יוסף, דמפרש התם 'לעולם ב"פודין הקדשים להאכילן לכלבים" קמפלגי' ...

(g)

Answer to Earlier Question: According to Rav Yosef however, who explains there that they are in fact, arguing as to whether one may redeem Kodshim to feed one's dogs or not ...

צ"ל ודאי דאין חילוק בין אכילת כלב לשאר הנאות.

1.

Answer to Earlier Question: ... it transpires that there is no difference between feeding one's dog and other forms of benefit ...

ושמא רבא כרב יוסף ס"ל.

2.

Answer to Earlier Question (cont.): ... in which case it is possible that Rava holds like Rav Yosef.

10)

TOSFOS DH NAFKA LEIH MI'VE'HA'MEIS YIH'YEH LO DE'SHOR

תוס' ד"ה נפקא ליה מוהמת יהיה לו דשור

(Summary: Tosfos explains why, although we do not learn Shor from Bor under the current circumstances, we nevertheless learn Bor from Shor.)

ואע"ג דלא ילפינן שור מבור לפטור היכא שאין המיתה שלו ...

(a)

Implied Question: Even though we do not learn Shor from Bor to declare Patur there where the carcass does not belong to him ...

מ"מ, ילפינן בור משור ל'בעלים מטפלים בנבילה' ...

(b)

Answer: We nevertheless learn Bor from Shor with regard to 'The owner must look after the carcass' ...

דג' קראי כתיבי, כדאמרינן בפ"ק (דף י:).

1.

Reason: ... since the Torah writes three Pesukim, as the Gemara explained in the first Perek (Daf 10b,

11)

TOSFOS DH EIPUCH ANA

תוס' ד"ה איפוך אנא

(Summary: Tosfos explains why the Torah needs to write "Re'eihu" and queries it.)

וא"ת, אם כן "רעהו" דכתב רחמנא למה לי לאפוקי הקדש?

(a)

Question: In that case, why does the Torah see fit to write "Re'eihu" to preclude Hekdesh?

וי"ל, דאצטריך להקדש שנגח הדיוט.

(b)

Answer: It needs to write "Re'eihu" to preclude a Hekdesh animal that gores one belonging to a Hedyot.

אך קשה ד"משור איש" נפקא?

(c)

Question: But that we already know from the Pasuk "Shor Ish"?