1)

TOSFOS DH EISEIVEIHRAV ACHA BAR MINYUMI

תוס' ד"ה איתיביה רב אחא בר מניומי

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation and elaborates.)

פי' בקונט' דלא פריך אלא מרישא 'והעדים מעידין ... ' ולא מסיפא.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that it only asks from the Reisha 've'ha'Eidim Me'idin ... ', but not from the Seifa.

ואין נראה, דהא רבא מקשה לקמן בהדיא מ'הודה' ...

(b)

Refutation: But this is not correct, since Rava asks later from 'Hodeh' ...

דאכתי לא מחלק בין 'הודה' ל'עדות' עד דמתרץ לקמן הכי.

1.

Reason: ... since the Gemara does not yet differentiate between 'Hodeh' and Eidus - until the Gemara specifically answers to that effect later.

וא"ת, א"כ אמאי לא פריך נמי מסיפא?

(c)

Question: In that case, why does the Gemara not ask also from the Seifa?

ונראה דהא ודאי פשיטא דלא אמר בטוען טענת גנב ונשבע ובאו עדים שיהא פטור ...

(d)

Answer: It seems to be obvious that the Tana does not say that he will be Patur in a case of To'en Ta'anas Ganav, where he swears and then witnesses arrive ...

דא"כ, לא משכחת כפל דכתיב באורייתא.

1.

Reason: ... because if he would be, the case where the Torah says that one pays Kefel would never materialize.

אבל בהודה ס"ד דרב פוטר...

(e)

Answer (cont.): But by 'Hodeh' - where he admits of his own volition, Rav thought that he is Patur ...

ואע"ג דבשבועה והודאה כתיב "חומש ... "

1.

Implied Question: ... even though by Shevu'ah and Hoda'ah the Torah writes the Din of 'Chomesh' ...

רב הוה מוקי לקרא בקפץ ונשבע, דחומש ואשם מחייב אף א'שבועת עצמו.

2.

Answer: Rav would establish that where he 'jumped' and swore, seeing as Chomesh and Asham apply even to a Shevu'ah that one made by oneself ...

אבל בנשבע ע"פ ב"ד והודה, בעי למימר רב דפטור...

(f)

Answer (cont.): ... but there where one swore under the auspices of the Beis-Din and then admitted, Rav wants to say that he is Patur ...

דא'שבועת ב"ד כתיב "ולקח בעליו ולא ישלם ".

1.

Reason: ... since it is in connection with the Shevu'ah of the Beis-Din that the Torah writes "And the owner shall accept it and he (the one who swore) need not pay".

2)

TOSFOS DH KA'AN SHE'KAFATZ

תוס' ד"ה כאן שקפץ

(Summary: Tosfos queries the Gemara's answer.)

תימה, אם כן, אמאי נקט ברישא 'טוען טענת אבד' ,אפי' בטוען טענת גנב ה"מ למנקט...

(a)

Question: In that case, why, in the Reisha, does it present the case of 'To'en Ta'anas Avad'? It could just as well have presented that of 'To'en Ta'anas Ganav' ...

דלא מחייב כפל כיון שקפץ.

1.

Question (cont.): ... since, seeing as he 'jumped and swore', he is not Chayav Kefel?

3)

TOSFOS DH KAFATZ LO MATZIS AMRAT DE'HISHBI'A ALAV KATANI

תוס' ד"ה קפץ לא מצית אמרת דהשביע עליו קתני

(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara earlier.)

ותימה, דלעיל קתני 'משביעך אני' ומוקי לה ב'קפץ' ?

(a)

Question: But earlier the Tana mentioned 'Mashbi'acha Ani', and the Gemara established it where he 'jumped and swore'.?

ויש לומר, ד'השביע עליו' משמע ע"י ב"ד, אבל 'משביעך אני' משמע שקפץ והשביעו.

(b)

Answer: 'Hishbi'a alav' implies through the Beis-Din, whereas 'Mashbi'acha Ani' implies that he 'jumped' and made him swear.

106b----------------------------------------106b

4)

TOSFOS DH VE'LISHNI LEIH K'GON SHE'AMAD BA'DIN VE'AMRU LEIH TZEI TEN LO

תוס' ד"ה ולישני ליה כגון שעמד בדין ואמרו ליה צא תן לו

(Summary: Tosfos amends the wording in the Beraisa accordingly and explains the Dochek.)

והשתא צריך להוסיף על הברייתא ולפרש הכי ' -היכן שורי'? א"ל 'נגנב.' 'משביעך אני' ואמר 'אמן' ...

(a)

Clarifying Text: One now needs to add to the Beraisa and to explain as follows - 'Where is my ox?' 'It has been stolen'. 'I make you swear that it has'. 'Amen' ...

ואח"כ באו עדים ואמרו שיש בידו, ועמד בדין וא"ל 'צא ותן לו' ...

1.

Clarifying Text (cont.): ... after which witnesses arrived and testified that the ox was still in his possession; so they went to Beis-Din, who ordered him to pay ...

ואח"כ טבחו והעדים מעידים אותו שאכלו, משלם תשלומי כפל

2.

Clarifying Text (cont.): ... following which he Shechted it, and witnesses testified that he ate it; upon which he is Chayav to pay double.

ואף ע"ג דהשתא צריך להוסיף על הברייתא ולפרש בדוחק...

(b)

Implied Question: Even though one is now forced to add to the Beraisa and to explain it with a Dochek ...

ניחא ליה לגמרא לאוקמי הכי מלאוקמי 'כשאכלו נבלה' ,שזה נראה לו דוחק יותר.

(c)

Answer: ... the Gemara prefers that to establishing it where he ate Neveilah, which it sees as a bigger Dochek still.

5)

TOSFOS DH AVAL ACHLO KE'SHE'HU GADOL MAI HACHI NAMI DE'MISHLAM ETC.

תוס' ד"ה אבל אכלו כשהוא גדול מאי הכי נמי דמשלם כו'

(Summary: Tosfos queries as to why, if witnesses claim that he ate it, he is not initially believed with a 'Migu'.)

משמע אם נשבע ובאו עדים שאכלו, משלם תשלומי כפל.

(a)

Inference: This implies that if he swore and witnesses testified that he ate it, he will have to pay double.

ותימה, אמאי בעי שבועה מעיקרא כשאמר 'נגנב?' יהא נאמן במגו דאי בעי אמר 'החזרתיו לך כשהייתי קטן' ,דנאמן בלא שבועה ,יהא נמי לומר 'נגנב' בלא שבועה?

(b)

Question: Why did he have to swear initially when he claimed that it was stolen? Why is he not believed with a 'Migu', because, since he could have claimed that he returned it whilst he was still a Katan, where he is believed without a Shevu'ah, he should also be believed when he says that it was stolen - without having to swear?

וי"ל, דהכא מיירי שטוען זה הקטן כשהגדיל 'נתתי לך פקדון כשהיית קטן, ויודע אני שיש בידך עכשיו' ...

(c)

Answer: It speaks here where the Katan after he grew up, claimed that he gave him the Pikadon whilst he was still a Katan, and he knows that he still has it in his possession ...

דהשתא לא שייך למימר מגו ד'האכלתיו כשהיה קטן' -דא"כ, הוה כפר במה שאמר ליה 'עדיין ישנה בידך,' ואין זה מגו ...

1.

Reason: ... in which case, he cannot claim that he fed it to him whilst he was still a Katan - because if so, he will be denying the owner's claim that he still has it, in which case it is not a 'Migu'.

כדאמר לקמן דאין מעיז פניו לומר 'להד"ם' !.

2.

Source: ... as the Gemara will state later (on Daf 107a) - that a person does not have the gall to say 'Lo Hadam' (Lo Hayah ha'Devarim me'Olam)!' (See Maharsha).

6)

TOSFOS DH HA LO ASI MI'KO'ACH BEN DA'AS

תוס' ד"ה הא לא אתי מכח בן דעת

(Summary: Tosfos clarifies the source of the statement.)

ואליבא דרב אשי אין יכול להשביע כלל כל מה שהפקידו בקטנותו, אפילו הפקדון בעין.

(a)

Clarification: And according to Rav Ashi he cannot make him swear at all on what he deposited by him when he was a Katan - even if the Pikadon is available ...

אבל לשינויא קמא, יכול להשביעו כשהוא בעין.

1.

Clarification cont.): ... but according to the first answer, he can make him swear as long as it is available.