AN ANIMAL FOR WHICH THERE IS AN OVERSEER (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 19b)
מתני' שור של פיקח שנגח לשור חרש שוטה וקטן חייב
(Mishnah): If a healthy person's ox gored the ox of a Cheresh (deaf-mute), lunatic or child, he is liable;
שור חרש שוטה וקטן שנגח לשור של פיקח פטור
If a Shor Cheresh, lunatic or Katan gored a healthy person's ox, he is exempt.
שור חרש שוטה וקטן שנגחו מעמידין להן אפוטרופוס ומעידין בהן בפני אפוטרופוס
If a Shor Cheresh, lunatic or Katan gores, [Beis Din] appoints for them an Apotropos (overseer, and witnesses) testify in front of the Apotropos.
נתפקח החרש נשתפה השוטה הגדיל הקטן חזר לתמותו דברי רבי מאיר
R. Meir says, when the Cheresh or lunatic becomes healthy, or the Katan grows up, the ox reverts to being Tam;
רבי יוסי אומר הרי הוא בחזקתו
R. Yosi says, it keeps its status.
שור האיסטדין אינו חייב מיתה שנאמר [שמות כא כח] כי יגח ולא שיגיחוהו אחרים:
An Itztadin ox (one that is trained to gore in stadiums) is not killed - "when (an ox) will gore (...it will be stoned)'', not when others incite it to gore.
גמ' כיני מתניתא שור של חרש שור של שוטה שור של קטן.
(Gemara): Our Mishnah refers to the ox of a Cheresh, lunatic or minor (not an ox that is Cheresh, lunatic or small).
והא תנינן שור חרש שוטה וקטן שנגחו מעמידין להן אפוטרופוס. ומעידין להן בפני אפוטרופוס.
Support (Mishnah): If a Shor Cheresh, lunatic or child gored, they appoint an Apotropos for them, and they testify in front of the Apotropos. (If the Mishnah discussed an ox that is Cheresh, lunatic or small, why is an Apotropos needed? Presumably, the owner is a healthy adult! We explained based on NO'AM YERUSHALMI.)
עד כדון כשהועדו לפני אפוטרופין ומסרום לבעלים הועדו לפני הבעלים ומסרום לאפוטרופין מהו
Question: [In our Mishnah, the Tana'im argue] only when it was made Mu'ad in front of the Apotropos and gave [the ox] back to the owner. If it was made Mu'ad in front of the owner, and he gave it to an Apotropos, what is the law?
[דף יז עמוד א (עוז והדר)] נישמעיניה מן הדא [דף כ עמוד א] שאלו בחזקת שהוא תם ונמצא מועד הבעלין משלמין חצי נזק והשואל חצי נזק.
Answer: We learn from the following [Tosefta]. If one borrowed [an animal] b'Chezkas (with the understanding that it is) Tam, and it was found to be Mu'ad, the owner pays half damage and the borrower pays half damage. (This shows that it is still a Mu'ad.)
א''ר אלעזר דר' יוסי היא דרבי יוסי אמר הרי הוא בחזקתו.
Rejection (R. Elazar): It is like R. Yosi. R. Yosi says, it keeps its status [even when the Apotropos returns it to the owner. However, R. Meir says that it reverts to being Tam. Perhaps he says the same when the owner gave a Mu'ad to an Apotropos!]
ואין כרבי יוסי ישלם את הכל
Question: If it is like R. Yosi, [the borrower] should pay everything! (Payment of the second half is not due to the owner. It is fully Mu'ad in the borrower's Reshus! Granted, according to R. Meir, regarding the borrower it is Tam. Only with respect to the owner it is Mu'ad, so he pays the Mu'ad half.)
בששאלו בחזקת שהוא תם.
Answer: He borrowed it b'Chezkas Tam. (He never accepted to guard a Mu'ad.)
ואין בששאלו בחזקת שהוא תם לא ישלם כלום
Question: If he borrowed it b'Chezkas Tam, he should not pay anything! (He never accepted to guard a gorer!)
ביודע בו שהוא נגחן.
Answer: The case is, he knew that it is a gorer.
תני המית בפני השואל ומסרו לבעלים עד שלא נגמר דינו פטור משנגמר דינו חייב
(Beraisa): If an animal gored [a person] in front of the borrower, and he gave it to the owner before it had a final verdict [to be stoned], he is exempt. If he gave it after the final verdict, he is liable;
ר' יעקב אומר אף משנגמר דינו עד שלא נסקל פטור.
R. Yakov says, even after the final verdict, before it is stoned, he is exempt.