BAVA KAMA 60 - Two weeks of study material have been dedicated by Ms. Estanne Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

WHY THE TORAH LISTED LIABILITIES FOR FIRE (Yerushalmi Perek 6 Halachah 5 Daf 28b)

מתני' השולח את הבעירה ואכלה עצים או אבנים או עפר חייב שנאמר [שמות כב ה] כי תצא אש ומצאה קוצים וגו'

(a)

(Mishnah): If Reuven sent a fire, and it consumed wood, stones or dirt, he is liable - "when a fire will go and find thorns, and consume a stack, Kamah (standing crop) or the field, the one who burned will pay.''

עברה גדר שהוא גבוה ארבע אמות או דרך הרבים או נהר פטור:

(b)

If [a fire] passed a wall of four Amos, Derech ha'Rabim (a public road) or a river, he is exempt (for what burned on the other side).

גמ' מה קוצים מיוחדין שדרכן לידלק אף אין לי אלא דברים שדרכן לידלק ת''ל גדיש.

(c)

(Gemara) Just like thorns burn [quickly], I would know that [one is liable] only for things that normally burn. Therefore, it says "a stack'';

אי מה גדיש מיוחד שתלוש מן הקרקע אף אין לי אלא דבר שתלוש מן הקרקע תלמוד לומר קמה.

1.

Just like a stack is detached from the ground, I would know only something detached from the ground. Therefore, it says "Kamah'';

או מה אילו ואילו מיוחדין שדרכן לידלק אף אין לי אלא דבר שדרכו לידלק. ליחכה נירו סיפספה אבניו [דף כט עמוד א] מניין תלמוד לומר או השדה.

2.

Just like these and these normally burn, I would know that [one is liable] only for things that normally burn. What is the source to obligate for scorching a plowed field or rocks? It says "Oh ha'Sadeh.''

ויאמר קוצים קמה שדה ואל יאמר גדיש

(d)

Question: The Torah could have written only thorns, Kamah and a field. Why did it need a stack?

[דף כה עמוד א (עוז והדר)] על דעתיה דרבי יודן ניחא דאמר משלם כל מה שבתוכו

(e)

Answer - part 1: This is fine for R. Yehudah. He says that one pays for everything in it

ועל דעתיה דרבנין דאמר אינו משלם אלא גדיש חטים (שדה) [צ''ל גדיש - הגהות ר' יוסף דיננער] שעורים לאי זה דבר נאמר גדיש (ולאי זה דבר נאמר גדיש - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו)

(f)

Question: According to Rabanan, who say that one pays for a stack of wheat or a stack of barley, why does it say a stack? (This is not answered. We explained this like HAGAHOS R. DINAR.)

2)

WHAT KIND OF FIRE OUR MISHNAH DISCUSSES (Yerushalmi Perek 6 Halachah 5 Daf 29a)

עברה גדר שגבוהה ארבע אמות או דרך הרבים או נהר פטור

(a)

(Mishnah): If it passed a wall of four Amos, Derech ha'Rabim or a river, he is exempt.

אמר (רבה) [צ''ל רב - נתיבות ירושלים, הגהות ר' יוסף דיננער] בקודחת היא מתניתא אבל במקטפת (דברי הכל - מהר''א פולדא מוחקו) חייב

(b)

(Rav): Our Mishnah discusses a fire that goes up, but if it goes along the ground, he is liable.

רבי יוחנן אמר במקטפת היא מתניתא אבל בקודחת פטור:

(c)

(R. Yochanan): Our Mishnah discusses a fire that goes along the ground, but if it goes up, he is exempt [if it passed a wall or path of any size].

3)

LIABILITY FOR A FIRE THAT SPREAD (Yerushalmi Perek 6 Halachah 6 Daf 29a)

מתני' המדליק בתוך שלו עד כמה תעבור הדליקה

(a)

(Mishnah) Question: If one lit a fire in his own premises (and it spread to his neighbor), how far must it be from the fire to his neighbor [to be exempt]?

ר' אלעזר בן עזריה אומר רואין אותם כאילו היא באמצע בית כור

(b)

Answer #1 (R. Elazar ben Azaryah): It must be like the distance from the middle of a Beis Kor (to the edge, about 137 Amos);

ר' ליעזר אומר שש עשרה אמה כדרך הרבים

(c)

Answer #2 (R. Eliezer): It must be 16 Amos, like Reshus ha'Rabim;

ורבי עקיבה אומר חמשים אמה

(d)

Answer #3 (R. Akiva): It must be 50 Amos;

ור''ש אומר [שמות כב ה] שלם ישלם המבעיר את הבעירה הכל לפי המדליק:

(e)

Answer #4 (R. Shimon): "The one who burned the fire will pay'' - it is according to the fire.

גמ' תני מעשה שעברה דליקה את הירדן שהיתה קשה.

(f)

(Gemara) Beraisa: A case occurred in which a fire passed the Yarden river, for it was a severe fire.

עד כמה תעבר הדליקה

(g)

Question: How far must [a fire] spread [to be exempt]?

רבי ליעזר אומר שש עשרה אמה כדרך הרבים בשעת הרוח שלשים

(h)

Answer #1 (R. Eliezer): It must be 16 Amos, like Reshus ha'Rabim. At a time of wind, it must be 30 [Amos].

אמה רבי יהודה אומר שלשים אמה בשעת הרוח חמשים

(i)

Answer #2 (R. Yehudah): It is 30 Amos. At a time of wind, it must be 50 [Amos].

אמה רבי עקיבה אומר חמשים אמה בשעת הרוח מאה אמה.

(j)

Answer #2 (R. Akiva): It must be 50 Amos. At a time of wind, it must be 100 [Amos].

מעשה בערב שקפץ האור יותר משלשה מאות אמה

(k)

A case occurred in Arev (a place) in which a fire passed more than 300 Amos.

אימתי בזמן שקפץ אבל אם היו עצים מצויין לפניו או שהיה מספסף והולך אפילו עד מיל חייב.

(l)

When [does the Shi'ur exempt]? It is when [the fire] jumped, but if there was wood available in front of it, or it was going along burning [grass], he is liable even up to a Mil (2000 Amos. This is like R. Shimon - SEDEI YEHOSHUA.)

עברה נהר או שלולית רחבין שמונה אמות פטור:

(m)

If it passed a river or irrigation channel, and it is eight Amos wide, he is exempt.