WHY THE TORAH LISTED LIABILITIES FOR FIRE (Yerushalmi Perek 6 Halachah 5 Daf 28b)
מתני' השולח את הבעירה ואכלה עצים או אבנים או עפר חייב שנאמר [שמות כב ה] כי תצא אש ומצאה קוצים וגו'
(Mishnah): If Reuven sent a fire, and it consumed wood, stones or dirt, he is liable - "when a fire will go and find thorns, and consume a stack, Kamah (standing crop) or the field, the one who burned will pay.''
עברה גדר שהוא גבוה ארבע אמות או דרך הרבים או נהר פטור:
If [a fire] passed a wall of four Amos, Derech ha'Rabim (a public road) or a river, he is exempt (for what burned on the other side).
גמ' מה קוצים מיוחדין שדרכן לידלק אף אין לי אלא דברים שדרכן לידלק ת''ל גדיש.
(Gemara) Just like thorns burn [quickly], I would know that [one is liable] only for things that normally burn. Therefore, it says "a stack'';
אי מה גדיש מיוחד שתלוש מן הקרקע אף אין לי אלא דבר שתלוש מן הקרקע תלמוד לומר קמה.
Just like a stack is detached from the ground, I would know only something detached from the ground. Therefore, it says "Kamah'';
או מה אילו ואילו מיוחדין שדרכן לידלק אף אין לי אלא דבר שדרכו לידלק. ליחכה נירו סיפספה אבניו [דף כט עמוד א] מניין תלמוד לומר או השדה.
Just like these and these normally burn, I would know that [one is liable] only for things that normally burn. What is the source to obligate for scorching a plowed field or rocks? It says "Oh ha'Sadeh.''
ויאמר קוצים קמה שדה ואל יאמר גדיש
Question: The Torah could have written only thorns, Kamah and a field. Why did it need a stack?
[דף כה עמוד א (עוז והדר)] על דעתיה דרבי יודן ניחא דאמר משלם כל מה שבתוכו
Answer - part 1: This is fine for R. Yehudah. He says that one pays for everything in it
ועל דעתיה דרבנין דאמר אינו משלם אלא גדיש חטים (שדה) [צ''ל גדיש - הגהות ר' יוסף דיננער] שעורים לאי זה דבר נאמר גדיש (ולאי זה דבר נאמר גדיש - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו)
Question: According to Rabanan, who say that one pays for a stack of wheat or a stack of barley, why does it say a stack? (This is not answered. We explained this like HAGAHOS R. DINAR.)
WHAT KIND OF FIRE OUR MISHNAH DISCUSSES (Yerushalmi Perek 6 Halachah 5 Daf 29a)
עברה גדר שגבוהה ארבע אמות או דרך הרבים או נהר פטור
(Mishnah): If it passed a wall of four Amos, Derech ha'Rabim or a river, he is exempt.
אמר (רבה) [צ''ל רב - נתיבות ירושלים, הגהות ר' יוסף דיננער] בקודחת היא מתניתא אבל במקטפת (דברי הכל - מהר''א פולדא מוחקו) חייב
(Rav): Our Mishnah discusses a fire that goes up, but if it goes along the ground, he is liable.
רבי יוחנן אמר במקטפת היא מתניתא אבל בקודחת פטור:
(R. Yochanan): Our Mishnah discusses a fire that goes along the ground, but if it goes up, he is exempt [if it passed a wall or path of any size].
LIABILITY FOR A FIRE THAT SPREAD (Yerushalmi Perek 6 Halachah 6 Daf 29a)
מתני' המדליק בתוך שלו עד כמה תעבור הדליקה
(Mishnah) Question: If one lit a fire in his own premises (and it spread to his neighbor), how far must it be from the fire to his neighbor [to be exempt]?
ר' אלעזר בן עזריה אומר רואין אותם כאילו היא באמצע בית כור
Answer #1 (R. Elazar ben Azaryah): It must be like the distance from the middle of a Beis Kor (to the edge, about 137 Amos);
ר' ליעזר אומר שש עשרה אמה כדרך הרבים
Answer #2 (R. Eliezer): It must be 16 Amos, like Reshus ha'Rabim;
ורבי עקיבה אומר חמשים אמה
Answer #3 (R. Akiva): It must be 50 Amos;
ור''ש אומר [שמות כב ה] שלם ישלם המבעיר את הבעירה הכל לפי המדליק:
Answer #4 (R. Shimon): "The one who burned the fire will pay'' - it is according to the fire.
גמ' תני מעשה שעברה דליקה את הירדן שהיתה קשה.
(Gemara) Beraisa: A case occurred in which a fire passed the Yarden river, for it was a severe fire.
עד כמה תעבר הדליקה
Question: How far must [a fire] spread [to be exempt]?
רבי ליעזר אומר שש עשרה אמה כדרך הרבים בשעת הרוח שלשים
Answer #1 (R. Eliezer): It must be 16 Amos, like Reshus ha'Rabim. At a time of wind, it must be 30 [Amos].
אמה רבי יהודה אומר שלשים אמה בשעת הרוח חמשים
Answer #2 (R. Yehudah): It is 30 Amos. At a time of wind, it must be 50 [Amos].
אמה רבי עקיבה אומר חמשים אמה בשעת הרוח מאה אמה.
Answer #2 (R. Akiva): It must be 50 Amos. At a time of wind, it must be 100 [Amos].
מעשה בערב שקפץ האור יותר משלשה מאות אמה
A case occurred in Arev (a place) in which a fire passed more than 300 Amos.
אימתי בזמן שקפץ אבל אם היו עצים מצויין לפניו או שהיה מספסף והולך אפילו עד מיל חייב.
When [does the Shi'ur exempt]? It is when [the fire] jumped, but if there was wood available in front of it, or it was going along burning [grass], he is liable even up to a Mil (2000 Amos. This is like R. Shimon - SEDEI YEHOSHUA.)
עברה נהר או שלולית רחבין שמונה אמות פטור:
If it passed a river or irrigation channel, and it is eight Amos wide, he is exempt.