PAYING FOR DAMAGE TO A SLAVE (Yerushalmi Perek 8 Halachah 5 Daf 36a)
[דף לו עמוד א] מתני' חרש שוטה וקטן פגיעתן רעה החובל בהן חייב והן שחבלו באחרים פטורין
(Mishnah): Encounters with a Cheresh, lunatic or child are bad. One who damages any of them is liable. If any of them damaged others, he is exempt.
העבד והאשה פגיעתן רעה החובל בהן חייב והן שחבלו באחרים פטורין אבל משלמין לאחר זמן
Encounters with a slave or (married) woman are bad. One who damages either of them is liable. If either of them damaged someone, he or she is exempt now, but pays later;
נתגרשה האשה ונשתחרר העבד חייבין לשלם
If the slave is freed or the woman is divorced, then he or she is liable to pay.
המכה אביו ואמו ועשה בהן חבור' והחובל בחבירו בשבת פטור מכולן מפני שהוא נידון בנפשו
One who strikes his father or mother and makes a wound, or one who strikes a person on Shabbos is exempt from all [damages] because he is liable to die.
והחובל בעבד כנעני שלו פטור מכולן:
One who strikes his Kena'ani slave is exempt from all [damages].
גמ' [צ''ל תני והעדים שאמרו מעידין אנו על פלוני שסימא שתי עיניו כאחת שהפיל שתי שיניו כאחת אינו נותן לו כלום - הגר''ח קניבסקי שליט''א, לעיל הלכה ד]
(Gemara - Beraisa): If witnesses say 'we testify that Ploni blinded both eyes [of his slave] at once, or he knocked out two of his teeth at once, [he goes free, but] he does not give to him any [money];
[צ''ל זו אחר זו יוצא לחירות בראשונה. ונותן לו דמי שנייה - הגר''ח קניבסקי שליט''א]
[If he blinded or knocked them out] one after the other, he goes free due to the first, and [his master] pays him the value of the second.
תני והעדים שאמרו מעידים אנו על פלוני שסימא עין עבדו והפיל שינו שכן הרב אומר ונמצאו זוממין משלמין לעבד וכו'.
(Beraisa): Witnesses who said 'we testify that Ploni blinded the eye [of his slave] and [afterwards] knocked out his tooth, for so the master said, and they were found to be Zomemin, they pay to the slave [the excess value of an eye over a tooth].
[דף לב עמוד א (עוז והדר)] מן אהן עובדא מימר כן.
Question: Can you say so from this episode?! (MAHARA FULDA - it connotes that there was no other testimony. If so, they do not owe the slave anything, rather, they owe the master! The answer is simple; the Bavli (73b) brings it, but the Yerushalmi does not. Previous witnesses testified that he blinded his eye after he knocked out his tooth, and he owes to him the value of an eye. The latter witnesses were Mezim them, and said that at another time, he blinded his eye and afterwards knocked out his tooth.)
אמר ר' נסה וינון דמרון כן מעידין אנו על פלוני שנכנס תחת ידו שלם ויצא חבול בשתים יוצא לחירות בראשונה. ונותן לו דמי שנייה:
(R. Nasah): These [witnesses] who say 'we testify that Ploni entered [his master's house] intact, and he left with two wounds (limbs were maimed)' - he goes free due to the first, and pays him the value of the second.