בבא מציעא דף לט. א
אנשים דלהלן שעזבו את נכסיהם, האם מורידים קרוב לנכסיהם?
בבא מציעא דף לט: א
ההיא סבתא שהיה לה שלש בנות, ונשבתה היא ובת אחת,
ומהשתי בנות שנשארו מתה אחת והשאירה בן קטן, מה יעשו [3]?
קודם ששמעו שמתה הסבתא | אחר ששמעו שמתה הסבתא | |
לאביי | חצי מהנכסים נותנים לאחות, וחצי לאפוטרופוס |
שליש לאחות, שליש לקטן, ושישית [4] שוב לאחות, ושישית אפוטרופוס |
לרבא | מגו דמעמידים אפוטרופוס לחצי מעמידים להכל | שליש לאחות ושליש לקטן, ושליש הנשאר אפוטרופוס [5] |
מי שהלך אביו למדינת הים, ושמעו שמת וירד לנכסיו,
ושוב בא אדם וטוען בטענת ברי שהוא אחיו - והוא אומר שאינו מכירו, מה הדין?
כשאומר שיש לו עדים | כשלא אומר שיש לו עדים | |
כשהאח הנשאר כאן אלם | צריך האח האלם להביאם [6] | פטור מלחלוק עמו |
כשהאח הנשאר אינו אלם | עד שלא יעידו פטור מלחלוק עמו | פטור מלחלוק עמו |
[1] מבור בגמ' שאם היו פירות גמורים שרק צריך לתולשם, ב"ד יורדים לנכסיו ומעמידים אפוטרופוס, ורק אח"כ מורידים את הקרוב.
[2] דכיון שיצא לדעת אם היה רוצה שירד קרוב היה מצוה מעצמו.
[3] דהנה להוריד את האחות הנשארת לכל הנכסים - אי אפשר, דשמא מתה הסבתא ואחד מיורשיה הוא הקטן, ואין מורידים קרוב לנכסי קטן. ולהוריד את הקטן לכל הנכסים - ג"כ אי אפשר, דשמא לא מתה הסבתא ואין מורידים קטן לכנסי שבוי.
[4] דהיינו השליש השלישי ששייך לאחות שנשבתה עם הסבתא.
[5] וכהסברא הנ"ל, דמגו שמעמידים ששית לאפוטרופוס - כי אין מורידים קטן לנכסי שבוי, נותנים גם את הששית השניה לאפוטרופוס.
[6] דהיינו אם טוען האח שבא שהם לא רוצים לבוא להעיד נגדו משום אלימותו, אז צריך האח האלם להביאם שיעידו כטענתו, ואם לא יביאם הוא יצטרך לפלוג.