בבא מציעא דף סח. א
אין מושיבין חנוני למחצית שכר אא"כ נותן לו שכרו כפועל בטל, מה השיעור? [תוד"ה ונותן].
בטל מאותה מלאכה שבטל ממנה | כדעת מי | |
לרש"י | כמה אדם רוצה להבטל ממלאכה כבדה שעוסק בה למלאכה קלה |
כדעת ר' שמעון - שנותן לו שכרו מושלם |
לתוס' | שכר מועט כמו שנותנים לפועל כשהוא יושב בטל בין מלאכה למלאכה |
כדעת ר' מאיר - שנותן לו דבר מועט |
בבא מציעא דף סח: א
כמה משלם הנותן את העיסקא למתעסק?
כמה משלם הנותן את העיסקא למתעסק? | |
לר' מאיר | כמה שיקבעו ביניהם - בין הרבה בין מעט [1] |
לר' יהודה | אפי' משהו שטבל עמו בציר דגים או אל עמו תאנה יבשה |
לר' שמעון בן יוחאי | נותן לו שכרו מושלם כפועל בטל ממלאכה כבדה לקלה |
האם שמין את העזים והרחלים - שאינן עושות כדי אכילתן למחצית שכר?
כשחולק עמו בגיזה וחלב | כשחולק רק בדבר מועט מהם [2] | |
לתנא קמא | מותר | אסור - דבעינן שכרו מושלם כר"ש |
לר' יוסי בר' יהודה | מותר | מותר - סגי בטבילת ציר כסברת אביו |
אשה אחת יש לה תרנגולת ולשניה יש ביצים, האם יכולים לעשות כדלהלן?
כשמשכירה את התרנגולת בשכר שתי אפרוחים לשנה |
אני ואת נחלוק באפרוחים בשוה - שמקבלת אחריות [3] |
|
לר' יהודה | מותר | מותר - דמקבלת ביצים מוזרות |
לר' שמעון | מותר | אסור - דצריך שכר מושלם |
-------------------------------------------------
[1] אבל עכ"פ צריך שיהיה בגדר שכר, ולא כר' יהודה שאפי' משהו.
[2] דהיינו שאין המקבל חולק עם הבעלים בחלב אלא רק ב"נסיובי" - דהיינו מי החלב, ולא בגיזות צמר עצמם, אלא רק מה שנושר מהן ממה ששוטף אותן הנהר ומה שנתפס בקוצים.
[3] דהיינו שבעלת התרנגולת מקבלת אחריות על חצי מהביצים - וא"כ הוי כעיסקא שחצי מהביצים הם מלוה וחצי פקדון, והיא טורחת בחצי פקדון לכאורה בחנם.
-------------------------------------------------