חגיגה דף יח: א
"כל הטעון ביאת מים מדברי סופרים" - דהיינו כל דבר שחכמים גזרו עליו להיות שני,
מה דין דבר הנוגע בו?
לקדשים | לתרומה | למעשר | לחולין | |
לחכמים | מטמאו להיות שלישי שיפסול רביעי |
פוסל את השלישי ותו לא |
פוסל את השלישי ותו לא | אפי' לא פוסל שלישי |
לר' מאיר | אפי' לא פוסל שלישי |
מה החילוק בין נגיעה לאכילה במעשר וחולין לענין נטילת ידים?
במעשר | בחולין | ||
בנגיעה | לא צריך [1] | לא צריך | |
באכילה | בלחם [2] | צריך | צריך |
בפירות | לחכמים: צריך לר' מאיר: לא צריך |
לא צריך |
-------------------------------------------------
[1] כתבו התוס' (בד"ה כאן) שסברא זו היא רק למסקנא, אולם בהו"א סברה הגמ' אליבא דחכמים שצריך נטילה גם לנגיעת מעשר.
[2] ומה שצריך נטילה בלחם הוא מטעמים אחרים, כדי שיאכל בידים נקיות, או משום סרך תרומה, כדי שיהיו רגילים בנטילה זו, ועי"ז כשיבואו הכהנים לאכול תרומה יזכרו שצריכים ליטול ידיהם.
-------------------------------------------------