חולין דף סב. א
עוף הבא בסימן אחד מה דינו?
למי שמכיר פרס ועזניה | למי שאינו מכיר לפרס ועזניה | |
לרב נחמן | נאכל | אינו נאכל |
לאמימר [1] | נאכל - והוא דלא דריס | נאכל - והוא דלא דריס |
עוף הבא בסימן אחד לאמימר, מה דינו? [תוד"ה והוא].
כשסימן הטהרה הוא שאינו דורס | כשסימן הטהרה הוא סימן אחר מדריסה | |
לרש"י [2] | נאכל | נאכל |
לתוס' [3] | נאכל | אינו נאכל |
באיזה סנונית נחלקו ר' אליעזר וחכמים, וכמי ההלכה?
בכריסה לבנה | בכריסה ירוקה | כמי ההלכה? | |
ללישנא קמא בשם אמימר |
לכו"ע מותרת | לרבנן: מותרת לר' אליעזר: אסורה |
כר' אליעזר [4] |
למר זוטרא בשם אמימר |
לרבנן: מותרת לר' אליעזר: אסורה |
לכו"ע אסורה | כרבנן [5] |
[1] הנה אמימר חלק על רב נחמן, וס"ל דכיון שפרס ועזניה אינם נמצאים במקום ישוב, אין צריך לחשוש להם, וגם באינו מכירם ומוצא עוף בסימן טהרה אחד יכול לאוכלו, אמנם בעינן שלא יהא דורס, (וע' בטבלא הבאה).
[2] רש"י מפרש (בד"ה הני מילי), כשמוצאים בו אחד מארבעת הסימנים - איזה שלא יהיה - מחזיקינן ליה בטהרה כל כמה שלא נראה שהוא דורס. אכן אם נראה שהוא דורס - הוא טמא.
[3] תוס' מפרשים שכוונת אמימר שהסימן האחד שהוא טהור בו - שאינו דורס, אבל אם יש בו סימן טהרה אחר בין דורס ובין לא - הוא טמא, דאם הוא דורס - ודאי הוא טמא, ואם אינו דורס הרי שיש לו ב' סימני טהרה, ויש להסתפק בו במין עורב.
[4] והביא רש"י (בד"ה מר זוטרא) דללשון זו לית ליה לרב יהודה דלעיל שאמר שסנונית שנחלקו בה ר"א ורבנן כשרה לטהרת מצורע, דללשון זו בסנונית שנחלקו בה היא הסנונית שכריסה ירוקה, ובסנונית זו פסקה לשון זו הלכה כר"א שהוא עוף טומא, ולטהרת מצורע בעינן דוקא עוף טהור.
[5] והעולה לב' הלשונות לענין הלכה, שסנונית שכריסה ירוקה אסורה, ובכריסה לבנה מותרת.