חולין דף קלה. א

מה הוא השיעור שמתחייב בראשית הגז?

מה הוא מספר הרחלות מה שיעור הגיזה מכל רחל
לבית שמאי שתי רחלות ר' דוסא ב"ה מכל אחת מהחמש משקל מנה ופרס צמר
לבית הלל חמש רחלות לחכמים שכל אחת מהחמש גיזתה "כל שהן"

ישראל הקונה צמר מישראל חברו כשהוא מחובר על מנת לגוזזו מי חייב בראשית הגז?

הלוקח המוכר
שייר המוכר חלק מהגיזה לעצמו פטור חייב - גם עבור החלק של הלוקח
מכר את כל הגיזה חייב פטור

הקדיש בהמה חוץ מגיזותיה ומהכחש שנעשה לה מחמת גיזתה, מה הדין בראשית הגז?
[תוד"ה במקדיש].

קדשי מזבח - פשטה קדושה בכולה [1] קדשי בדק הבית [2]
לר' מני בר פטיש פטור פטור - מדכתיב "צאנך"
לרבא פטור חייב [3]

בהמת השותפים האם חייבת בראשית הגז?

בשותפות חברו בשותפות עכו"ם
לתנא קמא חייבת פטורה - מדכתיב "צאנך"
לר' אלעאי פטורה - מדכתיב "צאנך" פטורה - לל"ק: מדכתיב "ראשית דגנך [4]"
לאיבע"א: מדכתיב "צאנך" [5]

חולין דף קלה: א

מה ס"ל לתנא קמא ור' אילעאי בשותפות עכו"ם בתרומה, האם הישראל חייב בחלקו?

אליבא דתנא קמא אליבא דר' אילאי
ללישנא קמא פטור פטור
לאיבעית אימא חייב [6] פטור
-------------------------------------------------

[1] כלומר, לא מועיל לו להקדיש חוץ מהכחש של הבהמה מחמת הגיזה, דהרי פושטת הקדושה בכולה, ולכן אסור לו לגזוז את הצמר.

[2] דלא חלה הקדושה על גיזותיה והכחש, כיון שלא הקדישם.

[3] דרבא בעי בסמוך "צאנך" למאי אתא, וא"כ מבואר שלא דורש כר' מני בר פטיש "צאנך" לענין זה - וממילא בכה"ג באמת יהיה חייב בראשית הגז.

[4] דהיינו מרישא דקרא שמדבר לענין תרומה "דגנך" ולא שותפות עכו"ם. ורבנן לא יכולים ללמוד משם, משום שמזה שלא עירבה התורה את שני הדינים יחד ולכתוב לשניהם "ראשית" אחת, ש"מ שדינהם חלוקים. ואבעית אימא, דרבנן מחייבים שותפות עכו"ם בתרומה, דהיינו שצריך הישראל לתת מחלקו תרומה.

[5] דמשמע ולא של שותפות לא של ישראל ולא של עכו"ם - כי צריך שיהיה הצאן מיוחד לו, [אמר רבא אף דס"ל מ"צאנך" למעט שותפות אפי' דישראל משום שכתוב בלשון יחיד, וא"כ הו"א דה"ה ימעט מ"דגנך" שותפות ישראל, מודה ר' איעלאי שחייב משום "תרומתכם" - לשון רבים]. ורבנן סוברים שרק שותפות העכו"ם יש לפטור משום שהוא לאו בר חיובא, אבל ישראל שבר חיובא הוא אינו פוטר.

[6] וכן ס"ל לרבי ורשב"ג - שטבל שיש בו שותפות עכו"ם חייב בתרומה. אלא שרבי פוטר משום דס"ל דאין ברירה וכל הזמן מעורב טבל וחולין ביחד אפי' שחלקו, ולרשב"ג יש ברירה ולכן אם חלקו חייבים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף