CHULIN 31-43 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH AVAL TERUMAH B'NEGIAH NAMI ASUR

תוספות ד"ה אבל תרומה בנגיעה נמי אסור

(SUMMARY: Tosfos explains the statement in spite of the fact that there is no Revi'i be'Tum'ah.)

אע"ג דאין עושה רביעי

(a)

Implied Question: Even though it does not make a Revi'i ...

ה"א דאסור ליגע, דגזרינן שלא יבא לאכול.

(b)

Answer: ... we would nevertheless have thought that one is forbidden to touch it, in case one comes to eat it.

2)

TOSFOS DH HA'OCHEL SHELISHI SHEL CHULIN SHE'NA'ASU AL TAHARAS HA'KODESH TAHOR LE'ECHOL BA'KODESH

תוספות ד"ה האוכל שלישי של חולין שנעשו על טהרת הקדש טהור לאכול בקדש

(SUMMARY: Tosfos discusses in what regard it is considered a Shelishi, and how Rebbi Yitzchak does not argue with both Rebbi Yehoshua and Rebbi Eliezer.)

כמו שאינו עושה רביעי.

(a)

Clarification: Just as it does not make a Revi'i.

והא דנקט 'אוכל' ולא נקט 'מגע' - שאינו עושה רביעי אם נגע בקדש ...

(b)

Implied Question: And the reason that he mentions 'Someone who eats' and not 'Someone who touches' (that he does not render Kodesh that he touches a Revi'i ...

רבותא נקט דהאוכל חמור ממגע ...

(c)

Answer: ... is because, since eating is more stringent than touching, it is a bigger Chidush ...

דהא אוכל את שלישי הוי שני לקדש.

(d)

Source: ... as we see in the case of someone who eats a Shelishi, who becomes a Sheini regarding Kodesh.

וא"ת, לענין מאי הוי שלישי, כיון דאוכלו הוי טהור אפילו לאכול בקדש, וגם אם נגע בקדש אינו עושה רביעי?

(e)

Question: In what regard is it considered a Shelishi, seeing as a. someone who eats it is Tahor even with regard to eating Kodesh, and b. if it touches Kodesh it does not render it a Revi'i?

ונראה דנ"מ לכי הא [דתנן] (דתניא) בפרק קמא דטהרות 'השרץ מטמא שלשה ופוסל אחד בקדש; באיזה קדש אמרו בקדש מקודש, כמו חלות תודה ורקיקי נזיר שנשחט עליהן הזבח, והמנחות שקדשו בכלי ...

(f)

Answer (Part 1): They are considered a Revi'i with regard to the Mishnah in the first Perek of Taharos 'A Sheretz is Metamei three and renders Pasul one regarding Kodesh. This refers to Kodesh Mekudash, such as the Loaves of a Todah or the Wafers of a Nazir on which the Korban Shelamim has been Shechted, or to Menachos that have been sanctified in a K'li Shareis ...

אבל חלות תודה ורקיקי נזיר שלא נשחט עליהם הזבח, ומנחות שלא קדשו בכלי אינן לא כקדש ולא כחולין, אלא הרי הן כתרומה, והשרץ מטמא בהן שנים, ופוסל אחד.

(g)

Answer (Part 2): ... but the Loaves of a Todah or the Wafers of a Nazir on which the Korban Shelamim has not been Shechted, or the Menachos that have not been sanctified in a K'li Shareis, are neither like Kodesh not are they like Chulin, but like Terumah, which the Sheretz is Metamei two and renders Pasul one.

והשתא לענין זה יש בהן שלישי, דשוב אין שוחטין עליהם הזבח, ואין מקדשין המנחות בכלי, דתו לא חזו לקדושת הגוף.

(h)

Conclusion: ... And it is in this regard that they are considered a Shelishi, in that one can no longer Shecht the Shelamim on them nor will they render Kodesh the Menachos in a K'li Shareis, since they are no longer subject to Kedushas ha'Guf,

וא"ת, רבי יצחק כמאן, לא כר"א ולא כרבי יהושע ...

(i)

Question (Part 1): Rebbi Yitzchak (the author of the current ruling) it seems, hold neither like Rebbi Eliezer nor like Rebbi Yehoshua ...

דלרבה בר בר חנה לרבי יהושע אין בהן שלישי כלל, ולעולא הא דקאמר רבי יהושע 'שלישי שני לקדש' היינו אף לחולין שנעשו על טהרת הקדש.

(j)

Question (Part 2): ... since, according to Rabah bar bar Chanah, Rebbi Yehoshua holds that Shelishi shel Chulin she'Na'asu al Taharas ha'Kodesh is not subject to Shelishi at all, whereas according to Ula, when he says 'Shelishi Sheini le'Kodesh', he is referring even to Chulin she'Na'asu al Taharas ha'Kodesh' ...

אי כר"א, הא אמר שלישי, שלישי?

(k)

Question (Part 3): ... whereas according to Rebbi Eliezer, someone who eats a Shelishi becomes a Shelishi?

ונ"ל, דקסבר רבי יצחק דר"א ורבי יהושע לא איירו אלא בשלישי של חולין שנעשו על טהרת תרומה, שטהרתה טומאה היא אצל הקדש; אבל אוכל שלישי של חולין שנעשו על טהרת הקדש טהור לאכול בקדש.

(l)

Answer: Rebbi Yitzchak maintains that Rebbi Eliezer and Rebbi Yehoshua are speaking specifically about Shelishi shel Chulin she'Na'asu al Taharas Terumah, whose Taharah is Tamei as regards Kodesh. But someone who eats Shelishi shel Chulin she'Na'asu al Taharas Kodesh is Tahor to eat Kodesh.

וא"ת, תקשה מתניתין דטהרות לרבי יצחק דקתני 'שלישי שבתרומה פוסל', ופירשתי לעיל דאיירי בנעשה על טהרת הקדש?

(m)

Question: The Mishnah in Taharos (Perek 2, Mishnah 4) which states "Shelishi she'bi'Terumah, Posel', and which Tosfos explained on the previous Daf (DH 've'ha'Shelishi') is referring to ' ... Na'aseh al Taharas ha'Kodesh', poses a Kashya on Rebbi Yitzchak.

וי"ל, דמסקינן 'תנאי היא'.

(n)

Answer: The Gemara concludes (on Amud 'Beis') that 'Chulin she'Na'asu al Taharas ha'Kodesh is a Machlokes Tana'aim.

3)

TOSFOS DH EIN L'CHA DAVAR ETC. ELA KODESH MEKUDASH BILVAD

תוספות ד"ה אין לך דבר כו' אלא קדש מקודש בלבד

(SUMMARY: Tosfos queries Rashi, who holds that a Revi'i ba'Kodesh is de'Rabbanan, and proves that it is d'Oraysa. They also resolve Rashi's Kashya in Pesachim, regarding how it is possible to find a Revi'i ba'Kodesh according to certain opinions.)

מה שפירש בקונטרס דרביעי בקדש מעלה דרבנן היא, מדקתני לה בה' מעלות אחרונות, ב'חומר בקדש' - דאמר התם דלית להו דררא דטומאה דאורייתא ...

(a)

Refuted Explanation: What Rashi explains - that Revi'i ba'Kodesh is merely a Ma'alah de'Rabbanan, since the Tana mentions it among the last five Ma'alos in Perek Chomer ba'Kodesh, and the Gemara says there that these five have no connection with Tum'ah d'Oraysa ...

אין נראה, דהא חשיב נמי בה' מעלות אחרונות 'כלי מצטרף מה שבתוכו לקדש', וצירוף הוי דאורייתא, לרבי חנן דספ"ק דפסחים (דף יט.)?

(b)

Refutation (Part 1): ... is not correct, seeing as it also lists in those last five Ma'alos that a K'li combines whatever it contains (Metzaref) concerning Kodesh, and 'Tziruf' is d'Oraysa, according to Rebbi Chanina at the end of the first Perek of Pesachim (Daf 19a).

ואפילו רבי חייא בר אבא, דפליג עליה התם, ואמר 'צירוף דרבנן הוא', הא איהו מוקי לה כר"ע, ור"ע ס"ל שלישי בחולין דאורייתא, וא"כ רביעי בקדש נמי דאורייתא, דקרי כאן 'והבשר אשר יגע בכל טמא לא יאכל',מאי לאו דנגע בשלישי?

(c)

Refutation (Part 2): And even Rebbi Chiya bar Aba, who disagrees with Rebbi Yochanan there and holds that Tziruf is de'Rabbanan, establishes the Mishnah there like Rebbi Akiva, who holds that a Shelishi be'Chulin is d'Oraysa, in which case, a Revi'i ba'Kodesh is d'Oraysa as well, since we will apply here the Pasuk "And the Basar which touches any Tamei cannot be eaten!"; Is this not speaking where it touched a Shelishi?

והא דקרי לרביעי בקדש בפרק כל שעה (דף כד.) מעלה בעלמא ...

(d)

Implied Question: And the reason that the Gemara in 'Kol Sha'ah' (Daf 24a) refers to a Revi'i as a mere Ma'alah ...

לאו משום דהוי מדרבנן, דהא 'הביא כפרתו אוכל בקדשים' קרי ליה נמי התם מעלה, אע"ג דהוי דאורייתא, כדדרשינן בהערל (יבמות עד:).

(e)

Answer: ... is not because it is mi'de'Rabbanan, bearing in mind that it also refers to 'Heivi Kaparaso, Ochel be'Kodshim' as a Ma'alah, even though it is d'Oraysa, as the Gemara Darshens in 'ha'Areil' (Yevamos 74b) ...

וקאמר נמי התם ד"והבשר", 'לרבות עצים ולבונה' הוי מעלה, ולקמן (דף לו.) מוכיח מיניה דחיבת הקדש דמכשרת דאורייתא.

(f)

Precedence: ... in the same way as it refers to "ve'ha'Basar", 'Lerabos Eitzim u'Levonah' as a Ma'alah even though the Gemara later (Daf 36a) proves from there that Chibas ha'Kodesh is Machshir mi'd'Oraysa.

והא דאמר בפ' בית שמאי (זבחים דף מו:) גבי "והבשר", 'לרבות עצים ולבונה, לפסולא בעלמא' ...

(g)

Implied Question: And when the Gemara says in Perek Beis Shamai (Zevachim 46b) regarding "ve'ha'Basar", 'Lerabos Eitzim u'Levonah' - 'li'Pesula be'Alma' (a mere P'sul) ...

לאו פסולא בעלמא דרבנן, אלא למימר דלאו למלקות ד"לא יאכל" מרבה ליה, אלא ליפסל מהקרבה קאמר, דמקבל טומאה, ולעולם פסולה דאורייתא.

(h)

Answer: ... it does not mean 'P'sula be'Alma de'Rabanan', but that it is not included with regard to the Malkos of "Lo Yochal", only to render it Pasul to be brought on the Mizbe'ach.

והא דאמר בפרק חומר בקדש (חגיגה דף כא:) ד'ה' אחרונות לית להו דררא דטומאה דאורייתא' ...

(i)

Question: And when the Gemara says in Perek Chomer ba'Kodesh (Chagigah 21b) that 'the last five items in the list have no connection with Tum'ah d'Oraysa' ...

ר"ח ל"ג 'דאורייתא'.

(j)

Answer #1: ... Rabeinu Tam does not have the word 'd'Oraysa' in his text.

ואפילו גרסינן 'דאורייתא', ה"פ - דכה"ג בחולין ליכא דררא דטומאה דאורייתא, דרחוק הוא מטומאה.

(k)

Answer #2: Though the truth is that even if it is inserted, what the Tana means is that, in a similar case regarding Chulin, there would be no connection with Tum'ah d'Oraysa, seeing as it is so distant from Tum'ah.

ומה שמדקדק בקונט' בפסחים דלא משכח רביעי בקדש מדאורייתא, למ"ד טומאת משקה לטמא אחרים לאו דאורייתא, ואין אוכל מטמא אוכל - דהיאך יכול לבא לידי רביעי, שרץ כלי וכלי אוכל ואוכל משקה הרי אין כאן אלא שלשה?

1.

Rashi's Question: ... and what Rashi asks in Pesachim that one cannot find a Revi'i ba'Kodesh mi'd'Oraysa, according to those who hold that Tum'as Mashkeh to be Metamei others is not min ha'Torah; and that food cannot be Metamei food. Since a Sheretz is Metamei a K'li, a K'li, food, and food, liquids. But that is only a Shelishi?

ואין זה קושיא, דמשכחת ליה שפיר ע"י עצים ולבונה.

2.

Answer (Part 1): ... This is not a Kashya however, since it is possible to find a Revi'i via wood and frankincense.

ואע"ג דר"ל מיבעי ליה לקמן אי מהני חיבת הקדש למימני ביה ראשון ושני ...

3.

Question: And even though Resh Lakish queries whether Chibas ha'Kodesh (the source of Hechsher Tum'ah of Eitzim and Levonah) can make a Sheini and Shelishi ...

ההוא אמורא דאמר בפסחים ד'אין אוכל מטמא אוכל' סבר ד'מונין בו ראשון ושני'; ור"ל סבר ד'אוכל מטמא אוכל'.

4.

Answer: ... the Amora who holds in Pesachim (18b) that 'Ochel is not Metamei Ochel' holds that we do count Rishon and Sheini by it); whereas Resh Lakish (who is unsure about the latter) holds that 'food is Metamei food'.

4)

TOSFOS DH BE'CHULIN SHE'NA'ASU AL TAHARAS TERUMAH V'AMAI HA LAV KODESH MEKUDASH HU

תוספות ד"ה בחולין שנעשו על טהרת תרומה ואמאי הא לאו קדש מקודש הוא

(SUMMARY: Tosfos explains the S'varos of the Maksheh, who holds like Ula, and Rebbi Yitzchak.)

נ"ל, דהאי מקשה סבר דטעמא הוא דהאוכל שלישי שני הוי, משום דכיון דלא נזהר לשומרו מליטמא וליגע בשני, איכא לספוקי נמי דלמא נגע בראשון ...

(a)

Explanation of Sugya (Part 1): It seems that the current questioner) maintains that someone who eats a Shelishi becomes a Sheini because since he was not careful to guard it against Tum'ah and touching a Sheini, one must be concerned that he may also allow it to touch a Rishon ...

וסבר כעולא, דבנעשו על טהרת הקדש נמי שלישי שני מהאי טעמא ...

(b)

Explanation of Sugya (Part 2): ... and he holds like Ula, that Shelishi she'Na'asu al Taharas ha'Kodesh also becomes a Sheini for the same reason.

ולית ליה דטהרתה של תרומה טומאה היא אצל קדש, אלא שמירת תרומה חשיבא לשמירה אצל קדש.

(c)

Explanation of Sugya (Part 3): Nor does he hold that the Taharah of Terumah is considered Tum'ah with regard to Kodesh, but that Shemiras Terumah is considered a good Shemirah even as regards Kodesh too.

ורבי יצחק משני דוקא בשלישי הנעשה על טהרת תרומה הוי אוכלו שני, דטהרתה טומאה היא אצל הקדש; אבל שלישי הנעשה על טהרת הקדש הוי אוכלו טהור לאכול בקדש, כמו שאינו עושה רביעי.

(d)

Explanation of Sugya (Part 4): To which Rebbi Yitzchak replies that Davka regarding 'Shelishi she'Na'asu al Taharas Terumah does the person who eats it become a Sheini, because the Taharah of Terumah is considered Tum'ah with regard to Kodesh, but someone who eats a Shelishi al Taharas ha'Kodesh is Tahor to eat Kodesh, just as it does not make a Revi'i ...

ולדידיה תרומה טהורה נמי מטמאה קדש. ולהכי קאמר 'מנא תימרא?' - דממאי ד'שלישי שני' אין להוכיח לפי סברת המקשה.

(e)

Explanation of Sugya (Part 5): ... and according to him, even Terumah Tehorah renders Kodesh Tamei. Hence the Gemara asks from where he knows that, seeing as, according to the reasoning of the questioner, one has no proof for that from the fact that someone who eats a Shelishi becomes a Sheini.

ומייתי מ'בגדי אוכלי תרומה מדרס לאוכלי קדש'.

(f)

Explanation of Sugya (Part 6): So he brings a proof from the Mishnah in Chagigah - that the clothes of those who eat Terumah are considered Medras regarding those who eat Kodesh ...

ואין נראה לו לחלק בין מדרסות לפירי.

(g)

Explanation of Sugya (Part 7): ... and he does not draw a distinction between things that are subject to Medras and fruit (which is not).

ורבא משני דיש לחלק, ולא חיישינן בפירי שמא נגע במדרס, נ"ל.

(h)

Explanation of Sugya (Part 8): Rava on the other hand, answers that one does draw such a distinction, and we are not concerned that perhaps the fruit touched the Medras. 'So it seems to me'.

35b----------------------------------------35b

5)

TOSFOS DH SHEMA TEISHEV ALEIHEN ISHTO NIDAH

תוספות ד"ה שמא תשב עליהן אשתו נדה

(SUMMARY: Tosfos proves from various sources that an Am ha'Aretz is not Metamei be'Medras or be'Heset.)

א'בגדי עם הארץ מדרס לפרושין' צריך נמי האי טעמא, דע"ה אינו עושה מדרס, ולא מטמא בהיסט ...

(a)

Explanation: We also need this reason to explain why 'Bigdei Am ha'Aretz Medras li'Perushin', seeing as the Am ha'Aretz himself is neither Metamei via Medras nor via Heset ...

כדתנן בהדיא במסכת טהרות בפ"ז (משנה ו) 'הגנבים שנכנסו לבית, אינו טמא אלא מקום רגלי הגנבים; ומה הם מטמאים, אוכלין ומשקין וכלי חרס פתוחים; אבל לא המשכבות והמושבות וכלי חרס המוקפין צמיד פתיל ...

(b)

Source #1 (Part 1): ... like learned in Maseches Taharos (Perek 7, Mishnah 6) 'ha'Ganavim she'Nichnesu la'Bayis, Eino Tamei Ela Makom Raglei ha'Ganavim; u'Mah heim Metam'im, Ochlin u'Mashkin u'Chelei Cheres Pesuchim; Aval Lo ha'Mishkavos ve'ha'Moshavos u'Chelei Cheres ha'Mukafin Tzamid Pasil ... .

ואם יש עמהן עובד כוכבים או אשה, הכל טמא'.

(c)

Source #1 (Part 2): ... ve'Im Yesh Imahen Oveid-Kochavim O Ishah, ha'Kol Tamei'.

משמע בהדיא דע"ה אינו עושה משכב ומושב, ואינו מטמא בהיסט.

(d)

Conclusion: This clearly implies that an Am-ha'Aretz neither renders Tamei Mishkav and Moshav, nor is he Metamei be'Heset.

ובהניזקין (דף סא:) נמי פריך גבי מוקף צמיד 'וליחוש שמא תסיטנו אשתו נדה?' משמע דהוא עצמו אין מטמא בהיסט.

(e)

Source #2: In 'ha'Nizakin' too, the Gemara asks with regard to 'Mukaf Tzamid ... ' why we are not afraid that perhaps his wife moved it whist she was a Nidah, implying that he himself is not Metamei visa Heset.

וצריך ליתן טעם דמ"ש דלענין צינורא שלו עשאוהו כזב, שמעיינותיו טמאים, כדמשמע בפ' בנות כותים (נדה דף לג:) ובפ' חומר בקדש (חגיגה דף כג.); ולענין מדרס והיסט לא עשאוהו כזב?

(f)

Question: We need to find a reason to explain why the Chachamim gave his 'Tzinor' (spit etc.) the Din of a Zav, in that his 'fountains' are Metamei, as is implied in Perek B'nos Kutim (Nidah 33b) and in Perek Chomer ba'Kodesh (Chagigah, 23a); yet with regard to his Medras and his Heset, they did not give him the Din of a Zav?

ונראה דטעמא משום דאין גוזרין גזירות על הציבור אלא א"כ רוב הציבור יכולין לעמוד בהם; ובצינורא שלו אפשר ליזהר, אבל חומרא יתירה כגון משכב ומושב והיסט לא רצו חכמים להחמיר.

(g)

Answer: It seems that it is because the Chachamim only issue decrees which the community are able to abide by. Consequently, whereas it is possible to guard oneself against his 'Tzinor', Mishkov, Moshav and Heset are excessive Chumros which the Chachamim did not want to be overly strict.

ובפרק בנות כותים (נדה דף לג:) יש להאריך יותר ולא כאן.

(h)

Comment: Perek B'nos Kutim (Nidah 33a) is a more appropriate location to discuss this matter than here.

6)

TOSFOS DH V'IM AMAR HIFRASHTI L'TOCHAH REVI'IS KODESH NE'EMAN

תוספות ד"ה ואם אמר הפרשתי לתוכה רביעית קדש נאמן

(SUMMARY: Tosfos explains how the Kohen is allowed to eat from the mixture, seeing as it contains Hekdesh.)

וא"ת, היאך יאכל כהן את התרומה, כיון דקדש מעורב בה?

(a)

Question: How is the Kohen permitted to eat the Terumah, seeing as Hekdesh is mixed together with it?

וי"ל, דע"י ברירה שיאמר 'רביעית שאני עתיד להפריש יהא קדש'.

(b)

Answer: By means of 'B'reirah', where he declares that the Revi'is that he is about to separate from it will be Kodesh (and the rest, Terumah).

7)

TOSFOS DH TETAMEI TERUMAH L'KODESH

תוספות ד"ה תטמא תרומה לקדש

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot simply believe the Am ha'Aretz regarding Terumah as well.)

וא"ת, שאני הכא, ששמרה על טהרת קדש, וממ"נ כיון דמהמנית ליה א'קדש, מהימן נמי א'תרומה?

(a)

Question: But it is different here, seeing as he guarded it 'al Taharas Kodesh'. So 'Mah Nafshach', since as he is believed with regard to Kodesh, he is also believed with regard to Terumah?

וי"ל, דס"ד כיון דתרומת חבר נמי מטמא קודש - משום דטהרתה טומאה אצל הקדש, לא שייך הכא להימניה לעם הארץ, משום שלא יהא בונה במה לעצמו.

(b)

Answer #1: We would have thought that, since the Terumah of a Chaver is also Metamei Kodesh - 'seeing as the Taharah of Terumah is Tamei with regard to Kodesh', it is not possible to believe the Am ha'Aretz, so that he should not go and build a Bamah for himself' (do his own thing).

אי נמי, פריך דה"ל למיחש שמא נתן קדש בחבית אחר שנתן בה תרומה.

(c)

Answer #2: Alternatively, the Gemara is asking that we ought to suspect that he may have placed Kodesh in the barrel after the Terumah.

8)

TOSFOS DH SHECHITAH MACHSHERES V'LO DAM

תוספות ד"ה שחיטה מכשרת ולא דם

(SUMMARY: Tosfos explains why this is so.)

וטעמא משום דמתרת בשר באכילה. וכן פירש בקונטרס.

(a)

Clarification: This is because it renders the meat permitted to eat. And this is also how Rashi explains it.

9)

TOSFOS DH DAM HA'MEIS EINO MACHSHIR

תוספות ד"ה דם המת אינו מכשיר

(SUMMARY: Tosfos proves that the Sugya is talking about Dam Adam, and not Dam Beheimah - like Rashi explains.)

פירש בקונטרס בהמה שמתה מאליה; ובסמוך נמי גבי 'דם מגפתו אינו מכשיר', פירש כמו כן דם מכת בהמה.

(a)

Explanation #1: Rashi explains this to mean an animal that died naturally. A little later in the Sugya too, regarding 'the blood of a wound that is not Machshir', he explains likewise with regard to the blood of the wound of an animal.

וקשיא לר"ת, דא"כ הל"ל 'דם מתה', 'דם מגפתה'?

(b)

Question #1: In that case, Rabeinu Tam asks, the Tana ought to have said 'Dam Meisah', 'Dam Megeftah' (in the feminine)?

ועוד דגבי אדם תנן לה במסכת מכשירין (פ"ו משנה ו) ...

(c)

Question #2 (Part 1): Moreover, the Mishnah in Machshirin (Perek 6, Mishnah 6) learns it in connection with Adam ...

והכי איתא התם 'אלו מטמאין ומכשירין - זובו ורוקו שכבת זרעו ומימי רגליו ורביעית דם מן המת ודם הנדה ... . רבי שמעון אומר, דם המת אינו מכשיר'?

(d)

Question #2 (Part 2): ... as it states there 'These are the things that are Metamei and Machshir: his Zivus, his seed, his urine, a Reve'is of blood from a Meis and the blood of a Nidah'.

ועוד, דדם מגפתה של בהמה, אפילו רבנן מודו דלא מכשיר ...

(e)

Question #3: Furthermore, even the Rabbanan agree that the blood from an animal's wound is not Machshir ...

דאמר בפרק חבית (שבת דף קמג:) 'לא, אם טמא חלב אשה שלא לרצון, שכן דם מגפתה טמא, יטמא חלב בהמה שלא לרצון, שדם מגפתה טהור?'

(f)

Source (Part 1): ... because the Gemara says in Perek Chavis (Shabbos 143b) 'Not at all; If the milk of a woman is Tamei against her will, that is because blood from her wound is Tamei. Will the milk of an animal also be Tamei against the owner's will, seeing as the blood of its wound is Tahor?' ...

ומסתמא כרבנן אתי, דלא מסתבר לאוקומי כרבי שמעון ולא כרבנן?

(g)

Source (Part 2): ... and presumably, this goes according to the Rabbanan, as it would be illogical to establish it like Rebbi Shimon and not the Rabbanan?

ועוד, דאי שייך 'דם חללים' בבהמה, מאי שנא גבי אדם דאמרי' 'מה לי קטלה כולה מה לי קטלה פלגא, דדם מגפתו מכשיר'; ומאי שנא גבי בהמה דלא אמרינן?

(h)

Question #4: Fourthly, if 'Dam Chalalim' applied to an animal, why do we say by Adam 'What difference does it make whether it is completely dead or only partially (wounded)', and not by an animal?

ועוד, דאמרינן בסמוך 'רבי חייא סבר דאינה לשחיטה אלא לבסוף, והא דם מכה היא ולא מכשר!' - והתם כרבנן, דהא מכשר דם שחיטה.

(i)

Question #5 (Part 1): And finally, the Gemara will say shortly that Rebbi Chiya holds 'Einah li'Shechitah Ela li'be'Sof', and this is Dam Makah, which is not Machshir!' And that goes according to the Rabbanan, according to whom the blood of Shechitah is Machshir.

ובפרק העור והרוטב (לקמן קכא.) אמר 'שונין ישראל בטמאה ועובד כוכבים בטהורה צריכי מחשבה (בה), והכשר ממקום אחר'.

(j)

Question #5 (Part 2): And in Perek ha'Or ve'ha'Rotev (121.) the Gemara states 'We have learned that a Yisrael who slaughters a Tamei animal and a Nochri who slaughters a Tahor one require Machshavah, and a Hechsher from another source'.

ואמאי לא מכשר מטעם דם חללים?

(k)

Question #5 (Part 3): Why is it not Tamei because of 'Dam Chalalim?'

מיהו פירש בקונטרס שם דלא מקרי דם חלל אלא על ידי גיסטרא ומצואר, כדקאמר בסוטה 'לתת אותה על חללי צוארי רשעים'.

(l)

Answer: Rashi however, explains there that it is only called the blood of a Chalal if it comes through being torn apart via the neck - as the Gemara states in Sotah 'To place it on the slain necks of Resha'im'.

ואין נראה, דהא צד בית השחיטה הוא דאיקרי צואר כדמשמע בפ"ק (לעיל דף יט:)?

(m)

Refutation: But this is not correct, since the area of the Beis ha'Shechitah is called 'the neck, as is implied in the first Perek (19b).

לכך נראה לר"ת דכולה שמעתתא איירי באדם, דשייך ביה 'דם חללים', ולא בבהמה.

(n)

Explanation #2: Rabeinu Tam therefore explains that the entire Sugya is talking about Adam, in connection with whom 'Dam Chalalim' is applicable, and not with Beheimah.

10)

TOSFOS DH LASHM'INAN DAM HA'SHECHITAH V'KOL SHEKEIN DAM HA'MEIS

תוספות ד"ה לשמעינן דם השחיטה וכ"ש דם המת

(SUMMARY: Tosfos explains the Kol She'Kein, even though initially, the two seem to be unconnected.)

וא"ת, ומאי כ"ש, דמה ענין זה אצל זה, הא מתרי קראי נפקי לרבנן דם המת מ"דם חללים ישתה", ודם שחיטה מ"תשפכנו כמים"?

(a)

Question #1: Why is this a 'Kol she'Kein'? Seeing as the Rabbanan learn the latter from "Dam Chalalim" and the former, from "Tishp'chenu ka'Mayim", what has one got to do with the other?

וכן קשה בסמוך גבי דם מגפתו?

(b)

Question #2: And the same Kashya will apply a little later with regard to 'Dam Magefto'?

וי"ל, דס"ד דאפילו לרבנן אי לאו דנפקא לן דם שחיטה מ"תשפכנו כמים", הוה אמינא ד'דם חללים' דוקא מכשיר, דהיינו שנהרג ולא מת מאליו, דלא אמרינן 'מה לי קטליה איהו מה לי קטליה מלאך המות!'. דאין לך בו אלא חידושו, דלא מצינו דם מכשיר אלא דם חללים

(c)

Answer (Part 1): Because we would have thought that, even according to the Rabbanan, had we not learned Dam Shechitah from "Tishp'chenu ka'Mayim", we would have thought that specifically Dam Chalalim is Machshir, where the animal was killed and did not die naturally. We would not say 'What difference does it make whether a person killed it or the Mal'ach ha'Ma'ves!' since we cannot go beyond the Chidush that the Torah is teaching us, and we do not find that any blood other than 'Dam Chalalim' is Machshir.

. אבל השתא דדם שחיטה מכשיר, לא הוי חידוש מאי דמכשיר דם חללים, ואמרינן 'מה לי קטלה ... '?

(d)

Answer (Part 2): But now that 'Dam Shechitah' is Machshir, the fact that 'Dam Chalalim is also Machshir is no longer a Chidush, and we can apply the S'vara 'Mah li Katla Kula ... '.

וכן בסמוך.

(e)

Conclusion: And the same answer will apply a little later.

11)

TOSFOS DH LEMISHRI DAMAN D'PESULEI HA'MUKDASHIN

תוספות ד"ה למישרי דמן דפסולי המוקדשין

(SUMMARY: Tosfos first establishes this D'rashah according to Chizkiyah, and not like Rebbi Avahu, then elaborates on the D'rashah.)

ולר' אבהו דאמר בפרק כל שעה (פסחים דף כא:) ד"לא תאכלו?" משמע איסור הנאה, איצטריך למישרי כל דם.

(a)

Clarification (Part 1): According to Rebbi Avahu, who says in Perek Kol Sha'ah (Pesachim 21b) that "Lo Sochlu" incorporates an Isur Hana'ah, we need the Pasuk ("al ha'Aretz Tishp'chenu ... ") to permit all blood be'Hana'ah ...

והכא נקט 'פסולי המוקדשין' משום דחזקיה דפליג עליה ...

(b)

Clarification (Part 2): ... and the Gemara here, which learns from it Pesulei ha'Mukdashin, goes according to Chizkiyah, who argues with Rebbi Avahu ...

ואמר ד"לא תאכלו" לא משמע ליה איסור הנאה;

(c)

Clarification (Part 3): ... and who maintains that "Lo Sochlu" does not incorporate an Isur Hana'ah.

והוה מצי נמי למימר דאצטריך קרא לדם בהמה דלא בעי כסוי ...

(d)

Implied Question: The Gemara could also have said that we need the Pasuk to teach us that the blood of a Beheimah does not require Kisuy ha'Dam ...

כדאמרינן בריש כסוי הדם (לקמן דף פד.).

(e)

Precedent: ... like the Gemara states at the beginning of 'Kisuy ha'Dam' (84b)?

ואומר ר"י, אע"ג דאין היקש למחצה ...

(f)

Answer (Part 1): The Ri explains however, that even though we have a principle 'Ein Hekesh le'Mechtzah' ...

לא מסתבר ליה לר' שמעון למדרש מ"תשפכנו כמים" אלא לענין שפיכה. דלא בעי קבורה ולא כסוי ...

(g)

Answer (Part 2): ... Rebbi Shimon does not consider it logical to Darshen from "Tishp'chenu ka'Mayim" anything other than something to do with pouring - that it needs neither burial nor covering.

אבל הכשר לא שייך מידי לשפיכה.

(h)

Conclusion: ... whereas Hechsher has nothing to do with pouring.