1)

TOSFOS DH LEHAVI OR SHEL BEIS HA'BOSHES

תוספות ד"ה להביא עור של בית הבושת

(SUMMARY: Tosfos discusses why the Tana does not specifically insert it, and why it does, or doesn't insert other things.)

לקמן בהעור והרוטב (דף קכב.) פירש רש"י הא דלא חשיב ליה בהדיא בהדי אינך בברייתא, משום דבעולה מיירי שהוא זכר.

(a)

Explanation #1: Later on, in Perek ha'Or ve'ha'Rotev (Daf 122a) Rashi explains that the Tana declines to mention it specifically together with the other cases in the Beraisa, because it is talking about an Olah, which is a male.

ומיהו איכא מאן דתני 'זבח' בפרק כל הזבחים שקיבלו (זבחים כח. ושם), ולא קתני 'עולה'?

(b)

Explanation #2: Implied Question: There are some texts however, which read 'Zevach' in Perek Kol ha'Zevachim she'Kiblu (Zevachim 28a & 28b), and not 'Olah' (in which case the Kashya remains)

ויש לומר, דלא חשיב אלא מידי דהוה בכל הקרבנות.

(c)

Answer: The Beraisa only mentions things that apply to all Korbanos.

ועור שתחת האליה, אע"ג דאינה קרבה אלא בכבש ...

(d)

Implied Question: And even though it reckons the skin underneath the fat-tail, even though it is only one of a lamb that is brought on the Mizbe'ach ...

מ"מ איתיה או באכילת אדם או באכילת מזבח.

(e)

Answer: ... nevertheless it is subject to eating, either by a person or by the Mizbe'ach.

וא"ת, אמאי לא קאמר נמי 'להביא עור השליל', דחשיב לקמן במתניתין בהעור והרוטב (דף קכב.) בהדי אלו שעורותיהם כבשרן?

(f)

Question: Why does the Tana not also insert the skin of a Sh'lil (an embryo), which the Mishnah in 'ha'Or ve'ha'Rotev' (Daf 122a) reckons together with those whose skin is like their flesh?

ואומר ר"ת, משום דאין מפגלים בשליל, כדאיתא פרק כל הפסולין (זבחים לה.) 'פיגל בשליל לא נתפגל הזבח, ואף השליל לא נתפגל'.

(g)

Answer: Rabeinu Tam answers that it is because a Sh'lil is not subject to Pigul, as the Gemara states in Perek Kol ha'Pesulin (Zevachim 38a) 'If the Kohen was Mefagel on a Sh'lil, the Korban does not become Pigul, and neither does the Sh'lil.

2)

TOSFOS DH VE'REBBI YOCHANAN AMAR AF BE MASMER

תוספות ד"ה ורבי יוחנן אמר אף במסמר

(SUMMARY: Tosfos explains Rebbi Yochanan's statement and qualifies the statement 'bi'Pelugta'.)

וליכא משום מכלה ממונן של ישראל.

(a)

Clarification (Part 1): And there is no Isur of destroying the money of a Yisrael ...

ו'בפלוגתא' לאו דוקא, דרבי יוחנן דאמר 'אף במסמר', לא כרבי יהודה ולא כרבי נחמיה.

(b)

Clarification (Part 2): ... and when the says 'bi'Pelugta', it is La'av Davka, seeing as Rebbi Yochanan, who says 'also with a nail', holds neither like Rebbi Yehudah nor like Rebbi Nechemyah.

3)

TOSFOS DH NEVEILOS VE'HA SHECHUTAH HI

תוספות ד"ה נבלות והא שחוטה היא

(SUMMARY: Tosfos reconciles this with Rebbi Yehudah, who holds that the Shechitah of a T'reifah bird is indeed a Neveilah.)

וא"ת, והא שמעינן ליה לרבי יהודה דאמר פרק חטאת העוף (זבחים סט: ושם) דשחיטת העוף אינה מטהרת טריפתה מטומאתה, דקאמר "נבלה וטרפה לא יאכל לטמאה בה" - "טרפה" למה נאמרה, להביא טרפה ששחטה, שמטמאה?

(a)

Question #1: Does Rebbi Yehudah not say in Perek Chatas ha'Of (Zevachim) 69b and 70a) that the Shechitah of a bird is not Metaher its T'reifus from its Tum'ah (Neveilah), since the Torah says "Neveilah u'T'reifah Lo Yochal le'Tam'ah bah", and the Torah writes "T'reifah" to include a T'reifah that one Shechted in the Din of Tum'ah?

וכן ריש מסכת טהרות גבי 'י"ג דברים נאמרו בנבלת עוף טהור: שחיטתה ומליקתה מטהרת טרפתה מידי נבלה. רבי יהודה אומר, אינה מטהרת?

(b)

Question #2: Similarly, at the beginning of Maseches Taharos, in connection with the thirteen things that are said in connection with the Neveilah of a Tahor bird, the Tana Kama says that its Shechitah and its Melikah are Metaher its T'reifus from Tum'as Neveilah, Whereas Rebbi Yehudah rules 'Einah Metaheres'?

וי"ל, דמ"מ כיון דלר' נחמיה מטהרת, לא הוה ליה למימר שהיה מאכיל נבילות.

(c)

Answer #1: Nevertheless, seeing as Rebbi Nechemyah is Metaher it, Rebbi Yehudah ought not to have made the statement that he was feeding the people Neveilos.

ועוד, דלא מסיק אדעתיה 'תסתיים דרבי יהודה הוא דבדיק בידא'.

(d)

Answer #2: And besides, we do not yet know the Gemara's conclusion that Rebbi Yehudah is the one who examined with the hand.

4)

TOSFOS DH MAR AMAR SHMUEL BADIK BE'YADA VE'CHEIN RAV

תוספות ד"ה מר אמר שמואל בדיק בידא וכן רב

(SUMMARY: Tosfos reconciles this with the Sugya earlier, which already taught us their opinion in this matter.)

ואף על גב דכבר אמרינן לעיל 'רב ושמואל ולוי דאמרי "מכניס ידו לפנים ובודק" '?

(a)

Implied Question: Even though we already learned earlier that 'Rav, Shumel and Levi all said 'Machnis Yado li'Fenim u'Bodeik'?

מ"מ אשמועינן הכא דמעשה נמי עבד.

(b)

Answer: ... it is informing us here that they also ruled accordingly le'Ma'aseh.

5)

TOSFOS DH VE'HA TANI LEVI T'REIFOS SHE'MANU CHACHAMIM ETC.

תוספות ד"ה והא תני לוי טרפות שמנו חכמים וכו'

(SUMMARY: Tosfos points out that to ask specifically on Rav and Shmuel is not justifiable.)

בחנם מקשה מ'ברייתא א'רב ושמואל ...

(a)

Observation: The Gemara's question from the Beraisa specifically on Rav and Shmuel is 'not justifiable' ...

דא'לוי גופיה הוה מצי למפרך, דאמר לעיל 'מכניס ידו לפנים ובודק'.

(b)

Reason: ... seeing as it could just as well have asked on Levi himself, who said earlier 'Machnis Yado li'Fenim u'Bodeik'?

56b----------------------------------------56b

6)

TOSFOS DH BE'EILU B'NEI ME'AYIM AMRU KURK'VAN BE'LEV U'VE'KAVEID

תוספות ד"ה באלו בני מעיים אמרו בקורקבן בלב ובכבד

(SUMMARY: Tosfos explains why the Tana omits the lungs.)

אבל ריאה לא חשיב, כדאמרינן לקמן (דף נז.) ד'אין ריאה לעוף, לא לינפל ולא ליחמר'.

(a)

Clarification: The Tana does not reckon the lungs, conforming to what we will learn later (on Daf 57a) that a bird does not have lungs as regards either falling or being burned.

ואף על גב דמסיק דחזקיה לגמרי היה אומר דאין לו ריאה, שלא היה בקי בתרנגולים?

(b)

Implied Question: ... because even though Chizkiyah concludes that they do not have lungs at all, that is only because he was not conversant with chickens.

מכל מקום הוא אמת, כדאמר רב חגא 'הואיל ורוב צלעות מגינות עליה'.

(c)

Answer: It is nevertheless true, as Rav Chaga said 'since most of the ribs protect it'.

7)

TOSFOS DH IBA'I L'HU HORU BE'TARPACHAS LE'ISUR U'CHEREBBI BE'ZEFEK LE'HETERA O DILMA HORU BE'TARPACHAS LE'HETERA KE'REEBI BE'ZEFEK AVAL KE'REBBI BE'ZEFEK LO S'VIRA L'HU

תוספות ד"ה איבעיא להו הורו בטרפחת לאיסורא וכרבי בזפק להיתרא או דלמא הורו בטרפחת להיתרא כרבי בזפק אבל כרבי בזפק לא סבירא להו

(SUMMARY: Tosfos cites two versions of the text and discusses them.)

כן גריס רש"י; ופירש - דמספקא ליה אם הורו בטרפחת לאיסורא, כרבי טרפון דסנהדרין (דף לג.) דהאכילה לכלבים.

(a)

Text #1 (Part 1): This is Rashi's text; and he explains that the Safek is whether they ruled le'Isur by Tarpachas (the mouth of the womb), like Rebbi Tarfon in Sanhedrin, Daf 33a) where he fed it to the dogs.

וכן פירש ר"ח. ופסק בטרפחת לחומרא מדמספקינא להאי 'הורו' לחומרא.

(b)

Text #1 (Part 2): Rabeinu Chananel concurs with this explanation, and he rules le'Chumra, due to the Safek that perhaps 'Horu' means le'Chumra.

וזהו תימה, דהתם חשיב ליה טועה בדבר משנה; ור"ט נמי חזר בו?

(c)

Question: The Gemara there (in Sanhedrin) considers Rebbi Tarfon as having erred in a 'D'var Mishnah? Indeed, Rebbi Tarfon himself retracted?

ומיהו, שמא יש לחלק בין בהמה לעוף, דמצי למימר דהכא מיירי בטרפחת של עוף, דמיטריף טפי.

(d)

Answer: It is possible however, to differentiate between an animal and a bird, in that here the Gemara is speaking about the Tarpachas of a bird, which is more likely to be considered T'reifah.

וליכא למיפשט מדתני לוי, דלא חשיב טרפחת בהדי 'יתר עליהן בעוף'?

(e)

Implied Question: And we cannot then resolve the She'eilah from the Beraisa cited by Levi (on the previous Amud), which does not list Tarpachas together with 'the extra T'reifos that pertain to a bird' ...

משום דלא מיירי בפלוגתא, כי היכי דלא חשיב 'ניטלה הנוצה' לר' יהודה.

(f)

Answer: ... because the Tana does not include whatever is a Machlokes in the list, just as he does not include 'a bird whose feathers have been removed' according to Rebbi Yehudah.

ומיהו יש לתמוה - אמאי לא מבעיא לן הכא 'אם הורו בטרפחת ובזפק בתרוייהו להיתרא'?

(g)

Question: Why do they not ask here whether they did not rule leniently both by Tarpachas and by Zefek?

דכי האי גוונא מיבעיא לן פרק כירה (שבת מו.) גבי 'הורה במנורה כר' שמעון בנר'. דאיבעיא להו 'הורה במנורה להיתרא וכרבי שמעון בנר להיתרא, או דלמא הורה במנורה לאיסורא וכרבי שמעון בנר להיתרא'?

(h)

Precedent: In the way that the Gemara asks in Perek Kirah (Shabbos 46a) regarding 'He ruled by a candelabra like Rebbi Shimon by a lamp', where they asked whether he ruled leniently by a candelabra, and leniently like Rebbi Shimon by a lamp; or whether he ruled strictly by a candelabra and leniently by a lamp, like Rebbi Shimon?'

ונראה דגרסינן בספרים הכא 'הורו בטרפחת להיתרא, וכרבי בזפק להיתרא, או דלמא הורו בטרפחת להיתרא כרבי בזפק', אבל כרבי בזפק לא סבירא להו.

(i)

Text #2: It therefore seems that the correct text here is 'Did they rule leniently by Tarpachas, and leniently by Zefek, like Rebbi'; or perhaps they ruled leniently by Tarpachas like Rebbi by Zefek'; they do not however, hold like Rebbi by Zefek.

והשתא ניחא דלא מספקא ליה הכא אם הורו בטרפחת לאיסורא, דמילתא דפשיטא היא דשריא - כדמוכח במסכת סנהדרין (דף לג.), דאפילו ר' טרפון חזר בו, וטועה בדבר משנה חשיב ליה.

(j)

Support: Now it makes good sense as to why they did not have doubts in our Sugya as to whether they ruled strictly by Tarpachas. This is because they took it for granted that it is permitted, as is evident in the above-mentioned Gemara in Sanhedrin (Daf 33a), seeing that Rebbi Tarfon retracted, and that they considered him as having erred in a D'var Mishnah.

והא דלא מיבעיא לן התם אם הורה במנורה להיתרא, כגון שלא הדליקו בה באותה שבת, התיר לטלטלה כר' שמעון דמתיר התם נר שהדליקו בו באותה שבת. אבל כר' שמעון דנר לא סבירא ליה, משום דדחייה בידים ...

(k)

Implied Question: The Gemara in Shabbos did not ask whether he permitted moving a candelabra which was not lit that Shabbos, like Rebbi Shimon permitted moving a lamp which was lit that Shabbos (though he did not hold like Rebbi Shimon by a lamp, which the owner had rejected with his hands) ...

דלא שייך התם לתלות היתר של מנורה בהיתר של נר ...

(l)

Answer (Part 1): ... since it is not possible to connect the Heter of a candelabra to that of a lamp ...

דמנורה שלא הדליקו בה באותה שבת לא שייך לאסור מטעם מוקצה אלא מטעם בנין, כדאמר התם, דאית ליה חידקי, וגזרינן אטו דחוליות. ונר שהדליקו בה באותה שבת משום מוקצה.

(m)

Answer (Part 2): ... because, if a candelabra that was not lit that Shabbos is forbidden, it is not because it is Muktzah, but rather because of Binyan, as the Gemara explains there - that it has parts that are not detachable, and we decree on account of one whose parts are detachable; whereas if a lamp that one lit that Shabbos is forbidden, it is on account of Muktzah ...

אבל הכא, שייך לתלות זה בזה, דכי היכי דרבי לית ליה טרפות בזפק, כך לית להו טרפות בטרפחת.

(n)

Answer (Part 2): ... whereas here, it is possible to link the two; since just as Rebbi does not hold of T'reifus by a Zefek, so too, does he not hold of T'reifus by a Tarpachas.

ומיהו התם פ"ה דמיבעיא לן 'חדא הוראה היא', וה"ק: 'הורה במנורה להיתרא, כדרך שהיה רבי שמעון מתיר נר ישן; או דלמא תרי הוראות הוו: הורה במנורה לאיסורא כדאמר בפירקין. וגזר אטו חוליות; וכרבי שמעון הורה בנר להיתרא. ופירושו מגומגם.

(o)

Rashi's Explanation: Rashi however, explains there that the She'eilah is whether it was one ruling, and what the Gemara means is that he rules by a candelabra leniently, like Rebbi Shimon rules leniently by an old lamp; or whether they were two rulings - He ruled strictly by a candelabra, like he said in our Perek, and he decreed on account of the detachable parts. And leniently by a lamp, like Rebbi Shimon. But his explanation is confusing.

8)

TOSFOS DH AVAL HIPECH BAHEN T'REIFAH

תוספות ד"ה אבל היפך בהם טרפה

(SUMMARY: Tosfos explains why the Tana does not mention this case.)

בכלל נקובי דמתניתין הוא, דטעמא משום דסופו לינקב ולירקב.

(a)

Clarification: This is included in 'Nekuvi' of our Mishnah, since the reason for the ruling is due to the fact that it will eventually become holed and rotten.