CHULIN 31-43 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

UNTIL THE SECOND RAINS FALL (Yerushalmi Sheviis Perek 9 Halachah 5 Daf 26b)

[דף כו עמוד ב] [דף עו עמוד א (עוז והדר)] משנה המלקט עשבים לחים עד שיבש המתוק והמגבב ביבש עד שתרד רביעה שנייה עלי קנים ועלי גפנים עד שישרו מאביהן והמגבב יבש עד שתרד רביעה שנייה

(a)

(Mishnah): One who gathers moist grasses may eat them without Biur until the moisture (of the earth that sweetens the fruits) dries up. One who gathers dry grasses may eat them without Biur until the second rains fall. Cane and vine leaves (gathered when moist) may be eaten without Biur before they fall off from their stems. But if gathered when dry, it's until the second rains fall.

ור''ע אומר בכולן עד שתרד רביעה שנייה

(b)

(R. Akiva): All are until the second rains fall.

כיוצא בו המשכיר בית לחבירו עד הגשמים עד שתרד רביעה שנייה המודר הנייה מחבירו עד הגשמים עד שתרד רביעה שנייה

(c)

Similarly, one who rents a house 'until the rains' has it until the second rains fall. One who vows not to derive benefit from someone 'until the rains' is prohibited until the second rains fall.

עד אימתי נכנסים עניים לפרדיסות עד שתרד רביעה שנייה עד אימתי נהנים ושורפים בקש ובתבן של שביעית עד שתרד רביעה שנייה:

(d)

Until when may the poor enter the orchards (to gather the gifts to the poor or to gather Sheviis produce)? Until the second rains fall. Until when may one use and burn the straw and stubble of Sheviis? Until the second rains fall.

גמרא ר' אבין בשם רבי יוחנן לית כאן עלי קנים אלא עלי גפנים עלי קנים אין להם ביעור

(e)

(Gemara) (R. Avin citing R. Yochanan): The Mishnah's text should not say 'cane leaves'; only vine leaves. Cane leaves don't need Biur.

ותני כן עלי קנים ועלי האוג ועלי חרובים אין להן ביעור מפני שאין מינן כלה

1.

Support (Baraisa): Cane leaves, Og leaves and carob leaves do not require Biur, because they don't disappear (they just dry out).

ר''ז בעי אמר עד הגשם

(f)

Question (R. Zeira): (In the case of renting out a house) what if he said 'until the rain'? (Does he mean until the rains or until one rainfall?)

עד שירד גשם אחד

(g)

Answer: Until one rainfall.

[דף עו עמוד ב (עוז והדר)] תמן תנינן האומר הרי עלי עצים לא יפחות משני גזירין

(h)

Mishnah in Maseches Shekalim: One who says, "I accept to bring wood (plural)'' (as a donation for the altar), he should not bring less than two logs.

אמר רבי יוסי ב''ר בון ר' בא בר ממל בעי אמר הרי עלי עץ מביא גיזר אחד

(i)

Question (R. Yosi b' R. Bun citing R. Ba bar Mamal): One who says, "I accept to bring wood (sing.)'', may he bring only one log?

אמר רבי ליעזר מתני' אמרה כן שזה קרבן בפני עצמו וזה קרבן בפ''ע דתנינן שנים בידן שני גזירי עצים

(j)

(R. Eliezer): The Mishnah (in Maseches Yoma) teaches this - The two Kohanim were carrying two logs (one each). This shows that each is a separate Korban.

תני רבי יוסי אומר כל דבר שהוא תלוי ברביעה עד שתרד רביעה שנייה ושאינה תלוי ברביעה עד שיגיע זמנה של רביעה

(k)

Baraisa (R. Yosi): Any case listed in the Mishnah that depends on the actual rainfall (e.g. gathering dry cane and vine leaves) is until the second rains fall. Any case that doesn't depend on the actual rainfall (e.g. renting a house) is until the time that the second rains usually fall.

תני רשב''ג אומר שבעת ימים שירדו בהן גשמים ולא פסקו יש בהן כדי רביעה [ראשונה ו]שנייה

(l)

Tosefta (Rabban Shimon ben Gamliel): If rains fell for 7 days without stopping, it is considered to be the first and second rains.

תני רבי חנינא בשם רשב''ג ולמה נקרא שמה רביעה שהיא רובעת את הארץ

(m)

Baraisa (R. Chanina citing Rabban Shimon ben Gamliel): Why are the rains referred to as 'Revi'ah'? Because they rest onto top of the ground (and fertilize it).

אמר רבי חנינא מכיון שתסרח מה שבשדה הותר מה שבבית

(n)

(R. Chanina): (Discussing the Mishnah's case of straw and stubble) Once the straw and stubble in the field has rotted (it loses its sanctity of Sheviis and) even that which is in house becomes permitted.

תני ר' הושעיה אפי' לאחר ג' שנים אסור עד שיסרח

(o)

Baraisa (R. Hoshiya): Even after 3 years, it remains prohibited until it rots.

תבן של שביעית אין שורין אותו בטיט שריין בטיט בטל והוא שגבלו תבן של שביעית אין נותנין אותו בכר נתנו בכר בטל והוא שישן עליו

(p)

One may not soak Sheviis stubble in mud (for construction), but if he had already soaked it, it is annulled to the mud (and it loses its sanctity). Sheviis stubble may not be used to fill a pillow, but if it was it is annulled to the pillow and he may sleep on it.

תבן של שביעית מה שיהא אסור משום ספיחים

(q)

Question: Is there a prohibition of Sefichin on Sheviis stubble?

רבי לוי צנבריא שאל לרבי בא בר זבדי ושרי

(r)

R. Levi of Tzanbar asked this question to R. Ba bar Zavdi and he permitted it.

אמר רבי זעירא ואנא דלא סמכית עלי אשתאלת לאילין דבית ברסנא [דף עז עמוד א (עוז והדר)] ואמרין נהגין הוינא כנישין תבן מן ערובת שמיטתא וכד מחסרין מייתי מן שורייא

(s)

(R. Zeira): I didn't rely on R. Bar bar Zavdi and I asked the Chachamim of Beis Karsana, who said, "We were accustomed to collect stubble before Sheviis for the entire year ahead, so that we wouldn't use Sefichin of stubble; and when we ran out, we would gather stubble that grew on walls (for which there was no decree of Sefichin).

אמר רבי ירמיה מתני' אמרה שהוא מותר דתני הצבועין והפטמון לוקחין מורסן מ''מ ואינו חושש

(t)

(R. Yirmiyah): A Baraisa permits it, as it was taught - the painters and those that fatten fowl (for consumption), may buy chicken feed (shells and chaff of produce) from anywhere without concern (that they are Sefichin. Chazal didn't decree on them since they aren't human food.)

סבר רבי ירמיה מימר אפילו מן החשוד

1.

R. Yirmiyah suggested that one may also buy from someone suspected of not observing Sheviis.

א''ל רבי יוסי לא אמרו אלא בשאינו יודע אם חשוד הוא אם אינו חשוד הא דבר ברי שהוא חשוד אסור

(u)

(R. Yosi to R. Yirmiyah): They only allowed it when the seller's status was unknown, but not if he was certainly suspected.

אמר רבי שמאי מתני' אמרה שהוא אסור דתנינן תמן ובשביעית ובכלאי הכרם והקדש אם יש בזרע ובעץ כדי ליתן טעם

(v)

(R. Shammai): The Mishnah in Maseches Terumos (Perek 10 Mishnah 5) teaches that even stubble is prohibited - (If fenugreek, whose seeds and stems have the same taste, fell into a vat of wine) If the fenugreek was of Sheviis, Kila'i HaKerem (mixed seeds in a vineyard) or Hekdesh, if the seed and stem combined are enough to give flavor, the wine is prohibited.

לא נמצא מאבד אוכלי בהמה

(w)

Question: (The Mishnah asked - Until when may one use and burn the straw and stubble of Sheviis? Until the second rains fall.) How is it permitted to burn them - isn't it destroying Sheviis produce?

תפתר באוכלי בהמה לאדם

(x)

Answer: For a human need, it is permitted to benefit from animal food in this way.

אמר רבי מנא תיפתר בקדושת שביעית בביעור ולית את שמע מינה כלום:

(y)

Answer (R. Mana): (This answer is incorrect. Rather) it's when the time of Biur arrived and since they have lost their sanctity, he may benefit from burning them - and there is no proof that one may benefit from animal food for a human need.