1)

THE DEFINITION OF A CHERESH (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 1 Daf 4a)

[דף ד עמוד א] למי נצרכה לרבי יוסי היידן רבי יוסי ההוא דתנינן תמן הקורא את שמע ולא השמיע לאזנו יצא רבי יוסי אומר לא יצא.

(a)

(The Mishnah taught that a Cheresh who can speak but not hear should not separate Terumah, but if he did, it is valid.) This was needed according to R. Yosi, who says (in a Mishnah in Maseches Berachos) that if a person recited the Shema without his ears hearing it, he has not fulfilled his obligation. (In contrast, such a Cheresh separating Terumah is valid even though he didn't hear his recital of the Beracha.)

תמן תנינן הכל כשרין לקרוא את המגילה חוץ מחרש שוטה וקטן

(b)

(Mishnah in Maseches Megillah): All may read the Megillah, except a Cheresh, an insane person and a child.

אמר רב מתנה דרבי יוסי היא

(c)

(Rav Masnah): That Mishnah is according to R. Yosi.

אמר רבי יוסי הוינן סברין מימר מה פליגין רבי יוסי ורבנן בק''ש דכתיב בה שמע הא שאר כל המצות לא

(d)

(R. Yosi {the Amora}): Originally, we thought that R. Yosi and the Chachamim disagree over reciting the Shema, as the pasuk there says, "Hear'', but in all other Mitzvos, there is no such requirement.

מן מה דאמר רב מתנה דרבי יוסי היא הדא אמרה היא ק''ש היא שאר המצות שבתורה

1.

But from the statement of Rav Masnah (above, about the Mishnah in Megillah) that it is according to R. Yosi, this shows that the disagreement between the Chachamim and R. Yosi must apply in all Mitzvos.

מ''ט דרבי יוסי והאזנת למצותיו וגו' שמע לאזניך מה שפיך מדבר

(e)

Question: What is R. Yosi's source for this requirement for all of the Mitzvos? The pasuk states (Shemos 15:26), "And listen to His Mitzvos'' - Make heard to your ears that which you mouth speaks.

אמר רב חסדא לית כאן חרש אשגרת לשון היא מתניתא.

(f)

(Rav Chisda): The Mishnah (in Megillah) should not teach the case of Cheresh (as a mute cannot read the Megillah) - it was written there merely because of the habit of Mishnayos of always writing together the three cases of Cheresh, an insane person and a child.

א''ר יוסי מסתברא יודי רב חסדא בתרומה דהיא דרבי יוסי

(g)

(R. Yosi {the Amora}): It is logical that Rav Chisda would agree that the Mishnah about Terumah is according to R. Yosi.

[דף ז עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי בון על כורחך אתמר דהיא דרבי יוסי דתנינן חמישתי קדמייתא ולא תנינתא עמהון ואין משום שאין תרומתן תרומה והא תנינן חמישתי אחרייתא ולא תנינתא עמהון הרי סופה מימר דר' יוסי היא.

(h)

(R. Bun): The Mishnah itself shows that it was authored by R. Yosi, as the beginning of the Mishnah taught 'Five should not separate and if they did, it is not valid' and the list didn't include a Cheresh who cannot speak. And if you will suggest that it's because they are not valid, but for such a Cheresh it would be valid - why then is it absent from the later Mishnah that listed people who should not separate Terumah, but if they did, it is valid? Rather, the Mishnah follows R. Yosi (and the reason it wasn't recorded in the list of five is because it is the subject of a dispute).

תמן תנינן הכל חייבין בראייה חוץ מחרש שוטה וקטן

(i)

(Mishnah in Maseches Chagigah): All are obligated to be seen in the Temple on the festivals (Pesach, Shavuos and Succos), except for a Cheresh, an insane person and a child.

חברייא בשם ר' לעזר למען ישמעון ולמען ילמדון עד כדון מדבר ואינו שומע שומע ואינו מדבר

(j)

(Chevraya citing R. Elazar): (A Cheresh is exempt because) the pasuk states (Devarim 31:12), "In order that you will hear and in order that you will learn''. This only excludes one who can speak but not hear. What about one who can hear but not speak?

ר' הילא בשם ר' לעזר למען ילמדון ולמען ילמדון

(k)

(R. Hila citing R. Elazar): It's written "L'Ma'an Yilmedun'' ('in order that you will learn'), but it should be read "L'Ma'an Yilameidun'' ('in order that you will teach') (which requires the ability to speak).

אמר ר' יונה הדא אמרה דלית כללין דרבי כללין )דתנינא חרש המדבר ואינו שומע לא יתרום([דתנינן חרש שדיברו חכמים בכל מקום שאינו לא שומע ולא מדבר] וסברינן מימר שומע ואינו מדבר חרש מדבר ואינו שומע חרש

(l)

(R. Yona): This means that the rule that Rebbi taught in the Mishnah (Chulin 48(c)) that 'the standard Cheresh of Chazal is one who cannot hear or speak' isn't always accurate, as we have found that one who can hear but not speak is called a Cheresh and one who can speak but not hear is also called a Cheresh.

[דף ח עמוד א (עוז והדר)] והתנינן חרש שחלץ והחרשת שחלצה והחולצת לקטן חליצתה פסולה ואמר ר' יוחנן בשאין יכולין לומר ואמר ואמרה ותנינן חרש שדיברו חכמים בכל מקום שאינו לא שומע ולא מדבר

(m)

Another example is the Mishnah in Yevamos - 'A Cheresh that performed Chalitzah, a Chareshes (female Cheresh) that performed Chalitzah and a woman who performed Chalitzah with a child - the Chalitzah is invalid'. And R. Yochanan said that this applies in a case when he or she couldn't say (the required declarations - as written in Devarim 25). This shows that even if someone can hear, they could still be called a Cheresh (if they cannot speak)?!

הדא מסייע לרבי יונה דרבי יונה אמר הדא אמרה דלית כללין דר' כללין:

(n)

This is further support for R. Yona who said that Rebbi's rule isn't always accurate.