LIGHTING AT A BANQUET AND A HOUSE OF MOURNING (Yerushalmi Terumos Perek 11 Halachah 5 Daf 59a)
[דף נט עמוד א] מדליקין בבית המשתה אבל לא בבית האבל דברי רבי יודא רבי יוסי אומר בבית האבל אבל לא בבית המשתה ר' מאיר אוסר כאן וכאן ורבי שמעון מתיר כאן וכאן
The Mishnah taught (Chulin 119(f)) that R. Yehuda says that one may light it at a banquet but not in a house of mourning. R. Yosi permitted it in a house of mourning but not at a banquet. R. Meir prohibits both and R. Shimon permits both.
מה טעמא דר' יהודא בבית המשתה על ידי דמניהון נקיים לא מתעסקין ביה [דף קז עמוד א (עוז והדר)] בבית האבל על ידי דמניהון צואין מתעסקין ביה
What's R. Yehuda's reasoning? In a banquet, since their clothing is clean, they are careful not to touch the candle (so there's no concern that the candle will be taken away from the Kohen). In a house of mourning, where their clothing isn't clean, they might touch and move the candle.
מה טעמא דרבי יוסי בית האבל על ידי דאינון כניעין לא מתעסקין ביה בית המשתה על ידי דאינון פחיזין מתעסקין ביה
What's R. Yosi's reasoning? In a house of mourning, since their hearts are subdued, they won't move the candle. In a banquet, in their state of joy, they might move the candle.
מה טעמא דרבי מאיר בבית האבל על ידי דמניהון צואין מתעסקין ביה בית המשתה על ידי דאינון פחיזין מתעסקין ביה
What's R. Meir's reasoning? In a house of mourning, since their clothing isn't clean, they might move the candle. In a banquet, in their state of joy, they might move it.
מה טעמא דרבי שמעון בית האבל על ידי דאינון כניעין לא מתעסקין ביה בית המשתה ע''י דמניהון נקיים לא מתעסקין ביה
What's R. Shimon's reasoning? In a house of mourning, they are subdued and won't move it. In a banquet, their clothing is clean, so they won't move it.
אמרין דבי רבי ינאי הלכה כרבי שמעון
(D'Bei R. Yannai): The Halacha follows R. Shimon (who is lenient in both cases).
רבי יעקב בר אחא בשם רבי יאשיה הלכה כרבי שמעון
(R. Yaakov bar Acha citing R. Yashiya): The Halacha follows R. Shimon.
רבי יוסי צירניא בעי קומי רבי ירמיה דלא כן מה אנן אמרין רבי מאיר ורבי שמעון אין הלכה כר''ש
Question (R. Yosi Tzirania to R. Yirmiyah): Why is this ruling needed? We already know that when R. Meir disagrees with R. Shimon, the Halacha follows R. Shimon?! (See earlier in Perek 3 Halacha 1 - Chulin 71(s))
א''ל של (בית)[כת] קודמין היא והא רבי יהודה אומר מעין שניהן ורבי יוסי אומר מעין שניהן ורבי יהודא ורבי יוסי הלכה כר' יוסי.
Answer (R. Yirmiyah): R. Yehuda and R. Yosi disagreed over it, and we have a rule that the Halacha follows the opinion that resolves the dispute. Here, R. Meir prohibits both and R. Shimon permits both; and it is R. Yehuda and R. Yosi who come to resolve - so we might have thought that the Halacha follows R. Yehuda and R. Yosi over R. Meir and R. Shimon. If that would be so, when R. Yehuda and R. Yosi disagree, the Halacha follows R. Yosi. Therefore, we needed to be told that rather, the Halacha follows R. Shimon.
מהו להדליק שמן שריפה בחנוכה
Question: Is it permitted to use Tamei Terumah oil for lighting the Chanukah candles?
אמרין דבי ר' ינאי מדליקין בשמן שריפה בחנוכה
Answer (D'Bei R. Yannai): It is permitted. (The Mitzvah is to publicize the miracles, which is considered a public need, similar to lighting in synagogues and study halls.)
א''ר ניסא אנא לא אנא חכים לאבא אימא הוה אמרה לי אבוך הוה אמר מי שאין לו שמן של חולין מדליק שמן שריפה בחנוכה:
(R. Nisa): I didn't know my father (as he passed away when I was young). My mother told me that he said that it is only permitted to use Tamei Terumah for the Chanukah candles when there is no Chulin oil available.