COOKING THAT CAUSES AN OBLIGATION (Yerushalmi Ma'asros Perek 1 Halachah 4 Daf 5b)
עד היכן
Question: (The Mishnah taught that if he puts the oil in a dish or pot when the contents are still hot, it becomes obligated in Ma'asros) For how long are they considered hot?
רבי יודה בר פזי רבי סימון בשם רבי יוסי בר חנינא עד כדי שיהא נתון ידו לתוכה והיא נכוית.
Answer (R. Yuda bar Pazi/ R. Simon citing R. Yosi bar Chanina): As long as when one puts his hand in it, it gets scolded.
הכל מודים [דף ו עמוד א] בכלי שני שהוא מותר.
All agree that in a Kli Sheni (a utensil into which one poured from a Kli Rishon, which is the utensil that had been on the fire), it's (not considered cooking and it is still) permitted (to eat in snack form).
מה בין כלי ראשון מה בין כלי שני.
Question: Why is there a difference between a Kli Rishon and a Kli Sheni?
אמר רבי יוסי בי רבי בון כאן היד שולטת וכאן אין היד שולטת.
Answer (R. Yosi bei R. Bun): In a Kli Sheni, it has cooled enough that he can put his hand in it; which is not the case with a Kli Rishon.
אמר רבי יונה כאן וכאן אין היד שולטת אלא עשו הרחקה לכלי ראשון ולא עשו הרחקה לכלי שני.
(R. Yona): In both, he cannot put his hand in it (and the only case where the Torah considers it cooking is a Kli Rishon on the fire), but they made a Rabbinic decree only on a Kli Rishon (off the fire, to prevent a person from putting it in a Kli Rishon on the fire).
אמר רבי מנא ההין פינכא (דאדיא)[דארוזא] מסייע לאבא. ההין פינכא (דגלוסא)[דגרוסא] מסייע לאבא. דאת מפני ליה מן אתר לאתר ועד כדון הוא רתח.
(R. Mana): I can support my father (R. Yona's) teaching from a bowl of rice and of barley - as even if it is transferred from place to place, it remains very hot.
[דף י עמוד א (עוז והדר)] מהו ליתן תבלין מלמטן ולערות עליהן מלמעלן.
Question: Is it permitted to put pour hot water on spices on Shabbos?
רבי יונה אמר אסור ועירוי ככלי ראשון הוא.
Answer (R. Yona): It is prohibited, as pouring from a Kli Rishon is like placing in a Kli Rishon.
חייליה דרבי יונה מן הדא אחד שבישל בו ואחד שעירה לתוכו רותח )וכא הוא אמר הכין(.
Support (Mishnah in Maseches Zevachim): Whether one cooked Kodesh in or poured hot Kodesh (into an earthenware utensil, the utensil must be broken).
א''ר יוסי תמן כלי חרס בולע תבלין אינן מתבשלין.
Rebuttal (R. Yosi): There, it's because an earthenware vessel absorbs, but here, spices don't cook through pouring.
התיב רבי יוסי בי רבי בון והתני אף בכלי נחושת כן אית לך מימר כלי נחושת בולע.
Reinstatement of support (R. Yosi bei R. Bun - Baraisa): The same applies to when Kodesh was cooked in or poured into a copper utensil (and it requires washing inside and out). Could one say that copper absorbs like earthenware? (Rather, it must be because pouring is like cooking.)
מהו לערות עם הקילוח.
Question: What if a person inserted spices into a stream of water coming from a Kli Rishon (rather than putting the spices in a Kli Sheni and pouring on them)?
אמר רבי חנינה בריה דרבי הלל מחלוקת רבי יונה ורבי יוסי.
(R. Chanina, son of R. Hillel): It's a dispute between R. Yona and R. Yosi.
רבי יצחק בר גופתא בעי קומי רבי מנא עשה כן בשבת חייב משום מבשל עשה כן בבשר וחלב חייב משום מבשל.
Question (R. Yitzchak bar Gufta to R. Mana): If a person did this (inserted spices into a stream of hot water) on Shabbos, would he be liable for cooking? And if he cooked meat and milk together in this way, would he be liable for cooking them?
אמר ליה כיי דאמר רבי זעירא איזו חלוט ברור כל שהאור מהלך תחתיו וכא איזו תבשיל ברור כל שהאור מהלך תחתיו.
Answer (R. Mana): It's like the teaching of R. Zeira (concerning the obligation of Challah) - It's specifically when a fire is underneath it. Here also, the Torah only considers it cooking when a fire is underneath it.
על דעתיה דרבי יודה מלח כציר יין כחומץ:
According to R. Yehuda (of our Mishnah (see earlier Chulin 127(k)), that he may add it to anything (off the fire) aside from that which contains vinegar or brine;) salt is like brine and wine is like vinegar.