More Discussions for this daf
1. Hekdesh Bein Hashemoshos 2. Bereirah 3. רש״י ד״ה מתני׳ מתנה אדם על עירובו
4. הפרשת תרומת מעשר בשבת 5. ספק עירוב
דיונים על הדף - עירובין לו

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לכ' תלמידי חכמים מופלגים של כולל עיון הדף,

צריך לי עיון בעירובין לו. דאיתא התם דאפשר לקחת לגין טבול יום ולשים בתוכו מעשר טבל ולומר שיהיה תרומת מעשר בשבת, ונשאלת השאלה איך זה מסתדר עם התרומת הדשן [סי רל"ג, ועוד] דאמר דמי שיש לו בן בכור וחל יום ל' בשבת אין ליתן כסף פדיון לכהן לפני שבת אלא לאחר שבת, וצ"ע בהכא קא מחיל חלות תרומה בשבת.

שווארץ

הכולל משיב:

עי' שבת מג. טבל מוכן הוא אצל שבת שאם עבר ותקנו מתוקן. הרי מפורש בגמ' שבדיעבד עכ"פ חלה הפרשת תרומה בשבת.

והנה גם הפרשת תרומה וגם פדיון הבן אסורים לכתחילה בשבת, עי' מ"ב סי' רס"א סק"ד שאין מעשרין בשבת משום דהוי כמתקן, ועי' מ"ב סי' של"ט ס"ק כ"ז שאין פודין את הבן משום שדומה למקח וממכר. אבל הבאנו משבת מג. שבדיעבד מועילה הפרשת תרומה בשבת.

וראיתי בדעת יוסף על המשנה בטבול יום מערכה כ"ג דף מו ע"ג שהביא מירושלמי דמעיקרא סבר ר' יוסי בר בון דלא התיר לכתחילה תנא דמתניתין דטבול יום לומר ה"ז מעשר משתחשך משום דחשיב ליה מתקן את המעשר ותרומת מעשר לאכילה, ואח"כ חזר בו וסבר שמכיון שאומר כן בערב שבת זה מותר לכתחילה.

כל טוב

דוד בלום

אברהם יוסף שווארץ שואל:

ידעתי ידעתי שבדיעבד חל המעשר,

אמנם בתרוה"ד נקט שלכתחילה אין לעשות כן,

והדרא קושיין לדוכתא איך זה מסתדר עם הגמרא שמשמע שמותר - וכן עם דברי הירו' שהבאתם

הכולל משיב:

במשנה שמובאת בגמ' דידן כתוב שאמר ה"ז תרומת מעשר לכשתחשך דהיינו שאמר בערב שבת כדי שתחול ההפרשה בשבת ובכה"ג שהאמירה לפני שבת י"ל שמותר ושרק אסור להפריש תרו"מ אם האמירה בשבת עצמה (כמו שהרבה נוהגים בשעת הדחק להפריש ע"י תנאי שאומר נוסח ההפרשה לפני שבת כדי שההפרשה תחול בשבת).

כל טוב

דוד בלום