More Discussions for this daf
1. City Eruv falling down 2. Pi Tikrah Yored v'Sosem
DAF DISCUSSIONS - ERUVIN 94

Shimon Lebowitz asks:

When the gemara first stated that Shemuel in fact accepts the rule of Pi Tikrah Yored v'Sosem, but does not allow it in the case of Achsadra b'Bik'ah, the reason given was: Ki Leis Leih b'Dale"t

This seemed quite logical. If all 4 sides of the structure are "virtual", by means of pi tikra, Shemuel does not consider it a valid structure.

Unfortunately, this reasoning does not hold up. The gemara arrives at a situation where a house is enclosed by physical walls, but uses pi tikra in one corner, using "stepped" segments of pi tikra, rather than one straight diagonal. The gemara states that here Shemuel rejects pi tikra, because we have 4 segments.

I do not understand what reasoning changes the rule between 3 and 4, when the situation is totally different from the Achsadra case, as I understood it above. Now we are saying that 4 is some magic number, having nothing to do with whether the structure is entirely built of pi takra or not.

Thank you for explaining the Sevara here.

(Answer in English or Hebrew, no matter)

Shimon Lebowitz, Yerushalayim, IhaK

The Kollel replies:

שמעון, ברוך שכיוונת! הריטב"א, הגאון יעקב כאן, והחזו"א סי' ק"ז ס"ק ט"ו, שואלים את הקושיא שלך

א) זה לשון הריטב"א כיון שהד' פרצות של תקרה לשתי רוחות הבית ואיכא שתי מחיצות שלמות לא חמירי מג' רוחות דמודה שמואל דאמרינן פי תקרה יורד וסותם. לפי פירושו ז"ל הא ודאי אין כאן אלא פרצת שתי רוחות, עיין שם.

ב) הנה אני לא מצאתי מי שיישב את שיטת רש"י וכנראה שכולם דוחים את פירושו. אבל חשבתי להציע תירוץ על פי דברי הפני יהושע סוכה יח: ד"ה מיהו נראה, שכתב דהא דמפלגינן לרב ושמואל לענין פי תקרה בין ג' מחיצות לד' היינו מדרבנן דמדאורייתא לא שייך לחלק, דכיון דפי תקרה הלכה למשה מסיני היא וגו'. א"כ אין לחלק אלא על כרחך דאינו אלא מדרבנן.

ג) לפי זה יש לומר ששמואל סובר שמאחר שמחמירים מדרבנן שאין אומרים פי תקרה באכסדרה שפתוחה בארבעה צדדים, אם כן אנחנו רואים שהגדר הוא שמדרבנן אי אפשר לומר פי תקרה ארבעה פעמים, ולכן לומדים מזה שבכל מקוםשצריך להשתמש ארבעה פעמים בהיתר של פי תקרה בזה אין לנו רשות להקל. וממילא אין הדבר תלוי על כמה רוחות של הבית פרוצים כי אף על פי שרק שתי רוחות פרוצות מכל מקום לא תלוי על מספר המחיצות אלא על מספר הפעמים שזקוקים להשתמש בהיתר של פי תקרה. ושמואל סובר שמדרבנן אי אפשר להקל ארבעה פעמים בזה אף על גב שמדאוייתא מותר, כנלענ"ד.

כל טוב

דוד בלום