12th Cycle Dedication

ERCHIN 5 - Dedicated in memory of Rivkah bas Reb Avraham Leib, who passed away on 15 Adar 5764, and her husband, Nachum ben Reb Shlomo Dovid (Mosenkis) Z"L, who passed away on 23 Teves 5700, by their son and daughter-in-law, Sid and Sylvia Mosenkis (of Queens, NY).

1)

TOSFOS DH YIMACHER L'TZORCHEI OLAH

תוס' ד"ה ימכר לצרכי עולה

(Summary: Tosfos cites the Gemara in Temurah, which queries this ruling.)

וא"ת, וכי לוקח זה מקריב עולה חסירה אבר- שאין אבר זה שלו?

(a)

Question: How can the purchaser sacrifice an Olah that is missing a limb - seeing as the limb in question does not belong to him?

הא פרכינן לה פ"ק דתמורה (דף יא:) -ומשני 'כגון דאמר "הרי עלי עולה בחייה" -כלומר כמו שיכול לחיות...

(b)

Answer: The Gemara in Temurah (Daf 11b) asks this question; it answers that it speaks in a case where he (the purchaser) declared 'I am going to bring an Olah in its life' - meaning an Olah that is able to live ...

ואע"פ שנחתך רגלה מן הארכובה ולמטה, יכולה לחיות.

1.

Answer (cont.): Because an even though an animal's leg below the knee has been severed , it is able to live.

והא דלא קא משני כגון דאמר 'רגלה של זו עולה לפטור עולתו של פלוני ...

(c)

Implied Question: And the reason that it does not answer by establishing it where the owner initially declared 'this animal's leg is an Olah - to cover the Olah of P'loni (the purchaser)

כדאמרינן פ"ק דחולין (דף כג:) 'לא צריכא דאמר" הרי עלי חלה לפטור תודתו של פלוני" ... '

1.

Precedent: As the Gemara says in the first Perek of Chulin (Daf 23b) 'We must establish the case where he said "I undertake to bring a Chalah to cover the Todah of P'loni" ' ...

י"ל, דלא נקט לה אלא על לשון מימרא דאמורא, אבל לשון הברייתא לא מישתמע הכי.

(d)

Answer: That answer was said with regard to the statement of an Amora, but the current Beraisa is not talking about such a case.

2)

TOSFOS DH V'HA MAR HU D'AMAR HIKDISH ZACHAR L'DAMAV

תוס' ד"ה והא מר הוא דאמר הקדיש זכר לדמיו

(Summary: Tosfos proves that the author must be Rabah and reconciles his proof with the Gemara inm Zevachim.)

מכאן משמע דגרסי' 'רבה' ...

(a)

Clarifying Text: his implies that the correct tet is 'Rabah' ...

שלא יאמר אביי 'מר' לרבא חבירו.

1.

Reason: As Abaye would not refer to his colleague Rava as 'Mar'.

אע"ג דאשכחנא דאמר רב יוסף לאביי תלמידו 'מר דגברא רבה הוא ידע מאי קאמינא' בזבחים פ' קדשי קדשים (דף סב.) ...

(b)

Implied Question: And although we find in Perek Kodshei Kodshim (Zevachim, Daf 62a) that Rav Yosef said to his Talmid 'Mar who is a great man knows what I am saying' ...

התם שאני שהבין אביי מה שלא הבינו אחרים.

1.

Answer: That is different - since Abaye understood something that nobody else did.

3)

TOSFOS DH D'BA'I RABAH D'MEI ROSHI L'GABEI MIZBE'ACH

תוס' ד"ה דבעי רבה דמי ראשי לגבי מזבח כו' תיקו

(Summary: Tosfos puts this conclusion in perspective.)

היינו מקמי דלשמעינן מתני' דלעיל, כדמסקינן.

(a)

Clarification: This is before he heard the above Beraisa, as the Gemara concludes.

4)

TOSFOS DH BA'I RABAH D'MEI ROSHI L'GABEI MIZBE'ACH

תוס' ד"ה בעי רבה דמי ראשי לגבי מזבח

(Summary: Tosfos queries why the Gemara does not ask the She'eilah using the same format as in the next She'eilah.)

צריך עיון- אמאי לא נקט 'ערך ראשי לגבי מזבח' ,כמו בבעיא דבסמוך.

(a)

Question: we need to examine as to why Rabah did not ask from 'Erech Roshi Legabei Mizbe'ach' like he does in the following She'eilah.

5)

TOSFOS DH BA'I RAVA ERKI ALAI L'GABEI MIZBE'ACH

תוס' ד"ה בעי רבא ערכי עלי לגבי מזבח

(Summary: Tosfos explains the sequence of the She'eilos in the Sugya, assuming the text reads 'Rabah'.)

אי רבה גרסי' בכולן, יש לפרש ב'אם תמצא לומר' כדלעיל.

(a)

Observation: If the text in all the cases is Rabah, we can explain them with a Lashon of 'Im Timtzi Lomar' (in which case they are all inter-connected [See Sgitah Mekubetzes 18]).

6)

TOSFOS DH ADAM YODE'A SHE'EIN ERECH L'PACHOS MI'BEN CHODESH

תוס' ד"ה אדם יודע שאין ערך לפחות מבן חדש

(Summary: Tosfos reconciles the Sugya in Pesachim with this Sugya.)

ואפילו אינו יודע, מ"מ דעתו ע"פ שתקנו חכמים הלשון.

(a)

Qualification: Even if he does not know, he nevertheless relies on the Lashon that the Chachamim fixed.

וא"ת, מאי שנא מדאמר פרק תמיד נשחט (פסחים דף סג.) 'המתכוין לומר "תרומה" ואמר "מעשר" " ,מעשר" ואמר "תרומה, " לא אמר כלום?

(b)

Question: Why is this any different than the Gemara in Perek Tamid Nishchat (Pesachim, Daf 63a) - 'If someone intends to say 'T'rumah' but says 'Ma'aser' instead, or vice-versa, what he said is invalid?

ויש לומר, ד'לא אמר כלום' ממה שמוציא בפיו, אבל מה שבלבו הוי קיים.

(c)

Answer #1: His words are invalid regarding what he said, but what he intended to say is valid.

ועוד יש לומר, דהתם שאני ,שמה שאמר בפיו אינו רוצה, ובמה שחשב בלבו, טעה.

(d)

Answer #2: Alternatively, it is different there, since what he said he did not mean to say, and regarding what he had in mind to say, he erred (See Shitah Mekubetzes 19).

5b----------------------------------------5b

7)

TOSFOS DH YACHOL LO YIH'YU NE'ERACHIN TALMUD LOMAR ISH

תוס' ד"ה יכול לא יהו נערכין ת"ל איש

(Summary: Tosfos reconciles this with the fact that "Ish" is written in connection with Ma'arich and elaborates.)

ואע"ג ד"איש" במעריך כתיב...

(a)

Implied question: Even though "Ish" is written in connection with Ma'arich ...

תרתי "איש" כתיבי, ואם אינו ענין למעריך, תנהו לענין נערך.

1.

Answer: "Ish is written twice in the Parshah (See Shitah Mekubetzes 14), and since it is not needed for Ma'arich, we apply it to Ne'erach.

וא"ת, הא ממעטינן מ"איש" דהכא עובדי כוכבים גבי תמורה בפ"ק דתמורה (דף ג.)?

(b)

Question: In the first Perek of Temurah (Daf 3a) the Gemara learns from the current word "Ish" to preclude Nochrim from Temurah?

וי"ל, דבפרק ב"ש במסכת זבחים (דף מה.) איכא דרשא אחריתי למעוטי עובדי כוכבים מתמורה, ועלה סמיך ...

(c)

Answer: In Perek Beis Shamai (Zevachim, Daf 45a) we preclude Nochrim from Temurah via a different Pasuk, and it is on that Pasuk that we rely ...

דילפינן ממעשר בהמה דהוי חובה שאין קבועה לה זמן, וישראל מייתו ועובדי כוכבים לא מייתו.

1.

Answer (cont.): We learn it from Ma'aser Beheimah which is an obligation that is not bound by time, and Yisrael bring it but not Nochrim.

8)

TOSFOS DH SHA'ANI CHERESH SHOTEH V'KATAN D'LA'AV B'NEI DE'AH NINHU

תוס' ד"ה שאני חרש שוטה וקטן דלאו בני דעה נינהו

(Summary: Tosfos explains Rebbi Meir's opinion.)

ור"מ דיליף מינייהו, סבירא ליה קצת הן שוין, הואיל ונערכין, ואע"פ שלא מעריכין ...

(a)

Explaining the Other Opinion: Rebbi Meir however, who learns from them, holds that, since they are both Ne'erachin, they are slightly similar, even though they cannot be Ma'arich ...

הכי נמי אית ליה למימר בעובדי כוכבים.

1.

Explaining the Other Opinion (cont.): So we ought to say the same by Nochrim (See Avodah Berurah).

9)

TOSFOS DH ELA ME'ATAH LO YIM'ALU BO

תוס' ד"ה אלא מעתה לא ימעלו בו

(Summary: Tosfos clarifies the answer and elaborates.)

לרבי יהודה -א'למה תניא 'אבל בקדשי בדק הבית מועלין בו' וא'מאן תרמייה? ...

(a)

Clarification: According to Rebbi Yehudah - Then why does the Beraisa say 'Aval be'Kodshei Bedek ha'Bayis, Mo'alin bo'? to which Tana will you ascribe it? ...

דהא ודאי כרבי מאיר לא מיתוקמא, דהא קא נסיב להלכתיה מ"לא לכם ולנו" ,אלמא דאין עובדי כוכבים מקדישין לבדק הבית כלל?...

1.

Clarification (cont.): Because it certainly does not go like Rebbi Meir, who bases his opinion on "Lo lacdhem ve'Lanu", from which we see that Nochrim are not permitted to be Makdish to Bedek ha'Bayis under any circumstances? ...

וכר' יהודה נמי לא אתיא?

2.

Clarification (concl.): Nor does it go like Rebbi Yehudah?

דליכא לפרושי דלמסקנא 'משום רפיון ידים' מיתוקמא שפיר כרבי מאיר, דהא ליתא ...

(b)

Refuted Answer: Nor can one answer that according to the Maskana 'because of Rifyon Yadayim' it can go like Rebbi Meir; this is not the case ...

דרבי מאיר לא סבר האי טעמא, דאם כן, מנא ליה הלכתא דאין העובדי כוכבים מעריכין מקרא ד"לא לכם ולנו" ?

(c)

Refutation: Since Rebbi Meir does not hold of that reason, because if he did, from where does Rava know that his ruling that Nochrim cannot be Ma'arich is based on he Pasuk "Lo lachem ve'Lanu"? (See Avodah Berurah)

וצ"ע, כיון דלרבי מאיר אין עובדי כוכבים מתנדבין לבדק הבית, היכי תנן 'זה וזה מודים שנודרים' ...

(d)

Question: This needs to be examined however, because, since Rebi Meir holds that Nochrim may not donate to Bedek ha'Bayis, how can the Mishnah state 'Zeh ve'Zeh Modim she'Nodrim' ...

הא עובדי כוכבים לא נודרין לבדק הבית לרבי מאיר?

1.

Question (cont.): Now that according to Rebbi Meir, Nochrim are not permitted to donate to Bedek ha'Bayis?

ודוחק לפרש דנודרין קאמר למזבח...

(e)

Refuted Answer: And to answer that 'Nodrin' means to the Mizbe'ach is a Dochek ...

דלכאורה מתני' דומיא דערכין דמיירי לבדק הבית.

1.

Refutation: Since it seems obvious that, in line with Erchin, the Mishnah is referring to Bedek ha'Bayis (See Tosfos Yom-Tov).

ושמא טוב לפרש דרבא הדר ביה למסקנא זו מהא דאמר מעיקרא דהלכתא כרבי מאיר מקרא ד"לא לכם ולנו".

(f)

Answer: Perhaps it is correct to explain that, according to this Maskana, Rava retracts from what he initially said that the Halachah s like Rebbi Meir based on the Pasuk "Lo lachem ve'Lanu" (See Shitah Mekubetzes 18).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF