1)

TOSFOS DH EIN L'HEKDESH ELA MEKOMO V'SHA'ATO

תוס' ד"ה אין להקדש אלא מקומו ושעתו

(Summary: Tosfos reconciles this with the Reisha of the Mishnah.)

וא"ת, אם כן למה צריך להמתין שום ההקדש ששים יום? והרי בכל הני דהכא אין ממתינין אע"ג דהוי רווחא דהקדש?

(a)

Question: If so, why is it necessary to leave any Hekdesh for sixty days, seeing as all of the current cases one does not wait, even if there would be a benefit for Hekdesh?

ואין לומר דהכא מיירי בשהקדיש כל נכסיו, ומשום הכי לא שייך הכרזה...

(b)

Refuted Answer: Nor can one answer that it speaks here where he was Makdish all his property, and that is why announcing is not applicable (See Avodah Berurah) ...

זה אינו, דהא תניא בתוספתא דפרקין דאפילו לא הקדיש אלא מרגלית לבדה, כך הדין דאין ממתינין.

1.

Refutation: This is not correct, because we learned in the Tosefta in this Perek (4:3) that even if he only declared Hekdesh a single pearl, the Din is not to wait?

וי"ל, דהכא מיירי במטלטלין...

(c)

Answer: It is speaking here about Metaltelin ...

ואיתא (בהנושא) [בפ' אלמנה ניזונת] (כתובות דף ק:) דאין מכריזין על אלו ...

1.

Source: About which the Gemara says in Almanah Nizonis (Kesuvos, Daf 100b) that one does not announce ...

שמא יגנבו...

2.

Reason: In case people will steal them.

אבל רישא דמתני' דמצריך הכרזה ששים יום מיירי בקרקעות.

(d)

Answer (cont.): Whereas the Reisha of the Mishnah which requires announcing for sixty days is speaking about Karka'os.

HADRAN ALACH 'SHUM HA'YESOMIM'
PEREK EIN MAKDISHIN
2)

TOSFOS DH RAV U'SH'MUEL D'AMRI TARVAIHU EIN MAKDISHIN LI'GA'EL

תוס' ד"ה רב ושמואל דאמרי תרוייהו אין מקדישין ליגאל

(Summary: Tosfos clarifies Rav and Shmuel's statement and elaborates.)

לפדות פחות משתי שנים בשני סלעים וב' פונדיון (יפים)...

(a)

Clarification: To redeem in less than two years for two Sela'im and two Pundiyonim (See Avodah Berurah).

הרי אם גאלו הוא או אחר באחד משני היובל - בעשרה או בעשרים או בשלשים או באחד מכל שני היובל, הוא נגאל לפי השנים הנותרות עד יובל, סלע ופונדיון לכל שנה ושנה.

1.

Clarification: If he or somebody else were to redeem the field in one of the years of the Yovel - after ten, twenty, thirty or any of the other years, it would be redeemed according to the remaining years up to the Yovel, a Sela and Pundiyon per year ...

(continued on Amud Beis).

24b----------------------------------------24b

3)

TOSFOS DH RAV U'SHEMUEL D'AMRI TARVAIHU EIN MAKDISHIN LI'GA'EL

תוס' ד"ה רב ושמואל דאמרי תרוייהו אין מקדישין ליגאל

(Summary: Tosfos clarifies Rav and Shmuel's statement and elaborates.)

דמ"ט סלעים למ"ט שנים פש לך סלע -דהוא מ"ח פונדיון...

(a)

Clarification (cont.): Because forty-nine Sela'im for forty-nine years makes an excess of one Sela - which is forty-eight Pundiyon ...

וזהו פונדיון שמביא לקלבון -כדאיתא בבכורות (דף נ.)...

1.

Clarification (cont.): And this is the Pundiyon that one brings as a premium - as the Gemara states in Bechoros (Daf 50a).

אבל אם הוא גואל בפחות משתי שנים לפני היובל, אינו מגרע כלום, אלא גואל כור זרע בחמשים סלעים שלימים ...

2.

Clarification (concl.): But if he redeems it less than two years before the Yovel, he does not deduct anything, but redeems a Kur of barley-seeds for fifty complete Sela'im ...

כדכתיב (ויקרא כז) "וחשב לו את הכסף על פי שנים הנותרות עד שנת היובל ונגרע מערכך" ...

(b)

Source: As the Torah writes in Vayikra (27) "And he shall reckon the money according to the years that remain until the Yovel and deduct from the 'value' ...

ומיעוט "שנים" שתים, אבל משתי שנים אין לו גירוע ...

1.

Source (cont.): And the minimum of "years" is two - but less than two, there is no reduction ...

לפיכך בא התנא לאשמועינן שיהא אדם חס על נכסיו, ואל יקדיש פחות משתי שנים לפני היובל, שלא יצטרך לגאול בלא גירוע, אלא נותן חמשים סלעים שלימים.

(c)

Conclusion: That is why the Tana comes to teach us that a person should have pity on his money, and refrain from being Makdish his field less than two years before the Yovel, so as not to have to redeem it without a reduction, but for fifty complete Sela'im (See Shitah Mekubetzes 17)..

וא"ת, ניתני נמי 'אין מקדישין שנה ראשונה של יובל, כדי שיהא חס על נכסיו -דאז נמי גואל בלא גירוע?

(d)

Question: Why does the Tana not also state that one re3frain from being Makdish in the first year after the Yovel, to have pity on his money - since he will then have to redeem it without a reduction?

ויש לומר, דזה לא הוצרך לומר ...

(e)

Answer #1: It is unnecessary to mention that ...

דיודע המקדיש שאם גואל יגאל בלא גירוע וקביל עילויה, שהרי היא עולה חמשים סלעים למ"ט שנים חשבון סלע ופונדיון לשנה ...

(f)

Reason: Because the Makdish already knows that if he redeems it, he will have to redeem it without the reduction, and he accepts the increase, since it amounts to fifty Sela'im for the forty-nine years according to the Cheshbon of a Sela and a Pundiyon p.a..

אבל כאן )השמיענו( לפי שאין עד היובל כ"א שנה לפיכך (לא הזהיר) השמיענו התנא שיהא חס על נכסיו ואל יקדיש פחות משתי שנים )דאז הוא( לפני היובל ,שאם יגאל ,אין לו גירוע.

(g)

Answer #1 (cont.): Whereas in our case, since only one year remains until the Yovel, the Tana is coming to teach us that one should have pity on one's money and not be Makdish his field less than two years before the Yovel, because if he does, he will not receive a reduction.

ועוד יש לומר דלפיכך לא תנא נמי 'אין מקדישין שנה ראשונה של יובל'- לפי שיכול להמתין עד ג' שנים לפני היובל- ואז לא יהא צריך ליתן כי אם שלש סלעים ושלש פונדיונין...

(h)

Answer #2: Furthermore one can answer that the Tana does not also mention not to be Makdish in the first year of Yovel - seeing as one wait until three years before the Yovel - at which point he will only need to pay three Sela'im and three Pundiyonim ...

לפיכך לא הזהיר התנא אלא בפחות משתי שנים, דאז הוא צריך ליתן חמשים סלעים שלימים...

1.

Answer #2 (cont.): That is why he only mentions less than two years before the Yovel, since then he will have to pay fifty complete Sela'aim ...

ואם המתין עד היובל לא יחזור עוד לידו.

2.

Answer #2 (concl.): Whereas if he waits till the Yovel, the field will not be returned to him at all.

וא"ת, מאי קמ"ל, הא מתניתא ד'מקדישין בין לפני היובל בין לאחר היובל' ?

(i)

Question: What is (the Beraisa - See Avodah Berurah DH 've'Zeh L'shon ... ') coming to teach us, seeing as the the Beraisa (cited on Amud Alef) has already stated that one can be Makdish both before the Yovel and after it?

וי"ל דהכי פי'- דאע"ג דהשנה מתחיל מראש השנה, מ"מ יובל אינו מתחיל עד יום כפורים...

(j)

Answer: That what the Tana means (when he says 'Bein Lifnei ha'Yovel') is that even though the year begins on Rosh ha'Shanah, nevertheless Yovel begins on Yom Kipur (and if he is Makdish the field between Rosh ha'Shanah and Yom Kipur in the year of the Yovel, the Hekdesh is effective - Tzon Kodshim).

'בין לאחר יובל' -זה אחר ראש השנה של סוף שנת היובל ...

(k)

Answer (cont.): 'Bein le'Achar ha'Yovel' - This refers to after Rosh ha'Shanah at the end of the Yovel (when the Hekdesh also takes effect - [Ibid.) ...

ולא נאמר ששנת יובל נמשכת עד יום הכפורים.

1.

Answer (concl.): And we do not say that the Yovel year extends till Yom Kipur.

4)

TOSFOS DH SOF SOF L'BA'ALIM MI KA HADRA

תוס' ד"ה סוף סוף לבעלים מי קא הדרא

(Summary: Tosfos explains why the Gemara cannot answer that Rav does not hold of Shmuel's Kal va'Chomer.)

וא"ת, למה ליה לתרוצי הכי? לימא דלית ליה ק"ו דשמואל?

(a)

Question: Why is it necessary to answer like this? Why not simply say that Rav does not hold of Shmuel's Kal va'Chomer?

וי"ל, משום דלקמן (דף כט:) גבי פלוגתא דרב ושמואל ד'מוכר שדהו בשנת היובל עצמה' קאמר 'מאי טעמא דשמואל? ק"ו -ומה מכורה כבר ... ... '

(b)

Answer: Because further on (on Daf 29b) in connection with the Machlokes Rav and Shmuel by 'Someone who sells a filed in the Yovel year itself', the Gemara presents Shmuel's reason as a Kal va'Chomer - 'If a field that is already sold ... ' ...

ופריך התם 'ולרב לא אמר ק"ו כה"ג" והתניא 'יכול ימכור בתו כשהיא נערה? אמרת קל וחומר ... ... '

1.

Answer (cont.): Then, in answer to the question "Does Rav not learn a similar Kal va'Chomer? And quoting a Beraisa to explain why a father cannot sell his daughter when she is a Na'arah, it cites a Kal va'Chomer 'If a Na'arah she goes out ... ' ...

ומשני, התם לא הדרא מיזדבנא, הכא הדרא מיזדבנא' ...

2.

Answer (cont.): It answers 'There he cannot sell her later; whereas here he can sell the field later'.

אלמא אית להו אי לאו פירכא, הוי צריך רב נמי למילף ק"ו, כדילפינן ליה במוכר בתו נערה.

3.

Answer (cont.): So we see that, if not for the Pircha, Rav would also learn the Kal va'Chomer, as he does in the case of the father who sells a his daughter when she is a Na'arah.

לפיכך הוצרך הכא לרב לסתור הק"ו ...

4.

Answer (concl.): That is why Rav needs here to disprove the Kal va'Chomer ...

וה"פ סוף סוף לבעלים מי קא הדר? וכיון דלא הדר תו לבעלים, תו לא מקדישין כדין שדה אחוזה.

(c)

Conclusion: And what the Gemara means is that when all's said and done does it go back? And since it doesn't go back, one cannot be Makdish it like the Din of a Sadeh Achuzah.

5)

TOSFOS DH MAI TA'AMA D'RAV AMAR K'RA V'IM NU'SHENAS HA'YOVEL ETC.

תוס' ד"ה מאי טעמא דרב אמר קרא ואם משנת היובל כו'

(Summary: Tosfos clarifies Rav's reason and the Machlokes between Rav and Shmuel.)

וא"ת, אמאי הוצרך לפרש טעמא דרב, כיון דסתר ק"ו דשמואל, דהא שמואל עיקר טעמיה מכח ק"ו הוא?

(a)

Question: Now that Rav has refuted Sh'muel's Kal va'Chomer, why does the Gemara find it necessary to explain Rav's reason - seeing as Shmuel's basic reason is based on the Kal va'Chomer?

וי"ל, דע"כ הוצרך לרב לומר דקרא ד"אם משנת היובל" רוצה לומר דשנת היובל בכלל, כרבי דאמר בריש פ' השג יד (לעיל דף יח: ושם) "ראשון" ,וראשון בכלל ...

(b)

Answer #1: Rav must explain the Pasuk "Im mi'Shenas ha'Yovel" to mean that the Yovel year is included - like Rebbi who says at the beginning of Perek Heseg Yad (above, Daf 18b & 19a) that "Rishon" incorporates the first day ...

דאי אמרת "משנת היובל" שנה שאחר היובל כמו שמואל...

1.

Reason: Because if he were to learn that "mi'Shenas ha'Yovel" would refer exclusively to the year after the Yovel, like Shmuel ...

א"כ בשנת היובל עצמה מאחר שלא דבר בה הכתוב, היה לנו לומר שאם הקדיש בה, שיגאול בשויה ולא כסדר שאר השנים שגואלין לפי חשבון בית זרע חומר שעורים בחמשים שקל כסף. כך פי' בתוספ' .

2.

Reason: Then the Din ought to be that, in the Yovel year itself, seeing as the Pasuk does not refer to it, the field will be redeemed for its regular value - and not like the other years, when it is redeemed at the rate of a Chomer (Kur) of barley seeds for fifty silver Shekel (i.e. Sela [So Tosfos explained - Gilyon. See Avodah Berurah]).

אבל קצת קשה לקמן על זה?

(c)

Question: This is a little difficult however from the Gemara shortly (See following Dibur).

ומ"ו הרמ"ר פירש דכיון שלא דבר הכתוב בשנת עצמה של יובל, היה לנו לומר אינה קדושה כמו שאומר שמואל ...

(d)

Answer #2: Mori ve'Rebi R. Mordechai therefore explains that seeing as the Pasuk does not refer to the Yovel year itself, we should have said that it is not Kadosh at all, like Shmuel ...

ולפיכך הוצרך לפרש דרב כרבי סבירא ליה ד"משנת היובל" ושנת היובל בכלל קאמר.

(e)

Answer #2: That is why it is necessary to explain that Rav holds like Rebbi that "mi'Shenas ha'Yovel" includes the Yovel year itself.

ואם תאמר, כיון דרב סבירא ליה דקרא ד"משנת היובל" ושנת היובל בכלל קאמר, אם כן למה הוצרך לסתור הקל וחומר -דהא קרא בהדיא כתיב דשנת היובל עצמה בכלל?

(f)

Question: Since Rav holds that "mi'Shenas ha'Yovel" includes the Yovel year itself, why do we then need to refute the Kal va'Chomer - seeing as the Pasuk specifically includes the Yovel year itself?

וי"ל, דאם הק"ו טוב, אפי' רבי לא היה אומר ד"משנת היובל" ושנת היובל בכלל קאמר...

(g)

Answer: If the Kal va'Chomer was sound, even Rebbi would not maintain "mi'Shenas ha'Yovel" includes the Yovel year

אלא הייתי אומר אפי' לרבי מכח הק"ו ד"משנת היובל" שנת שאחר היובל קאמר כמו שמואל...

1.

Answer (cont.): Only we would say that based on the Kal va'Chomer, even he would concede that it refers to the year after, like Shmuel ...

ומש"ה ניחא נמי ,דמצינו למימר דאפי' שמואל לרבי נמי קאמר דאינה קדושה, דכח הק"ו מוציא -דלא אמר הכא "משנת היובל" ושנת היובל עצמו ...

2.

Answer (concl.): And it also fits nicely, becase we can now say that Shmuel too, says that it is not Kadosh even according to Rebbi - since the power of the Kal va'Chomer causes us to reject the argument that "mi'Shenas ha'Yovel incorporates the Yovel itself ...

דלא מצי למימר דרב כרבי ושמואל כרבנן ...

(h)

Reason: Because we cannot say that Rav holds like Rebbi and Shmuel, like the Rabbanan.

ומש"ה הוצרך רב יוסף לפרש טעמא דשמואל מכח הק"ו, דא"א דקאי פלוגתא דרב ושמואל כפלוגתא דתנאי, זה לא יתכן ...

(i)

Conclusion: And that explains why Rav Yosef finds it necessary to explain Shmuel's reason to the Kal va'Chomer, since it would not be correct to hinge the Machlokes of Rav and Shmuel on a Machlokes Tana'im ...

אלא ודאי אליבא דרבי פליגי כדפי' טעמייהו ,אבל לרבנן אפי' רב מודה דמקדיש בשנת היובל עצמה אינה קדושה.

1.

Conclusion (cont.): It is therefore clear that they are arguing according to Rebbi, as Tosfos just explained, whereas according to the Rabbanan even Rav will agree that if someone is Makdish in the Yovel year itself it is not Kadosh.

והכי איתא לקמן בשמעתין.

(j)

Support: And so the Gemara will say later in the Sugya.

6)

TOSFOS DH AMAR L'CHA RAV HA MANI RABBANAN HI

תוס' ד"ה אמר לך רב הא מני רבנן היא

(Summary: Tosfos clarifies Rav's statement and refers to the Machlokes which he cited in the previous Dibur.)

ואנא דאמרי כרבי.

(a)

Clarification: Whereas I hold like Rebbi.

לפירוש התו' דמפרשים לעיל ד'כיון דלא דבר הכתוב בשנת היובל עצמו, היה לנו לומר דאם הקדיש בה, הרי היא קדושה ליגאל בשויה... '

(b)

Introduction to Question: According to Tosfos, who explained earlier (in the previous Dibur), who explained that 'Since the Pasuk does not mention the Yovel year itself, we should have said that if one is Makdish a field on itm it is Kadosh to be redeemed according to its intrinsic value ...

א"כ, אמאי קאמרי רבנן בשנת היובל עצמה לא מקדיש, ואם הקדיש אינה קדושה ?היה לנו לומר דאם הקדיש בה, הרי היא קדושה ליגאל בשויה?

1.

Question: Why do the Rabbanan say that in the Yovel year itself one cannot be Makdish, and that if one is, it is not Kadosh? They ought to have said that if he is, it is Kadosh to be redeemed according to its intrinsic value?

אבל לפי' מורי הרמ"ר, ניחא.

(c)

Resolution: But according to Tosfos' Rebbe, R. Mordechai, there is no problem (See Avodah Berurah.)

7)

TOSFOS DH I K'REBBI PUNDIYON MAI IVIDTEIH

תוס' ד"ה אי כרבי פונדיון מאי עבידתיה

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not query Rav from the Mishnah later.)

וא"ת, למה לו למיפרך משום דסבירא ליה כרבי? הוה ליה למיפרך בהדיא לרב מהא דתנן (לקמן דף כה.) 'הקדישה שתי שנים או שלש שנים לפני היובל, נותן סלע ופונדיון לשנה' ...

(a)

Question: Why does the Gemara establish the Kashya according to Rebbi? It ought to have queried him from the Mishnah later (on Daf 25a) 'If he was Makdish it two or three years before the Yovel a Sela and a Pundiyos for each year ...

כיון דשנת היובל עצמה קדושה כסדר שאר שני היובל, פונדיון מאי עבידתיה?

1.

Question (cont.): Since the Yovel year itself is Kadosh like the other years, why must he pay the Pundiyon?

ויש לומר, דמזה הוה מצי לשנויי 'ההיא כרבנן' כדמשני לעיל...

(b)

Answer: The Gemara Gemara could have answered that the Mishnah goes according to the Rabbanan, as it answered earlier ...

אבל מרבי פריך שפיר ,דרבי אומר כמו שמפרש הש"ס.

1.

Answer: Whereas to ask from Rebbi is justifiable, since Rebbi specifically says (that he pays a Sela and a Pundiyon p.a.) as the Gemara will cite him.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF