1)

DOES THE CHIYUV DEPEND ON INTENT? (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 5 Daf 8b)

[דף ח עמוד ב] מתני' נחתום שעשה שאור לחלק חייב בחלה

(a)

(Mishnah): A baker who made Se'or (sourdough) to divide, he is obligated in Chalah;

ונשים שנתנו לנחתום לעשות להם שאור אם אין בשל אחת מהן כשיעור פטורה מן החלה:

(b)

Women who gave [doughs] to a baker to make Se'or - if not one of them has a Shi'ur, it is exempt from Chalah.

עיסת הכלבים בזמן שהרועים אוכלין ממנה חייבת בחלה ומערבין בה ומשתתפין בה ומברכין עליה ומזמנין עליה ונעשית בי"ט ויוצא בה אדם י"ח בפסח.

(c)

Isas ha'Kelavim (it is normally fed to dogs) - when shepherds eat from it, it is obligated in Chalah, one may be Me'arev [in the Chatzer] with it and make Shituf [in the Mavuy] with it, we bless [ha'Motzii] on it and make a Zimun on it, one may make it on Yom Tov, and one can be Yotzei [Matzah] with it on Pesach;

ואם אין הרועים אוכלין ממנה אינה חייבת בחלה ואין מערבין בה ואין משתתפין בה ואין מברכין עליה [צ"ל המוציא - רמב"ן הלכות חלה כו:ב] ואין מזמנין עליה ואינה נעשית בי"ט ואין אדם יוצא בה ידי חובתו בפסח.

1.

When shepherds do not eat from it, it is not obligated in Chalah, one may not be Me'arev with it or make Shituf with it, we do not bless ha'Motzi on it or make a Zimun on it, one may not make it on Yom Tov, and one is not Yotzei with it on Pesach.

בין כך ובין כך מטמא טומאת אוכלין:

2.

In both cases it has Tum'as Ochlim.

גמ' [דף יד עמוד ב (עוז והדר)] הממריח כריו של חבירו שלא מדעתו רבי יוחנן ור' שמעון בן לקיש. ר' יוחנן אמר נטבל ר"ש בן לקיש אמר לא נטבל.

(d)

(Gemara): One who did Miru'ach on his friend's stack without his Da'as - R. Yochanan and Reish Lakish [argued about this]. R. Yochanan said, it became Tevel (one may not eat it Arai before tithing it), and Reish Lakish said, it did not become Tevel.

מתיב ר' יוחנן לר"ש בן לקיש. והתנינן וכן נשים שנתנו לנחתום לעשות להן שאור אם אין בשל אחת מהן כשיעור פטורה מן החלה.

(e)

Question (Reish Lakish, to R. Yochanan - Mishnah): And so women who gave [doughs] to a baker to make Se'or for them, if not one of them has a Shi'ur, it is exempt from Chalah.

ואין בשל כולהן כשיעור.

1.

Is there not a Shi'ur amidst all of them [together, and even so, it is exempt because he joined them without their Da'as]?!

א"ל שנייא היא שכן העושה עיסה על מנת לחלקה בצק פטורה מן החלה.

(f)

Answer (R. Yochanan): There is different, for one who makes a dough with intent to divide it into [smaller] doughs (before baking), it is exempt.

א"ל והתנינן נחתום שעשה שאור לחלק חייב בחלה.

(g)

Question (Reish Lakish - Mishnah): If a baker made a dough to divide it, it is obligated in Chalah.

א"ל לא תתיביני נחתום. נחתום לא בדעתו הדבר תלוי. בדעת הלקוחות הדבר תלוי שמא [צ"ל לא - הגר"א] ימצא לקוחות והוא חוזר ועושה אותה עיסה.

(h)

Answer (R. Yochanan): Do not challenge me from a baker, for it does not depend on his intent. It depends on the buyer's intent. Perhaps [the baker] will not find a buyer, and he will return to make [one big] dough!

א"ל והתנינן חורי הנמלים שלנו בצד הערימה חייבת הרי אילו חייבין.

(i)

Question (Reish Lakish - Mishnah): [Grain found in] ant-holes that were overnight next to a stack obligated [in Ma'aseros, i.e. after Miru'ach];

הא בצד ערימה פטורה פטורין.

1.

Inference: If they were next to an exempt stack (before Miru'ach), they are exempt! (Ants normally take the grain without the chaff. This Miru'ach does not obligate, because it was without the owner's Da'as!)

א"ר יונה אמר (לו - אהבת ציון וירושלם מוחקו, ע"פ דפוס קושטנטינא) ר' יוסי ר' אבהו בשם רבי יוחנן משום יאוש

(j)

Answer #1 (R. Yonah citing R. Yosi citing R. Avahu citing R. Yochanan): [It is exempt] due to despair (it becomes Hefker. However, once it was obligated in Ma'aseros, Hefker does not exempt - MAHARA FULDA, GRA).

[דף טו עמוד א (עוז והדר)] שמואל בר אבא אמר והן (שגדלו) [צ"ל שגיררו - ר"ש סיריליו] שבלים.

(k)

Answer #2 (Shmuel bar Aba): [It is exempt] when they dragged [whole] sheaves (Miru'ach was not done - R. SHLOMO SIRILIYO, GRA).

מתיב (ר"ש בן לקיש לרבי יוחנן) [צ"ל רבי יוחנן לר"ש בן לקיש - הגר"א] והתנינן הקדישן עד שלא נגמר וגמרן הגיזבר ואחר כך פדיין פטורין.

(l)

Question (R. Yochanan, against Reish Lakish - Mishnah): If one was Makdish [his Peros] before [final processing], and the Gizbar (overseer of Hekdesh) did Miru'ach, and afterwards [the original owner] redeemed them, they are exempt;

הרי גיזבר כאחר הוא ואת אמרת מה שעשה עשוי.

1.

The Gizbar is like someone else (it was without the owner's Da'as), and you say that what he did, he did (it is considered Miru'ach to exempt. Likewise, another's Miru'ach is considered Miru'ach to obligate!)

א"ל תיפתר כמאן דאמר גיזבר כבעלים. ודלא כרבי יוסי דרבי יוסי אמר הוא גיזבר הוא אחר.

(m)

Answer (Reish Lakish): This is like the opinion that the Gizbar is like the owner, and unlike R. Yosi, for R. Yosi says, the Gizbar is like someone else.

ר' חנניה חברון דרבנין בעי ואפילו יש בשל אחת מהן כשיעור יעשה כדבר שלא נגמרה מלאכתן ויהא פטור מן החלה.

(n)

Question (R. Chananyah, the colleague of Rabanan): (Our Mishnah said that if women gave to a baker... if not one of them has a Shi'ur of Chalah, it is exempt.) Even if there is a Shi'ur, [since he will divide it], it should be like something without final processing, and it should be exempt from Chalah!

דא"ר יוסי בשם רבי זעירא רבי יונה רבי זעירא בשם רבי לעזר אף במה שבלגין לא נטבל. מפני שהוא עתיד להחזיר לדבר שלא נגמרה מלאכתו:

1.

(R. Yosi citing R. Ze'ira, and R. Yonah citing R. Ze'ira citing R. Lazar): [If one took from the winepress in a flask to drink,] even what is in the flask is not Tevel, for he will return [the wine remaining after he drinks] to something without final processing!