WHICH SPECIES ARE OBLIGATED IN CHALAH? (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 4 Daf 8a)
תני רבי ישמעאל בי ר' יוסי אמר משום אביו אי זו היא המעיסה הנותן חמין לתוך קמח. חליטה קמח לתוך חמין.
(Beraisa - R. Yishmael bei R. Yosi, citing his father): What is Me'isah? He puts boiling water in flour. Chalitah is flour in boiling water.
איתה חמי נחלטה כל צורכה ב"ש מחייבין. לא נחלטה כל צורכה ב"ש פוטרין.
Question: How is this? [Chalitah] cooks all that is needed, and Beis Shamai obligate. [Me'isah] does not cook all that is needed, and Beis Shamai exempt! (It was baked in a pan afterwards (R. SHLOMO SIRILIYO). If prior full cooking through water does not exempt from Chalah, all the more so partial cooking through water does not exempt! - PF)
ר' יוסי (ר' יסא - אהבת ציון וירושלם מוחקו, ע"פ דפוס קושטנטינא) בשם חזקיה בשם רבי חייה בשם רבי הושעיא שני תלמידים שנו אותה.
(R. Yosi citing Chizkiyah citing R. Hoshayah): Two Talmidim taught [these two clauses; they disagree with each other].
[דף יד עמוד א (עוז והדר)] ר' אימי בשם ר' יוחנן על הדבר הזה הלכתי אצל ר' הושעיא רובא לקיסרין ואמר לי שני תלמידים שנו אותה.
(R. Imi citing R. Yochanan): Regarding this matter I went to R. Hoshaya Ruba to Kisarin. He told me that two Talmidim taught them.
וחכ"א לא כדברי זה ולא כדברי זה אלא הנאפה בתנור חייב. באילפס ובקדירה פטור.
Chachamim say, it is not like this opinion, and not like this. Rather, what is baked in an oven is liable; in a pan or pot is exempt.
אי זהו חלוט ברור.
Question: What is clear Chalut (that is cooked all that is needed, and it is exempt)?
א"ר זעירא כל שהאור מהלך תחתיו.
Answer (R. Ze'ira): It is anything that the fire goes under it.
אמר רבי יוסי אפי' האור מהלך תחתיו מכיון שהוא עתיד לעשותו בצק חייב בחלה.
(R. Yosi): Even if the fire goes under it, if he intends to make a dough [and bake it], it is obligated in Chalah.
קמח קלי שעשאו בצק חייב בחלה.
Parched flour that one made a dough - it is obligated in Chalah.
רבי יוסי בשם רבי יוחנן והוא שאפיין.
(R. Yosi citing R. Yochanan): This is if he [intended to] bake it.
חלות תודה ורקיקי נזיר עשאן לעצמו פטור דכתיב [במדבר טו כ] ראשית עריסותיכם ולא של הקדש.
Chalos Todah and Rekikim of a Nazir - if he made them for himself, they are exempt, for it says "Reishis Arisoseichem" (yours), and not of Hekdesh;
למכור בשוק חייב. לא בדעתו הדבר תלוי. בדעת הלקוחות הדבר תלוי שמא [צ"ל לא - הגר"א] ימצא הלקוחות ונטבלו מיד:
If he made them to sell in the market, they are obligated, for it does not depend on his intent. It depends on the buyer's intent. Perhaps he will not find a buyer, and they became Tevel immediately!