עירובין דף צה. א
סיכך על אכסדרה שאין לה פצימין [1] מה דין הסוכה?
אליבא דרב - דאמרינן פי תקרה | אליבא דשמואל - דלא אמרינן | |
לאביי | כשרה | פסולה |
לרבא | פסולה [2] | פסולה |
בית או חצר או מבוי שניטלו המחיצות המתירות אותם בשבת, האם מותר לטלטל שם?
בנפרצו לרה"ר | בנפרצו לכרמלית | |
לר' יהודה | מותרים | מותרים |
לר' יוסי, ולפי רב להלכה | אסורים | אסורים |
לפי שמואל להלכה | אסורים | מותרים |
המוצא תפילין במקום שהם עלולים להאבד שם, האם יכול להכניסן כדלהלן מרה"ר לרה"י?
אחד בראש אחד ביד | שנים בראש שנים ביד | |
לתנא קמא - ר' מאיר | מכניס | אינו מכניס [3] |
לרבן גמליאל | מכניס |
עירובין דף צה: א
מה הם הסברות שנזכרו בסוגיין (בעמוד זה) שנחלקו בהם ת"ק ורבן גמליאל הנ"ל?
תנא קמא - זוג אחד | רבן גמליאל - שני זוגות | ||
להוה אמינא | לית ליה דרב שמואל שמקום יש בראש וביד להניח ב' תפילין |
אית ליה דרב שמואל וכו' | |
לדחיית הגמ' | שבת זמן תפילין ואינם תכשיט [4] | שבת לאו זמן תפילין והם תכשיט | |
לאיבעית אימא | לרש"י א' | מצות צריכות כוונה [5] | מצות אין צריכות כוונה [6] |
לרש"י ב' | מצות אין צריכות כוונה [7] | מצות צריכות כוונה |
[1] אם היו לה פצימין דהיינו שהיו שהיו לה עמודים סמוכים זה לזה תוך ג' טפחים, שמדין לבוד יש כאן מחיצות גמורות, בזה לכו"ע כשרה. והנידון כאן באכסדרה שאין לה פצימין - עמודים, או שיש לה רק שאין הם סמוכים תוך ג' טפחים. אולם יש לה קורות מד' רוחותיה בתקרה, שאפשר לדון משם דין פי תקרה - שירד ויסתום.
[2] פי', דאף שבעלמא אמרינן פי תקרה יורד וסותם מ"מ כאן שלא נעשו המחיצות האלו לשם סוכה לא מהני, ואף שבעלמא לא בעינן מחיצות לשם סוכה, מ"מ להקל כל כך שמחיצות כאלו יועילו מדין פי תקרה במקום שלא נעשו לשם סוכה לא אמרינן.
[3] ואע"ג שלגבי דליקה מצאנו שס"ל לר"מ שילבש ויתעטף בכל מה שיכול, ביארה הגמ' (בעמוד ב'), דבין לגבי דליקה ובין לגבי תפילין הדין הוא שהתירו לו רבנן כדרך שעושה בחול, ובחול דרכו ללבוש כל מה שיכול, ואילו לגבי תפילין בחול אין מניח יותר מזוג אחד.
[4] וכיון שכן מכח שבא להציל לא התירו לו יותר מזוג אחד, דביותר יש לו איסור "בל תוסיף".
[5] פי', לכו"ע שבת זמן תפילין ולכו"ע אינם תכשיט, ולכן רק מחמת שמכוון למצוה מותר, וזה דוקא בזוג שמכוון עליו לשם מצוה, אבל השני הוא משוי.
[6] ולכן מצוה יש כאן, אולם "בל תוסיף" אין כל שלא כיוון, ועל כל זוג וזוג אמרינן זה למצוה, ולכן מותר שנים.
[7] פי', לכו"ע שבת זמן תפילין, וכן לכו"ע תפילין הם תכשיט, אלא שכיון שאין צריכות כוונה עובר ב"בל תוסיף" לת"ק אם מניח ב' זוגות, ואילו לר"ג אין צריכות כוונה ולא עובר ב"בל תוסיף", ולכן יכול להציל שני זוגות.