12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 92-95 (5-8 Teves) - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

1)

TOSFOS DH u'Shmuel Amar Halachah k'R. Yehudah

תוספות ד"ה ושמואל אמר הלכה כרבי יהודה

(SUMMARY: Tosfos rules like Rav.)

בסמוך מוקי לה בנפרצה לכרמלית

(a)

Explanation: Below, we establish it when it is breached to a Karmelis.

ונראה דהלכתא כרב באיסורי ואפי' בנפרצה לכרמלית הלכה כרבי יוסי דמחמיר

(b)

Pesak: It seems that the Halachah follows Rav in Isurim, and even if it was breached to a Karmelis, the Halachah follows R. Yosi, who is stringent. (It seems that Tosfos had the Bach's text, in which Rav Chiya bar Yosef said in the name of Rav that the Halachah follows R. Yosi.)

והיכא דאיתנהו למחיצות אפילו ר' יוסי מודה דאמר שבת הואיל והותרה הותרה כדאמרי' פ' קמא (דף יז.)

1.

When there are walls, even R. Yosi agrees. He says that since Shabbos was permitted, it was permitted, like we said above (17a).

2)

TOSFOS DH Eisivei Yeser Al Ken

תוספות ד"ה איתיביה יתר על כן

(SUMMARY: Tosfos explains why he asked from a Beraisa, and not from our Mishnah.)

פריך מברייתא משום דממתניתין דקתני ועוד א''ר יהודה מערבין במבוי המפולש לא שמעינן ברשות הרבים גמורה:

(a)

Explanation: He asks from the Beraisa, because from our Mishnah, which taught "further, R. Yehudah taught that were Me'arev in a Mavuy Mefulash", we do not hear [that he holds that two walls make a Reshus ha'Yachid mid'Oraisa] in a full Reshus ha'Rabim.

3)

TOSFOS DH Masnisin ha'Motzei Tefilin

תוספות ד"ה מתני' המוצא תפילין

(SUMMARY: Tosfos explains why this Perek was taught here.)

הך פירקא במסכת שבת ה''ל למיתני גבי הוצאות

(a)

Implied question: This Perek should have been taught in Maseches Shabbos, regarding Hotza'ah!

אלא משום דקתני סיפא רבי יהודה אומר נותן אדם לחבירו וחבירו לחבירו ואפילו חוץ לתחום

(b)

Answer #1: It is because the Seifa taught "R. Yehudah says, one gives to his friend, and his friend to his friend, and even outside the Techum."

ועוד משום דקתני בסוף פרקין רבי שמעון אומר כל מקום שהתירו לך חכמים משלך נתנו לך ומפרש בגמ' דקאי אסוף מי שהוציאוהו

(c)

Answer #2: It taught at the end of our Perek (105a), R. Shimon says "wherever Chachamim permitted you, they permitted you from yours", and the Gemara explains that he refers to 52b (the Techum is marked 15 Amos before it really ends, due to people who err).

4)

TOSFOS DH Machnisan Zug Zug

תוספות ד"ה מכניסן זוג זוג

(SUMMARY: Tosfos explains that this is only when it is not guarded from dogs.)

בספ''ק דביצה (דף טו.) מוכח דאיירי דלא מינטרי מחמת כלבי אבל מינטרי מחמת כלבי אע''ג דלא מינטרי מחמת גנבי לא

(a)

Reference: In Beitzah (15a) it is proven that we discuss when they are not guarded from dogs. However, if they are guarded from dogs, even though they are not guarded from thieves, he may not [enter them].

5)

TOSFOS DH Aval b'Chadashos Patur

תוספות ד"ה אבל בחדשות פטור

(SUMMARY: Tosfos points out that it is even forbidden.)

איסור נמי איכא דלקמן (צז.) תניא אוסר בחדשות:

(a)

Explanation: It is also forbidden, for below (97a) a Beraisa forbids [taking] new ones.

95b----------------------------------------95b

6)

TOSFOS DH Leima Tanan Stama d'Lo k'R. Meir

תוספות ד"ה לימא תנן סתמא דלא כרבי מאיר

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask a contradiction in R. Meir.)

אברייתא דלקמן דקתני בהדיא רבי מאיר אומר מכניסן זוג זוג הוי מצי למפרך דר''מ אדר' מאיר

(a)

Implied question: A Beraisa below (96b) explicitly teaches "R. Meir says, he enters them one pair at a time." We could have asked a contradiction in R. Meir!

אלא דניחא ליה טפי לאקשויי אמתניתין ומכח דקתני עלה בברייתא ר' מאיר אומר מכניסן זוג זוג לא היה יכול להוכיח דמתני' רבי מאיר כדמוכח בסמוך אההיא דשבת ולאקשויי דר''מ אדרבי מאיר

(b)

Answer: He prefers to challenge our Mishnah. Based on what the Beraisa taught "R. Meir says, he enters them one pair at a time", he could not prove that our Mishnah is R. Meir, like is proven below regarding [the case] of Shabbos, and to ask a contradiction in R. Meir;

דאדרבה לקמן מוכח דמתניתין דלא כר''מ דמתני' קתני במה דברים אמורים בישנות וברייתא קתני רבי מאיר אומר אחד חדשות ואחד ישנות

1.

Just the contrary, below it is proven that our Mishnah is not R. Meir, for our Mishnah teaches "what is the case? They are old?", and the Beraisa teaches "R. Meir says, the law of new and old is the same."

7)

TOSFOS DH Iy ka'Savar Shabbos Zman Tefilin

תוספות ד"ה אי קסבר שבת זמן תפילין

(SUMMARY: Tosfos discusses how he infers this.)

פירש בקונטרס משום הכי שרי אבל לאצולי טפי מן המצוה לא

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is why it is permitted, but one may not save more than the Mitzvah.

וקשה דאם מכח זה בא לדקדק דזוג אין טפי לא אם כן בסמוך דקאמר לעולם לאו זמן תפילין הוא ה''נ דמצי למימר לעולם זמן תפילין הוא

(b)

Question: If due to this he comes to deduce one pair [at a time], but not more, if so, below, that it says "really, it is not Zman Tefilin", likewise we could say "really, it is Zman Tefilin"!

אלא י''ל דאי זמן תפילין הוא איכא בל תוסיף אע''ג דלא מיכוון כדמסיק רבא בפרק ראוהו בית דין (ר''ה דף כח:) ולהכי זוג אחד אין טפי לא

(c)

Explanation #2: If it is Zman Tefilin, there is Bal Tosif, even if he does not intend, like Rava concludes in Rosh Hashanah (28b). Therefore, [he may take only] one pair [at a time], but not more.

8)

TOSFOS DH v'Chi Sharu Rabanan l'Inyan Hatzalah Derech Malbush bi'Mkom Tefilin

תוספות ד"ה וכי שרו רבנן לענין הצלה דרך מלבוש במקום תפילין

(SUMMARY: Tosfos discusses the reason for this.)

פירש בקונטרס דשלא במקום תפילין הן בולטין יותר מדאי ונראה משאוי ולכך אסור

(a)

Explanation #1 (Rashi): If [one wears Tefilin] not in the place of Tefilin, they stick out too much. Therefore, it is forbidden.

ואין זו סברא

(b)

Rebuttal: This is unreasonable!

אלא נראה דהטעם משום דלא מיקרי מלבוש אלא במקום שרגיל להניחו בחול

(c)

Explanation #2: Rather, it is because it is called wearing only in the place that it is normal to wear them during the week.

9)

TOSFOS DH Makom Yesh b'Rosh Lehani'ach Bo Beis Tefilin

תוספות ד"ה מקום יש בראש שראוי להניח בו ב' תפילין

(SUMMARY: Tosfos discusses the size of Tefilin.)

מסופק היה ר''י איזה שיעור יש ברוחב תפילין דיש עושין גדולים ורחבים (כן נראה להגיה, וכן הוא בתוספות הרא"ש) ויש שעושין אותם קטנים ביותר

(a)

Question: The Ri was unsure what is the Shi'ur for the width of Tefilin. Some make them big and wide, and some make them very thin.

ומדקאמר מקום יש בראש להניח ב' תפילין משמע דשיעור רחבו שיתמלא מקום השנים

1.

Inference: Since [the Gemara] said that there is room on the head for two Tefilin, this implies that the Shi'ur of the width fills the place of the two.

ואור''י דמצא במדרש דשיעורן כב' אצבעות וסמך לדבר דציץ רוחבו ב' אצבעות כדאמר בפ' קמא דסוכה (ד' ה.)

(b)

Answer (Ri): A Midrash says that their Shi'ur is two fingers. A support is the Tzitz, which was two fingers wide, like it says in Sukah (5a). (Yefei Einayim - the Rosh brings this from Shimusha Raba, an old treatise collection of Hilchos Tefilin. The text of Tosfos should say "Shimusha Raba", in place of "Midrash". Alternatively, he calls Shimusha Raba a Midrash.)

ואמרי' בפ''ק דערכין (דף ג:) שערו היה נראה בין ציץ למצנפת ששם מניח תפילין ודומה דציץ היה במקום הראוי להניח תפילין

1.

We say in Erchin (3b) that his hair was seen between the Tzitz and the Mitznefes, and there he wore Tefilin, and it seems that the Tzitz was in a place proper to wear Tefilin. (Rosh, Hilchos Tefilin - presumably, just like the Tzitz was two fingers wide, so was the place of Tefilin);

אע''ג דגבי ציץ כתיב (שמות כח) מצחו ומתרגמינן בין עינוהי

(c)

Implied question: Regarding the Tzitz it is written "his forehead", and the Targum is "between his eyes" (which is not a Kosher place for Tefilin)!

גבי תפילין נמי כתיב (דברים יא) בין עיניכם ודרשינן בגובה שבראש

(d)

Answer: Also regarding Tefilin, it says "between your eyes", and we expound on the height of the head.

10)

TOSFOS DH Yadecha Zu Kibores

תוספות ד"ה ידך זו קיבורת

(SUMMARY: Tosfos explains that this is the bulge on the upper arm.)

הוא קבוצת בשר שבזרוע שבין המרפק שקורין קודא בלע''ז ובין הכתף וקיבורת כמו קיבורת דאהיני ולא כמי (כן נראה להגיה) שמפרש

(a)

Explanation #1: This is the collection of flesh on the arm between the elbow and the shoulder, like Kibura d'Ahini (a cluster of dates). This is unlike the one who explains that...

קיבורית הוא קביצת בשר שבין פיסת היד למרפק סמוך למרפק

(b)

Explanation #2: Kibores is the collection of flesh between the hand and the elbow, near the elbow.

דבכל מקום משמע דתפילין הן בזרוע ובמסכת אהלות (פ''א משנה ח) משמע דזרוע הוא בין המרפק ולכתף

(c)

Rebuttal #1: Everywhere, it connotes that Tefilin is on the Zero'a, and in Ohalos (1:8) it connotes that Zero'a is between the elbow and the shoulder;

דקאמר שלשים בפיסת יד כו' שנים בקנה ושנים במרפק אחד בזרוע וארבע בכתף

1.

It says that there are 30 [bones] in the hand... two in the Kaneh (lower arm), two in the elbow, one in the Zero'a, and four in the shoulder.

ובהקומץ רבה (מנחות ד' לז:) נמי אמרי' דבעינן שתהא שימה כנגד הלב:

(d)

Rebuttal #2: Also in Menachos (37b) we say that we require putting [Tefilin] next to the heart.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF