12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 92-95 (5-8 Teves) - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

1)

TOSFOS DH Sikech Al Gabei Achsadra she'Yesh Lo Patzimin

תוספות ד"ה סיכך על גבי אכסדרה שיש לה פצימין

(SUMMARY: Tosfos concludes that it has two adjacent walls.)

אין נראה כמו שפירש בקונטרס שיש שתי דפנות לאורכה כמבוי מפולש

(a)

Explanation #1 (Rashi): It has two walls along the length, like a Mavuy Mefulash (open on two opposite ends).

דבפ''ק דסוכה (דף יח:) מהדר ליה אביי לרבא בהא מודינא לך משום דהוי כמבוי מפולש ולא אמרינן פי תקרה יורד וסותם

1.

Rejection: In Sukah (18b), Abaye answers Rava "I agree with you about this, for it is like a Mavuy Mefulash, and we do not say Pi Tikra Yored v'Sosem"!

אלא יש לפרש דהוי כמין גאם ואין להאריך

(b)

Explanation #2: Rather, [it has two adjacent walls;] it is like [the Greek letter] Gamma (like an "L" shape). It is not proper to elaborate.

2)

TOSFOS DH Chetzyo Mekorah Gefanim Kan Mutar Lizro'a Kan

תוספות ד"ה חציו מקורה גפנים כאן מותר לזרוע כאן

(SUMMARY: Tosfos explains that this is due to Pi Tikra Yored v'Sosem.)

משום פי תקרה

(a)

Explanation: [One may sow on the other side] due to Pi Tikra.

אע''ג דלענין שבת לא אמרינן פי תקרה לשמואל אלא כשיש ד' מחיצות לגירסת רבינו חננאל ור''ת

(b)

Implied question: Regarding Shabbos, Shmuel holds that we say Pi Tikra only when there are four Mechitzos, according to the text of R. Chananel and R. Tam (94b)!

[מ''מ] יש לחלק בין כלאים לשבת כדמשמע בפ''ק (דף יא.)

(c)

Answer: Even so, we can distinguish between Kil'ayim and Shabbos, like it connotes above (11a).

והא דקא אמרינן לעיל דקטנה הוי כפתחה של גדולה אף לכלאים

(d)

Implied question: Why do we say above (92a-b) that the small is like an opening of the big, even for Kil'ayim? (Perhaps Kil'ayim is different!)

מיתורא דקתני במתני' מפני שהיא כפתחה של גדולה משמע ליה לכל מילי הויא כפתחה

(e)

Answer: The extra words in our Mishnah "because it is like an opening of the big" connotes that for everything, it is like its opening.

3)

TOSFOS DH Shenayim b'Zeh u'Shenayim b'Zeh

תוספות ד"ה שנים בזה ושנים בזה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike joining for Tefilah.)

ולא דמי לתשעה בקטנה ויחיד בגדולה

(a)

Implied question: This should be like nine in the small and an individual in the big! (We do not consider those in the big to be in the small.)

דהכא איכא טעמא כדאמר דנפיק להכא ולהכא:

(b)

Answer: Here there is a reason, like it says "for [the one in the middle] goes out to here and to here."

93b----------------------------------------93b

4)

TOSFOS DH Gidud Chamishah u'Mechitzah Chamishah Ein Mitztarfin

תוספות ד"ה גידוד חמשה ומחיצה חמשה אין מצטרפין

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to a case like a mound.)

בפרק שני דגיטין (דף טו:) פי' בקונטרס כגון חריץ (הגהה בגליון) עמוק חמשה ויש לו מחיצות חמשה אין מצטרפין להיות תוכו רה''י

(a)

Explanation #1 (Rashi in Gitin 15b): E.g. there is a furrow five [Tefachim] deep and it has walls five [tall]. They do not join to make inside a Reshus ha'Yachid.

וקשיא לר''ת דהא אמר בפרק בתרא (דף צט:) דבור וחוליתה מצטרפין

(b)

Question (R. Tam): It says below (99b) that a pit and its Chulya (the earth dug out of it and piled up next to it) join!

ובשמעתא נמי אמר דמודה רב חסדא בתחתונה הואיל ורואה פני י'

1.

Also in our Sugya, it says that Rav Chisda agrees about the bottom, since it sees [a wall] 10!

אלא יש לפרש גידוד חמשה גבוה חמשה ונפקא מינה בשתי חצירות זו למעלה מזו ולעליונה כדאמר הכא

(c)

Explanation #2: "Gidud Chamishah" is a height of five. It is relevant to two Chatzeros, one above the other, and the top one (if it has a wall five), like it says here.

וצ''ע לענין שבת אם יש (הגהת הב"ח) תל ברה''ר גבוה חמשה ורחב ארבעה ועל גביו עשו מחיצה חמשה שהזורק מרה''ר לתוכו חייב ומתוכו לרה''ר פטור

(d)

Question: This requires investigation regarding Shabbos, if there is a mound in Reshus ha'Rabim five tall and four wide, and on it they made a Mechitzah five. One who throws from Reshus ha'Rabim into it is liable, and from it to Reshus ha'Rabim is exempt.

5)

TOSFOS DH v'Chi ka'Tani Pachos mi'Kan Me'arvin Echad...

תוספות ד"ה וכי קתני פחות מכאן מערבין אחד...

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not use this to answer above.)

וא''ת לעיל כדפריך עליונה לא תערב לא חד ולא תרי אמאי לא משני הא דקתני מערבין שנים ואין מערבין אחד אתחתונה

(a)

Implied question: Above, when [the Makshan] asked that the top should not be Me'arev, not one (together with the bottom) and not two (individually), why don't we answer that (indeed, this is true); [Rav Chisda] taught "may be Me'arev two, but not one", regarding the bottom!

ויש לומר משום דמשמע ליה מערבין שנים אתרוייהו

(b)

Answer: It connotes to [the Makshan] that "may be Me'arev two" applies to both of them.

6)

TOSFOS DH Lo Seima Eimar Ela Vadai mib'Od Yom Nifretzah

תוספות ד"ה לא תימא אימר אלא ודאי מבעוד יום נפרצה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Shabbos.)

קשה דהכא אמר אביי דרבה סבר כשמואל דאמר שבת הואיל והותרה הותרה

(a)

Question: Here Abaye says that Rabah holds like Shmuel, who says that since Shabbos was permitted, it was permitted;

וא''כ תיקשי דאביי גופיה אמר (שבת דף כב.) כל מילי דמר עביד כחומרי דרב בר מהני תלת דעביד כשמואל מתירין מבגד לבגד כו'

1.

If so it is difficult, for Abaye himself (22a) said that [Rabah] followed all Rav's stringencies, except for three matters that he did like Shmuel - one may remove [Tzitzis] from a garment to [put them on] another garment...

ואין לומר דמש''ה לא חשיב הא דהכא משום דרב הונא ורב יהודה נמי סברי כשמואל

2.

Suggestion: [There] it does not count the law here, because also Rav Huna and Rav Yehudah hold like Shmuel.

דהא בגרירא איכא דסברי כשמואל דהא בפרק המוציא (שבת פא.) משמע דסבר רבי יוחנן כסתם משנה דנזיר חופף ומפספס

3.

Rejection: Regarding dragging [a bench on an earth floor, without intent to make a furrow, which is listed among the three,] others hold like Shmuel, for in Shabbos (81a) it connotes that R. Yochanan holds like the Stam Mishnah, that a Nazir may shampoo and separate his hairs (even though he might detach hairs, because it is Davar she'Eino Miskaven)!

ומיהו י''ל דהכי פריך בהמוציא ומי מצי ר' יוחנן למימר דבר שאין מתכוין אסור דלא כסתם משנה דנזיר

(b)

Answer #1 (and defense of suggestion): We can say that in Shabbos, [the Gemara] asks as follows. Can R. Yochanan say that Davar she'Eino Miskaven is forbidden, unlike a Stam Mishnah of Nazir?

אפילו איכא סתמא אחרינא כדאשכחן בביצה (דף כג:) מאי אולמיה האי סתמא מהאי ואין לרבי יוחנן נמי לפסוק כשום אחת בלא ראייה

1.

Even if there is another Stam Mishnah [that forbids], like we find in Beitzah (23b), why is that Stam stronger than this one? R. Yochanan should not rule like any one of them without a proof.

אי נמי יש לומר הא דעביד כחומרי דרב היינו בעלמא לבד מעירוב ואבל דהלכה כדברי המיקל בהם

(c)

Answer #2: [Rabah] followed Rav's stringencies, i.e. in general, except for Eruv and Aveilus, for in them, the Halachah follows the lenient opinion.

או שמא כיון דזימנין הך קולא הויא חומרא כגון דנאסר במקצת שבת דמהאי טעמא נאסר לכל השבת לא חשיב ליה מחומרי דרב

(d)

Answer #3: Since sometimes this leniency is a stringency, e.g. he was forbidden for part of Shabbos - for this reason, he is forbidden for all of Shabbos - [Abaye] does not count them among stringencies of Rav;

דלרב לית ליה הואיל והותרה הותרה ולית ליה נמי הואיל ונאסר נאסר

1.

[This is because just like] Rav does not hold that since it was permitted, it was permitted, he does not hold that since it was forbidden, it was forbidden.

7)

TOSFOS DH Shabbos Kivan d'Hutrah Hutrah

תוספות ד"ה שבת כיון שהותרה הותרה

(SUMMARY: Tosfos explained this above.)

פירשתי בפרק קמא (דף יז. ד''ה עירוב)

(a)

Reference: I explained this above (17a. The Halachah follows Rav Huna, that once Shabbos was permitted, it is permitted, e.g. there was a change of residents. However, when there are no walls, the Heter ceases, like R. Yosi.)

8)

TOSFOS DH Ein Metaltelin Bah Ela b'Arba

תוספות ד"ה אין מטלטלין בה אלא בארבע

(SUMMARY: Tosfos explains to which Kelim this applies.)

בכלים ששבתו בבית לר''ש

(a)

Explanation: This refers to Kelim that were Shoves in the house, according to R. Shimon.

9)

TOSFOS DH Chayav Divrei R. Eliezer (pertains to the coming Daf)

תוספות ד"ה חייב דברי ר''א (שייך לדף הבא)

(SUMMARY: Tosfos discusses the argument in the coming Mishnah.)

בגמ' מוקי לה במקום מחיצה הפרוצה וכגון שבשני ראשיה לא נשאר כלל משתי מחיצות שבצידה שמקום מחיצה זו שנפרצה אינו תוך מחיצות הנשארות

(a)

Explanation: The Gemara establishes this in the place of the breached wall, and when nothing at all remains from the two walls on its side, that the place of this Mechitzah that was breached is not inside the remaining walls.

ובלישנא קמא מוקי לה כגון שאבדה להם דרך באותו מקום וביררו להם מקום מחיצות להיות שלהן ללכת דרך שם בשביל דרכם שאבדו שם

1.

In the first version it establishes it when a path was lost in that place, and [the public] chose the place of the walls to be their path to walk there, in place of their path that was lost there;

ור''א לטעמיה דאית ליה מה שבררו בררו ורבנן סברי דאין להם כח לברור הלכך אף על פי שעוברים שם אינו רה''ר כיון שלא נמסר לרבים ואינו של רבים כדאמרינן בפרק שני (דף כב:) גבי שבילי בית גלגול קאמרת

2.

R. Eliezer holds like he taught [elsewhere]. He holds that what they chose, they chose (they keep it). Rabanan hold that they have no power to choose. Therefore, even though they pass there, it is not Reshus ha'Rabim, since it was not handed over to the Rabim and it does not belong to the Rabim, like we said above (22b) "do you discuss paths of Beis Gilgul?!" (They were very steep, and inconvenient to use, so Yehoshua did not give them to the Rabim, so they are not Reshus ha'Rabim.)

ומתוכה דקאמר ר''א

(b)

Implied question: Why did R. Eliezer say "mi'Tochah"? (He does not discuss from its interior!)

לאו דוקא מתוכה אלא משום דנקטו רבנן מתוכה קאמר איהו נמי מתוכה כדקאמר בגמרא

(c)

Answer: "Mi'Tochah" is not precise. Rather, because Rabanan said mi'Tochah, also he said mi'Tochah, like it says in the Gemara;

והכי קמהדרי ליה רבנן אי אתה מודה שאם הוציא מתוכה לרה''ר שהוא פטור אבל אסור שאין לרבים כח שם ולכך אינה נעשית רה''ר אפילו נפלו כל המחיצות סביב והוי כרמלית

1.

Rabanan answer him as follows. Don't you agree that if he was Motzi from inside to Reshus ha'Rabim, he is exempt, but it is forbidden, because the Rabim have no rights there, therefore it does not become Reshus ha'Rabim, even if all the walls around it fell, and it is Karmelis;

הכא נמי מקום מחיצה תודה שיהיה כרמלית שאין להם כח בברירתן

2.

Also here, the place of the wall, admit that it is Karmelis, for they have no rights in their choice!

והא דשבקי רבנן רה''י כדנקט ר''א ונקטי רה''ר

(d)

Implied question: Why did Rabanan abandon Reshus ha'Yachid, like R. Eliezer said, and they mentioned Reshus ha'Rabim?

משום דר''א דיבר על מקום מחיצה שיהא רה''ר וקאמר שאם הוציא מתוך החצר שהיא רה''י למקום מחיצה חייב

(e)

Answer #1: It is because R. Eliezer discussed the place of the wall, that it is Reshus ha'Rabim, and said that if he was Motzi from inside the Chatzer, which is Reshus ha'Yachid, to the place of the wall, he is liable;

אבל רבנן דמיירי במוציא ומכניס לתוכו ממש ואפילו כשנפלו כל מחיצותיה נקטי רה''ר שאצלה הנזכר במשנה

1.

However, Rabanan, who discuss when he was Motzi or entered into the actual interior, and even when all the Mechitzos fell, mentioned Reshus ha'Rabim next to [the Chatzer] that is mentioned in the Mishnah;

ולא רצו למינקט שאם הוציא מתוכה לחצר שאצלה משום דלא נזכר במשנתנו שהיה חצר אצלה

i.

They did not want to teach that if he was Motzi from it (the interior) to a Chatzer next to [the Chatzer whose walls fell, that he is exempt, for the fallen Chatzer is not Reshus ha'Rabim] because our Mishnah did not mention that there was [another] Chatzer next to it.

אי נמי להכי נקטי רה''ר להוכיח שתוכה חלוק הרבה מרה''ר

(f)

Answer #2: They mentioned Reshus ha'Rabim to prove that the interior is very different from Reshus ha'Rabim;

שאם לא היה חלוק הרבה היה מותר להכניס מרה''ר לתוכה

1.

If it were not very different [from Reshus ha'Rabim], it would be permitted to bring from Reshus ha'Rabim into it.

אבל במה שפטור המוציא מרה''י לתוכה אין להוכיח שחלוק הרבה

(g)

Implied question: Teaching that one who is Motzi from Reshus ha'Yachid to it is exempt shows that it is very different [from Reshus ha'Rabim]!

דאפילו אין חלוק אלא מעט מרה''ר פטור המוציא מרה''י לתוכה כיון שאין רה''ר ממש:

(h)

Answer: [No, for] even if it were only slightly different from Reshus ha'Rabim, one who was Motzi from Reshus ha'Yachid to it would be exempt, since it is not truly Reshus ha'Rabim.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF