THE MAXIMUM HEIGHT OF A KORAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)
מתני' [דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מבוי שהוא גבוה מעשרים אמה ימעט
(Mishnah): (If Chatzeros, i.e. courtyards in front of houses, open to a Mavoy (alleyway that is open on one side to a public road), Chachamim forbid carrying in the Mavoy unless there is a Korah (horizontal beam) across the opening or a Lechi (vertical post) at one side of the opening. See Perush Chai diagram, Perek 1 number 1 in the English Charts section.) If [the Korah of] a Mavoy is more than 20 Amos above the ground, it must be lowered;
רבי יהודה אומר אינו צריך
R. Yehudah says, it need not be lowered.
והרחב מעשר אמות ימעט
If [the opening of the Mavoy] is wider than 10 Amos, it must be reduced [through a Mechitzah (wall) in the middle];
אם יש לו צורת פתח אף ע''פ שהוא רחב מעשר אמות אינו צריך למעט:
If it has Tzuras ha'Pesach (a Lechi on each side and a Korah on top of them), even if it is wider than 10, it need not be reduced.
גמ' ר' יוסה אמר לה סתם רבי אחא בשם רב רבנן ילפין לה מפתחו של היכל ורבי יודה יליף לה מפתח [דף א עמוד ב] האולם
(Gemara - R. Yosah, and R. Acha citing Rav): Rabanan learn [the maximum height of a Mavoy] from Pesach (the opening to) ha'Heichal. R. Yudah learns from Pesach ha'Ulam.
אם מפתח האולם דייו ארבעים אמה
Question: If R. Yudah learns from Pesach ha'Ulam, he should allow only up to 40 Amos!
דתנינן תמן פתח האולם גבוה ארבעים אמה ורוחב עשרים אמה
(Mishnah): Pesach ha'Ulam was 40 Amos tall and 20 Amos wide.
תני רבי חייה אפילו ארבעים חמשים אמה תני בר קפרא אפילו מאה אמה
R. Chiya taught that [R. Yehudah is Machshir] even 40 or 50 Amos. Bar Kapara taught even 100 Amos!
א''ר אבין ר' יודה כדעתיה ורבנן כדעתהון
Answer (R. Avin): R. Yehudah teaches like he taught elsewhere, and Rabanan teach like they taught elsewhere;
דתנינן תמן וכן גשרים המפולשין מטלטלין תחתיהן בשבת דברי רבי יודה וחכמים אוסרין
(Mishnah 9:5): Bridges [whose sides descend and make walls] Mefulashim, one may carry under them on Shabbos. R. Yehudah says so. Chachamim forbid.
היך מה דתימר תמן [דף א עמוד ב (עוז והדר)] את רואה את המלתירה (כולו) [צ''ל כילו] יורדת וסותמת אוף הכא את רואה את התיקרה (כולו) [צ''ל כילו, כבדפוס ויניציה] יורדת וסותמת
Just like there, [R. Yehudah] views the edge [of the bridge, on each side] as if it descends and seals (makes a Mechitzah), also here (in a Mavuy), he views the Korah as if it descends and seals. (This is even if it is very high. Rabanan hold that a Korah is a Heker, so it must be visible. Up to 20 Amos it is visible.)
הוא דעתיה דר' יודה בסוכה הוא דעתיה במבוי הוא דעתהון דרבנן בסוכה הוא דעתהון במבוי
R. Yehudah's opinion about Sukah is like his opinion about Mavuy. (Just like he is Machshir a Korah above 20 Amos, he is Machshir Sechach above 20 Amos.) Rabanan's opinion about Sukah is like their opinion about Mavuy. (Just like they disqualify a Korah above 20 Amos, they disqualify Sechach above 20 Amos.)
ולא דמייא יש דברים כשירים בסוכה ופסולין במבוי כשירין במבוי ופסולין בסוכה
Rejection: We find matters that are Kosher for Sukah and Pasul for Mavuy, and matters Kosher for Mavuy and Pasul for Sukah!
דוקרנין כשירין בסוכה ופסולין במבוי
Difference #1: Dukranin (if Sechach was placed on poles, even though the walls are only 10 Tefachim tall and do not reach to the poles), it is Kosher for Sukah and Pasul for Mavuy (the Korah must rest on the walls of the Mavuy);
ותני כן הביא ארבעה דוקרנין וסיכך על גביהן סוכה כשירה מבוי פסול
Support (Beraisa): If one brought four poles, and placed Sechach for a Sukah on them, it is Kosher for Sukah and Pasul for Mavuy.
הדא דתימר בגבוהין ג' למעלה מכותלי המבוי אבל אם אינן גבוהין ג' מכותלי המבוי כשר
Limitation #1: [It is Pasul for Mavuy] when it is three Tefachim higher than the walls of the Mavuy, but if it is not three Tefachim higher than the walls of the Mavuy, it is Kosher. (Also a Sukah is Pasul if the walls are three Tefachim above the ground!)
בשאין בהן רוחב ארבעה אבל אם יש בהן רוחב ארבעה אפילו גבוהין כמה כשר
Limitation #2: [It is Pasul when it is three Tefachim higher than the walls -] this is when it is not four [Tefachim] wide. However, if it is four wide, even if it is very high [above the walls of the Mavuy], it is Kosher. (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA - then Pi Tikra Yored v'Sosem applies, so it is considered a Mechitzah.)
דפנות כשירות בסוכה ופסולות במבוי
Difference #2: [Two and a partial] walls are Kosher for Sukah, and Pasul for Mavuy!
ותני כן שתים כהילכתן ושלישית אפי' טפח כשר
Support (Beraisa): If two walls are proper (full walls, and they are adjacent), the third can be even a Tefach, and it is Kosher.
רבי חייה בשם ר' יוחנן שתים של ארבעה ארבעה טפחים ושלישית אפילו טפח כשר ובמבוי עד שיהא מגופף מארבע רוחותיו
Strengthening of question (R. Chiyah citing R. Yochanan): If two walls are [even] four Tefachim each, and the third is even a Tefach, it is Kosher. A Mavuy is Pasul (one may not carry in it) unless it is closed on [all] four sides!
רחב מעשר אמות סוכה כשרה ומבוי פסול
Difference #3: If [a breach in a wall] is wider than 10 Amos, it is Kosher for Sukah, and Pasul for Mavuy!
הדלה עליה את הגפן ואת הדלעת
Difference #4: If one draped a vine or pumpkin tree over [a Sukah it is Pasul, and over a Mavuy it is Kosher]!
הדא דתימר על בית סאתיים אבל יתיר מבית סאתיים נעשית כמחיצה שהוקפה זרעים שאין מטלטל בה אלא בארבע אמות
Difference #5: [Mechitzos permit a Mavuy only] up to Beis Sa'atayim, but more than Beis Sa'atayim, it is like a Mechitzah used to surround crops. One may carry only within four Amos [but it is Kosher for Sukah]!
[דף ב עמוד א] חמתה מרובה מצילתה בסוכה פסולה ובמבוי כשר
Difference #6: If it has more shade than sun, it is Pasul for Sukah, and for a Mavuy it is Kosher!
סוכה מקורה פסולה מבוי מקורה כשר
Difference #7: A Sukah roofed [with beams] is Pasul, and a roofed Mavuy is Kosher [even without a Lechi or Korah - PNEI MEIR, HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA]!
רבי אמי בשם רב הושעיא לא סוף דבר מקורה אלא נתן מלתרא יש בו רחב ארבעה טפחים [דף ב עמוד א (עוז והדר)] מתרת את המבוי
(R. Ami citing R. Hoshayah): This is not only if it is [fully] roofed. Rather, even if he put on it a plank and it is four wide, it permits the Mavuy [even if it is not Kosher for a Korah, e.g. it is above 20 Amos].