THE HALACHAH FOLLOWS CHACHAMIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2a)
רבי אחא רבי חיננא בשם כהנא [צ''ל אין - קרבן העדה] הלכה כרבי יודה
(R. Avahu citing R. Chinena citing Kahana): The Halachah does not follow R. Yehudah.
דלא כן מה אנן אמרינן רבי יודה וחכמים תהא הלכה כרבי יודה
Question: Had he not said so, what would we say? R. Yehudah argues with Chachamim - does the Halachah follow R. Yehudah?!
אלא בגין דא''ר יעקב בר אידי בשם ר' יהושע בן לוי הלכה כדברי המיקל בהלכות עירובין ואמר רב (נחמן בר יצחק) [צ''ל יצחק בר נחמן - רמב''ן מו:א] בשם רבי יהושע בן לוי הלכה כרבי יוחנן בן נורי
Answer: Because R. Yakov bar Idi said in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows the lenient opinion in Hilchos Eruvin, and Rav Yitzchak bar Nachman said in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows R. Yochanan ben Nuri...
ומקשינן עליה לא כן אמר רבי יעקב בר אידי בשם רבי יהושע בן לוי הלכה כדברי המיקל בהילכות עירובין (לא כן א''ר יצחק בר נחמן בשם ריב''ל הלכה כרבי יוחנן בן נורי וקשיינן עלה - רמב''ן מוחקו)
Question: And we challenged [Rav Yitzchak bar Nachman], didn't R. Yakov bar Idi say in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows the lenient opinion in Hilchos Eruvin? (If so, we already know that R. Yehoshua ben Levi rules like R. Yochanan ben Nuri!)
[צ''ל ומתרצינן עלה - קרבן העדה] סברין מימר יחיד אצל יחיד הא יחיד אצל חכמים לא אתא (רבי יעקב בר אחא רבי יעקב בר אידי) [צ''ל רב יצחק בר נחמן - שערי תורת ארץ ישראל] בשם ר' יהושע בן לוי הלכה כרבי יוחנן בן נורי ואפילו חכמים החלוקין עליו
Answer: We answered that we would have thought that this is when an individual argues with an individual, but [we do not follow the lenient opinion when it is] an individual against Chachamim. Rav Yitzchak bar Nachman came and said in the name of R. Yehoshua ben Levi that the Halachah follows R. Yochanan ben Nuri, even though Chachamim argue with him;
וכא תהא הלכה כרבי יודה ואפילו חכמים החלוקים עליו [צ''ל לפום כן צריך מימר אין הלכה כרבי יודה - ספר ניר]
Summation of Answer (c): Here, [we could have thought that] the Halachah follows R. Yehudah, even though Chachamim argue with him. Therefore, he needed to teach that the Halachah does not follow R. Yehudah.
שמואל אמר הלכה כדברי המיקל בעירובין
(Shmuel): The Halachah follows the lenient opinion in Eruvin.
א''ל רב חייה בר אשי כגון ההוא דתנינן תמן וכן גשרים המפולשין מטלטלין תחתיהן בשבת דברי רבי יודה וחכמים אוסרין
Question (R. Chiya bar Ashi): Does this apply to the Mishnah - bridges [whose sides descend and make walls] Mefulashim, one may carry under them on Shabbos. R. Yehudah says so. Chachamim forbid?
א''ל לא עירובין אמרתי (אלא) [צ''ל ולא - קרבן העדה] מחיצות
Answer (Shmuel): No - I said that [the Halachah follows the lenient opinion] in Eruvin, but not in walls.
סבר כהנא כהדא דשמואל (לפום כן צריך מימר אין הלכה כרבי יודה - ספר ניר מוחקו מכאן וגורסו לעיל)
Kahana holds like this teaching of Shmuel. (Therefore, he ruled unlike R. Yehudah, for they argue about a wall. We explained this like SEFER NIR.)
לא אמר אלא למעלה מעשרים הא בסוף עשרים כשר
Inference: [The Mishnah obligates lowering] only if it is above 20. This implies that if it is at the end of 20 (the bottom of the Korah is exactly 20 Amos high), it is Kosher.
ותייא כרב דרב אמר [דף ב עמוד ב] סוף שיעורן להקל
This is like Rav, for Rav said that what is at the limit of the Shi'ur, we are lenient.
[צ''ל דרב אמר שחיטה מחצה למחצה כשירה - הגהות ר' יוסף דיננער]
Rav said that if one slaughtered half [the Simanim], it is Kosher. (We explained this like HAGAHOS R. DINAR.)
רבי יוחנן אמר סוף שיעורן להחמיר
(R. Yochanan): What is at the limit of the Shi'ur, we are stringent.
רבי חייא בשם רבי יוחנן מבוי שקורתו למעלה מעשרים נותן קורה בתוך עשרים וממעט בתוך עשרים
(R. Chiya citing R. Yochanan): A Mavuy whose Korah is above 20, he puts [the bottom of] the Korah within 20, and diminishes [the gap] within 20.
אמר רבי יוסה והוא שיהא כל הכשר קורה בתוך עשרים
(R. Yosah): This is if the entire Hechsher Korah is within 20 (the part below 20 would be a Kosher Korah by itself).
רבי חלקיה אמר בשם רבי אחא ואפילו (כרב) [צ''ל כרבי יוחנן - הגהות ר' יוסף דיננער] אתיא היא (דרב אמר שחיטה מחצה למחצה כשירה - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו מכאן וגורסו לעיל)
(R. Chilkiyah citing R. Acha): [Our Mishnah can] even be like R. Yochanan;
[דף ב עמוד ב (עוז והדר)] ולמה אמר פסולה מפני מראית העין שאם תימר שיתן בתוך עשרים אף הוא נותן למעלה מעשרים:
Why did [R. Yochanan] say that [if none of the Korah is within 20] it is Pasul? It is because if you say that he may put within (i.e. at the end of) 20, he will come to put above 20.