1)

CAN WE BE ME'AREV FOR SOMEONE WITHOUT HIS DA'AS? (Yerushalmi Perek 7 Halachah 10 Daf 49b)

מתני' בכל מערבין ומשתתפין חוץ מן המים ומן המלח דברי רבי אליעזר

(a)

(Mishnah - R. Eliezer): One may be Me'arev or Mishtatef with anything except for water and salt;

ר' יהושע אומר ככר הוא עירוב אפילו מאפה סאה והיא פרוסה [דף נ עמוד א] אין מערבין בה

(b)

R. Yehoshua says, an Eruv must be a loaf. Even if a partial loaf is the volume of a Se'ah (12 liters), one may not be Me'arev with it;

ככר באיסר והוא שלם מערבין בו

1.

Even if a loaf is the volume of an Isar (a small coin worth about eight Perutos), one may be Me'arev with it.

נותן אדם מעיו לחנווני או לנחתום כדי שיזכה לו בעירוב דברי ר' אליעזר

(c)

One may give money to a grocer or baker [who lives in the same Mavoy] to acquire [wine or bread] for [Shituf or] Eruv. R. Eliezer says so;

[דף נג עמוד ב (עוז והדר)] וחכמים אומרים לא זכו לו מעותיו

(d)

Chachamim say, the money does not acquire for him;

ומודין בשאר כל אדם שזוכה לו מעותיו

1.

[Chachamim] agree that one may give money to anyone else to acquire for him. (He makes him a Shali'ach to be Me'arev for him.)

שאין מערבין לאדם אלא לדעתו

(e)

[It does not work through a baker or grocer, for] one can be Me'arev for another only with his Da'as (knowledge).

א''ר יהודה בד''א בעירובי התחומין אבל בעירובי החצירות מערבין לדעתו ושלא לדעתו

(f)

R. Yehudah says, this applies only to Eruv Techumim, but one may make Eruv Chatzeros for someone even without his Da'as;

לפי שזכין לו לאדם שלא בפניו ואין חבין לו אלא בפניו:

1.

This is because Zachin l'Adam she'Lo b'Fanav, v'Ein Chavin l'Adam she'Lo b'Fanav. (In one's absence, others may do for him Zechus (what is totally advantageous), but not Chov (what has a detrimental side).)

גמ' רבי אבהו בשם ר' יוחנן זאת אומרת (שאין המעות) [צ''ל שהמעות - קרבן העדה] קונות דבר תורה.

(g)

(Gemara - R. Avahu citing R. Yochanan): (One may give money to anyone else to acquire for him.) This shows that mid'Oraisa, coins acquire [Metaltelim].

מעתה אפילו בא לו אצל החנווני

(h)

Question: If so, even if he comes [and gives money] to a grocer [it should help]!

שנייא הוא שמא ישכח ויוציאנו.

(i)

Answer: [A grocer] is different. We are concerned lest he forget and spend [the coins and not be Me'arev for him].

רבי אחא בשם רבי חיננא אבא לא אמר כן אלא וחכ''א לא זכו לו מעותיו זאת אומרת (שהמעות) [צ''ל שאין המעות - קרבן העדה] קונות דבר תורה:

(j)

(R. Acha citing R. Chinena): My father did not say so. Rather, Chachamim say, the money does not acquire for him. This shows that mid'Oraisa, coins do not acquire [Metaltelim].

מודין בשאר כל אדם שזכו לו מעותיו.

(k)

Implied question: [Why do Chachamim] agree about anyone else, that his coins acquire for him?

שכן חנווני מזכה להן על ידי אחר:

(l)

Answer: Here (in this case), a grocer is Mezakeh through someone else (the one who received the coins does Meshichah on behalf of the one who gave the coins. We explained this like PNEI MEIR, GILYON HA'SHAS.)

שאין מערבין לאדם אלא מדעתו.

(m)

(Mishnah): One can be Me'arev for another only with his Da'as.

(מתניתא דר' מאיר דר''מ אמר על ידי עירוב וע''י שיתוף. רבי זעירה בשם ר' יוחנן בעירובין ובתענית ציבור נהגו הכל כר''מ. ר' יעקב בשם ר' יוחנן אף במגילת אסתר נהגו הכל כר''מ - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו) ר' יצחק בן חקולה בשם רבי יודן נסייא מערבין לאדם על כורחו

(n)

(R. Yitzchak ben Chakulah citing R. Yudan Nesi'a): We may be Me'arev for someone Bal Korcho (against his will).

1.

Note: We explained this like HAGAHOS R. DINAR. Our text is difficult, for here we explain why R. Meir requires Da'as (since the reason for Eruv and Shituf together is lest the law of Eruv be forgotten - PNEI MEIR), and below we ask why he does not hold that Zachin l'Adam she'Lo Befanav!

ותני כן כופין בני מבוי זה לזה לעשות להם לחי וקורה.

(o)

Support (Beraisa #1): Bnei Mavuy can force each other to make a Lechi or Korah.

והתני הרי שאמרו לו לערב [דף נ עמוד ב] והוא אינו ממאן [צ''ל מערבין עליו שלא מדעתו היה ממאן אין - קרבן העדה] כופין אותו.

(p)

Question (Beraisa #2): If they told someone to be Me'arev, and he does not refuse, we are Me'arev for him without his Da'as (consent). If he refuses, we do not force him.

[דף נד עמוד א (עוז והדר)] א''ר יודן מתניתא דר''מ

(q)

Answer #1 (R. Yudan): Beraisa #2 is like R. Meir (the first Tana of our Mishnah, who requires Da'as).

א''ר יוסי בי רבי בון תיפתר כדברי הכל שהיה צדוקי

(r)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun R. Yudan): It is like everyone. The case is, [he refuses because] he is a Tzeduki. (He does not believe in Eruv, so his Eruv does not help.)

והתני השוכח ולא עירב בין שוגג בין מזיד ה''ז אוסר דברי ר''מ

(s)

Question (Beraisa): One who forgot and was not Me'arev, whether he was Shogeg or Mezid, he forbids. R. Meir says so;

ר' יודן אומר מזיד אוסר שוגג אינו אוסר.

1.

R. Yudan says, if he was Mezid, he forbids. If he was Shogeg, he does not forbid.

מזיד אוסר מערבין לו על כרחו

2.

Summation of question: If he was Mezid, why does he forbid? We can be Me'arev for him Bal Korcho!

אלא משום קנס.

(t)

Answer: It is a fine [that he forbids].

מעתה הוא אסור וחבירו מותר.

(u)

Question: If so (it is a fine), he should be forbidden, and his colleague (the others) should be permitted!

מכיון שיכולין לערב ולא עירב קונסין (אותו) [צ''ל אותן - הגר''ח קניבסקי שליט''א]

(v)

Answer: Since they could be Me'arev (without his Da'as), and they were not Me'arev, we fine them.

ולית ליה לר''מ זכין לאדם שלא בפניו ואין חבין לו

(w)

Question: Does R. Meir not hold that Zachin l'Adam she'Lo b'Fanav, v'Ein Chavin Lo [she'Lo b'Fanav]?

סבר ר''מ לית הדא זכו לא בעי בר נש ייעול חברייא לביתיה בר מדעתיה.

(x)

Answer: R. Meir holds that this is not a Zechus. Ploni does not want his colleague to enter Ploni's house without his Da'as.

רבי בא בריה דרבי פפי בשם רבי חמא בר חנינה מעשה באשה אחת שעירבה לחמותה בלא דעתה ואתא עובדא קומי ר' ישמעאל [צ''ל ב''ר יוסי - שערי תורת ארץ ישראל] וביקש לאסור.

(y)

(R. Ba brei d'R. Papi citing R. Chama bar Chaninah): A case occurred in which a woman was Me'arev for her mother-in-law without her Da'as. The case came in front of R. Yishmael b'Rebbi Yosi, and he wanted to forbid;

א''ל רבי חייה כך שמעתי מאביך כל מה שאת יכול להקל בעירובין הקל:

1.

R. Chiyah (to R. Yishmael b'Rebbi Yosi): I heard from your father - whatever you can be lenient in Eruvin, be lenient.

HADRAN ALACH PEREK CHALON